Räkna ut maximum damage (matte geni sökes :P)

Permalänk
Medlem

Räkna ut maximum damage (matte geni sökes :P)

Om man har denna "formula" :

Maximum Damage = [(LUK * 3.6 + STR + DEX) / 100] * Weapon Attack

och får sätta ut 300 poäng i LUK,STR OCH DEX hur ska man sätta ut dom för att få den ultimata damagen?
Jag är själv aldelles för dålig på matte för att räkna ut detta
(Det behöver inte vara exakt, men ungefär iallafall )
Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Om man har denna "formula" :

Maximum Damage = [(LUK * 3.6 + STR + DEX) / 100] * Weapon Attack

och får sätta ut 300 poäng i LUK,STR OCH DEX hur ska man sätta ut dom för att få den ultimata damagen?
Jag är själv aldelles för dålig på matte för att räkna ut detta
(Det behöver inte vara exakt, men ungefär iallafall )
Tack i förväg

298 på LUK, och resten jämnt fördelat på STR och DEX.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kan STR och DEX vara 0?

Permalänk
Medlem

behöver inte vara geni för att se att alla poäng ska ligga i luk för max, iaf om den formeln stämmer... tror dock att det finns andra saker som värdena oxå påverkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Om man har denna "formula" :

Maximum Damage = [(LUK * 3.6 + STR + DEX) / 100] * Weapon Attack

och får sätta ut 300 poäng i LUK,STR OCH DEX hur ska man sätta ut dom för att få den ultimata damagen?
Jag är själv aldelles för dålig på matte för att räkna ut detta
(Det behöver inte vara exakt, men ungefär iallafall )
Tack i förväg

LUK = X
STR+DEX = Y
X+Y=300
Vi låter resultatet vara beroende på LUK:
f(X) = ((LUK*3.6 + STR + DEX)/100)*WA
Y = 300 - X
f(X) = (2.6X+300) * (WA/100)
f ' (X) = (2.6WA)/100
f(X) ökar linjärt med faktorn (2.6WA)/100 då LUK ökar

Vi låter resultatet vara beroende på STR+DEX
X=300-Y
f(Y) =(1080 - 2.6Y) *(WA/100)
f ' (Y) = -(2.6WA)/100
f(Y) minskar linjärt med faktorn (2.6WA)/100 då STR+DEX ökar

Slutsats: Lägg så mycket som möjligt i LUK.

haha.. kan vara helt fel. ville bara stajla lite

förresten. vilket spel?

Permalänk
Medlem

Kändes som det borde vara så tyckte jag med, men sen läste jag nån guide och då står det att allt på LUK är bäst fram tills nån viss lvl

Spelet är maplestory Btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Om man har denna "formula" :

Maximum Damage = [(LUK * 3.6 + STR + DEX) / 100] * Weapon Attack

och får sätta ut 300 poäng i LUK,STR OCH DEX hur ska man sätta ut dom för att få den ultimata damagen?
Jag är själv aldelles för dålig på matte för att räkna ut detta
(Det behöver inte vara exakt, men ungefär iallafall )
Tack i förväg

Sprid det jämt så att det är två så höga tal som möjligt multipliceras med varandra.
LUK 153

Resterande poäng på STR och DEX. Det spelar ingen roll hur du fördelar dessa då de ska adderas med varandra.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arsonist:

Sprid det jämt så att det är två så höga tal som möjligt multipliceras med varandra.
LUK 153

Resterande poäng på STR och DEX. Det spelar ingen roll hur du fördelar dessa då de ska adderas med varandra.

Fel. Multiplikation går före addition. Om du låter LUK vara 153 och STR+DEX vara 147 får du 3,6*153+147 = 697,8.

Det står (3,6*LUK) + (1*STR) + (1*DEX). LUK väger 3,6 gånger tyngre än STR eller DEX. Lägg 300 i LUK så får du 3,6*300+0+0 = 1080.

Permalänk
Medlem

Känns som ekvationen eller någon av förutsättningarna är felaktiga. Annars krävs det ju inte mer än grundskolekunskaper för att lista ut vad som är bäst(hoppas ingen tar illa vid sig :/). Eftersom du säger något om level, samt att RPGn oftast brukar ha "diminishing returns" på stats, så skulle jag väl gissa på att LUK staten förlorar i värde ju mer du skaffar av den. Då börjar det bli lite intressant igen.

Permalänk
Medlem

En thief-thief med dagger, ey?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Dexless ofc Allt i LUK om du har råd med dexless equips och en bra dagger.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av -rand-:

Kändes som det borde vara så tyckte jag med, men sen läste jag nån guide och då står det att allt på LUK är bäst fram tills nån viss lvl

Spelet är maplestory Btw

hahaha är det fortfarande folk som spelar det ? trodde dom hade gett sig :P, hur gammal är du?
jag spelade det när jag var typ 9 -11

Permalänk

för dom som fortfarande spelar Maplestory rekommederar jag Diablo 3

Permalänk
Medlem

jag spelade när jag var 12 men sen så bytte vi klasser i 7:an och nu har jag börjat snackat med dom jag snackade med i 6:an
Fattar allt nu , det gjorde jag inte då

Permalänk
Medlem

maplestory har ju inga error 37 iallafall

Det har ju utvecklats ganska mycket iallafall tex så fanns inte pvp förr när jag körde

Permalänk

finns det nu?

Permalänk
Medlem

Du får mest skada utav att välja Luk, dock så kommer du vid tillfällen att missa monster (0 skada) för att du har för låg accuracy. För att höja den så behöver du antingen utrustning med accuracy, potions med accuracy, eller det vanligaste: Att spendera några poäng på Dex (Dexterity).
Såvitt jag vet så finns det numera en automatisk poäng(sp?) väljare i spelet, och jag rekommenderar att du använder den.
Spelet har förövrigt blivit löjligt lätt.
När jag nötade det i högstadiet (5-6år sedan) så spenderade jag antagligen ~500 timmar på en karaktär eller mer, och jag blev bara level 57.
Förra året innan jul så drog jag igen spelet ett kort tag igen, och jag blev level 90 på en vecka, alltså inte ens 7dygn, utan 5 dagar utav normalt skolliv + helg. Dock lite trögare efter det.
Jag slutade på level 104, dominerade dock i PVP och mitt highscore vart 4k, sparade faktiskt en bild.

Dold text

Kan inte svara på om det är mycket i nuläget men jag såg aldrig någonsin någon som fick högre under de veckorna som jag spelade, pvp introducerade föresten under den period som jag spelade då.
Nu gick jag kanske lite offtopic men jag är ganska sentimental och jag älskade verkligen spelet i min "barndom".

TS: Luk är bäst för att skada, Str ger inte mycket för thief-klasser(finns dock Str-bandits). Men glöm inte bort Dex ifall du inte kompenserar accuracy på annat sätt.

Permalänk
Medlem

jag har valt dom flesta pointsen så som auto placement saken vill sätta som (man får 5 points för varje level, +3 på luk och +2 på dex)

Permalänk
Medlem

kommer ihåg den tiden då Tiger var påväg att bli första lvl 200 men blev sedan bannad pga hacking tror jag det var? Har ingen aning egentligen varför han försvann men det var spännande tider det!

Hade förresten satt så mycket som möjligt på LUK om ditt gear tillåter det.