Utlänningar eller invandrare?

Permalänk
Medlem

Utlänningar eller invandrare?

bara något som jag har suttit och tänkt på.
ordet invandrare låter så himla negativt i mina öron medans utlänning låter lite mer "etiskt rätt".
Detta är mer för att upplysa mig själv och är inget jag kommer skriva om utan vill bara se vad alla andra tycker och känner

Jag tycker att invandrare är ett rätt så laddat ord som lätt kan förknippas med "blattar" "svartskallar" etc... dessa ord är inget jag förespråkar själv, även fast jag har föräldrar som har "vandrat in" i sverige men det kvarstår att jag inte kan sluta tänka på - vart går just gränsen mellan invandrare och utländskt?
vissa säger att utländskt = någon som inte bor i Sverige medans invandrare är någon som har bytt kordinater på sitt hus och bor nu i sverige.
jag känner dock att utländskt borde användas mer i samhället vi lever i just nu, för ordet "invandrare" förknippas med så mycket negativt på grund utav media.

om jag skulle vara tvungen att påpeka att jag har föräldrar som inte är svenska så säger jag
"Hej jag heter Mayo, jag har en utländskt bakgrund men är född i sverige"
medans majoriteten utav kompisarna tycker att det ska vara "invandrar bakgrund" eller "2:a generations invandrare"

vad tycker ni om detta?

regler för att posta ett svar

vill ha en så objektiv syn på det hela, inget vinklat eller något som får folk att känna sig kränkta, håll det rent, detta är för att
"upplysa" om skillnaden och se vad folk tycker men om din tanke är mer än negativ (hatisk) strunta i att skriva alls.

Dold text
Permalänk
Medlem

Har aldrig träffat något som tagit illa upp av ordet invandrare men jag använder nog båda benämningarna. Tänker absolut inte på vad jag säger.

Permalänk
Medlem

I mina öron låter utlänning mer negativt.

Invandrare är någon som har kommit för att bosätta sig, bli en del av samhället osv.
Utlänning är här tillfälligt som en "parasit", kanske för att stjäla koppar eller lura folk till att köpa kostymer de aldrig får.

edit: Utländsk bakgrund låter dock inte negativt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En invandrare är någon som invandrat till Sverige, en utlänning är någon som uppehåller sig i Sverige men som inte är skriven i Sverige.

EDIT: Samtidigt kan du väl säga att dina föräldrar är från si och så land och därför är du etnisk si och såare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Det här fenomenet kallas för "eufemiskt ekorrhjul". Det spelar ingen roll hur "finkänsliga" eller "finstämda" våra ord eller termer är, de kommer ändå tillslut att få en negativ klang och måste bytas ut mot något ännu mer finkänsligt.

Tyvärr hjälper det inte eftersom ekorrhjulet avslöjar att det inte är orden som är problemet, utan vad vi väljer att representera med ordet. Så länge som rasism och xenofobi förekommer spelar det ingen roll om vi kallar en invandrare för "blatte" eller för "messias", det kommer ändå få en negativ klang så länge vi har negativa associationer.

Nu råkar det väl dessutom vara så i själva sakfrågan att såväl invandrare som utlänning är i sig helt värdeneutrala ord, även i tid och rum och det vore väldigt icke-ändamålsenligt att byta ut dessa. Invandrare och utlänning är ej heller samma sak och inte utbytbara. Alla turister från utlandet är utlänningar. Alla diplomater, genomresande, besökare, etc, är utlänningar men de är inte invandrare. På samma sätt måste inte en invandrare vara en utlänning, även om det ofta sammanfallet. Således är invandrare och utlänning två grupper med ett stort överlapp, men grupperna är inte identiska.

Det är samma sak som att "städare" blev "lokalvårdare" och nu heter det visst något annat. Det spelar ingen roll, så länge folk i gemen ser ner på yrket, kommer namnet, oavsett vilket namn, få dessa negativa associationer. Så det är våra synsätt som vi ska försöka bearbeta, inte vad vi kallar olika företeelser.

