Reklamavbrott mitt i spelandet?

Permalänk
Medlem

Reklamavbrott mitt i spelandet?

Tjenare, skummade igenom aftonbladet lite grann och kom in på en intressant men ganska oroväckande artikel angående reklamavbrott i spel. Detta gällde Sony som hade tagit patent på en obehaglig idé:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14894636.a...

Jag tycker att spelvärlden borde vara befriad från reklam i synnerhet i form av ett avbrott, snacka om att det kan ta bort känslan i spelandet.
Ponera att du är mitt inne i en fight eller ett spännande avsnitt/del i ditt spel, så kommer en varningsruta upp och talar om att; Snart är det dags för reklam. Och så pausas spelet, reklamen tar vid och ytterligare en varning om att spelet kommer återupptas visar sig strax eller efter att reklamen är slut.

Vad tycker ni? Går Sony i rätt riktning?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Fast om det ger möjlighet att du får spela spelet kostnadsfritt istället för att köpa det?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Fast om det ger möjlighet att du får spela spelet kostnadsfritt istället för att köpa det?

Inte ens då hade jag velat spela, faktiskt inte. Man omringas av reklam dagligen och jag betalar gärna för ett reklamfritt spel.

Tänk om din frågeställning hade kunnat gälla TV med, om de kanalerna där det finns reklam skulle vara kostnadsfria, det hade ju varit en utopi.
Nej Sony är snikna, dom vill ha mer pengar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Fast om det blir så att du betalar 650 kr och slipper reklam men samtidigt har man möjlighet att skaffa det gratis fast med reklam, det hade även gett dig möjlighet att pröva spelet i förväg vilket är skönt nu eftersom typ inga demos släpps längre. Typ som till mobiler där finns ju de flesta spel gratis med reklam och betalverision utan

Men jag håller med om att det skulle vara idiotiskt om man var tvungen att köra med reklam och inte hade möjlighet att betala för att slippa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tur att de tagit patent på det, så vi som inte har deras produkter kommer att slippa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Fast om det ger möjlighet att du får spela spelet kostnadsfritt istället för att köpa det?

Fyfan, då betalar jag hellre...

Permalänk
Medlem

adblocker?
Gratis spel utan reklam utan att piratkopiera.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Så länge det get gratis/billigare spel och att man kan betala för att få bort det. Men då måste det vara en engångskostnad som ger ett totalpris på lika mycket eller mindre än ett spel kostar idag.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Aftonbladet i rutan när jag spelar? Nej tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att de har tagit patent på det så att ingen annan kan använda det!
Det blir ju lite moment 22 över det hela, antingen så har de reklam och så vill ingen spela de spelen med reklam och väljer istället konkurrenterna eller så har de ingen reklam och allt är som vanligt...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det är ju kul att de har tagit patent på det så att ingen annan kan använda det!
Det blir ju lite moment 22 över det hela, antingen så har de reklam och så vill ingen spela de spelen med reklam och väljer istället konkurrenterna eller så har de ingen reklam och allt är som vanligt...

Sony går verkligen åt fel håll i dagsläget

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tänk om din frågeställning hade kunnat gälla TV med, om de kanalerna där det finns reklam skulle vara kostnadsfria, det hade ju varit en utopi.

dom vill ha mer pengar.

menar du som TV4 måhända. en ytterligare utveckling på tal om det vore kanske om du med ett litet SMS för 9kr kunde påverka saker i spelet som du inte kan med fjärrkontrollen. det blir lite som att betala för ett extra stort trollslaktarsvärd i Diablo skulle jag säga.

ja, konstiga företag växer på träd nuförtiden..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är i allmänhet för reklamfinansierat media, men då ska det vara antingen eller.

Alt1 - Du betalar för en tjänst(Spel, kanal, program, serie etc) och kan kolla på denna utan avbrott
Alt2 - Du betalar INTE, och måste därför lyssna/titta på reklam för att utvecklarna ska kunna erbjuda det gratis, typ som spotify eller appar till telefonen.

Däremot om svinen skulle göra som TV-kanalerna from hell, dvs Kanal 5 och TV3 m.fl. att du betala tusen olika avgifter, för att sedan få kolla på reklam 1/3-del av tiden. Med tusen olika avgifter menar jag: Extratillägg på skärmen för att den ska ha en mottagare, TV-avgift á la Radiotjänst och abonnemangsavgift hos operatören.

Helt sjukt att vissa kanaler tar betalt för reklamTV.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

adblocker?
Gratis spel utan reklam utan att piratkopiera.

Precis min tanke, kommer bli asbra ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Inte ens då hade jag velat spela, faktiskt inte. Man omringas av reklam dagligen och jag betalar gärna för ett reklamfritt spel.

Tänk om din frågeställning hade kunnat gälla TV med, om de kanalerna där det finns reklam skulle vara kostnadsfria, det hade ju varit en utopi.
Nej Sony är snikna, dom vill ha mer pengar.

Jag tror nog inte att det sker om man har ett betalt abonnemang, så om dom har ett spel som du anser värt pengarna är det väl bara att betala då.
Oavsett vilket så kan man inte gärna kalla Sony snikna, företag existerar för att tjäna pengar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv

Det är precis sånt här som gör att man bara vill sätta sig ner och spela gamla Super Nintendo spel omedelbart.
Dagen då det kommer reklamavbrott i spel är dagen då jag officiellt tackar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Precis min tanke, kommer bli asbra ju

Lycka till att köra Adblocker på Playstation.

Permalänk
Medlem

Om dom har reklam i spelen så gör det inte så mycket. Tex att donken finns med i kampanjen i tex bf. Det kan tom ge mer verklighetskänsla men avbrott går fett bort.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

ICA-reklamen Har jag betalat för något vill jag slippa reklamavbrott.
Men det står inte om Sony tänker använda det här eller ej.
"Patentet är en vidareutveckling av ett tidigare patent som Sony tecknade redan 2006 – en tydlig indikation på att Sony arbetat med de här idéerna under en längre tid. Om spelföretaget faktiskt beslutar sig för att använda sig av det återstår att se."

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Precis min tanke, kommer bli asbra ju

Jo men tänk en eventuellt ny konsol från Sony, dom kommer inte släppa in vilka program som helst. Då måste du få ditt nya PS hackat/chippat etc för att ens få in ett sånt program och då ryker väl antagligen garantin efter sådana ingrepp?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Lycka till att köra Adblocker på Playstation.

Är ganska säker på att det kommer komma något liknande om detta infördes.

Skrivet av XpreS:

Jo men tänk en eventuellt ny konsol från Sony, dom kommer inte släppa in vilka program som helst. Då måste du få ditt nya PS hackat/chippat etc för att ens få in ett sånt program och då ryker väl antagligen garantin efter sådana ingrepp?

Jo, så lär det säkert bli. Men det finns många som är villiga att modifiera sin konsoll.

Permalänk

Det suger!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är precis sånt här som gör att man bara vill sätta sig ner och spela gamla Super Nintendo spel omedelbart.
Dagen då det kommer reklamavbrott i spel är dagen då jag officiellt tackar för mig.

haha, fanns ju flera stycken spel på den tiden som kanske inte innehöll reklampaus men som istället var ett enda långt reklaminslag. TV-shopkanalen på Nintendo typ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Fast om det ger möjlighet att du får spela spelet kostnadsfritt istället för att köpa det?

Betalar hellre mer än nu istället då.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Om det kommer släppas både versioner man kan betala för, som idag, och versioner som är gratis fast med reklam så är det en utmärkt idé, då jag tycker att det är förjäkligt att man inte har någon möjlighet till att prova spel innan man köper det, och alltså är det som att köpa grisen i säcken, vilket inte alltid är jättekul om spelet kostar 500-600 spänn.

Om detta införs så kommer jag skaffa gratisversion för att testa, och sen köpa spelet om jag gillar de.

EDIT: vänta lite nu, det står ju inget om att detta skulle gälla för gratisversioner av spel utan verkar snarare som de menar för fullversioner? I så fall är det en jäkla skitidé, och jag hoppas att Sony brinner i helvetet trotts att jag älskar deras konsoller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordarosten:

Om dom har reklam i spelen så gör det inte så mycket. Tex att donken finns med i kampanjen i tex bf. Det kan tom ge mer verklighetskänsla men avbrott går fett bort.

Dock är detta reklamavbrott som det talas om. Inte ett mcdonalds ingame. "Comercial will commence in 1minute. -Reklam i 5minuter-. Game will resume in 1minute". Annars hade det bara gett mer realism, vilket är bra. Detta är ju dock kapitalistbullshit.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast om det blir så att du betalar 650 kr och slipper reklam men samtidigt har man möjlighet att skaffa det gratis fast med reklam, det hade även gett dig möjlighet att pröva spelet i förväg vilket är skönt nu eftersom typ inga demos släpps längre. Typ som till mobiler där finns ju de flesta spel gratis med reklam och betalverision utan

Men jag håller med om att det skulle vara idiotiskt om man var tvungen att köra med reklam och inte hade möjlighet att betala för att slippa.

Håller med det här, kan man välja att köpa det utan reklam är det ju perfekt, och även perfekt om det är gratisversion med reklam så man hinner testa lite med.

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

skulle kunna vara en idé.. köper du spelet ingen reklam.. väljer du den gratis versionen så får du spelet, men de blir reklam avbrott.. gillar du spelet så köper du det.. Typ lite som appar till telefonen

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta är typiskt aftonbladet..

texten till artikeln.

"Sony vill införa reklamavbrott i Playstation-spel
Sony tar patent på reklamavbrott mitt i spelandet – som på tv "

Väl inne i artikeln så står det

"Reklamavbrott i din Playstation?
Sony patenterar teknik – för att visa reklam i spel
Reklam och produktplacering är på väg att få en allt större del i spel.
Och nu finns risken att reklamavbrott kan komma att avbryta spelen i framtiden.
Sony har tecknat ett patent på just en sådan lösning."

Och vem fan har sakt att Sony tänker använda just detta för att skapa reklam? det kanske är så att dom tog patent på det före någon annan för att dom inte vill ha reklam i spel. En jäkligt smart lösning om det visar sig stämma.