Permalänk
Medlem

Fråga om ram minnen

Jag har sedan tidigare dessa minnen i min dator:

http://www.inet.se/produkt/5304292/corsair-4gb-2x2048mb-1066m...

Jag har nu uppgraderat den genom att trycka i dessa minnen

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_4gb_(kit)_ddr2_800mhz%25...

Dock så upptäckte jag idag att mina gamla minnen är 1066 mhz och de nya 800 mhz.
Vad innebär detta för mitt system? Är det negativt på något sätt?

Permalänk
Medlem

Dina nya minnen är segare än dina gamla, låter som nedgradering.. Du borde kollat upp det innan

Permalänk
Medlem

Haha, varför bytte du för?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

ingen fara, och ingen (jättestor) prestandaförlust egentligen. alla minnen kommer köras i samma hastighet, kanske kan dina 800 köra 1066 om du ställer det, annars blir det 800 automatiskt.

tror även det är bäst om du håller minnesparen. alltså 800-minnena i kanal A 1 & 2 och de andra motsvarande i B.

hade en gång för mig att minnen med DDR3 skulle kunna köras i differentierade hastigheter men det kan ha varit nått annat, eller så är funktionen ovanlig bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt, jag har satt i mer minne.
Jag hittade inga DDR2 i 1066 mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ingen fara, och ingen (jättestor) prestandaförlust egentligen. alla minnen kommer köras i samma hastighet, kanske kan dina 800 köra 1066 om du ställer det, annars blir det 800 automatiskt.

tror även det är bäst om du håller minnesparen. alltså 800-minnena i kanal A 1 & 2 och de andra motsvarande i B.

hade en gång för mig att minnen med DDR3 skulle kunna köras i differentierade hastigheter men det kan ha varit nått annat, eller så är funktionen ovanlig bara.

om man ska behålla minnes paren är det väll 1-3 och 2-4 som gäller på det flesta moderna systemen?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ingen fara, och ingen (jättestor) prestandaförlust egentligen. alla minnen kommer köras i samma hastighet, kanske kan dina 800 köra 1066 om du ställer det, annars blir det 800 automatiskt.

tror även det är bäst om du håller minnesparen. alltså 800-minnena i kanal A 1 & 2 och de andra motsvarande i B.

hade en gång för mig att minnen med DDR3 skulle kunna köras i differentierade hastigheter men det kan ha varit nått annat, eller så är funktionen ovanlig bara.

Hur kan jag ställa in mina 800 till att köra 1066?

Kan du guida mig till hur jag ska sätta i dom så jag förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag har inte bytt, jag har satt i mer minne.
Jag hittade inga DDR2 i 1066 mhz?

Ah! Då är jag med på noterna. Tja, som tidigare sagt så är det inte en sådan jätteförlust men och resten om hur då ska göra har ju redan skrivits här.

Men om du kan lämna tillbaka så tycker jag att du ska göra det för att hitta ett par snabbare minnen om du vill ha ut lite extra ur systemet.

Skrivet av Tharilas:

Hur kan jag ställa in mina 800 till att köra 1066?

Kan du guida mig till hur jag ska sätta i dom så jag förstår?

Det här känns som en lite för kraftig överklockning för någon som är såpass ..opåläst(inget illa menat) då är det bättre att låta dom vara. Det finns stor risk för att du antingen gör systemet ostabilt eller har sönder ram-minnena.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Ah! Då är jag med på noterna. Tja, som tidigare sagt så är det inte en sådan jätteförlust men och resten om hur då ska göra har ju redan skrivits här.

Men om du kan lämna tillbaka så tycker jag att du ska göra det för att hitta ett par snabbare minnen om du vill ha ut lite extra ur systemet.

Tror inte jag kan lämna tillbaka? Har ju redan satt i dom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Tror inte jag kan lämna tillbaka? Har ju redan satt i dom :/

Köpt dom i butik eller på distans?

Distans har du 14 dagar på dig, butik är kört om dom inte är väldigt snälla.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Köpt dom i butik eller på distans?

Från cdons webbshop
Tycker du att det är värt att skicka tillbaka dom? Har du något exempel på andra minnen jag kan köpa istället?

Edit: Kom på att jag redan slängt förpackningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tharilas:

Jag har inte bytt, jag har satt i mer minne.
Jag hittade inga DDR2 i 1066 mhz?

Skillnaden mellan 800 och 1066 mhz är MINIMAL som bäst. Du märker absolut ingenting förutom i syntetiska tester (Benchmarks). Sedan att du inte hittar DDR2 minnen är ju inte direkt så konstigt. De produceras inte längre och hittar du ett par, ja då har du tur. It's all about the DDR3 now!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skillnaden mellan 800 och 1066 mhz är MINIMAL som bäst. Du märker absolut ingenting förutom i syntetiska tester (Benchmarks).

Okej, så ditt tips är att bara köra på å vara glad?
Jag satte i minnena så att de sitter:

1 2 3 4
1066 1066 800 800

Skrivet av Tumnus:

Sedan att du inte hittar DDR2 minnen är ju inte direkt så konstigt. De produceras inte längre och hittar du ett par, ja då har du tur. It's all about the DDR3 now!

Jag veet.. Men mitt moderkort stödjer inte DDR3. Snackade med en kille här på sweclockers å han tyckte inte att jag behövde byta moderkort än, för processorn duger ett tag till. Så jag körde på extra ram bara

Edit: Såg att du har en likadan processor som jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

om man ska behålla minnes paren är det väll 1-3 och 2-4 som gäller på det flesta moderna systemen?

ja det är nog vanligast iaf bland 4-platsers kort. vissa har dock haft AA BB istället för AB AB.

i vilket fall står det lika oftast på modermodemet bredvid platserna om man har grymt skarp syn, samt ev en ficklampa och ett förstoringsglas..

Skrivet av Tharilas:

Hur kan jag ställa in mina 800 till att köra 1066?

Kan du guida mig till hur jag ska sätta i dom så jag förstår?

vid närmare eftertanke är det nog bäst att lyda råd här, skillnaden är som sagt ingen större vint mot fördelen att ha en välfungerande dator.

Skrivet av Tharilas:

Jag veet.. Men mitt moderkort stödjer inte DDR3.

DDR3 är inte heller nått enormt hopp så du klarar dig nog bra ett tag till ja, din kompis har helt rätt så tat lugnt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tharilas:

Okej, så ditt tips är att bara köra på å vara glad?
Jag satte i minnena så att de sitter:

1 2 3 4
1066 1066 800 800

Jag veet.. Men mitt moderkort stödjer inte DDR3. Snackade med en kille här på sweclockers å han tyckte inte att jag behövde byta moderkort än, för processorn duger ett tag till. Så jag körde på extra ram bara

Edit: Såg att du har en likadan processor som jag

Menar bara att DDR3 är det enda som produceras just nu

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds