Surfplatta med Mali 400 GPU värt?

Permalänk
Medlem

Surfplatta med Mali 400 GPU värt?

Som rubriken säger så undrar jag om en ARM baserad Mali 400 presterar något vidare?
Inte hört så mycket om dem så därav frågan.
Om inte vad rekommenderas då? (försöker komma billigt undan)

Permalänk
Medlem

Presterar helt klart OK, men eftersom Adreno är den dominerande grafikkretsen så finns det tyvärr en hel del spel som inte är kompatibla "out-of-the-box". Vissa är inte kompatibla alls, och vissa fungerar med Chainfire 3D. Jag har en Ainol Aurora, med en Allwinner A10 och Mali 400. GTA III fungerar inte alls särskilt bra, så fort man krockar med en bil börjar ljudet hacka. Ex. Osmos HD fungerar utmärkt, men där är det ju inte så mycket grafik. Har du något speciellt spel du undrar om kan jag se om jag kan testa det.

EDIT: Sen brukar även själva touchen vara ett problem på billigare plattor, men det kanske jag som är bortskämd av min iPhone...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Är samma cpu i den plattan som jag tittade på
Om vi säger så här kolla film på den hänger den med i filmen eller den "hackar" sig fram?

Permalänk
Medlem

Såg nyss på Avatar i 1080p, funkar utmärkt. Kanske någon ram ibland som försvinner, men om man inte letar efter fel så är det helt klart sevärt. Tar man i beaktning att jag betalade 1300kr så är det riktigt bra.

Lite info från MediaInfo:

Citat:

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.1
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 4 frames
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 2h 41mn
Bit rate : 8 171 Kbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate : 23.976 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.164
Stream size : 9.00 GiB (82%)
Writing library : x264 core 93 r1542 5b86182
Encoding settings : cabac=1 / ref=4 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=7 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.00 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-2 / threads=12 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=0 / interlaced=0 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=2 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / wpredp=2 / keyint=240 / keyint_min=24 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=30 / rc=2pass / mbtree=1 / bitrate=8171 / ratetol=1.0 / qcomp=0.60 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00
Language : English
Default : Yes
Forced : No

Audio
ID : 2
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Codec ID : A_DTS
Duration : 2h 41mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 1 510 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 1.71 GiB (16%)
Title : English DTS 1509kbps
Language : English
Default : Yes
Forced : No

Som du ser klarar den även av att mixa ner DTS-spår i realtid. Nu kan jag ju inte tala för alla Allwinner A10-plattor med Mali 400 GPU, men det borde fungera bra. Använder MX Player, som talade om att den klarar hårdvaruaccelerering. Spelade filmen från ett usbminne vilket gick utmärkt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Låter ju faktiskt ganska bra
Tror du det är möjligt att uppgradera ramminne i en surfplatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA117:

Låter ju faktiskt ganska bra
Tror du det är möjligt att uppgradera ramminne i en surfplatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det tror jag inte, men 1GB borde räcka till allting, om du inte tänkt köra massa appar i bakgrunden(minne frias automatiskt av systemet när du går ur en app). Internminnet ska gå att uppgradera till 16GB, handlar om att få tag på rätt kretsar och byta ut de befintliga.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

För den jag tittade på har bara 515 mb :/

Permalänk
Medlem

Surfplatta.

Beställde denna från Dealextreme nu, skall bi kul o se va den går för när den kommer, har beställt ganska mycket därifrån, förra plattan va helt kass, men denna verkar enligt Youtubeklippet vara ganska bra..
http://dx.com/p/9-7-ips-capacitive-screen-android-4-0-tablet-...

Köpte även denna telefonen för ett par månader sedan, helt klockren, kostade 1500:- med frakt, nu kostar den 1300:-
5 tum och riktigt bra, de enda jag kan klanka ner på som är uselt är kamera/blixt, utan bra dagsljus så är de skräp.
http://dx.com/p/star-i9200-android-4-0-wcdma-bar-phone-w-5-0-...

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm