Blizzard stämda av Sydkoreanska 'konsumentverket'.

Permalänk
Medlem

Det största problemet här är ju den totala tystnaden från Blizzards sida.
Allt man får veta är samma copy paste svar om hur ledsna de är, att de jobbar på det och att de inte har en ETA.

De hade antagligen tystat många röster om det hade gått ut med mer information.

Största problemet enligt mig, that is.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sjukt bra tråd..

Flera av er (oss) har såklart argument som håller i diskution, många har poäng det de säger och självklart så är ju en del svårare drabbade än andra pga att man spelar olika tider, olika mängde osv,,

Ja jag har haft error 37 2-3 gånger men har gjort annat ett tag för att sedan komma in.. inte stört mig det minsta

Det spelar ju ingen roll hur mycket diablo2 eller andra spela vi har spelat eller hur känslomässigt illa vi tar åt oss..

i det långa loppet så är det ändå ett bra spel och jag tycker definitivt jag får valuta för pengarna..

jag spelade wow under ca:4år och det har ju också lidit av mängder med buggar, och laggande servrar så ett visst förstående borde man ha....

Till den mer juridiska frågan så är det såklart så att om det skulle vara vi i swec som var jury i en domstol så hade vi ganska lätt blivit partiska och återigen känslomässigt lagda åt ett håll..

En domstol håller sig bara i stort sett till lagtext och sen ska den också tolkas och så vidare.................................

Visst kan det vara så att någon hittar ett sätt att få igenom sitt mål i en domstol men då är vi ju där igen.. blev det bättre eller sämre av en person som stämmer ett gigantiskt företag??

som sagt,, tycker denna tråd var intressant så

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Folk talar bara om error 37. Är det bara jag som får error när jag ska ta resume game eller när jag vill lägga ut saker på AH? :/

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Jag undrar vad som skulle hända om det inte gick att öppna Excell, eller ElProCAD på jobbet för att nån server skulle ligga nere?
Tror någon skulle få ta jäääävliiiigt mkt skit då

Den jämförelsen är precis lika rättvis som om man hade köpt en musikcd och den inte gick att spela pga servrar... just för att ingen av liknelserna har med servrar att göra.

Till alla ni som har klagat på Blizzard: Jaaaaaaaaaaaaaaa, det har varit problem med det är helt förståligt. Som utvecklare så är det ganska svårt att beräkna hur bra ett spel kommer sälja. + att serverna belastas mest under releasen för att sedan svalna av. Jämför det hela med julhandeln för vilken nätbutik som helst. Man vet att försäljningen kommer att öka och man sätter in personal men man vet aldrig hur hektiskt det kommer att bli. Och för er som har beställt något under julhandlen så vet ni att man får alltid sena leveranser. För att återgå till spelvärlden så är jag besviken på Blizzard men inte överdrivet, jag är mer besviken på Dice och EA när BF3 lanserades, då kunde man inte ta sig in på serverna på flera månader osså fick man själv fixa en massa nätinställningar... Jag har sett värre helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller varför folk ska gnälla så. Förstår ni väl själva att det skulle kosta pengar för Blizzard att öka sin serverkapacitet. Ska de betala så att folk kan nyttja deras produkt istället för att ge utdelning åt aktieägare? Är ju helt orimmligt. Att en del människor vågar värna om något som konsumenträtt och inte bara lägger sig platt på marken när storföretag vältrar över dem är ju också oförskämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Till alla ni som har klagat på Blizzard: Jaaaaaaaaaaaaaaa, det har varit problem med det är helt förståligt. Som utvecklare så är det ganska svårt att beräkna hur bra ett spel kommer sälja. + att serverna belastas mest under releasen för att sedan svalna av.

Nej, det är inte förståeligt. Det är en sak när servrar inte orkar belastningen på release-dagen, men den är sedan länge passerad. Skapar man ett DRM som kräver uppkoppling har man en skyldighet mot sina konsumenter att de ska ha tillgång till Blizzards servrar när de än känner för att spela. Det finns säkert en förklaring till varför det inte fungerar (man har snålat, helt enkelt), men det är inte en ursäkt. Blizzard vet precis hur många spel de har skeppat och hur många som förhandsbokat över deras nätbutik. De visste i god tid att det skulle krävas anslutning mot deras servrar för att man ska kunna spela och det visste ungefär hur den belastningen såg ut under alpha- och betaperioderna. Att två veckor efter lansering fortfarande inte ha tillräckligt med stöd för att spelarna ska kunna spela finns det inga ursäkter för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbelucious:

Men hallåååå? dom har ju olika servrar till starcraft, diablo 3, och wow osv....

Visst har dom olika serverar men vad är anledningen till att använda skit på D3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Till alla ni som har klagat på Blizzard: Jaaaaaaaaaaaaaaa, det har varit problem med det är helt förståligt. Som utvecklare så är det ganska svårt att beräkna hur bra ett spel kommer sälja. + att serverna belastas mest under releasen för att sedan svalna av. Jämför det hela med julhandeln för vilken nätbutik som helst. Man vet att försäljningen kommer att öka och man sätter in personal men man vet aldrig hur hektiskt det kommer att bli

Dålig jämförelse.
Nätbutikerna har ingen skyldighet att sälja till dig.

Blizzard har en skyldighet att leverera en vara till dig, en vara du har betalat för.
Att denna vara fortfarande är felaktig efter 2 veckor är inte acceptabelt. Det är bara inom spel-branschen som det verkar vara okej med icke-fungerande varor, och där konsumenterna (gamers) förväntas vara förstående och förlåtande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Den jämförelsen är precis lika rättvis som om man hade köpt en musikcd och den inte gick att spela pga servrar... just för att ingen av liknelserna har med servrar att göra.

Till alla ni som har klagat på Blizzard: Jaaaaaaaaaaaaaaa, det har varit problem med det är helt förståligt. Som utvecklare så är det ganska svårt att beräkna hur bra ett spel kommer sälja. + att serverna belastas mest under releasen för att sedan svalna av. Jämför det hela med julhandeln för vilken nätbutik som helst. Man vet att försäljningen kommer att öka och man sätter in personal men man vet aldrig hur hektiskt det kommer att bli. Och för er som har beställt något under julhandlen så vet ni att man får alltid sena leveranser. För att återgå till spelvärlden så är jag besviken på Blizzard men inte överdrivet, jag är mer besviken på Dice och EA när BF3 lanserades, då kunde man inte ta sig in på serverna på flera månader osså fick man själv fixa en massa nätinställningar... Jag har sett värre helt enkelt.

Man kan faktiskt lösa det från andra hållet dvs man säljer inte fler spel än vad man har serverkapacitet för.

Nätbutiker brukar faktiskt sätta ett datum som du måste gör din beställning innan för att du skall få din vara innan jul, dessutom så lovar de inte att du får varor som INTE är i lager. Om man tar din jämförelse så är det som att nätbutiken skulle acceptera ordrar för mer varor än vad de har i lagret och för att lösa det så skickar de delar av produkten till alla kunder ingen får något som funkar riktigt.
Angående personalen så planerar man nog med att man har någon arbetsdag i marginal, sedan tar övertid om man inte lyckas lösa det(Hyr extra servrar?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Faaaaaaaaaaast. Blizzard stämmer ju skiten ur MMOGlider, som de anser bryter mot EULAn/ToS och därmed mot lagen. Detta eftersom "kopieringen av spelet" från hårddisken till ramminnet inte är "auktoriserad" när man har för avsikt att bryta mot EULA/ToS. (ja, jag är helt seriös..)
Sist jag kollade var MMOGlider påväg att förlora stort.

Men det är väll ändå under amerikansk lag. Den är rätt annorlunda.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk är arga men å andra sidan så skulle det vara dumt att lägga för mycket pengar på att hålla det stabilt när pressen ändå minskar efter någon vecka. De kan tjäna miljoner på att låta det vara osbailt i en eller två veckor innan belastningen avtar. Och nej, blizzard är inget välgörenhetsföretag eller ägt av staten och har inget som helst ansvar för att servrarna måste vara uppe 24/7 och de får faktiskt gå med vinst. Skulle jag äga blizzard skulle jag göra samma sak. Sen är det ju uppenbart att de inte väntade sig så stort tryck på servrarna men ärligt talat, inget blir bättre om man klagar. Jag tror nog att de märker själva att de skulle vara bättre förberädda och de är inte dumma i huvudet och kan faktiskt lära sig av misstag även om miljontals människor inte om och om igen berättar för dem att det är svårt att komma in i spelet.

De gjorde ett misstag och de försöker lösa det så fort de går. Det kommer bara ta längre tid om de också har miljontals mail att svara på ochblir stämda på pengar som de skulle kunna använda till att t.ex fixa fler/bättre servrar. Jag bryr mig inte om någon i korea får lite mer eller mindre pengar och jag bryr mig inte om hur hårt blizzard "straffas" för att göra ett misstag, jag vill bara att de ska få det att rulla igen så fort som möjligt och då sinkar det bara att kräva dem på pengar eller lägga ett till mail på högen av miljontals mail och berätta för dem att man precis som alla de andra miljonerna är besviken.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det dumma är att om dom blir fällda. hoppas jag att dem inte får betala allt för mycket böter/ avgifter utan att pengarna faktiskt går till problemet. större/bättre/fler servrar.

Och såklart att liknande problem inte förekommer igen.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är någon här som förväntar sig att D3 ska fungera felfritt 100% av tiden eller att servrarna alltid kommer finnas uppe. Vi vet ju alla att ibland går det inte riktigt som tänkt eller så är det extra tryck någon gång.

Men att två veckor efter release fortfarande inte ha fixat problemen är enligt mig inte ok. Särskilt inte när man inte ens kan spela Single player utan att vara uppkopplad. Har du ett spel som ALLTID kräver att man ska vara uppkopplad så är det väll rimligt att just det här spelets servrar ska ha något bättre upptid än normalt?

Dessutom till er som påstår att det är normalt och okej, kan någon av er nämna ett annat spel som haft lika stora problem med servrar två veckor efter release? Jag kan iaf inte komma på något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Jag tror inte det är någon här som förväntar sig att D3 ska fungera felfritt 100% av tiden eller att servrarna alltid kommer finnas uppe. Vi vet ju alla att ibland går det inte riktigt som tänkt eller så är det extra tryck någon gång.

Men att två veckor efter release fortfarande inte ha fixat problemen är enligt mig inte ok. Särskilt inte när man inte ens kan spela Single player utan att vara uppkopplad. Har du ett spel som ALLTID kräver att man ska vara uppkopplad så är det väll rimligt att just det här spelets servrar ska ha något bättre upptid än normalt?

Dessutom till er som påstår att det är normalt och okej, kan någon av er nämna ett annat spel som haft lika stora problem med servrar två veckor efter release? Jag kan iaf inte komma på något...

HAAAA lätt! Bf3 nuff said

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Man kan faktiskt lösa det från andra hållet dvs man säljer inte fler spel än vad man har serverkapacitet för.

Ah det är ju inte ens möjligt!!! Hur skulle det gå till har du tänkt? Man "trycker" ju spelen innan release och skeppar dem sen. Det är ju inte som ett bageri där de bakar fler bullar när det börjar ta slut...

Citat:

Nätbutiker brukar faktiskt sätta ett datum som du måste gör din beställning innan för att du skall få din vara innan jul, dessutom så lovar de inte att du får varor som INTE är i lager. Om man tar din jämförelse så är det som att nätbutiken skulle acceptera ordrar för mer varor än vad de har i lagret och för att lösa det så skickar de delar av produkten till alla kunder ingen får något som funkar riktigt.
Angående personalen så planerar man nog med att man har någon arbetsdag i marginal, sedan tar övertid om man inte lyckas lösa det(Hyr extra servrar?).

Först så får du chilla lite med att jämföra en liknelse, det kallas liknelse för att det liknar det man pratar om - inte för att det är exakt samma sak, i så fall hade ingen liknelse funkat... Sen är det ju många företag som är sena med att plocka bort produkterna från sin websida när produkten tar slut på lagret. Och jag tror nog att Blizzard räknade med att det kunde bli problem med serverna eller trodde du att deras tankar om spelet var att det skulle floppa? oavsätt vad så är problemet inte världens lättaste sak att lösa. Annars hade ju du kunnat göra det lika väl... eller Björn Borg om detta nu är ett problem som alla kan lösa lätt. Själv har jag upplevt problem med error 37 men jag har kunnat spela mer än tiden jag inte kunnat logga in. De som lider mest är väl de som sitter hela dagarna och försöker logga in aka no-lifers. Gå ut o hitta på något eller för all del spela ett annat spel under tiden, det kommer ju superba spel hela tiden...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt3n:

Vad är det tragiska i det?

Att Battle.net fungerar finfint och att det är något som verkar vara en väldigt liten del i systemet som knäcker en storsäljare som Diablo 3.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta lipa för att man inte kan lira på några timmar.
Ni kan väl inte påstå att det var oväntat med server downtime?
Ser ju hellre lite downtime i utbyte mot buggfixar och dylikt än att lira ett sönderbuggat spel.
Gå ut och utför någon aktivitet, hade säkert inte skadat för många av gamingvärldens folk.

Tack och bock!

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Skrivet av myzzeN:

Kan folk sluta lipa för att man inte kan lira på några timmar.
Ni kan väl inte påstå att det var oväntat med server downtime?
Ser ju hellre lite downtime i utbyte mot buggfixar och dylikt än att lira ett sönderbuggat spel.
Gå ut och utför någon aktivitet, hade säkert inte skadat för många av gamingvärldens folk.

Tack och bock!

Bra svar. Jag tror att det hela kan kokas ner till att dagens "snorungar" får allt serverat. De är helt enkelt är bortskämda och otåliga.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Blizzard vet precis hur många spel de har skeppat och hur många som förhandsbokat över deras nätbutik. De visste i god tid att det skulle krävas anslutning mot deras servrar för att man ska kunna spela och det visste ungefär hur den belastningen såg ut under alpha- och betaperioderna. Att två veckor efter lansering fortfarande inte ha tillräckligt med stöd för att spelarna ska kunna spela finns det inga ursäkter för.

Bara för att Blizzard skeppar ett visst antal spel till retailers så betyder det inte att de får alla sålt.

Därför kunde inte Blizzard förutse att Diablo 3 skulle säljas som smör.

Permalänk
Medlem

Alla deras spel säljer som galet så detta är inget nytt att diablo3 skulle överbelasta alla servrar. blizzard har bara varit jävligt naivia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Står det inte någonstans i användaravtalet, som man accepterar vid installation, att de förbehåller sig rätten att stänga ned servrar osv vid behov?

Isåfall har vi ju accepterat det när vi installerade.

Det stämmer.. tror jag iallafall

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Dålig jämförelse.
Nätbutikerna har ingen skyldighet att sälja till dig.

Precis som att Blizzard inte hade någon skyldighet att sälja till dig... vad är problemet?

Citat:

Blizzard har en skyldighet att leverera en vara till dig, en vara du har betalat för.

Precis som att en nätbutik har en skyldighet att leverera en vara som du har beställt...

Citat:

Att denna vara fortfarande är felaktig efter 2 veckor är inte acceptabelt. Det är bara inom spel-branschen som det verkar vara okej med icke-fungerande varor, och där konsumenterna (gamers) förväntas vara förstående och förlåtande.

Aa fast nu kan du inte säga att hela spelet är felaktigt, du kan endast säga det om ingen någonsin har kunnat spela spelet sen releasen, då hade jag kunnat köpa det... Men massor kan spela, jag har inte råkat ut för så mkt error 37. Enstaka endast, resten har det fungerat felfritt! From time to time så har det inte varit spelbart pga serverna men ställer vi detta med din definition mot tex world of warcraft så blir det såhär: det har hänt att serverna har varit upptagna, sen har de varit nere så att man inte kunnat logga in på något, det har inte gått att spela. Slutsats: sedan 2005 är spelet fortfarande felaktigt och vi bör bojkotta Blizzard och be dem betala tillbaka alla miljarder kronor som de har tjänat på detta "felaktiga spel"!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Youjimbo:

Att Battle.net fungerar finfint och att det är något som verkar vara en väldigt liten del i systemet som knäcker en storsäljare som Diablo 3.

så klart battle.net funkar bra det är ju Telia som levelerar internet till dom och hostar battle.net XD.

Dock så såg jag någon artikel för länge sen om deras serverar hur gammla dom va och vad dom körde för KOD i WoW och andra spel då blev jag mörkrädd.

Och en annan sak ang det med serverna att du inte kan spela offline är ju bara tragiskt.

Är på semester har med sig 4-G a men det kostar dig 79 kronor per dag för att spela D3 amen oj du fick 500 ping som hardcore och du dog amen synd för dig.

Har spelat väldigt mycket blizzard spel och man vänjer sig när varje stor tex WoW patch kommer 2.0 3.0 4.0 alla servrar går inte att logga in på ungefär 1-3 dagar för att blizzards servrar som dom ligger på suger an*s rent ut sagt fy fan köpa nya SERVRAR !!!!!!!!.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Älskar när folk jämför ett spel för 500 kr med ett bilköp för 250'000 kronor och kräver samma service
Och dessutom sitter väl knappast blizz folk och rullar tummarna heller bara för att irritera folk?

Och för det tredje är det alltid fascinerande hur sjukt arga spelare kan bli över lite förlorad speltid eller whatnot. jag har tagit mig till lvl 60 med en karaktär och har massor av timmar på alts. Och har ett jobb, så spelar enbart primetime dessutom. Märkligt att inte jag sliter av mig mitt hår och vill stämma dem då. Jag borde ju alltså inte kunnat spela en sekund med tanke på hur värdelöst det framställs här.
Visst har jag också copypejstat och hamrat på inloggningsservrarna. Inser ni vilken galen "DDOS-attack" det blir på deras trafikhantering? Det är inte googles serverhallar vi pratar om här, servrar kostar en sinnessjuk massa pengar och strukturering. Inte så att man kan hotswappa deras serverpark som man kan göra med sina fina raid-diskar hemmavid eller på mikrokontoret i Sneköpinge...

När jag får error 37 och är sjukt sugen på att spela kan jag absolut svänga iväg en vals om att det borde fixats, men inser själv att missuppfattningarna om min egen yrkesroll lätt falierar hos dem som inte har insyn i arbetet bakom - och taggar då ner och inser att de nog trots allt vill ha nöjda kunder och att de borde haft en egen ö med kärnkraftverk som kan hantera miljarder samtidiga hammerattacker. Men äh.

Önskar verkligen alla som säger det är enkelt åthjälpt kunde ta och söka jobb som servicetekniker så vi slapp alla serverproblem i världen!

Permalänk

Men sen är ju frågan vad som är rimligt, ska man kunna stämma någon för att ett spel inte fungerar som det ska från början? Ja flera råkar ut för det, men det är ett spel, är det verkligen en så stor sak att man skall kunna stämma dem?

Flera personer har säkert köpt mjölk av arla som blivit sur i förtid, ska vi alla stämma dem då? Fine, jag kan behöva lite mer pengar. Lets do it.

Å ena sidan klagar många på de absurda straff filnerladdare får, och sen vänder dom på kappan och vill ha massa pengar av Blizzard för att ett spel inte fungerar så bra, fast det bara gått 2 veckor sen lansering ... det är rätt ironiskt.

Man får lixom se det i ett perspektiv att och inse att .... det är ett spel, allt kan krångla, bli dåligt, gå sönder fort, men ska man kunna stämma dem för minsta lilla? Jag personligen tycker att alla stämningar mm som föregår i USA tex är patetiska, och tycker att man ska kunna se på saker mer sunt, och inse att, nej, man kan inte stämma för ALLT.

Stämma Blizzard för att det inte fungerar som det ska nu, men som det säkert kommer göra om ett tag är ungefär lika logiskt som denna killes stämning.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Bara för att Blizzard skeppar ett visst antal spel till retailers så betyder det inte att de får alla sålt.

Därför kunde inte Blizzard förutse att Diablo 3 skulle säljas som smör.

Klart Blizzard kunde förutse hur Diablo 3 skulle sälja, de skulle inte trycka upp fler spel än de förväntat sig sälja. Återförsäljare tar inte in tusentals spel om de inte tror att de ska kunna sälja slut på dem. Blizzard visste gott och väl att de inte hade serverkapacitet nog att täcka upp sina förväntade försäljningssiffror. De gör marknadsundersökningar, tar emot förhandsbokningar, lyssnar in på vad som skrivs om spelet - de vet mycket väl hur stämningen är innan affärerna öppnar.

Skrivet av pekkasteele:

Men sen är ju frågan vad som är rimligt, ska man kunna stämma någon för att ett spel inte fungerar som det ska från början? Ja flera råkar ut för det, men det är ett spel, är det verkligen en så stor sak att man skall kunna stämma dem?

Alla stämningar rör inte hundratusental kronor. En class action skulle förmodligen innehålla krav om ersättning för utlägget, dvs runt €60. Möjligt att du tycker det är okej att betala 500kr för en produkt som bara fungerar ibland, men det gör inte jag. Tycker Blizzard att spelet är tillräckligt färdigt för att det ska lanseras så tycker jag att det ska vara tillräckligt färdigt för att fungera. Ersätt de spelare som är missnöjda så kommer säkerligen en hel del att köpa spelet igen när de av Blizzard självförvållade felen är lösta.

Skrivet av pekkasteele:

Å ena sidan klagar många på de absurda straff filnerladdare får, och sen vänder dom på kappan och vill ha massa pengar av Blizzard för att ett spel inte fungerar så bra, fast det bara gått 2 veckor sen lansering ... det är rätt ironiskt.

Man får lixom se det i ett perspektiv att och inse att .... det är ett spel, allt kan krångla, bli dåligt, gå sönder fort, men ska man kunna stämma dem för minsta lilla? Jag personligen tycker att alla stämningar mm som föregår i USA tex är patetiska, och tycker att man ska kunna se på saker mer sunt, och inse att, nej, man kan inte stämma för ALLT.

Stämma Blizzard för att det inte fungerar som det ska nu, men som det säkert kommer göra om ett tag är ungefär lika logiskt som denna killes stämning.

2 veckor är rätt lång tid. Om du beställt bredband och börjat betala för det vill du förmodligen ha ersättning om det fungerar tveksamt första 2 veckorna. Förvägras du ersättning, men är irriterad nog så kommer fallet att tas till domstol. Det är sista utvägen för tvister. Om du köper en ny dator, men den startar bara när den känner för det vill du förmodligen reklamera datorn för att kunna köpa en som fungerar och det är samma sak med spel. Det är Blizzard som har valt ett DRM som kräver ständig uppkoppling mot deras servrar och då kan man som konsument förvänta sig att dessa servrar finns tillgängliga när man vill använda spelet man köpt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

2 veckor är rätt lång tid. Om du beställt bredband och börjat betala för det vill du förmodligen ha ersättning om det fungerar tveksamt första 2 veckorna.

Är det bara jag som tycker det är extremt stor skillnad på att beställa ett bredband som flera tusen kunder redan har och fungerar stabilt och att köpa ett nytt spel som inte blvit stresstestat på stor nivå (endast beta stress test, men det är långt ifrån a real time stress test).

När jag köpte spelet från deras hemsida (samma dag det kom upp) så var jag redan medveten om att problem skulle finnas ibörjan, satt även och slog vad med mina vänner att vi inte skulle kunna komma in 00.01 för jag var så säker, inga pga att Blizzard fuckar upp, utan att när något nytt lanseras så är det problem.

Verkar inte som om folk förberett sig mentalt att problem med stabiliteten skulle finnas under den första månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Klart Blizzard kunde förutse hur Diablo 3 skulle sälja, de skulle inte trycka upp fler spel än de förväntat sig sälja. Återförsäljare tar inte in tusentals spel om de inte tror att de ska kunna sälja slut på dem. Blizzard visste gott och väl att de inte hade serverkapacitet nog att täcka upp sina förväntade försäljningssiffror. De gör marknadsundersökningar, tar emot förhandsbokningar, lyssnar in på vad som skrivs om spelet - de vet mycket väl hur stämningen är innan affärerna öppnar.

Japp, Blizzard är synska! Bra där!
Inte ett enda företag, inte ens Blizzard, kan förutspå hur något ska sälja. De kunde förutspå att det skulle sälja bra men spelet har till och med sålts slut på många ställen, ex webhallen + att det är ett rekord - ett försäljningsrekord! Förklara för mig och alla andra hur i h****e man ska kunna förutspå en sådan sak!!! Att påstå något sådant är som att säga att en höjdhoppare kan förutspå att han/hon ska hoppa nytt rekord i höjdhop... försök att tänka i realistiska banor innan du uttalar dig!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

2 veckor är rätt lång tid. Om du beställt bredband och börjat betala för det vill du förmodligen ha ersättning om det fungerar tveksamt första 2 veckorna. Förvägras du ersättning, men är irriterad nog så kommer fallet att tas till domstol. Det är sista utvägen för tvister. Om du köper en ny dator, men den startar bara när den känner för det vill du förmodligen reklamera datorn för att kunna köpa en som fungerar och det är samma sak med spel. Det är Blizzard som har valt ett DRM som kräver ständig uppkoppling mot deras servrar och då kan man som konsument förvänta sig att dessa servrar finns tillgängliga när man vill använda spelet man köpt.

Men det är ju inte riktigt samma sak, då spelet är en engångskostnad, du betalar det och sen spelar du tills du ledsnat. Säg att du gör det efter 300 timmars spel, om du påbörjar dessa 300 timmar 2v senare så är det fortfarande 300h.

Bredbandet är en prenumeration, och fungerar det inte dom första 2v så får du aldrig tillbaka dem fast du betalat för dem, dom pengarna är borta.

PS. Nu spelar jag inte D3 så jag vet inte, är det en månadskostnad som WoW eller bara priset för att köpa spelet? OM det är en prenumeration så bör dom ge alla en gratis månad eller så senare när allt fungerar som det ska.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS