Bild och Ljud ut via HDMI från HD7870

Permalänk
Medlem

Bild och Ljud ut via HDMI från HD7870

Tjenare!

Köpte ny dator för nån vecka sen. Datorn kopplas till en 23" skärm för spel och till min förstärkare som sedan går till tvn när det ska kollas film och serier samt spelas musik. På den förra burken körde jag dvi->hdmi för bild och digital coaxial för ljud. Nu har ju mitt 7870 en hdmi utgång, så jag skickade med en 5m hdmi kabel när jag beställde datorn, nämligen denna:

http://cdon.se/hemelektronik/bulk%252fopackat_hdmi-hdmi_ha-ha...

Jag testade först att koppla den till förstärkarens främre hdmi ingång och fick bild, dock i riktigt taskig kvalité. Är dock osäker på vad detta är för sorts ingång. När jag kopplar in den bak på stärkaren där den tidigare kabeln gick så får jag ingen bild alls, dock känner kortet av tvn. Ljudet gick inte att aktivera alls i ljudkontrollerna, utan var gråmarkerad. Jag hörde något om att man behövde speciella drivrutiner för ljud, men har inte hittat något.

Finns det någon som kör liknande lösning och som vet hur jag ska bära mig åt? Detta är mitt första Radeon kort och därmed har jag ingen koll alls på hur de fungerar.

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

hej hawkho och tack för hjälpen i min 7870 fråga. i min nu pensionerade dator hade jag ett 4870 kort med hdmi utgång. jag kopplade hdmi mellan tv och dator/grafikkort och sedan två analoga rc kablar mellan tv och förstärkare vilket fungerar perfekt.

jag kopplar min nuvarande laptop på samma sätt kvaliteten på ljud och bild funkar perfekt.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Avstängd

1. Vilken förstärkare har du?
2. Har du din monitor ansluten till förstärkaren eller använder du två olika utgångar på grafikkortet?
3. Vilken TV har du?

Jag skulle tro att din utsignal liggar utanför HDMI-specifikationen (eller utanför vad förstärkaren klarar) och att din stärkare inte klarar av videosignalen. Kabeln är klassad för 1080p60 med ARC så den borde inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

Yamaha RX-V667. Nej min monitor är ansluten till grafikkortets dvi-utgång. TVn är en phlips 5605h back-led, full hd. Varför gör den inte det då? Är signalen annorlunda på något sätt? Verkar konstigt. Nej sladden borde ju inte vara ett problem sålänge den håller spec. Den var ju som sagt väldigt billig...

Angående första svaret så är det inget alternativ, måste köra digitalt ut, men vill helst inte dra 2 sladdar. Oavsett så funkar ju inte bilden heller. Behöver jag göra någon inställning i catalyst?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättestor koll på detta, men skulle förmoda att du måste dra någon sladd mellan ditt ljudkort till grafikkortet för att ljud skall kunna komma via hdmi (ganska osäker på ifall det kommer funka ö.h.t.).

Och som andra skrivit skulle jag gissa att du möjligtvis har någon upplösning inställd som din TV inte tycker om. För "maxgränsen" på en HDMI kabel är la runt 10m så du bör ju inte behöva en repeater...

Permalänk

Att bilden inte bli korrekt tyder på att något är fel. Antar att du valt 1920x1080 för tv:n. Har du provat att variera uppdateringshastigheten? 60 Hz borde ju fungera, men dubbelkolla så det är den inställningen du har.

Hur yttrar sig den "dåliga kvalitén" på bilden då du får bild? Du har rätt inställningar i förstärkaren om vilken hdmi-port som ska vara kopplad till vilken kanal?

HDMI-ljud-drivrutin ska följa med i CCC. I panelen för uppspelningsenheter i windows borde "AMD HDMI Output" dyka upp, den bör du välja som standardenhet för uppspelning av ljud.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Ursäkta den dumma frågan men har du ändrat uppspelningsenhet under kontrollpanelen från pc kontrollen till ati hd 7870 utgång.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Avstängd

Ingen kabel behövs för att få ut ljud via hdmi.

Du har bildreplikering och har en inställning för din monitor som inte är 1080p60, troligen högre uppdateringsfrekvens då din monitor klarar upp till 76Hz medan din tv klarar Max 60Hz. Du måste göra bildinställningar för tv'n separat från inställningarna för monitorn.

Jag antar att du har firmware 2.05 på receivern.

Refresh

Permalänk
Medlem

Ralleballe: HDMI outputen finns, men är gråmarkerad. Ja, alla inställningar på förstärkaren är rätt.

MartenKL: Okej, så jag bör ställa in 1080p och 60hz och sen koppla in tvn då? Jag har inte uppdaterat receivern sen jag köpte den, behövs det? Hur går det till i så fall då förstärkaren varken har nätverk eller usb port?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Hedersmedlem

Bumpa inte din tråd HawkHo för det är mot reglerna utan ha lite tålamod i fortsättningen.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HawkHo:

Ralleballe: HDMI outputen finns, men är gråmarkerad. Ja, alla inställningar på förstärkaren är rätt.

MartenKL: Okej, så jag bör ställa in 1080p och 60hz och sen koppla in tvn då? Jag har inte uppdaterat receivern sen jag köpte den, behövs det? Hur går det till i så fall då förstärkaren varken har nätverk eller usb port?

Har du ställt om till 1080p60Hz?

Permalänk
Medlem

Ja, alltså min monitor står ju på de inställningarna. Jag kan inte ändra inställningar för tvn på datorn. Men de bör ju automatiskt ställas på samma. När jag väljer att köra tvn som skärm, så blir tvn svart och får ingen videosignal. Så den känner av att nånting händer, för i vanliga fall när man har en ingång på förstärkaren igång som inte har någon källa kopplad, så visas förstärkarens bakgrundsbild på tvn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Ja, alltså min monitor står ju på de inställningarna. Jag kan inte ändra inställningar för tvn på datorn. Men de bör ju automatiskt ställas på samma. När jag väljer att köra tvn som skärm, så blir tvn svart och får ingen videosignal. Så den känner av att nånting händer, för i vanliga fall när man har en ingång på förstärkaren igång som inte har någon källa kopplad, så visas förstärkarens bakgrundsbild på tvn.

På tvn står det även, videoformatet kan inte användas. Vilket verkar väldigt lustigt. Är det någon annan slags hdmi signal som går ut från ett ati-kort jämfört med andra apparater? Jag hittade även inställningarna för separata bildskärmar i CCC och TV:n står inställd på 1080p 60hz.

Jag har nu lekt runt lite med inställningarna för TV:n i CCC och om jag ändrar till 1080p 30hz så får jag bild, eller 720p 60 hz. Men om jag ändrar till 1080p 60 hz så blir bilden svart och det står 'ingen videosignal'. Tidigare har jag alltid kört på 1080p 60hz så det ska ju tvn klara av liksom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Har du provat med en annan hdmi kabel kan det vara så att du har fått en felaktig kabel?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Har du provat med en annan hdmi kabel kan det vara så att du har fått en felaktig kabel?

Jag har ingen annan kabel som är tillräckligt lång, men det känns ju lustigt om en kabel som är speccad som 3d kabel och hdmi ethernet hastighet inte skulle fungera.

Problemet med ljudet kvarstår dock fortfarande. Ikonen för HDMI output är gråmarkerad och kan därmed inte sättas som standardenhet.

Kan tillägga att jag har installerat Realtek ATI HDMI Device och fortfarande grått. Att bilden inte är i 60hz kan jag antagligen leva med då jag ändå kör BD i 24p.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Problemet är nu i princip löst, av sig själv mer eller mindre. Startade upp datorn idag och då var hdmi-enheten helt plötsligt ansluten och gick att välja som standardenhet. Dock kan jag bara välja ljud i stereo, någon som har någon lösning på det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX