Permalänk
Medlem

Fästa LEDs på chassit ?

Tja, ska fästa några LEDs på min dator. Hade tänkt göra det genom att limma fast LEDs i hålen på sidan av chassit och sen seriekoppla dem till molex kontakten från PSU. Är det ett bra sätt att göra det på och kommer det att fungera ?

Permalänk
Medlem

Fungera? - Ja
(om du kopplar rätt, d.v.s. beräknade motstånd för just dina LED)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ditt chassi är jordat. Isolera ledpinnarna väl. Lagom resistormotstånd är mellan 1k och 10k. Tänk också på leds spänningfall, det bestämmer hur många du kan seriekoppla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska du sälja en gammal dator till en tolvåring, eller ska det bara bli lite mer "shiny"?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen

Om du ska seriekoppla måste du tänka på att diodernas sammanlagda spänning plus den spänning du "bränner bort" med ett eller flera motstånd måste vara ungefär lika med den spänning du får från molex-kontakten. Du kan få ut antingen 5 eller 12 V, beroende på vilken kabel du väljer.

Jag gjorde idag misstaget att koppla två stycken 3 V dioder (totalt 6 V) till 12 V-kabeln, så dioderna brann upp direkt. När jag tog fyra stycken (totalt 12 V) funkade det däremot perfekt. Tar jag fem stycken (totalt 15 V) lyser de betydligt svagare.

En kort guide

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Om du ska seriekoppla måste du tänka på att diodernas sammanlagda spänning plus den spänning du "bränner bort" med ett eller flera motstånd måste vara ungefär lika med den spänning du får från molex-kontakten. Du kan få ut antingen 5 eller 12 V, beroende på vilken kabel du väljer.

Jag gjorde idag misstaget att koppla två stycken 3 V dioder (totalt 6 V) till 12 V-kabeln, så dioderna brann upp direkt. När jag tog fyra stycken (totalt 12 V) funkade det däremot perfekt.

En kort guide

Eeh meningen är att du ska ha seriekopplade motstånd till för att få strömmen under 30 mA. Går hur bra som helst med 1k ohm motstånd vid dom spänningarna. Om du bränner dom gör du helt fel, ska inte gå.

Sen heter det spänningsfall. Spänningsfallet över resistorn bestämmer strömmen (ohms lag bara). Du får det att låta som att dina blåa dioder genererar 3v.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xiod:

Eeh meningen är att du ska ha seriekopplade motstånd till för att få strömmen under 30 mA. Går hur bra som helst med 1k ohm motstånd vid dom spänningarna. Om du bränner dom gör du helt fel, ska inte gå.

Sen heter det spänningsfall. Spänningsfallet över resistorn bestämmer strömmen (ohms lag bara). Du får det att låta som att dina blåa dioder genererar 3v.

Jag kan inte formlerna eller facktermerna, så det ber jag om ursäkt för. Jag vet bara att dioderna är vita och ska ha 3 V vardera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Eeh meningen är att du ska ha seriekopplade motstånd till för att få strömmen under 30 mA. Går hur bra som helst med 1k ohm motstånd vid dom spänningarna. Om du bränner dom gör du helt fel, ska inte gå.

Sen heter det spänningsfall. Spänningsfallet över resistorn bestämmer strömmen (ohms lag bara). Du får det att låta som att dina blåa dioder genererar 3v.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer det här att fungera utan att någonting går sönder ?

LED: 2V, 20mA
Vcc 5V ----------150ohms motstånd--------led----led----led-------GND

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Kommer det här att fungera utan att någonting går sönder ?

LED: 2V, 20mA
Vcc 5V ----------150ohms motstånd--------led----led----led-------GND

Det beror på vad det är för LED. om dom behöver ett spänningsfall på 2V per styck så kommer din 5V Vcc inte räcka till, då behöver du en spänningsregulator... Länka gärna dina LEDs som du har.

Eller så gör du så här:

----------------------------------------------|--------------------led -------led-------GND
Vcc 5V--------470 ohm motstånd---------|
----------------------------------------------|--------------------led------- led-------GND

Alltså parallellkopplat. 470ohm är det man brukar köra på med LEDs, är man säker på att inte bränna dom iallafall.