Gamla SVENSKA IRC loggar. Någon som vet vart jag kan hitta? (Språksociologi)

Permalänk
Inaktiv

Gamla SVENSKA IRC loggar. Någon som vet vart jag kan hitta? (Språksociologi)

Har ni en uppgift i skolan som handlar om språksociologi och då har jag bestämt mig för att analysera chatt språket.
Men då var tanken att jag skulle jämföra hur språket i chattandet i dags läget set ut jämfört med hur det såg ut runt om 1996-2000 talet.
Så jag har då letat efter IRC loggar från den tiden men hittar inget.
Har kollat på bash.org och http://warpdrive.se/ men dom har ingen tids stämpel på loggarna dom lägger upp. Så jag undrade om någon här på forumet vet vart man kan hitta så här pass gamla loggar?

Ursäktar ifall detta är fel del av forumet att posta i angående detta ämnet. Om det nu är fallet får gärna mod flytta tråden.

Permalänk

http://warpdrive.se/2/information Det finns information om när loggen lades upp, men du kanske vill ha mer än så?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuttokova:

http://warpdrive.se/2/information Det finns information om när loggen lades upp, men du kanske vill ha mer än så?

Den tidigaste som har laddats upp där verkar vara från 2004. Men det vore bra om det fanns någon från ännu längre bak

Permalänk
Medlem

Haha jag raderade irc-loggar från 1997 och fram till typ 2008 alldeles nyligen från en gammal dator faktiskt och orkar inte undeleta men någonstans måste det väl finnas. Såååå ovanliga är de väl inte?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Få med en del om Da_bear i din studie.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag ska höra med brorsan om han och hans polare har kvar någonting från den tiden det var inne att vara IT-Guru. Visserligen var det inte IRC de pysslade med främst, utan bolaget Spray, om folk ens minns det. Men, jag checkar och ser vad som finns. Återkommer troligtvis imorgon.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sentenced:

Haha jag raderade irc-loggar från 1997 och fram till typ 2008 alldeles nyligen från en gammal dator faktiskt och orkar inte undeleta men någonstans måste det väl finnas. Såååå ovanliga är de väl inte?

Lite svårt att hitta då om du googlar "IRC loggar 1998" eller något så kommer det upp en logg där någon har skrivit "1998" men så är själva loggen från 2010 xD
Min lärare som är inne i retro datorer och sånt tyckte att jag skulle ta och jämföra IRC "språket" från den tiden med dagens chatt språk (Facebook osv) så mest därför jag försöker hitta så pass gamla loggar.

Skrivet av Coldfire2143:

Få med en del om Da_bear i din studie.

Da_bear?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oggan:

Jag ska höra med brorsan om han och hans polare har kvar någonting från den tiden det var inne att vara IT-Guru. Visserligen var det inte IRC de pysslade med främst, utan bolaget Spray, om folk ens minns det. Men, jag checkar och ser vad som finns. Återkommer troligtvis imorgon.

Vore jätte schyst av dig om du kunde göra det
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Lite svårt att hitta då om du googlar "IRC loggar 1998" eller något så kommer det upp en logg där någon har skrivit "1998" men så är själva loggen från 2010 xD
Min lärare som är inne i retro datorer och sånt tyckte att jag skulle ta och jämföra IRC "språket" från den tiden med dagens chatt språk (Facebook osv) så mest därför jag försöker hitta så pass gamla loggar.

Da_bear?

http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Inaktiv

Men det var nyligen gissar jag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Men det var nyligen gissar jag på?

Jo. Tror inte den gamla tråden finns kvar.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coldfire2143:

Jo. Tror inte den gamla tråden finns kvar.

Var en kille som länkade en zip fil i den tråden du länkade. Synd att den är outdated och finns inte med

Permalänk
Medlem

Rackarns rackarns. Tydligen så hade bror min torskat all skit i och med årens gång (och han trodde detsamma gällde för hans polare, men han skulle kolla).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Lite svårt att hitta då om du googlar "IRC loggar 1998" eller något så kommer det upp en logg där någon har skrivit "1998" men så är själva loggen från 2010 xD
Min lärare som är inne i retro datorer och sånt tyckte att jag skulle ta och jämföra IRC "språket" från den tiden med dagens chatt språk (Facebook osv) så mest därför jag försöker hitta så pass gamla loggar.

Da_bear?

Kan du inte gå in på IRC då och be någon. Finns ju flera som sitter där i evigheter och idlar bara som kan fixa fram allt möjligt! Jag tror jag kan hitta loggar någonstans men jag är sådär paranoid av mig så jag vill inte lämna ut mina. Jag tror jag slutade logga där kring 2009 eller så för att de tar upp plats. Började väl kring 1996

JAG ÄR INTE RETRO!

*** EDIT ***

Förslagsvis tar du reda på en större kanal på ett nätverk och så kollar du bara vem som äger nån av bottarna, dessa har säkert loggat sen urminnes tider.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"