Detta förstår nog de flesta. Tyvärr brukar insikten om eufemiska ekorrhjul även missförstås och missbrukas. Ett exempel är "neger" som givetvis rent tekniskt kommer från "svart" på latinska språk, men det har alltid varit en nedsättande term. Därför kan man inte påstå att det "egentligen" heter neger och att kalla en svart för något annat är "flum". Det argumentet är okunnigt om ordets historia och dessutom nonsens eftersom om argumentet neger = svart ens hade varit sant, hade det ju varit tämligen logiskt att säga just "svart" på svenska.

Återigen, varken "invandrare" eller "utvandrare" eller "utlänning" är laddade ord i sig. Eventuell laddning står vi själva för och då kan naturligtvis inte nya ord ändra på det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

På samma sätt måste inte en invandrare vara en utlänning, även om det ofta sammanfallet.

Har du möjlighet att ge ett exempel på när det inte sammanfaller? Jag kunde inte komma på något faktiskt.

Permalänk

Utlänning betyder som sagt inte samma som invandrare, så det går ej att ersätta orden rakt av. Precis som att man ej får kalla negerbollar för chokladbollar om de ej innehåller en viss mängd choklad. För då blir det olaglig marknadsförening. *edit* Nu är väl definition på chokolad vag, annars jag hade för mig att detta var ett problem när fascisterna ville tvingade folk att ändra namn.

För att röra till det ännu mer, vem är invandrare? Alla utom samerna? Fast dessa invandrade en gång de också..

Skrivet av MBY:

Det är samma sak som att "städare" blev "lokalvårdare" och nu heter det visst något annat. Det spelar ingen roll, så länge folk i gemen ser ner på yrket, kommer namnet, oavsett vilket namn, få dessa negativa associationer.

Visst jag håller med dig om det är trams, men jag är dock inte lika säker på att folks syn på grupper ej förändras i och med de får finare namn/titlar...

Tar vi städera så ser väl folk på arbetsplatser ner lika mycket på dessa, men det jag syftar på är folk utanför arbetsplatsen. Alltså när lokalvårdarna nämner sitt yrke på stan och i sitt CV.
Detsamma gäller andra yrken som bonde, vilket idag också har blivit ett skällsord för "efterblivna idioter". Nå idag kallar sig bönder för lantbrukare och för många ger detta helt andra association än en bonde.
Min uppfattning överdrivet:
Bonde = tafatt sate som mockar skit skit hela dagarna hos grisarna.
Lantbrukare = En teknisk kunnig företagare som håller på med många olika sysslor inom jordbruk.

Skrivet av Xerbee:

Har du möjlighet att ge ett exempel på när det inte sammanfaller? Jag kunde inte komma på något faktiskt.

Det beror på hur man definierar orden, som jag nämnde ovanför vem är invandrare?

*edit*
Bonde exemplet igen. Om man skriver att man har arbetat som bonde eller lantbrukare i sitt cv så tror jag det har en fruktansvärt stor skillnad i hur en arbetsgivare utanför området ser på en, när man skriver att man har servat styrsystem och maskiner av olika slag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Har du möjlighet att ge ett exempel på när det inte sammanfaller? Jag kunde inte komma på något faktiskt.

Jag tänker mig att någon från Sverige som bor i något annat land i många år, och sedan flyttar tillbaka, är invandrare men inte utlänning. Sen tycker jag inte TS situation funkar som "utlänning" eller som "invandrare" eftersom han är född i Sverige och bott här hela (?) livet. Utländsk bakgrund tycker jag låter bra, alternativt "mina föräldrar kommer från X".

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xerbee:

Har du möjlighet att ge ett exempel på när det inte sammanfaller? Jag kunde inte komma på något faktiskt.

En av de största grupperna av invandrare är hemvändande svenskar. Alltså svenskar som utvandrat och bosatt sig i ett annat land som sedan flyttar tillbaks, alltså invandrar de men är inte utlänningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Tyvärr brukar insikten om eufemiska ekorrhjul även missförstås och missbrukas. Ett exempel är "neger" som givetvis rent tekniskt kommer från "svart" på latinska språk, men det har alltid varit en nedsättande term. Därför kan man inte påstå att det "egentligen" heter neger och att kalla en svart för något annat är "flum". Det argumentet är okunnigt om ordets historia och dessutom nonsens eftersom om argumentet neger = svart ens hade varit sant, hade det ju varit tämligen logiskt att säga just "svart" på svenska.

Nu skall jag väl kanske inte skämma ut mig med alltför vilda spekulationer, men skulle man inte kunna försvara ståndpunkten med att det var spanjorer som först behövde en sådan klassificering och att resten av världen sedan adopterade terminologin (ungefär som med salsa)? Och att flummandet ligger just i ekorrhjulandet (i det där fallet till och med i hyfsat modern tid och med stor uppmärksamhet).

Permalänk
Skrivet av Handa:

Har aldrig träffat något som tagit illa upp av ordet invandrare men jag använder nog båda benämningarna. Tänker absolut inte på vad jag säger.

Jag har träffat ganska många. Det är många idag *host*s*host*d*host* som använder ordet som något negativt. Det är samma sak med "neger". Folk vill tydligen gärna säga det, eftersom själva ordet i sig inte betyder något dåligt. Det är dock inte grejen. Det spelar ingen roll vilket ord vi väljer att använda, det viktiga är vad vi menar, och det finns många som menar det som något dåligt när de säger invandrare.

Men visst, menar du inget illa med det, och ingen tar illa upp, så spelar det ju ingen roll för dig

edit: vem är invandrare? vem är svensk? Det är svårt. Tyvärr går alldeles för många på utseendet, i stället för på något som faktiskt har med saken att göra. Min norska kompis som har bott här i något år, sägs vara svensk redan. Han är ju medborgare säger de. Men om man pratar om ett barn till två afrikanska föräldrar till exempel, så blir han ofta kallad invandrare (menat som något negativt), fast han är född och har bott hela livet i sverige.

Permalänk
Avstängd

Tycker tvärt om.
invandrare låter mer likt mörkhyad och utlänning känns mer likt neger.

Media använder invandrare så det borde vara det som gäller till de kommer på något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker tvärt om.
invandrare låter mer likt mörkhyad och utlänning känns mer likt neger.

Media använder invandrare så det borde vara det som gäller till de kommer på något nytt.

och vad är det för skillnad mellan mörkhyad och neger? mörkhyad är ett annat ord för neger. måste varit det minst smarta jag läst här, förlåt men det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har träffat ganska många. Det är många idag *host*s*host*d*host* som använder ordet som något negativt. Det är samma sak med "neger". Folk vill tydligen gärna säga det, eftersom själva ordet i sig inte betyder något dåligt. Det är dock inte grejen. Det spelar ingen roll vilket ord vi väljer att använda, det viktiga är vad vi menar, och det finns många som menar det som något dåligt när de säger invandrare.

Men visst, menar du inget illa med det, och ingen tar illa upp, så spelar det ju ingen roll för dig

edit: vem är invandrare? vem är svensk? Det är svårt. Tyvärr går alldeles för många på utseendet, i stället för på något som faktiskt har med saken att göra. Min norska kompis som har bott här i något år, sägs vara svensk redan. Han är ju medborgare säger de. Men om man pratar om ett barn till två afrikanska föräldrar till exempel, så blir han ofta kallad invandrare (menat som något negativt), fast han är född och har bott hela livet i sverige.

att folk vill säga neger är väll för att det sägs mycket i hip-hop världen just nu. själv så tycker jag att om man har en mörk hy och säger "nigga this" och "nigga that" så får man väll ta det som det kommer och sedan leva med det, om man säger ett ord många gånger så tappar det sin ursprungliga mening.
detsamma gäller med blatte (Blatte betyde ursprungligen "smuts") varenda liten unge som har föräldrar som härstammar från något annat land säger detta ord bara för att passa in tyvärr och att de inte är utbildade än/upplysta om alla ordens innebörd har ordet fått något liknande klassificering av ordet "nigga" "neger" där bara "invandrare" eller "utlänningar" får säga detta ord annars får ordet samma innebörd som just - neger, om någon som är en "blatte" som säger "haha din blatte" då får det en helt annan innebörd men om någon svensk helt plötsligt säger det... då bryter hela helvetet samman.

idioti.

men som jag förstått det är utlänning någon som inte är bofast i sverige medans invandrare är det.

fast båda orden låter inte så specifika, om att personen som är "invandrare", det låter bara som att det har vandrat in och inte bosatt sig än :S och utlänning låter ju bara som att de har/kommer från - en annan nationalitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Har du möjlighet att ge ett exempel på när det inte sammanfaller? Jag kunde inte komma på något faktiskt.

* När någon flyttat från en plats till en annan inom samma land
* När någon väl bosatt sig i ett nytt land och fått medborgarskap
* När man återvänt från att ha bott utrikes
* När vi talar om "andra generationens invandrare" är det givet att det inte kan vara frågan om en utlänning, trots att vi använder ordet "invandrare"

I båda fallen är man invandrare (och utvandrare) men inte nödvändigtvis utlänning.

Andra intressanta exempel där orden kan bli vagt definierade är när någon har varit på en plats så många gånger att man känner platsen lika bra som någon som bor där, utan att själv bo där. Det skulle i så fall bygga på att utlänning = främling, och man är knappast främling då.

Det omvända, utlänningar som inte är invandrare, behöver knappast motiveras.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Nu skall jag väl kanske inte skämma ut mig med alltför vilda spekulationer, men skulle man inte kunna försvara ståndpunkten med att det var spanjorer som först behövde en sådan klassificering och att resten av världen sedan adopterade terminologin (ungefär som med salsa)? Och att flummandet ligger just i ekorrhjulandet (i det där fallet till och med i hyfsat modern tid och med stor uppmärksamhet).

Jo, det är helt riktigt och väl precis hur det gick till. Vi adopterade en term som från dag ett inte bara anspelade på hudfärg. Vi hade ju lika gärna globalt kunnat kalla det för "kocks". Jämför med "rödskinn" eller "svartfot".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

och vad är det för skillnad mellan mörkhyad och neger? mörkhyad är ett annat ord för neger. måste varit det minst smarta jag läst här, förlåt men det är det.

Nej, det är fel. Läste du vad jag skrev? "Neger" är en rasistisk term från begynnelsen och det är alltså inte rimligt att man vill använda ordet och hänvisa till att man vill stoppa det eufemiska ekorrhjulet...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Bonde = tafatt sate som mockar skit skit hela dagarna hos grisarna.
Lantbrukare = En teknisk kunnig företagare som håller på med många olika sysslor inom jordbruk.

Intressant motexempel. Tänk nu noga, det är nämligen inte ett motexempel alls. Tvärt om, bonde kan vara ett skällsord och därför har man termen "lantbrukare" (nu är jag iofs inte säker på att det är samma sak, lantbrukare har aldrig varit en klass). Vad hindrar att "lantbrukare" skulle kunna användas som nedsättande term? Ingenting vad jag kan se. Har man fördomar mot yrket eller gruppen så har man, oavsett vad vi kallar det. Bönder har alltid varit tekniskt kunniga företagare, men just eftersom termen har börjat spegla "de som inte bor i stan och är som vi" har termen (i vissa sammanhang) blivit ett nedsättande epitet, då förslagsvis mot någon som _inte_ är bonde, men som bara inte för sig som vi andra i stan. "Turist" kan användas på exakt samma sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

vad tycker ni om detta?

Förjävligt att du särskriver invandrarbakgrund.

Annars så är orden inte negativa i sig utan det beror på hur man använder dom. Om man tycker utlänning är ett negativt ord är det antagligen för att man hör eller har själv använt det i negativa sammanhang.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Förjävligt att du särskriver invandrarbakgrund.

Annars så är orden inte negativa i sig utan det beror på hur man använder dom. Om man tycker utlänning är ett negativt ord är det antagligen för att man hör eller har själv använt det i negativa sammanhang.

vad är det som är så förjävligt? om någon har ett par föräldrar som har vandrat in i sverige, så får dom per-automatik den bakgrunden. eller menar du att mitt skriftliga svenska är dåligt? ah ok men min engelska är endå bättre än din svenska så HAH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, det är fel. Läste du vad jag skrev? "Neger" är en rasistisk term från begynnelsen och det är alltså inte rimligt att man vill använda ordet och hänvisa till att man vill stoppa det eufemiska ekorrhjulet...

Ja men vad får du för bild när man säger ah han är neger = du får en bild utav en svart person, jag tänkte det inte som en negativ sak + så betyder neger helt annat i det samhället jag bor i, som jag sa tidigare - det har blivit som ett slang där man kastar runt det istället för "min broder"
typ exempel på neger "vad händer my nigga" (visst det är engelskt ärvt men det har samma innebörd eller hur? för båda orden har samma mening/defination)

och som jag sa innan vill man inte att ett ord ska sägas från utomstående från normen som säger ordet, då får man väll helt enkelt sluta säga det... för hur kan man börja gå med i en krets vars norm "kretsar" kring att säga nigga utan att bli stämd som racist eller whatever?

Vi alla börjar någonstans och ordet blatte har någorlunda försvunnit ur vissa personers ordbok i min ort och hänvissas bara till när någon uppför sig omoraliskt eller en person utan vett och etiket.

Neger/nigga, oberoende nationalitet, har sedan länge sedan används i ett "min broder" sammanhang. men visst jag förstår dig att man inte ska uppmuntra folk att använda ett sådant laddat ord.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Intressant motexempel. Tänk nu noga, det är nämligen inte ett motexempel alls. Tvärt om, bonde kan vara ett skällsord och därför har man termen "lantbrukare" (nu är jag iofs inte säker på att det är samma sak, lantbrukare har aldrig varit en klass). Vad hindrar att "lantbrukare" skulle kunna användas som nedsättande term? Ingenting vad jag kan se.

Ordet lantbrukare på grund av sin konstruktion gör det svårare att använda som ett skällsord. Det jag syftar på är längden och att det är ett sammansatt ord som tar lite tid att säga.

Annars visst folk hittar på nya ord för sånt som de på något sätt ser ner på. Dock är jag inte lika säker på att glåpord, negativa smeknamn etc påverkan i hönshuset. Med negativa smeknamn, så kan bonnjävel vara ett. Precis som att kalla någon neger, detta ord är enkelt att skrika ut, ordet invandrare är svårare att gapa. Dessutom betyder inte orden samma sak, så personen skulle få skrika "mörkhyad person" och alla skulle vända sig om för att se vad det är för idiot som gapar..

Förutom detta, så associerar folk ord olika. Städare och lokalvårdare som nämndes, så är jag inte så säker på att folk i allmänhet ser lika på folk med dessa titlar. När de väl städar på jobbet så ser folk dem såklart som samma personer som innan.

*edit*
Så det jag påstår är att olika ord beroende på deras konstruktion är olika svårt att använda dem som skällsord. Det är lite som att skälla på en hund, vissa ord är bättre än andra och det beror inte på hundens kunskaper i latin eller var orden kommer ifrån. Utan hur ordet "låter".

Dessutom kan man använda lite vilseledande vid namngivningen som får folk i allmänhet att tänka på annat, vilket även kan missbrukas.
T.ex. i princip alla svenska nyfödda barn idag är horungar, vilket säkerligen inte alla håller med mig om, men det beror på att de inte vet vad den korrekta definitionen på horungar är (iaf var). (alltså förenklat barn utanför äktenskapet, http://sv.wikipedia.org/wiki/Hor)
Och lokalvårdare som nämnts, vilket antyder att personen vårdar lokaler och inte enbart skurar golv med mopp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nu råkar det väl dessutom vara så i själva sakfrågan att såväl invandrare som utlänning är i sig helt värdeneutrala ord, även i tid och rum och det vore väldigt icke-ändamålsenligt att byta ut dessa. Invandrare och utlänning är ej heller samma sak och inte utbytbara. Alla turister från utlandet är utlänningar. Alla diplomater, genomresande, besökare, etc, är utlänningar men de är inte invandrare. På samma sätt måste inte en invandrare vara en utlänning, även om det ofta sammanfallet. Således är invandrare och utlänning två grupper med ett stort överlapp, men grupperna är inte identiska.

Återigen, varken "invandrare" eller "utvandrare" eller "utlänning" är laddade ord i sig. Eventuell laddning står vi själva för och då kan naturligtvis inte nya ord ändra på det.

Detta är väl egentligen det enda svaret som behövs, det är två ord som ofta används synonymt men som egentligen inte är synonymer. En utlänning kan vara någon som inte ens befunnit sig i landet i fråga någonsin ("jag chattade med en utlänning, han bodde i Tyskland", "jag beställde den från en utländsk butik") medan en invandrare är någon som invandrat till något land.

Hur, när och var man använder orden är avgörande för hur det tolkas och det är väl oftast ganska instinktivt och självklart, diskussioner om vilka ord som är rätt eller fel att använda är därför oftast totalt meningslösa. Särskilt när diskussionen börjar handla om ordet "neger"... Om du någonsin skulle hamna i en situation där du ska nämna din bakgrund är det väl bara att säga vad som känns passande? "Jag är född i Sverige, mina föräldrar kommer från..." eller "Jag är 2:a generationens invandrare/har invandrarbakgrund" tycker jag personligen verkar mer sakligt, "Jag har utländsk bakgrund" låter lite mer otydligt och kan väl tolkas som att man är född i utlandet?

Permalänk
Medlem

Man kan kalla alla invandrare (så när som återinvandrande svenskar) utlänningar men inte kalla alla utlänningar invandrare.

Inget negativt med ordet invandrare, däremot är det mycket negativt kring många invandrare.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Man kan kalla alla invandrare (så när som återinvandrande svenskar) utlänningar men inte kalla alla utlänningar invandrare.

Inget negativt med ordet invandrare, däremot är det mycket negativt kring många invandrare.

Satt ett tag och funderade på hur jag skulle formulera mig men det behövs inte efter ditt inlägg

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Fel, utlänning är du när du är skriven i ett land men uppehåller dig i ett annat. Åker du på semester i t.ex Spanien är du utlänning i deras ögon, ingen invandrare.

Permalänk
Medlem

NySvenskar låter bäst i mina öron

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstiga argument här.

Om en person använder ett ord, en hel nation har gjort så i alla tider (jaja nu kommer många säga att: "bara för man gjort så i alla tider betyder inte att det är en godtagbar anledning/ursäkt", så skippa den kommentaren ), och ingen städerska/städare känner sig illa berörd att bli kallad just det, helt plötsligt bestämmer sig några få att detta ordet helt plötsligt är kränkande och bestämmer sig för att alla som använder ordet är sjukt intoleranta och kränkande.

Då kan man ställa sig frågan: vem är det som är intolerant och kränkande egentligen?

Grupp 1) Dom som använt ordet, som ett helt vanligt ord, inte använt i kränkande syfte, inte använt det som något nervärderande.

Grupp 2) Har nu lyft ut ordets betydelse, bestämt att det är kränkande och intolerant, börjat påstå att alla som använder ordet är obildade och kränkande.

Vem har mest hatkänslor, vem nervärderar "städerskorna", vem har gjort om ett helt vanligt ord till något nervärderande, vem har suttit och funderat och sen kommit på att en viss yrkesgrupp är mindre värt? Eller om vi tar utlänningar/invandrare som ovan, vem är det som har bestämt att det kan vara kränkande att invandra till ett land och beskriva det som invandring? Jag skulle vilja påstå att det är "Grupp 2" som gör sig skyldiga till mest intolerans/hat eller vad man nu känner för att kalla det. Att förvandla ett oladdat ord till ett extremt laddat ord, ja, då är det Grupp 2 som bestämt att en viss yrkeskår är "mindre värd" och därför kan känna sig kränkande av ett visst ord.

Men vem får mest skuld? Jodå, visst är det "Grupp 1" som inte haft några som helst intentioner att kränka någon.

Sen kan man ju ta sig en funderare, hur länge skall vi hålla på och skriva om ord, om ett nytt "oladdat" beskrivande ord har samma betydelse som föregående "laddade" beskrivande ordet, vad är då dess funktion? Skall man i all evighet skriva om ord efter ord efter ord eller skall någonsin "Grupp 2" lära sig att sluta förvandla "oladdade" ord till extremt "laddade" ord.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jorgen69:

NySvenskar låter bäst i mina öron

Jag tycker det låter som ett krystat PK-ord.
Hur länge är man nysvensk?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Papperssvenskar, som invandrarna själva sagt (på ett f.d. jobb).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |