Permalänk
Inaktiv

Phenom II 1055T Bottleneck?

Tja funderar på att skaffa ett 680 till hösten men oroar mig lite för bottleneck... Det värkar va stor chans att processorn bottleneckar och isåfall finns det nån annan AM3+ processor som den inte bottleneckar på?

Permalänk
Hedersmedlem

Nejdå, en sådan processor blir ingen flaskhals för ett 680.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Ptja, processorn funkar ju men en ppgradering är nog på plats

Kul att två f.ö har en 1055T och den andra har en 955

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

I höga upplösningar och höga grafikinställningar så presterar majoriteten av CPUerna i mellan/högsegmentet lika bra!

I värsta fall kan du ju klocka upp din CPU.

Permalänk
Medlem

Det kommer att funka bra, du får kanske 1-2 lägre lägsta fps än intels toppmodeller

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Entusiast

I specifikt Battlefield 3 så ökades min FPS med cirka 10 overall när jag bytte till 2700K (båda o-klockade) och 5-10FPS över lag i alla spel.
(GTX 560 Ti)

Edit: Från en 1100T

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

I höga upplösningar och höga grafikinställningar så presterar majoriteten av CPUerna i mellan/högsegmentet lika bra!

I värsta fall kan du ju klocka upp din CPU.

Klockat till 3,8Ghz kommer inte högre, blå skärm :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Klockat till 3,8Ghz kommer inte högre, blå skärm :/

Kommer säkert fungera bra, annars får du tänka: Den dagen, den sorgen:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Med den klocken kommer det funka skit bra!

Presterar bättre än en stock 1100T med den klocken vilket är helt OK!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Tja funderar på att skaffa ett 680 till hösten men oroar mig lite för bottleneck... Det värkar va stor chans att processorn bottleneckar och isåfall finns det nån annan AM3+ processor som den inte bottleneckar på?

Hade en 1055t @3.4ghz bytte nyligen till 2600k och det är stor skillnad i spel som kräver mycket processorkraft. men det beror helt på vad du tänker spela, t.ex. bf3 kommer inte vara någon skillnad medans t.ex. skyrim var en jävla skillnad(körde på ca medium settings med 1055t och kunde droppa ner till 30fps och med 2600k oklockad så kunde jag ha allt maxat och inte dippa under 45fps). ps har ett 6950 2gb

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

I specifikt Battlefield 3 så ökades min FPS med cirka 10 overall när jag bytte till 2700K (båda o-klockade) och 5-10FPS över lag i alla spel.
(GTX 560 Ti)

Edit: Från en 1100T

Låter lustigt.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
Sweclockers får andra värden

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv

Just det alla säger olika inte så sugen att behöva byta ut moderkort och processor endast för graffekortet :/ men men vi får se... Hur kan man ta reda på flaskning ordentligt? Googlat och där skriver alla olika också vissa säger att det är lugnt medans andra såger att det inte är en chans att det kommer funka ...

Permalänk
Medlem

Testa och se, köp ett 680 och se om de funkar bra och inte processorn ligger på 100 % hela tiden i vissa spel då, annars vet du ju vad din nästa uppgradering blir

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sländan:

Testa och se, köp ett 680 och se om de funkar bra och inte processorn ligger på 100 % hela tiden i vissa spel då, annars vet du ju vad din nästa uppgradering blir

Är det inte grafikkortet som inte klarar av att prestera 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Just det alla säger olika inte så sugen att behöva byta ut moderkort och processor endast för graffekortet :/ men men vi får se... Hur kan man ta reda på flaskning ordentligt? Googlat och där skriver alla olika också vissa säger att det är lugnt medans andra såger att det inte är en chans att det kommer funka ...

du kan stänga av vsync(och se till att det inte finns någon fps cap) och kolla så att grafikkortet belastas med 100% hela tiden ingame(med något som GPU-Z).
ligger den inte på 100% så är det antagligen processorn som håller den tillbaka.

det kommer funka men kanske inte helt optimalt i alla spel.

edit: det värsta som kan hända när man har för klen cpu är att du inte kan sänka grafikinställningarna för att få bättre fps(du kan köra med 800x600 och få lika dålig prestanda som när du maxar spelet) det är inte lika farligt om den flaskar vid 70fps för det märker man ju ändå inte..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scious:

du kan stänga av vsync(och se till att det inte finns någon fps cap) och kolla så att grafikkortet belastas med 100% hela tiden ingame(med något som GPU-Z).
ligger den inte på 100% så är det antagligen processorn som håller den tillbaka.

det kommer funka men kanske inte helt optimalt i alla spel.

Gjorde det nyss med mitt 6970 bara för skojs skull och den låg på 100% då och då

Permalänk
Skrivet av Scious:

Hade en 1055t @3.4ghz bytte nyligen till 2600k och det är stor skillnad i spel som kräver mycket processorkraft. men det beror helt på vad du tänker spela, t.ex. bf3 kommer inte vara någon skillnad medans t.ex. skyrim var en jävla skillnad(körde på ca medium settings med 1055t och kunde droppa ner till 30fps och med 2600k oklockad så kunde jag ha allt maxat och inte dippa under 45fps). ps har ett 6950 2gb

Skyrim är väl inte processorkrävande ? Kanske har fått det helt fel men när jag kör det på min dator går processorn i ca 30-50% användning och grafikkorten på ca 30-50 % på högsta, utan texturpack ofc. Brorn körde det på sin 1090t och det var inga problem att köra, iaf vad jag har hört. Sen är väl skyrim dåligt optimerat, sjönk till 30 på ett fåtal ställen (4 som jag hittade) utan att användningen gick upp, och det på ställen där det inte hände mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Är det inte grafikkortet som inte klarar av att prestera 100%?

Jo så kan man med se det, men innan grafikkortet lyckats kräma ur all sin "glory" så kommer cpun kanske "ta emot" och förhindra att ditt grafikkort presterar så bra som den kan prestera.

Om du nu köper 680 så kan du ju se om processorn pallar med hastigheten och inte "tar emot". Det kan du kolla genom
en cpu logger

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leifson:

Yep....jag vet men så är det, jag lovar! Dock så hade jag en riktigt billigt mobo för 500-800kr, kanske det gjorde något?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Yep....jag vet men så är det, jag lovar! Dock så hade jag en riktigt billigt mobo för 500-800kr, kanske det gjorde något?

Nä, mobo ska inte påverka prestanda.

Fucking da systsem?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Just det alla säger olika inte så sugen att behöva byta ut moderkort och processor endast för graffekortet :/ men men vi får se... Hur kan man ta reda på flaskning ordentligt? Googlat och där skriver alla olika också vissa säger att det är lugnt medans andra såger att det inte är en chans att det kommer funka ...

Dom som säger det är helt bakom flötet. Har en polare som uppgradera sin dator med ett GTX 680 (han har även en 1055T @ 3.8Ghz) och det var absoulut inga problem. Som det flesta säger, du kanske får en boost med 5 fps om du bytar till en intel processor i samma pris klass plus lite till än din 1055T.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leifson:

Nä, mobo ska inte påverka prestanda.

Fucking da systsem?

Jag har iaf en kristallklar bekräftelse på Mafia 2 där benchmark-testet ökade från 30FPS avg till 38-40FPS (blir olika från gång till gång) med Physx High.

Edit: Till TS så är ändå en 1055T nog för ett GTX 680 men jag ville bara ha snäppet bättre för framtiden och pröva Intel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Gjorde det nyss med mitt 6970 bara för skojs skull och den låg på 100% då och då

det är så det ska vara/ingen flaskhals men det kan variera mycket mellan olika spel. edit: när du byter upp grafikkortet kommer processorn ha det svårare att hinna med eller hur man ska säga.

Skrivet av daniel5908:

Skyrim är väl inte processorkrävande ? Kanske har fått det helt fel men när jag kör det på min dator går processorn i ca 30-50% användning och grafikkorten på ca 30-50 % på högsta, utan texturpack ofc. Brorn körde det på sin 1090t och det var inga problem att köra, iaf vad jag har hört. Sen är väl skyrim dåligt optimerat, sjönk till 30 på ett fåtal ställen (4 som jag hittade) utan att användningen gick upp, och det på ställen där det inte hände mycket.

anledningen till att skyrim inte använder mer utav grafikkortet är för att fpsen är låst vid 50/60hz beroende på vad du har för skärm(om du inte manuelt har tagit bort den, går dock inte i menyerna). sen är det inte många spel som är bra optimerade för processorn och använder sällan mer än 4 kärnor, därför funkar intel bättre med högre prestanda per klock/kärna istället för en amd med flera kärnor och lägre ipc. har inte heller någonsin sätt någon utav mina processorer gå i 100% utav ett spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I spel som fortfarande bara utnyttjar två kärnor(exempelvis SC2) så kommer 1055T hålla tillbaka prestandan en hel del

Eftersom BF3 tagits upp tidigare i tråden, tyckte jag det vore passande med ett test som specifikt nämner multiplayer...Flerspelareläget är betydligt mer processorkrävande än enspelarläget
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrTall:

Dom som säger det är helt bakom flötet. Har en polare som uppgradera sin dator med ett GTX 680 (han har även en 1055T @ 3.8Ghz) och det var absoulut inga problem. Som det flesta säger, du kanske får en boost med 5 fps om du bytar till en intel processor i samma pris klass plus lite till än din 1055T.

Så din polare får 100% på GPU load? låter ju skitbra isåfall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sländan:

Testa och se, köp ett 680 och se om de funkar bra och inte processorn ligger på 100 % hela tiden i vissa spel då, annars vet du ju vad din nästa uppgradering blir

Haha jo dock så skulle det kännas surt att köpa ett graffekort för nästan 5 papp och så får man inte ut max :/

Permalänk
Medlem

haha, att folk aldrig inser att AMD:s phenom II processorer inte håller måttet med dagens grafikkort.
Svar ja, en 1055T är en flaskhals. Hur vet jag det då?

Jo, jag hade en phenom II 965 som är högre klockad, hade den dessutom klockad till 4ghz. I cpu tunga spel som BC2, BF3 gick mina 5850 i crossfire på 50-60% i multiplayer och jag fick knappt högre prestanda än med ett kort. I singelplayer jobbade korten 100%. När jag bytte till en I5 2500K jobbade korten 100% i multiplayer, fick även högre prestanda i Gta IV och Starcraft 2. I de spelen körde jag bara ett kort dessutom.

Ett gtx 680 är betydligt mkt snabbare än 2st 5850 så jag skulle inte köpa det grafikkortet till den processorn. Visst ska du lira lite mindre cpu beroende titlar så kommer du få en fin ökning. helt upp till dig om det är värt.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

haha, att folk aldrig inser att AMD:s phenom II processorer inte håller måttet med dagens grafikkort.
Svar ja, en 1055T är en flaskhals. Hur vet jag det då?

Jo, jag hade en phenom II 965 som är högre klockad, hade den dessutom klockad till 4ghz. I cpu tunga spel som BC2, BF3 gick mina 5850 i crossfire på 50-60% i multiplayer och jag fick knappt högre prestanda än med ett kort. I singelplayer jobbade korten 100%. När jag bytte till en I5 2500K jobbade korten 100% i multiplayer, fick även högre prestanda i Gta IV och Starcraft 2. I de spelen körde jag bara ett kort dessutom.

Ett gtx 680 är betydligt mkt snabbare än 2st 5850 så jag skulle inte köpa det grafikkortet till den processorn. Visst ska du lira lite mindre cpu beroende titlar så kommer du få en fin ökning. helt upp till dig om det är värt.

Såfall är det ju mer värt att byta moderkort och cpu för den pengen ^^ men gör det inte skillnad om CPUn har 4 eller 6 stjärnor? tänkte den kanske flaskhalsar mindre? Kan tyvär inte så mycket om det här ämnet .. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

haha, att folk aldrig inser att AMD:s phenom II processorer inte håller måttet med dagens grafikkort.
Svar ja, en 1055T är en flaskhals. Hur vet jag det då?

Jo, jag hade en phenom II 965 som är högre klockad, hade den dessutom klockad till 4ghz. I cpu tunga spel som BC2, BF3 gick mina 5850 i crossfire på 50-60% i multiplayer och jag fick knappt högre prestanda än med ett kort. I singelplayer jobbade korten 100%. När jag bytte till en I5 2500K jobbade korten 100% i multiplayer, fick även högre prestanda i Gta IV och Starcraft 2. I de spelen körde jag bara ett kort dessutom.

Ett gtx 680 är betydligt mkt snabbare än 2st 5850 så jag skulle inte köpa det grafikkortet till den processorn. Visst ska du lira lite mindre cpu beroende titlar så kommer du få en fin ökning. helt upp till dig om det är värt.

BF3 utnyttjar 6 kärnor jämfört om du hade dina gamla 955. Phenom II är ingen dålig CPU alls så länge man undviker crossfire eller SLI.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Såfall är det ju mer värt att byta moderkort och cpu för den pengen ^^ men gör det inte skillnad om CPUn har 4 eller 6 stjärnor? tänkte den kanske flaskhalsar mindre? Kan tyvär inte så mycket om det här ämnet .. :/

Tror inte kärnorna gör så stor skillnad i det här fallet. När jag hade min 965 så trodde jag absolut inte att den var en flaskhals, för alla på sweclockers sa att den skulle klara mkt snabbare kort osv. Skrev ett inlägg på techpowerup.com och fick ett mkt bra svar. Han sa att minnesbandbredden på phenom II var väldigt låg och det var där det flaskade. Man kan överklocka nordbryggan för att genomströmningen av data ska ske snabbare och kan då minska flaskhalsen. Provade det men det blev inte så stor skillnad, men du kan alltid prova.

här är inlägget btw http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=152196

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU