Något nytt med Bulldozer processorerna?

Permalänk
Medlem

Något nytt med Bulldozer processorerna?

Jag forskar om vilken processor jag skall ersätta min Athlon II X3 445 med för att strömma video med program som XSplit och fick på någon sida syn på snack om att Revision B2 av Bulldozer processorerna i 8000 klassen skulle lösa "prestanda-buggarna". Är det någon som vet om det faktiskt har hänt något med dessa processorer sedan de lanserades och sedan Sweclockers gjorde de här testerna i Oktober? Släpper AMD verkligen nya revisioner av processorer med samma namn? Hur ska man veta när de gör det? Jag tycker det är svårt att hitta information om revisioner när man skall köpa alla sorters datorkomponenter. Det brukar ju inte stå någonstans, så man får nästan fråga försäljarna.

Permalänk
Medlem

Svaret är i detta fall nej. "Zambezi" kommer inte i nya revisioner. Dock släppte microsoft en windowspatch som förbättrade fåtrådad prestanda med 1-10% beroende på applikation. Men det gör ingen större skillnad på det stora hela. Du får vänta på nästa generation FX "Vishera" som kommer i höst för en förbättring.

Dock vet jag att det fanns planer på t.ex. FX-8170 och varianter med lägre TDP etc. Men jag är 100% på att de är borta ur planerna.

Permalänk

Har själv en 8120 och jag är grymt nöjd med min! gick från en Thuban X6(hade en 2500K innan dess. var tvungen att sälja den) i 3.3 ghz och tro det eller ej, men datorn kändes mycket piggare när jag satte igång och började spela in musik och encoda

När jag har flera grejer igång så märktes det rätt tydligt att det fanns mer processor kraft!

Denna känns faktiskt rappare än min förra 2500K och Thuban X6, tro det eller ej!

Edit: Bulldozer har aldrig haft några prestanda buggar. Däremot har den områden den är speciellt bra på och saker som den är bättre på än motsvarande Intel(pris mot pris)... Sen har den även svag FPU som används mestadels idag. Bulldozern har dock 256 bitars AVX Instruktioner Och två 128 bitas FMAC har jag för mig... som sagt så när det gäller Bulldozer så har den sina områden där den skiner och ställen den inte gör det.

Det AMD skulle gjort var att ha en till FPU per modul så att varje kärna har var en

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?