Lurad på Sweclockers marknad? Vad göra?

Permalänk
Medlem

Lurad på Sweclockers marknad? Vad göra?

Vet inte om det är rätt postat men jag lägger det i katergorin grafikkort då det i botten handlar om ett sådant.

Behöver råd.
Jag budade på ett grafikkort här på sweclockers marknad och vann. 2200kr blev slutpriset för ett 3 mån gammalt 7950, bra pris tyckte jag.
Vi kom överens om att säljaren skulle packa in grafikkortet väl i sin orginallåda då vi båda i vet hur posten behandlar paket. I paketet skulle alla tillbehör samt kvitto från inköp vara med. Det skulle skickas till min jobb-adress, för då får man paketen direkt på morgonen. När det var postat skulle kolli-nr skickas till mig så jag kunde spåra paketet. Allt fine så långt? Så som man brukar göra affärer på marknaden antar jag?
Säljaren sade att skickar jag över pengarna innan 18.00 så skulle han hinna ner och posta det så det kom iväg samma dag. Detta hann jag dock ej med då jag inte hade tillgång till min bank-dosa vid tillfället. Pengarna skickades senare på kvällen, strax efter midnatt mellan den 16 och 17 maj. Som ni vet var det röd dag den 17 maj, så paketet kunde inte gå iväg den dagen.

Den 18 får jag ett mail att han "...ska försöka få iväg det odag jobbar heldN men ska se om jag hinner ..." (klippt och klistrat från han mail)

På söndagen mailade jag igen och frågade hur det gick då jag inte hört något från honom. Fick svar måndag eftermiddag att han skulle försöka få iväg det "på kvellen el imon på möra"
Påpekade jag jag faktiskt redan betalt och tyckte att han gott kunde hinna med det redan på kvällen. Fick inget svar från honom alls.
Dagen efter började jag få kalla fötter och mailade att har du inte skickat det under dagen den (22 maj) så ville jag avbryta köpet och få tillbaka mina pengar i stället.

Fick ett kort mail på morgon den 23 där han ursäktade sig och att han hade skickat, bara haft mycket på jobbt. Jag pustade ut och bad om kolli-nr så jag kunde följa paketet.

Det dröjde till morgonen efter (24 maj) innan jag fick svar att jag inte behövde vara orolig och att han hade kolli-nr någonstans i bilen bland en massa andra papper. Det var ungefär här som jag lackade ur och mailade att "Helt ärligt!
Jag tror inte för ett ögonblick att du har skickat paketet förrens jag får se ett kolli-nr. Känns som om du bara kommer med undanflykter hela tiden. "

Fredagen den 25, 8 dagar efter att han fått betalt, hade jag inte fått paketet på mitt jobb varken kl 7 eller klockan 13 när vi får leverans av paket från posten. Hade till och med frågat posten (som jag jobbar tätt med) om de sett något paket till mig. Men icke.
Sur blev jag över att behöva vänta över ytterligare en helg så jag mailade att det varit för mycket strul och kan han inte bevisa att han skickat via kolli-nr så kunde jag ej heller tro på honom. Ge mig koll-nr utan undanflykter skrev jag. Känns som om du har blåst mig.
Dröjer tills sen kväll innan jag får svar (fortfarande inget kolli-nr) visst kan jag få mina pengar tillbaka för att blåsa folk skulle han minsann aldrig göra. Han skulle ordna så att paketet blev spärrat så det inte skulle gå att ta ut. Fine, jag var inte längre intresserad utan vill hellre ha pengar tillbaka.

Han fick mitt konto-nr för att skicka tillbaka mina pengar. Jag passar på att fråga varför han inte kunde ge mig ett kolli-nr?
På morgonen den 26 får jag svar att han har slarvat bort pappret med kolli-nr i bilen helt enkelt. Han skrev att han skulle göra överföringen till mitt konto underkvällen men att han skulle göra det från sitt nordea-konto och att det skulle ta två dagar.
Då vi använt oss av swedbank-konton innan var jag ju tvungen att fråga var i hel---e han skulle ta en annan bank så det automatiskt tar två dagar extra.

Här är vi nu. Nordea har haft gott om tid på sig att föra över pengar, mitt konto har inte upplyst om att det finns kommande transaktioner som de brukar. Jag kommer att ge det tills imorgon med. Men finns det inga pengar på mitt konto på fredag så undrar jag vad nästa steg blir?
Har jag blivit lurad? Vad gör jag nu? Har jag överreagerat?
Hjälp.

Permalänk
Medlem

Låter som ett solklart fall av att du är lurad. Varför föra över från annat konto som du själv säger. Han har ju bevisligen 2200kr på sitt swedbankkonto, som minst i allafall

Sen går det inte att spärra paket så att de inte går att ta ut heller, skickat är skickat, och det är ju tydligt att han inte skickat något alls.
Skulle det gå skulle världen vara överfull av lurade köpare.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Låter som att han har lurat dig... Bara hans stavning är helt åt fanders :(. Jag vet inte riktigt vad man ska göra mot sånt här, men för framtiden så tycker jag att du ska använda dig av schenker. Där kan du sätta in pengar och han får inte pengarna fören du får din vara.

Ta sakerna mellan telefon också, känns alltid lite säkrare att ha pratat med personen som du ska köpa av.

Synd om det är så att han faktiskt har lurat dig, det är riktigt äckliga personer som sitter och gör sådant. Blir så J*vla lack på dem. Men hoppas att det löser sig för dig, om inte släng upp hans namn här eller snacka med moderator så att han blir avstängd, vi ska ha bort personer som gör sånt från Sweclockers

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Polisanmälan som gäller då!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid personuppgifter (namn, adress, persnr) från personen innan överföring av pengar..

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Värdelöst, känns som ett betygsystem inbyggt i marknaden skulle behöva dyka upp.
Jag kollar oftast hur många annonser säljaren haft tidigare & hur hur länge användaren vart medlem men blåst kan man ju så klart bli ändå.
Hoppas du får tillbaka degen.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, finns inte mycket mer att göra. Han har blåst dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Jag tar alltid personuppgifter (namn, adress, persnr) från personen innan överföring av pengar..

Det hjälper inte ett skit ifall det är falska uppgifter.

TS gör polisanmälan och meddela modsen på forumet så han blir avstängd.
Du har fått lära dig den hårda vägen, skicka aldrig några pengar till någon sådär.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Skriv i denna tråd, är väl det enda som finns på Sweclockers än

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe...

Edit: Lycka till!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

SweC borde ha någon funktion på marknaden som Tradera där man kan skriva ett omdöme, om köparen/säljaren!
edit: ojdå fans tydligen en tråd om det :editslut

Tycker verkligen att du ska ringa hans familj å beklaga dig, om du har nr å namn.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Det är som sagt polisanmälan som gäller, så får dom reda ut om det är slarv och allmän slöhet som gäller eller om det gäller något brottsligt (dvs bedrägeri). Om inte annat så får väl snubben tummen ur när farbror blå kommer och knackar på.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det var mycket tråkigt att höra och du bör givetvis polisanmäla det hela. Kontakta gärna oss med fler detaljer så att vi kan undersöka det inträffade och säkra alla loggar.

Låser tråden tills vidare.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015