Behöver hjälp med kabel dragning i en R3

Permalänk

Behöver hjälp med kabel dragning i en R3

Jag köpte ett Fractal Design R3 mid tower för ett tag sen, och kämpade förnetiskt för att försöka få till en någelunda bra kabel dragning efter som jag inte hade mycket tid att bygga. Jag drog alla kablar bakom moderkortsplåten och det första jag märkte var att 8 pinns kontakten till moderkortet inte fick plats att dra till hålet som finns för sladden för att det var för trång i översidan av chassiet så den fick gå på framsidan istället. Sen efter att jag buntat fast dom flesta av kablarna så märkte jag att sidan inte gick att stänga chassie sidan så höll på att krångla ett tag men efter blev irriterad så tryckte in dom under HDD fästenen istället. Så min fråga är: Är det några av er som har haft problem med kabel dragning och ifall ni inte haft det hur har ni lyckats?

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem

det går att dra 8 pin på baksidan men du får trixa som fasiken för att få igenom den då det ligger jäkligt nära i överkant
i övrigt för du försöka bunta fast kablarna på baksidan
kan försöka ta lite bilder hur jag gjort i mitt R3

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

det går att dra 8 pin på baksidan men du får trixa som fasiken för att få igenom den då det ligger jäkligt nära i överkant
i övrigt för du försöka bunta fast kablarna på baksidan
kan försöka ta lite bilder hur jag gjort i mitt R3

Så det är våld som är lösningen till 8 pins kontakten då ska det nog gå att fixa ^^
Det vore jätte snällt om du kunde ta några bilder

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem

Mitt R3 har bra kabeldragning, fick dock dra 8-pinen på framsidan. För egen del var det våld och bultband som gällde på baksidan. R3 har inte särskilt gott om plats där, tyvärr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fieldstream:

Jag köpte ett Fractal Design R3 mid tower för ett tag sen, och kämpade förnetiskt för att försöka få till en någelunda bra kabel dragning efter som jag inte hade mycket tid att bygga. Jag drog alla kablar bakom moderkortsplåten och det första jag märkte var att 8 pinns kontakten till moderkortet inte fick plats att dra till hålet som finns för sladden för att det var för trång i översidan av chassiet så den fick gå på framsidan istället. Sen efter att jag buntat fast dom flesta av kablarna så märkte jag att sidan inte gick att stänga chassie sidan så höll på att krångla ett tag men efter blev irriterad så tryckte in dom under HDD fästenen istället. Så min fråga är: Är det några av er som har haft problem med kabel dragning och ifall ni inte haft det hur har ni lyckats?

Jag byggde också i ett R3 för 2 veckor sedan och det var mitt första bygge någonsin...:P
Det blev en hel del kablar mellan "hårddiskstornet" (Alltså alla platser man kan sätta in hårddiskar i) och grafikkortet...
Kanske måste åtgärda det snart både för bättre luftflöde från framsidan men också för utseendet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt, fick pilla bort gummiskyddet för att få plats med kontakten, sen fick jag pilla tillbaka det igen...inte så lätt med en kabel ivägen men det gick till slut.

För övrigt så är det väldigt ont om plats på baksidan av plåten...tycker nästan att dom kunde ha flyttat den en cm eller gjort chassit lite bredare...

R3 är ett bra chassi men dom hade kunnat tänka till lite extra så hade det blivit i riktigt bra chassi

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Jag drog 8-pin genom det hyfsat stor hålet med "gummimuffen" ovanför CPU:n. Sedan såg jag till att breda ut kablarna på baksidan, så att det inte skulle bli för tjockt någonstans. Då fick jag på sidoplåten.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag har buntat till tusen.

Permalänk

I Mitt R2 så är alla kablarna dragna bakom backplaten till moderkortet, det ser förjävlig ut när man öppnar på den sidan, men snyggt inuti datorn

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

onödigt att ta några bilder då scab har postat bilder
fast jag hade betydligt mindre problem än scab
beror väl på att man punga ut lite mer för ett modulärt nättagg före då jag hade fått besked att det skulle bli trångt bakom moderkorts plåten hehe

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av Scab:

Typ så mitt såg ut fast då kunde jag inte få igen sidan. är väl bara att försöka någon gång igen när jag har lite mer tid att bygga
tack för att du la upp en bild dock ^^

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

onödigt att ta några bilder då scab har postat bilder
fast jag hade betydligt mindre problem än scab
beror väl på att man punga ut lite mer för ett modulärt nättagg före då jag hade fått besked att det skulle bli trångt bakom moderkorts plåten hehe

Modulärt nättagg hade inte varit helt fel kanske får bli ett sådant inom en snar framtid om jag inte lyckas få ihop det

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD