Grafikkort utan fläkt (bra/dåligt)?

Permalänk
Medlem

Grafikkort utan fläkt (bra/dåligt)?

Som topic lyder, hade tänkt köpa ett grafikkort nu för ~1000kr.

Har hittat ett Radeon HD6770 som är utan fläkt, undrar nu om det spelar någon större roll och vad som är skillnaden egentligen på att ha fläkt eller inte ha fläkt på grafikkortet?

Tack

Permalänk
Medlem

Oftast är dom lite lägre klockade än motsvarande referensmodell.
Och det krävs såklart antingen ett väldigt luftigt chassi eller bra rörelse på luften via fläktar.

Ett kul alternativ dock är att ha ett "passivt" grafikkort, men med en stor lågvarvig fläkt som blåser på flänsen.

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt? Vad vill du uppnå? Om du vill ha en tyst datorkomponent är det bra. Om ljudet inte spelar någon roll är det dåligt eftersom det generellt sett ger sämre kylning. Själv köpte jag ett fläktlöst 5750 för ett par år sedan, men fick faktiskt hänga på en 120 mm fläkt för att det inte skulle överhettas. Du måste med andra ord har rätt bra ventilation i lådan för att klara dig utan fläkt. Sen beror det såklart på andra saker - hur stor kylaren är t.ex.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Okej, tror du att det skulle vara något större problem att ha detta grafikkort i mitt chassi?

Grafikkort: http://www.dustinhome.se/product/5010602373/asus-radeon-hd677...

Har ett Stac4 Miditower (bild inuti: http://www.aceofsweden.com/media/catalog/product/cache/1/imag...)

120mm fläkt sitter alltså redan på den, och den verkar vara riktigt kylig just nu (har inget grafikkort insatt)

Permalänk
Medlem

Köp det och sätt fast en sån här med buntband:
http://www.dustinhome.se/product/5010519060/scythe-slip-strea...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Aha ska jag sätta fast den fläkten på platserna på sidan då eller? Då jag redan har en 120mm fläkt där bak

Är ganska ny inom datorbyggandet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla in mitt galleri. två stycken överklockade passiva 4850s med en fläkt. Fungerade klockrent

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite !

Det dära grafikkortet skulle det prestera bättre än XFX 5770 ?
å lägre temps om man drar på en fläkt?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzzee:

Aha ska jag sätta fast den fläkten på platserna på sidan då eller? Då jag redan har en 120mm fläkt där bak

Är ganska ny inom datorbyggandet

Idén är att strappa fast 120mm-fläkten direkt på grafikkortets kylfläns. Fläkten kan köras på väldigt låga varv, och kommer kyla otroligt bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Berrich:

Lånar tråden lite !

Det dära grafikkortet skulle det prestera bättre än XFX 5770 ?
å lägre temps om man drar på en fläkt?

Nja, de flyttade ned hela serienumren ett steg vid 6000-serien, så troligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Idén är att strappa fast 120mm-fläkten direkt på grafikkortets kylfläns. Fläkten kan köras på väldigt låga varv, och kommer kyla otroligt bra.

Jaha så om jag köper ett utan fläkt så ska jag sätta fast det på grafikkortet och koppla in fläkten?

Men är det bättre att köpa : http://www.dustinhome.se/product/5010622027/asus-radeon-hd775... ? ser bättre ut imo, redan fläkt på det och jag är lite rädd för att Radeon HD6770 inte ska få plats/ inte kyla ordentligt, då den tar upp 2,5 slots :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Får man fråga varför han ska köpa ett passivt kylt grafikkort för att sedan sätta en fläkt på den!? Då kan man väl lika gärna köpa en med fläkt på en gång?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Lånar tråden lite !

Det dära grafikkortet skulle det prestera bättre än XFX 5770 ?
å lägre temps om man drar på en fläkt?

Ett 6770 ÄR ett 5770, exakt samma kort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Får man fråga varför han ska köpa ett passivt kylt grafikkort för att sedan sätta en fläkt på den!? Då kan man väl lika gärna köpa en med fläkt på en gång?

Blir oftast tystare och kallare med ett passivt grafikkort + en riktigt lågvarvig fläkt.

Tycker dock TS borde köpa ett kort med fläkt från början eftersom han inte verkar så kunnig etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Blir oftast tystare och kallare med ett passivt grafikkort + en riktigt lågvarvig fläkt.

Tycker dock TS borde köpa ett kort med fläkt från början eftersom han inte verkar så kunnig etc.

Ja precis, är mitt första datorbygge så

Blir nog http://www.dustinhome.se/product/5010622027/asus-radeon-hd775... ! Tack för infon iaf, blir kanske något liknande era förslag nästa gång:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzzee:

Jaha så om jag köper ett utan fläkt så ska jag sätta fast det på grafikkortet och koppla in fläkten?

Men är det bättre att köpa : http://www.dustinhome.se/product/5010622027/asus-radeon-hd775... ? ser bättre ut imo, redan fläkt på det och jag är lite rädd för att Radeon HD6770 inte ska få plats/ inte kyla ordentligt, då den tar upp 2,5 slots :/

Du måste inte montera en fläkt på en passiv kylare, då poängen förstås är att man ska kunna köra utan. Men om man upptäcker att den passiva inte är tillräckligt bra (genom att kolla temperaturer i lämpligt program) så finns ju möjligheten att strappa på en så stor fläkt som möjligt som kan köras i väldigt låga varv. Jag gjorde så när jag hade ett Radeon 4870 med en Accelero S1-kylare; med 1-2 120mm-fläktar hölls temperaturerna otroligt låga och fläktarna hördes inte ut från chassit.

I grund och botten har det ju bara att göra med vilken ljudnivå du vill uppnå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ja och ifall han nu skulle tycka att koret med fläkt låter för mycket så kan ju alltid ta bort fläkten

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enhörningen:

Ja och ifall han nu skulle tycka att koret med fläkt låter för mycket så kan ju alltid ta bort fläkten

Fast då brukar ju tyvärr inte kylarna vara dimensionerade för att klara av värmen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Fast då brukar ju tyvärr inte kylarna vara dimensionerade för att klara av värmen.

Då får det va lite varmt

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90