Permalänk
Medlem

Venuspassage 2012-06-06

Detta år den 6 juni kommer detta att inträffa som ni aldrig kommer att kunna se igen, så passa på.

[Wikipedia]

Citat:

Venuspassage är en astronomisk händelse som inträffar när planeten Venus står i nedre konjunktion, det vill säga när Venus passerar mellan jorden och solen samtidigt som planeternas banplan skär varandra. En venuspassage tar cirka 6 timmar. Under passagen kan Venus ses som en liten rund fläck som rör sig över solytan. För att riskfritt kunna betrakta en passage krävs samma sorts försiktighet och hjälpmedel som vid solförmörkelser. Två passager på 1700-talet gjorde det möjligt att beräkna storleken på solsystemet, dessa kunde sen förbättras vid nästa venuspassage i slutet av 1800-talet. Sen dess har venuspassagerna framförallt varit kuriositeter. Nästa venuspassage inträffar den 6 juni 2012.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ursäkta men jag kan ha tänkt fel men är inte vi på fel sida av jorden eftersom det sker när det är natt här, således så är vi vända bort från solen eftersom Venus passerar mellan jorden och solen?

Permalänk
Medlem

Detta måste ses.. Ut med solfilter och teleskop!

Skrivet av mattoys:

Ursäkta men jag kan ha tänkt fel men är inte vi på fel sida av jorden eftersom det sker när det är natt här, således så är vi vända bort från solen eftersom Venus passerar mellan jorden och solen?

Vi hinner se tidigt på morgonen från när solen går upp tills kort efter kl 6.00.

Permalänk
Medlem

Tackar för påminnelsen... Hade helt glömt bort detta.

Permalänk
Medlem

Kommer man att kunna se Venus med blotta ögat?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Woho jag kan se hela passagen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Måste man köpa några speciella glasögon om man vill kolla på det?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akka:

Kommer man att kunna se Venus med blotta ögat?

Ja, men man blir naturligtvis bländad om man tittar rakt in i Solen, så riktigt mörka solglasögon är nog att rekommendera som minimum. Men Venus ses som bäst när den inte passerar Solen! Venus är himlens tredje ljusstarkaste objekt sett från Jorden, efter Solen och Månen. Venus syns normalt vid skymning och soluppgång och misstas ofta för att vara en stjärna, flygplan, UFO, etc. Även erfarna piloter och "natthimmelstittare" kan under rätt omständigheter missta Venus för något märkligt i vår atmosfär. Jag minns inte siffran på rak arm, men det vanligaste enskilda fenomen som leder till UFO-rapporter är Venus, har jag för mig. Flygplan är på andraplats (eller var det tvärt om?).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Ursäkta men jag kan ha tänkt fel men är inte vi på fel sida av jorden eftersom det sker när det är natt här, således så är vi vända bort från solen eftersom Venus passerar mellan jorden och solen?

Infogade kartan visar att vi får se det..

Skrivet av MBY:

Ja, men man blir naturligtvis bländad om man tittar rakt in i Solen, så riktigt mörka solglasögon är nog att rekommendera som minimum. Men Venus ses som bäst när den inte passerar Solen! Venus är himlens tredje ljusstarkaste objekt sett från Jorden, efter Solen och Månen. Venus syns normalt vid skymning och soluppgång och misstas ofta för att vara en stjärna, flygplan, UFO, etc. Även erfarna piloter och "natthimmelstittare" kan under rätt omständigheter missta Venus för något märkligt i vår atmosfär. Jag minns inte siffran på rak arm, men det vanligaste enskilda fenomen som leder till UFO-rapporter är Venus, har jag för mig. Flygplan är på andraplats (eller var det tvärt om?).

Trodde att det var psykiska störningar som var orsak till dom flesta

EDIT:
Ja jag vet att du menar något som inte är identifierad och inte flygande tallrikar

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Vid soluppgång så lyser ju inte solen så starkt, det borde väl gå att se med nakna ögat utan skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vid soluppgång så lyser ju inte solen så starkt, det borde väl gå att se med nakna ögat utan skydd?

Titta inte på solen utan skydd, även om det är soluppgång/ nedgång. UV-strålningen skadar, dock inte lika mycket om solen precis går upp/ ner över horisonten då ljuset sprider ut sig mer av atmosfären. Rätta mig någon, men lika bra att vara försiktig med synen.

Permalänk
Hedersmedlem

Var får man då tag på ett vettigt skydd eller hur gör man ett?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Var får man då tag på ett vettigt skydd eller hur gör man ett?

Mörkare varianter av svetsglas brukar väl påstås fungera bra, men det verkar också säljas prylar hyfsat billigt:
http://www.astrotech.se/Produkter/Solfilter.htm
http://www.astrosweden.se/venuspassagen/505885

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter ett enkelt och billigt sätt att skydda sina ögon när man tittar mot solen kan jag rekommendera gamla hederliga disketter!

Man drar tillbaka lässkyddet så att själva skivan blottas och sen tittar man genom den. Den är faktiskt genomskinlig även om det inte ser ut så vid en första anblick. Är solen stark kan man använda två disketter efter varandra.

Bifogar en bild som jag tog med min mobilkamera (!) genom två disketter... Ja ni fattar kvalitén på den astrofotograferingen men det går nästan att se vad det föreställer, eller hur?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv

Kan man se det även om det i ens område blir under natten? Bor i Lund så för min del blir det elva på kvällen till fem på morgonen... Räcker det med solförmörkningsglasögon eller måste man ha teleskop och sånt? ;P

Sorry för "noob-frågor" men jag är helt ny inom området och är angelägen om att se det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Kan man se det även om det i ens område blir under natten? Bor i Lund så för min del blir det elva på kvällen till fem på morgonen... Räcker det med solförmörkningsglasögon eller måste man ha teleskop och sånt? ;P

Sorry för "noob-frågor" men jag är helt ny inom området och är angelägen om att se det här.

Även i Lund så kommer det bli tidigast vid runt kl 4.00 den sjätte juni du kommer se Venus ligga framför solen, men just då ligger solen & Venus riktigt lågt men stiger mer fram tills kort efter kl 6.00 då Venus redan har passerat solen. Vid runt kl 5.00 på morgonen bör solen/ Venus ligga optimalt till för oss. För att se detta behövs inte teleskop och dylikt, men du kommer nog behöva några starka solglasögon eller dylikt. Venus bör synas som en svart "stjärna" framför solen, (då den oftast misstas Venus som en stjärna på kvällen/ morgonen).

Till alla "noobs" så kan jag rekommendera Stellarium för att kolla hur grejer ligger till!

Permalänk
Medlem

Är i Linköping.
Ringde nyss till Östergötlands Astronomiska sällskap för att kolla om det händer något i Linköping. Det verkar inte så, för då skulle de antagligen göra det. Verkar bero på att man från Sverige inte ser hela passagen. Ingen som vet om det händer något på Universitet möjligen?

Jag funderar lite på hur man skulle kunna göra. Enligt Yr.no skall vädret vara helt OK. Ingen som har svetsglasögon eller motsvarande och är sugen på att leta upp något hög beläget ställe tidigt på morgonen?
Tänkte annars nog se den på NASA:s webcast först och sen gå ut.

/MVH
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Är i Linköping.
Ringde nyss till Östergötlands Astronomiska sällskap för att kolla om det händer något i Linköping. Det verkar inte så, för då skulle de antagligen göra det. Verkar bero på att man från Sverige inte ser hela passagen. Ingen som vet om det händer något på Universitet möjligen?

Jag funderar lite på hur man skulle kunna göra. Enligt Yr.no skall vädret vara helt OK. Ingen som har svetsglasögon eller motsvarande och är sugen på att leta upp något hög beläget ställe tidigt på morgonen?
Tänkte annars nog se den på NASA:s webcast först och sen gå ut.

/MVH
Regert

Är detta gratis, samt kan du isf dela en länk?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Är detta gratis, samt kan du isf dela en länk?

[QUOTE="Something";12346900]http://www.ustream.tv/recorded/22800582

NASAs webcast[/QUOTE]

Ah, tack. Även denna är informativ. http://www.nasa.gov/connect/chat/venus_transit.html Jo, det är gratis.
Amerikanska skattebetalare - gratis. Europeiska skattebetalare - också gratis. ESA: http://television.esa.int/
Där finns lite länkar till webcasts.

Förtydligande: ESA: http://blogs.esa.int/venustransit/2012/06/05/the-transit-of-v...
Även SVT hänger på och sänder http://svt.se/nyheter/vetenskap/nattens-venuspassage-med-hist....
SLOOH: http://events.slooh.com/

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Efter att ha väntat en och en halv timme på att få sikten fri från moln så lyckades jag se en liten, liten svart prick med hjälp av tre par solglasögon och en diskett. Tack för det tipset!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!