asrock: cpu klockas ner, funkar inte med 4 minnen, Bluescreens

Permalänk
Medlem

asrock: cpu klockas ner, funkar inte med 4 minnen, Bluescreens

hej
det är så här att jag skaffade mej en asrock 890gx extreme4, den förra brann upp så jag fick ett nytt som var en annan version, men har dock inte använt den direkt när jag fick den så nu när jag har använt den så få jag en massa problem!! jag har bara kört med asrock en gång och denna är den andra gången och nu är jag sjukmissnöjd

det första är att cpu:n klockar ner sej vad jag än gör, har avktiverat CnQ men samma sak, och datorn känns sjukseg! kan man lösa det på ett annat sätt/detta problemet?

det andra problemet är att datorn startar inte när jag har alla mina minnestyckor i, alltså fyra stycken xms3 1600mhz och de är helt nya, har clearat cmod många gånger men samma problem. och samma sak när jag har tre styckor! och ibland inte med en :/ få felkodet d5 eller d7

det tredje problemet är att efter en massa användade av datorn så få jag en blå screen, jag har kört stabiltettest i 3h utan problem, aida64 och många rundor i 3dmark vantage

hoppas att jag få hjälp för att lösa mina problem, är det verkligen moderkortet? :/

Permalänk
Medlem

Om du har satt CnQ disable i bios så borde den inte klocka ner sig. Testa sätt CPU volten manuellt ifall den står på auto.
Testa även det här, klicka start, kontrollpanelen och vidare till energialternativ och ändra till högprestanda.
Ang. minnerna. Testa att ställa så att minnerna går i 1333Mhz istället för 1600Mhz. Kanske funkar bättre

Vet inte om något av det jag skrev hjälper, kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Om du har satt CnQ disable i bios så borde den inte klocka ner sig. Testa sätt CPU volten manuellt ifall den står på auto.
Testa även det här, klicka start, kontrollpanelen och vidare till energialternativ och ändra till högprestanda.
Ang. minnerna. Testa att ställa så att minnerna går i 1333Mhz istället för 1600Mhz. Kanske funkar bättre

Vet inte om något av det jag skrev hjälper, kan ju vara värt att testa.

detta har jag gjort men gjorde det igen, samma sak! jag startade cpu:z och såg att vcoren låg på hela 1,41v och på klocken 800mhz och sen sjönk den till 1,2v vilket är ju fruktansvärt, och sen plöstligt klockades den till 2,8ghz och vcore på 1,4. jag har allt på manuellt(cpu klock, vcore, multiplier)

Permalänk
Medlem

en annan sak, när jag surfade på internet så hängde/frös chrome och fick en error ni vet ingen respons stänga eller vänta, så jag kollade på cpu:z(hade den öppen oxå) så låg vcoren på 1,37v @800mhz

Permalänk
Medlem

Om du klickar på start och sen kontrollpanelen och letar upp fliken energialternativ, vilken är markerad där då.
Balanserad, Högprestanda?

Vilken volt har du inställt till minnerna?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall köra memtest på dina minnen, och även test på din hårddisk för den delen
Biosuppdatera moderkortet till senaste bios, är det gjort?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Om du klickar på start och sen kontrollpanelen och letar upp fliken energialternativ, vilken är markerad där då.
Balanserad, Högprestanda?

Vilken volt har du inställt till minnerna?

högprestanda och volten är 1,65 vilket är rekommenderat och det var inställt från början så jag har inte lekt med något

Permalänk
Medlem

Okej.
hmm, verkar skumt. Låter som om du kanske har missat någon energi inställning i bios.
Har du senaste bios versionen på moderkortet?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Kör du senaste BIOS versionen? Asrock är lite kända för att minnen inte funkar som dem ska på första/original biosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag tycker du skall köra memtest på dina minnen, och även test på din hårddisk för den delen
Biosuppdatera moderkortet till senaste bios, är det gjort?

fick bluescreen när jag körde memtest och sedan frös i bluescreen, ska försöka en gång till. vad heter programmet där man testar hårddisken?

nej det är inte det senaste bioset, de har laddat upp två stycken, man kan inte se vad de har gjort med det bioset som asus, ska jag bara ta den senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

fick bluescreen när jag körde memtest och sedan frös i bluescreen, ska försöka en gång till. vad heter programmet där man testar hårddisken?

nej det är inte det senaste bioset, de har laddat upp två stycken, man kan inte se vad de har gjort med det bioset som asus, ska jag bara ta den senaste?

Vilken hastighet kör du minnerna i 1600Mhz?

Bara köra med den senaste biosen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej.
hmm, verkar skumt. Låter som om du kanske har missat någon energi inställning i bios.
Har du senaste bios versionen på moderkortet?

Skrivet av Oldvikingschool:

Kör du senaste BIOS versionen? Asrock är lite kända för att minnen inte funkar som dem ska på första/original biosen.

nej jag kollade på cpu:z och det stod 1.0 och de har laddat upp nya nu 1.1 http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=890GX%20Extreme4&... men det finns två, vilken ska jag ta?

vad finns det för energi installningar? har inaktiverat båda CnQ och cpu thorttle*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Vilken hastighet kör du minnerna i 1600Mhz?

Bara köra med den senaste biosen.

körde på 13333 @1.65v som någon här sa, aha ok då ska jag flasha bioset och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

det låter nog som ett bios problem

ladda ner det senaste så ska du nog se att det löser sig

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

nej jag kollade på cpu:z och det stod 1.0 och de har laddat upp nya nu 1.1 http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=890GX%20Extreme4&... men det finns två, vilken ska jag ta?

vad finns det för energi installningar? har inaktiverat båda CnQ och cpu thorttle*

Instant flash har alltid lyckats bäst, går snabbt som tusan dessutom.

Såg nu att GX inte har fullt 1600MHz stöd som FX har har, vilket förklarar en del att 1600MHz inte är helt garanterad att funka med 4 moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

fick bluescreen när jag körde memtest och sedan frös i bluescreen, ska försöka en gång till. vad heter programmet där man testar hårddisken?

nej det är inte det senaste bioset, de har laddat upp två stycken, man kan inte se vad de har gjort med det bioset som asus, ska jag bara ta den senaste?

------------
Ta det senaste och prova igen
Att du får bluescreen under memtest är då rakt inte något bra tecken
Hårddisken kan du testa via tillverkarens egna, t e x om du har en seagate så hämtar du seatools hos dem, eller om du har en western digital så går du in och hämtar deras test osv
Tycker du ska testa ett minne i taget, och så hålla isär vilka du testat, och sen så om det ger ngt utslag i memtest

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har för mig att det kan vara svårt att få den stabil om man kör 4st minnen i 1600Mhz.
Kanske har jäkligt fel.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Instant flash har alltid lyckats bäst, går snabbt som tusan dessutom.

Såg nu att GX inte har fullt 1600MHz stöd som FX har har, vilket förklarar en del att 1600MHz inte är helt garanterad att funka med 4 moduler.

ja det är ju det enklaste sättet

ärligt?! det e kanske därför det funkar bra med mitt 4gb sticka @1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Ta det senaste och prova igen
Att du får bluescreen under memtest är då rakt inte något bra tecken
Hårddisken kan du testa via tillverkarens egna, t e x om du har en seagate så hämtar du seatools hos dem, eller om du har en western digital så går du in och hämtar deras test osv
Tycker du ska testa ett minne i taget, och så hålla isär vilka du testat, och sen så om det ger ngt utslag i memtest

ok tack så mycket, de här stegen ska jag testa
något konstigt hände mej när jag fick bluescreen, det var att den frös på 95% :/ fick starta om datorn

jag återkommer när jag har flashat klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ok tack så mycket, de här stegen ska jag testa
något konstigt hände mej när jag fick bluescreen, det var att den frös på 95% :/ fick starta om datorn

jag återkommer när jag har flashat klart

--------------
Ajdå!
Kör med ett minne enbart när du flashar, och se till att ha nåt utav dem som funkar "stabilt" nog att kunna ordna detta

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Ajdå!
Kör med ett minne enbart när du flashar, och se till att ha nåt utav dem som funkar "stabilt" nog att kunna ordna detta

nu e kortet flashad och cpu:n klockar inte längre ner sej, så det måste ha varit bioset. men nu så hoppar volten upp och ner, en gång 1.32 och en gång 1.37, 1.34 osv max jag såg var 1.38. ska testa köra med fyra minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

nu e kortet flashad och cpu:n klockar inte längre ner sej, så det måste ha varit bioset. men nu så hoppar volten upp och ner, en gång 1.32 och en gång 1.37, 1.34 osv max jag såg var 1.38. ska testa köra med fyra minnen

--------------
Gött, ett problem löst iaf:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kolla om du har något som heter Loadline calibration (LCC) den brukar kunna stabilisera volten så den inte hoppar så mycket.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

nu e kortet flashad och cpu:n klockar inte längre ner sej, så det måste ha varit bioset. men nu så hoppar volten upp och ner, en gång 1.32 och en gång 1.37, 1.34 osv max jag såg var 1.38. ska testa köra med fyra minnen

När inte CnQ är aktiverat så går processorn konstant full frekvens och volten försöker hålla sig så låg som möjligt i idle. Aktivera CnQ igen skulle jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

När inte CnQ är aktiverat så går processorn konstant full frekvens och volten försöker hålla sig så låg som möjligt i idle. Aktivera CnQ igen skulle jag gjort.

Eller så undervoltar man processorn och endå kunna köra full frekvens

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

När inte CnQ är aktiverat så går processorn konstant full frekvens och volten försöker hålla sig så låg som möjligt i idle. Aktivera CnQ igen skulle jag gjort.

Skrivet av Bredband:

Eller så undervoltar man processorn och endå kunna köra full frekvens

Skrivet av Oldvikingschool:

Instant flash har alltid lyckats bäst, går snabbt som tusan dessutom.

Såg nu att GX inte har fullt 1600MHz stöd som FX har har, vilket förklarar en del att 1600MHz inte är helt garanterad att funka med 4 moduler.

nu skriver jag via datorn(skrev via mobilen innan) och kör med alla fyra stickor men på 1333mhz, vågar jag köra på 1600mhz? finns inte det modifierade bioser där man kan köra på lite högre frekvenser?

det med vcoren så står det 1,325v i bioset men i hwmonitor så är min 1,35 och max 1,42 under en 3dmark vantage runda.
ska testa aktivera lcc och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Om du bara hade kört med 2 stickor så hade inte 1600Mhz varit några som helst problem.
Du kan ju skriva till asrock och fråga om dom har några moddade eller Beta bios versioner
Tänkte om du har Turbo Core aktiverad, då kan den gå upp till 1.42v

Btw, vad har du för processor?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Om du bara hade kört med 2 stickor så hade inte 1600Mhz varit några som helst problem.
Du kan ju skriva till asrock och fråga om dom har några moddade eller Beta bios versioner
Tänkte om du har Turbo Core aktiverad, då kan den gå upp till 1.42v

Btw, vad har du för processor?

ja för kortet klarar av 2000mhz men bara två stickor. jag det får jag göra, jag vill ha så stabil dator som möjligt, den krånglar nu också:/ utan överklockning oxå omg!
turbo core har jag avaktiverat, jag körde med lcc på normal och fick lite mer stabilare vcore men när jag körde 3dmark vantage så fick bluescreen, jag får nog höja vcoren lite.
jag har en phenom 1055t, jag borde inte ha byt moderkort, skitrock!
jag har tänkt köra två hd6970 i crossfire på det kortet, få hoppas på att det inte krånglar där oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja för kortet klarar av 2000mhz men bara två stickor. jag det får jag göra, jag vill ha så stabil dator som möjligt, den krånglar nu också:/ utan överklockning oxå omg!
turbo core har jag avaktiverat, jag körde med lcc på normal och fick lite mer stabilare vcore men när jag körde 3dmark vantage så fick bluescreen, jag får nog höja vcoren lite.
jag har en phenom 1055t, jag borde inte ha byt moderkort, skitrock!
jag har tänkt köra två hd6970 i crossfire på det kortet, få hoppas på att det inte krånglar där oxå

Okej, Man vill ju att allt ska funka så bra som möjligt.
Låter konstigt om du får bluescreen om processorn inte är klockad. Det ska ju klara det med stock volten.
Håller tummarna om att crossfire funkar bra.

Om du funderar på att köpa nytt billigt moderkort så kan jag rekommendera detta kort, kör med den själv och är super nöjd.
http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Lyckades med det här med Gigabyte kortet med ynka 1.2v (12timmar Prime95 stabil)
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2379852
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2386037

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej, Man vill ju att allt ska funka så bra som möjligt.
Låter konstigt om du får bluescreen om processorn inte är klockad. Det ska ju klara det med stock volten.
Håller tummarna om att crossfire funkar bra.

Om du funderar på att köpa nytt billigt moderkort så kan jag rekommendera detta kort, kör med den själv och är super nöjd.
http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Lyckades med det här med Gigabyte kortet med ynka 1.2v (12timmar Prime95 stabil)
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2379852
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2386037

ja eller hur, det är sjuktstörande!!
få hoppas på att det funkar stabilt, men måste dock få det stabilt med ett gpu först och på lite högre klock än detta, typ 3,8 eller 4ghz, vilket är lite omöjligt, men ge upp ska man inte göra!

ja vrf inte, ser ut som ett bra kort synd att det är bara 2 slot platser mellan två pci, tänkte köra med lite större kylare, jag måste dock bli av med det kortet plus mitt hd6850 för att jag ligger på minus just nu (thumb down)

sjukt ju! men med detta vcoren kan du ju köra 24/7 utan problem, spelande och lite surfande, eller? lyckades du överklocka cpu till 4ghz?