MSI GE-620 inlämnad till Webhallen för rep en månad sen.

Permalänk
Medlem

MSI GE-620 inlämnad till Webhallen för rep en månad sen.

Nu har det gått en månad sedan jag lämnade in min dator till Webhallen för rep. Ringde för två veckor sen och undrade hur det gick och fick till svar att "verkstan väntar på reservdelar" men att den borde vara klar om 1-2 veckor till.
När jag lämnade in den så sa tjejen i butiken att det tar ca 2 veckor.

När har man rätt att häva köpet eller få en annan likvärdig dator?
Har just nu en lånedator en HP 635... Den orkar knappt att man är surfar och kollar på webtv med den... Och den klarar absolut inte av att man spelar på den.

Nån som har mer förslag på vad jag har rätt till och vad jag kan göra?

Edit: Datorn köptes ny i mitten av december och är mindre än 6 mån gammal.

Permalänk
Medlem

Det kallas "rimlig tid" vilket i sig är ett otroligt luddigt uttryck.

Men min erfarenhet när det kommer till reparationer är att en månad är "rimlig tid".

Det du kan göra är att ligga på och ringa igen, och igen och igen och igen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är därför man köper Dell, då kommer de dagen efter med grejer och fixar den på plats

Permalänk
Medlem

Tumregel isåna här fall är att det inte ska ta mer än 1 månad.
Har dom haft datorn 1 månad utan att den blivit lagad så ska du begära omleverans/hävning.

Permalänk
Skrivet av axet:

Tumregel isåna här fall är att det inte ska ta mer än 1 månad.
Har dom haft datorn 1 månad utan att den blivit lagad så ska du begära omleverans/hävning.

Jag är inte helt säker här, men praxis enligt ARN är nog att man får tåla längre tid i de fall där man har lånedator. Hoppas någon med mer insikt i detta kan redogöra för vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axet:

Tumregel isåna här fall är att det inte ska ta mer än 1 månad.
Har dom haft datorn 1 månad utan att den blivit lagad så ska du begära omleverans/hävning.

Det där vill jag väldigt gärna se någon sorts källa på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt är det ett luddigt uttryck. Men i detaljhandel ska du inte behöva vänta speciellt länge, även om försäljaren måste skicka iväg produkten utomlands för reparation (som i många fall med datorkomponenter) så skall du som konsument inte behöva bli lidande.

"Ett par dagar" enligt Konsumentverket och Svensk Handel.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Iom att det gäller Webhallen får du räkna med minst en månad, i värsta fall flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Som många redan nämnt är det ett luddigt uttryck. Men i detaljhandel ska du inte behöva vänta speciellt länge, även om försäljaren måste skicka iväg produkten utomlands för reparation (som i många fall med datorkomponenter) så skall du som konsument inte behöva bli lidande.

"Ett par dagar" enligt Konsumentverket och Svensk Handel.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Ett par dagar är ju helt galet egentligen.

Kund lämnar in reparation dag 1, den skickas från butik dag 2. Kommer fram till centrallager dag 4, skickas till extern service dag 5 eller 6...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det är därför man köper Dell, då kommer de dagen efter med grejer och fixar den på plats

Hehe, japp. Dell är verkligen exemplariska när det kommer till kundservice och support må jag säga. Dom få gångerna jag har vart tvungen att kontakta supporten så behövdes datorn skickas in för service, vill minnas att DHL killen var på plats mindre än 12H efter jag ringt. Datorn var tillbaka på 3 arbetsdagar eller nåt har jag för mig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Som många redan nämnt är det ett luddigt uttryck. Men i detaljhandel ska du inte behöva vänta speciellt länge, även om försäljaren måste skicka iväg produkten utomlands för reparation (som i många fall med datorkomponenter) så skall du som konsument inte behöva bli lidande.

"Ett par dagar" enligt Konsumentverket och Svensk Handel.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Åter en anledning till att man inte skall gå efter vad konsumentverket säger.
Den praxis som råder säger att 2-4 veckors reparationstid är skälig för hemelektronik och där ligger datorer i den övre änden av skalan. Denna praxis reflekteras bland annat i de beslut ARN fattar.
Naturligtvis finns fall där såpass lång reparationstid är oskäligt, säg exempelvis man köper en systemkamera för att fota på en längre resa och kameran visar sig vara defekt, då skall det hela naturligtvis lösas innan avresan sker även om den bara ligger några dagar bort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Iom att det gäller Webhallen får du räkna med minst en månad, i värsta fall flera månader.

Lol, det är ju inte webhallen som repar varorna

Vare sig du köpt datorn på komplett.se eller webhallen så skickas dom till samma service-center

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Lol, det är ju inte webhallen som repar varorna

Vare sig du köpt datorn på komplett.se eller webhallen så skickas dom till samma service-center

Det är väl skitsamma om det är service-centret som dröjer. Det är Webhallen som har ansvaret och har också själv valt att skicka grejerna till ett service-center istället för att byta ut varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Det är väl skitsamma om det är service-centret som dröjer. Det är Webhallen som har ansvaret och har också själv valt att skicka grejerna till ett service-center istället för att byta ut varan.

Det gör dom flesta(alla?) återförsäljare om det inte är DOA.. ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Webhallen

Hej. Hör av dig via pm med ordernummer så kollar vi på detta. Vi har fortsatta problem med långa ledtider på just MSI.
Dock ligger såklart ansvaret mot dig enkom på oss så vi ser till att lösa detta så fort jag har din info.

Jag ber om ursäkt för dröjsmålet och kan intyga att vår turn around time i snitt är långt under fyra veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxi31:

Nu har det gått en månad sedan jag lämnade in min dator till Webhallen för rep. Ringde för två veckor sen och undrade hur det gick och fick till svar att "verkstan väntar på reservdelar" men att den borde vara klar om 1-2 veckor till.
När jag lämnade in den så sa tjejen i butiken att det tar ca 2 veckor.

När har man rätt att häva köpet eller få en annan likvärdig dator?
Har just nu en lånedator en HP 635... Den orkar knappt att man är surfar och kollar på webtv med den... Och den klarar absolut inte av att man spelar på den.

Nån som har mer förslag på vad jag har rätt till och vad jag kan göra?

Edit: Datorn köptes ny i mitten av december och är mindre än 6 mån gammal.

Skrivet av Webhallen:

Hej. Hör av dig via pm med ordernummer så kollar vi på detta. Vi har fortsatta problem med långa ledtider på just MSI.
Dock ligger såklart ansvaret mot dig enkom på oss så vi ser till att lösa detta så fort jag har din info.

Jag ber om ursäkt för dröjsmålet och kan intyga att vår turn around time i snitt är långt under fyra veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

@ TS:
Du kan väl uppdatera oss här hur det går med ditt ärende, för framtida referens.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Hej.
Har inte varit inne här på några dar! Men har glada nyheter! Ringde ett par ggr förra veckan till dom och i onsdags fick jag ett mejl att jag kommer att bli kontaktad av deras returavdelning. Dom löste tillbaka datorn till fulla värdet, den var ju bara ca 4.5 mån gammal när den lämnades in.
Den totala tiden som datorn var inlämnad tills jag fick pengarna tillbaka var 34dagar.

Tack Webhallen för en bra lösning på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxi31:

Hej.
Har inte varit inne här på några dar! Men har glada nyheter! Ringde ett par ggr förra veckan till dom och i onsdags fick jag ett mejl att jag kommer att bli kontaktad av deras returavdelning. Dom löste tillbaka datorn till fulla värdet, den var ju bara ca 4.5 mån gammal när den lämnades in.
Den totala tiden som datorn var inlämnad tills jag fick pengarna tillbaka var 34dagar.

Tack Webhallen för en bra lösning på detta!

Gillas...
Så ska ett supportärende handläggas.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det jag har märkt, och på ett sätt älskar, är att om man skapar en tråd på Sweclockers om hur någon service tar lång tid på sig, eller något har blivit helt knasigt, så kommer företaget in på tråden och tar kontakt med trådskaparen direkt!

Ingen väntan som i vanliga fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det jag har märkt, och på ett sätt älskar, är att om man skapar en tråd på Sweclockers om hur någon service tar lång tid på sig, eller något har blivit helt knasigt, så kommer företaget in på tråden och tar kontakt med trådskaparen direkt!

Ingen väntan som i vanliga fall

Det är mesta dels webhallen som jag ser göra detta, därför handlar jag mer och mer av dom

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det jag har märkt, och på ett sätt älskar, är att om man skapar en tråd på Sweclockers om hur någon service tar lång tid på sig, eller något har blivit helt knasigt, så kommer företaget in på tråden och tar kontakt med trådskaparen direkt!

Ingen väntan som i vanliga fall

egentligen synd att det ska behövas t.ex SWEC som påtryckningsmedel för att det ska gå fortare, man tycker att detta skall vara praxis hos alla företags retur och garantiservice.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Webhallen

Angående att skriva på Swec och få omedelbar hjälp: trådskaparen löste detta genom ordinarie kanaler, jag som sköter vårt Swec-konto hann aldrig få någon info.
Bara för att klargöra.

Givetvis är det inte så illa att man måste synas offentligt för att få hjälp. Men detta forum är ett bra sätt för oss att snappa upp de ärenden där det gått riktigt illa (pga missförstånd, enskilda personers gärningar etc).

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Angående att skriva på Swec och få omedelbar hjälp: trådskaparen löste detta genom ordinarie kanaler, jag som sköter vårt Swec-konto hann aldrig få någon info.
Bara för att klargöra.

Givetvis är det inte så illa att man måste synas offentligt för att få hjälp. Men detta forum är ett bra sätt för oss att snappa upp de ärenden där det gått riktigt illa (pga missförstånd, enskilda personers gärningar etc).

Ni på Webhallen är ett av de företag som sköter sig bra överlag när det kommer till kundrelationer, och det borde ni kanske få höra mer frekvent.
Men det finns andra "Mindre seriösa" om man säger så.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämts rimligt tid vilket är väldigt luddigt uttryckt men normalt sett brukar rimlig tid vara inom 3-4 veckor.

Efter 4 veckor har jag fått igenom att få en ny vara. Händer väldigt sällan att man kan häva köpet då butiken har rätt att fixa felet med antingen ny vara eller likvärdig vara givetvis då utan pengar mellan från din sida.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB