Permalänk
Medlem

Datorn Fryser!

specs:
amd fx-4100 3,6ghz
amd radeon hd 7770
8,0 gb ram
Corsair TX 650W

När jag lirar mw3 så fryser datorn alltid t.ex när jag levlar, dör mm, ibland är skärmen svart i ungefär 10 sec sen kan jag fortsätta spela eller så brukar bilden frysas så jag måste starta om datorn. jag fick tips om att byta plats på ram minnerna men det funka inte..... Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

specs:
amd fx-4100 3,6ghz
amd radeon hd 7770
8,0 gb ram
Corsair TX 650W

När jag lirar mw3 så fryser datorn alltid t.ex när jag levlar, dör mm, ibland är skärmen svart i ungefär 10 sec sen kan jag fortsätta spela eller så brukar bilden frysas så jag måste starta om datorn. jag fick tips om att byta plats på ram minnerna men det funka inte..... Tacksam för svar

Har du överklockat ditt kort? isf kör med original klocks.
Det måste ju vara drivrutinerna (få man hoppas på) för jag har ett 7870 som har samma problem när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Testa lägga en filt på datorn så slipper den frysa
Iallafall, lite mer seriöst. Kolla först att dina drivare på grafikkort är up-to-date (alltså 12.4), eventuellt att du kan testa att rulla tillbaka till 12.3 eller 12.2 för att se om problemet löser sig. Uppdatera även bios på moderkortet utifall att. Kolla din hårddisk så att den inte är full eller att något skriver till den, Typ FRAPS eller nedladdningar av något slag. Som sista idé kan du testa att ha i en ensam RAM-sticka och stress-testa den och se om datorn hänger sig eller att det skapar problem. Testa även den andra RAM-stickan. Tanka ned Prime95 om du vill testa att göra detta.

Lycka till med felsökningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dras:

Testa lägga en filt på datorn så slipper den frysa
Iallafall, lite mer seriöst. Kolla först att dina drivare på grafikkort är up-to-date (alltså 12.4), eventuellt att du kan testa att rulla tillbaka till 12.3 eller 12.2 för att se om problemet löser sig. Uppdatera även bios på moderkortet utifall att. Kolla din hårddisk så att den inte är full eller att något skriver till den, Typ FRAPS eller nedladdningar av något slag. Som sista idé kan du testa att ha i en ensam RAM-sticka och stress-testa den och se om datorn hänger sig eller att det skapar problem. Testa även den andra RAM-stickan. Tanka ned Prime95 om du vill testa att göra detta.

Lycka till med felsökningen!

Jag har testat allt det du skriver men ingenting fungerar för mig
Kan det vara fel på grafikkortet eller är det bara att vänta på 12.5 drivisarna och hoppas på att dom gör susen?
Ångrar nästan att jag valde AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbb3:

Jag har testat allt det du skriver men ingenting fungerar för mig
Kan det vara fel på grafikkortet eller är det bara att vänta på 12.5 drivisarna och hoppas på att dom gör susen?
Ångrar nästan att jag valde AMD...

Säg inte så, det är snarare något fel på kortet, alltså hårdvaran och inte mjukvaran och samma problem skulle likaväl kunna hända med ett Nvidia-kort. Jag tror inte heller att 12.5 skulle göra saken bättre. Om du också har testat att sätta in kortet i en annan dator och samma problem uppstår även där är det bara att skicka tillbaka kortet på garantin för det är uppenbarligen fel på det isånnafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

specs:
amd fx-4100 3,6ghz
amd radeon hd 7770
8,0 gb ram
Corsair TX 650W

När jag lirar mw3 så fryser datorn alltid t.ex när jag levlar, dör mm, ibland är skärmen svart i ungefär 10 sec sen kan jag fortsätta spela eller så brukar bilden frysas så jag måste starta om datorn. jag fick tips om att byta plats på ram minnerna men det funka inte..... Tacksam för svar

Skrivet av sebbb3:

Jag har testat allt det du skriver men ingenting fungerar för mig
Kan det vara fel på grafikkortet eller är det bara att vänta på 12.5 drivisarna och hoppas på att dom gör susen?
Ångrar nästan att jag valde AMD...

First things first:
Byta plats på ramminnen gör inte mycket om det är fel på något av dom
så det rådet kommer du inte långt med.

Om ni testat ALLA de saker som Dras skrev ovan (alltså även tidigare drivrutiner)
och testat att det fungerar som det ska med ett annat kort så är det väldigt tydligt att
det är något fel på kortet. Skicka tillbaka det på RMA

Permalänk
Medlem

Nu har jag märkt en annan sak, jag fick tips av en bekant att testa lite andra spel så jag laddade ner ett demo av mafia2, datorn klarade av det på maxat klockrent! WTF?

mafia 2: http://www.youtube.com/watch?v=5MQbTgNlK6c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dras:

Säg inte så, det är snarare något fel på kortet, alltså hårdvaran och inte mjukvaran och samma problem skulle likaväl kunna hända med ett Nvidia-kort. Jag tror inte heller att 12.5 skulle göra saken bättre. Om du också har testat att sätta in kortet i en annan dator och samma problem uppstår även där är det bara att skicka tillbaka kortet på garantin för det är uppenbarligen fel på det isånnafall.

Kan ha hittat felet nu... Jag körde med överklockad prolle (2500K 4.0Ghz).
Sedan att jag ställde tillbaka prollen så har det inte hänt.
Varför händer det då jag kör överklockat och inte när jag ej har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbb3:

Kan ha hittat felet nu... Jag körde med överklockad prolle (2500K 4.0Ghz).
Sedan att jag ställde tillbaka prollen så har det inte hänt.
Varför händer det då jag kör överklockat och inte när jag ej har det?

För att du inte gjort det bra nog och processorn är ostabil
Med andra ord räknar den fel och sabbar ditt spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

För att du inte gjort det bra nog och processorn är ostabil
Med andra ord räknar den fel och sabbar ditt spel...

Jag gick in i BIOS, klickade på M.I.T sedan ändrade jag ghz till 4.0
Vad gick snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbb3:

Jag gick in i BIOS, klickade på M.I.T sedan ändrade jag ghz till 4.0
Vad gick snett?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Läs på