Permalänk
Medlem

7670m Asus Notebook

Tjena!

Efter samtal till inwearhouse, amd,och asus vänder jag mig till er.

jag köpte nyligen en Ny laptop
en asus
4 kärnig amd
8gb ram
och nu till de viktiga, jag har ett radeon hd 7670M
1gb

Men när jag går in och kollar var jag har för grafikkort "högerklick, grafikegenskaper osv"
så står de att jag har ett sketet radeon 6520G

när jag kollar i enhetshanteraren så hittar den 2st olika grafikkort, då 6520G samt 7670m

Båda korten står som aktiverade och att dom fungerar bra, men när jag avaktiverar de sketna 6520G så blir allt till 800x600
och i "högerklick, grafikegenskaper osv" står de att jag har ett grafikkort med 16mb......

vad kan vara felet ?

Det finns inga drivers till 7670m på amd.com eller enligt asus att få hem.....
inwearhouse är helt slut i huvudet och jag får panik

säkert ett lätt fel att fixa

vad kan vara felet ?

Permalänk

testa att gå in i enhetshanteraren och inaktivera 6520G:t?
Se vad som händer, bara.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar, det är då jag får 800x600 och kollar jag då vilket grafikkort som är aktiverat står de att de är något med 16mb

trots att 7670m står som aktiverat :/

Permalänk
Medlem

Anledningen till att båda står som aktiverade är för att båda grafikkorten används. Ifall du spelar används båda i en sorts crossfire config för ca 10-20% bättre prestanda (än bara ett 7670 ensamt), och när du inte spelar används bara det "sketna 6520G". Alltså ska du bara låta båda vara aktiverade och köra på.
Och det bör finnas drivrutiner på Asus hemsida under chipset-drivers för din dator, men det ska vara samma drivrutiner som redan är installerade när du fick datorn. Installerar du drivrutiner vanligt från AMD så kommer din dator börja crasha hela tiden.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Anledningen till att båda står som aktiverade är för att båda grafikkorten används. Ifall du spelar används båda i en sorts crossfire config för ca 10-20% bättre prestanda (än bara ett 7670 ensamt), och när du inte spelar används bara det "sketna 6520G". Alltså ska du bara låta båda vara aktiverade och köra på.
Och det bör finnas drivrutiner på Asus hemsida under chipset-drivers för din dator, men det ska vara samma drivrutiner som redan är installerade när du fick datorn. Installerar du drivrutiner vanligt från AMD så kommer din dator börja crasha hela tiden.

tackar tackar

en fråga till bara, enda kruxet är ju att om jag "högerklickar, egenskaper, grafik osv" och kollar vad jag har för grafikort står de ju bara att de är 6520g som körs.

Men går jag in på enhetshanteraren så finns båda där, samt att om jag avaktiverar 6520G så kör datorn inte på 7670M utan på ngt backup med 16mb :S

ska de fortfarande vara så ? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kepp123:

tackar tackar

en fråga till bara, enda kruxet är ju att om jag "högerklickar, egenskaper, grafik osv" och kollar vad jag har för grafikort står de ju bara att de är 6520g som körs.

Men går jag in på enhetshanteraren så finns båda där, samt att om jag avaktiverar 6520G så kör datorn inte på 7670M utan på ngt backup med 16mb :S

ska de fortfarande vara så ? Mvh

Det kan visas ganska skumt i enhetshanteraren, men så länge du får 7670s prestanda i spel så varför bry sig om vad som står när du kollar?
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html
dvs ca 5000p i 3dmark vantage i 1024x768.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro