Permalänk
Medlem

Vill inte bli lurad

Hej, jag undrar om någon snäll person har lust att hjälpa en "amatör" inom surfplattor.
Vi tänkte ge bort en surfplatta till min pappa då han vill ha den till sitt jobb på kvällarna.
Den kommer bara användas till internet, inga spel eller liknande.
Så vi tänkte en enkel, inte för dyr, men vad behöver vi tänka på?
Räcker det med ett mobilt bredband till?
tacksam för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miuiel:

Hej, jag undrar om någon snäll person har lust att hjälpa en "amatör" inom surfplattor.
Vi tänkte ge bort en surfplatta till min pappa då han vill ha den till sitt jobb på kvällarna.
Den kommer bara användas till internet, inga spel eller liknande.
Så vi tänkte en enkel, inte för dyr, men vad behöver vi tänka på?
Räcker det med ett mobilt bredband till?
tacksam för svar

Själv när jag köper mobiler/surfplattor så köper jag android men när släkten frågar om vad jag rekommenderar så säger jag alltid iphone/ipad för att slippa problem när de behöver hjälp

Permalänk

till bara internet funkar nog i princip alla plattor bara välja en efter behag och behov av storlek på skärm.

dock har man oftast en fördel med de lite dyrare så som mer påkostat 3g modem/wifi mottagare och dess antenner vilket medför bättre och stabilare uppkoppling.

samt att på billigare modeller med ganska gammal cpu (arm 7) är det inte säkert att den har adobe flash stöd samt att det kan kännas lite ryckigt i menyerna typ lagg när man t.ex öppnar app drawer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Om man har tillgång till WiFi på jobbet så kan man komma billigt undan men vill man ha 3G så går kostnaden upp med ca 1000-1500kr plus ett 3G abonnemang.

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 är det bästa man får för en vettig peng utan 3G.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt-p3110v

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 med 3G
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt-p3100s

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ipad2 e ju rätt fet för sitt pris nu och dessutom nått som lämpar sig för pappsen ska du se

För egen del så är det android som gäller ifall jag skaffade platta till mig själv men det är en annan historia

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Avstängd

Om det inte är bråttom skulle jag vänta tills hösten då Windows 8 pekplattorna lanseras:
http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-8-release-preview-micr...

Jag kan tänka mig att Microsoft Office blir inkluderad i dessa plattor (Windows RT) på samma sätt som i Windows Phone.
http://www.microsoft.com/windowsphone/en-ca/apps/office.aspx

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Om man ska ha den främst till jobbet kan det vara bra.

De lär visa upp tänkbara modeller på Computex mässan som startar den 5 juni:
http://asia.cnet.com/what-to-expect-from-computex-2012-622159...

Antagligen kommer priserna på ipad och Android enheter också pressas då när en tredje spelare ger sig in på marknaden.
Så som konsument bör man ha is i magen och vänta.

Permalänk
Medlem

mittt bästa tips är att: Köp ingen för billig. då är skärmen ofta seg och prossesorn är hur dålig som helst.
satsa på runt 2,500kr+

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den mest prisvärda plattan idag är nog Ipad2, Androidplattor i samma prisklass är tyvärr inte alls lika bra.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hedersmedlem

Ni får titta på vad den skall användas till och att köpa en dyr Ipad bara för att surfa på nätet är ganska onödig i min mening.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ni får titta på vad den skall användas till och att köpa en dyr Ipad bara för att surfa på nätet är ganska onödig i min mening.

Personligen skulle jag vilja påstå att iPad 2 är väldigt prisvärd idag.

Om man inte skall spela mycket eller vet med sig att man inte kommer vilja ha en massa filmer lagrade på enheten så duger 16GB utmärkt. Om man sen inte måste ha GPS (som visserligen kan vara trevligt om man vill ha den för sjökort mm) så kan man ju även hoppa över 3G modellen, då man med det flesta smartphones ändå har wifi hot-spot funktionalitet som fungerar utmärkt att använda sig av vid de tillfällen man saknar wifi-uppkoppling.

För 3600kr får du då en mycket snabb, stabil surfplatta med grym batteritid, utmärkt support från tillverkaren och mängder av tablet-anpassade appar. Det är ett bra pris enligt mig.

Permalänk
Medlem

En släkting till mig köpte en Motorola Xoom, jag blev allmänt imponerad över hur snabb den var och hur bra skärmen vad, trots att det är en modell som funnits på marknaden ett tag. De bättre plattorna från förra året börjar bli prisvärda nu. Jag tror din pappa kommer att bli nöjd sålänge du köper en platta för 2.000 :- eller mer, jag har sett ganska mycket reor på sistone på sjyssta plattor såsom HTC Flyer, Motorola Xoom och Asus Transformer för kring eller under 2.000, men då är det alltså förra årets modeller vi pratar om. Sen är det ju alltid lite kul med att ha en "personlig" produkt med tanke på att "alla" har en iPad.

Permalänk
Skrivet av miuiel:

Hej, jag undrar om någon snäll person har lust att hjälpa en "amatör" inom surfplattor.
Vi tänkte ge bort en surfplatta till min pappa då han vill ha den till sitt jobb på kvällarna.
Den kommer bara användas till internet, inga spel eller liknande.
Så vi tänkte en enkel, inte för dyr, men vad behöver vi tänka på?
Räcker det med ett mobilt bredband till?
tacksam för svar

då tycker jag ipad2

min ipad3 har fungerat klockrent aldrig haft några problem med den

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Oj så mycket svar, härligt. Tack så mycket

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av miuiel:

Oj så mycket svar, härligt. Tack så mycket

För de kraven skulle jag säga: http://www.ubislate.com/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Har din pappa en smartphone som han kan surfa med kan han använda den som accesspunkt för att komma ut på internet med surfplattan och då kan han skippa att köpa en surfplatta med 3G.
Har han inte det kan han istället för att köpa till ett abbonnemang köpa en surfplatta med 3G som tar kontantkort och stoppa i ett kontantkort som ger fri surf i ett år (500 MB internettrafik per månad, sedan stryps hastigheten fram tills nästa månadsskifte). Sådana kontantkort brukar man kunna hitta på Tradera för runt 200 kr. När året har gått köper man bara ett nytt som gäller i ett år till.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Köpte en HTC flyer för ett tag sedan och är riktigt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För de kraven skulle jag säga: http://www.ubislate.com/

Aldrig hört talas om, iPad 2 är riktigt prisvärd som sagt i dagens läge. Allt flyter på fint

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Batman:

Aldrig hört talas om, iPad 2 är riktigt prisvärd som sagt i dagens läge. Allt flyter på fint

För de kraven är en ipad allt annat än prisvärd, tyvärr.

Den plattan jag länkade till har fått god kritik trots sitt otroligt låga pris, det är bara att googla lite. Tror det var swedroid som hade en hel tråd om just den plattan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

För de kraven är en ipad allt annat än prisvärd, tyvärr.

Den plattan jag länkade till har fått god kritik trots sitt otroligt låga pris, det är bara att googla lite. Tror det var swedroid som hade en hel tråd om just den plattan.

Du länkar till en surfplatta subventionerad i Indien?

Oslagbar pris/surfyta
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1164327

563 pixlar per krona.

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/Dataplaner-for-iPad1...
Bästa 3G-täckning/prestanda för pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

För de kraven skulle jag säga: http://www.ubislate.com/

Har varken pris eller återförsäljare. Trolig vaporware.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

190 pixlar per krona, inte så prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Sen är det ju alltid lite kul med att ha en "personlig" produkt med tanke på att "alla" har en iPad.

Ja, skitkul så man inte kan få hjälp av någon eller spela mot någon. För vissa är enkelhet viktigare än någon slags uttalande om vem man är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MartenKL:

190 pixlar per krona, inte så prisvärt.

Ja du men är du säker på att den inte har fler atomer per krona?

Fler pixlar per krona var ny för mig...:p

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MartenKL:

Du länkar till en surfplatta subventionerad i Indien?

Oslagbar pris/surfyta
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1164327

563 pixlar per krona.

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/Dataplaner-for-iPad1...
Bästa 3G-täckning/prestanda för pengarna

Det finns ingen som helst mening med att köpa en ipad när man bara ska surfa, det är 4000kr rätt ner i soptunnan.

Skrivet av MartenKL:

Har varken pris eller återförsäljare. Trolig vaporware.

Nej, det är inte vaporware, dem har fått in miljontals beställningar. Man kan beställa från deras hemsida, och jag har sett folk på tradera som också säljer dem.

EDIT: Lite att läsa:
http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1115766-bill...
http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1110484-indi...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MaLo:

Ja du men är du säker på att den inte har fler atomer per krona?

Fler pixlar per krona var ny för mig...:p

Folk kommer på alla möjliga slags anledningar för att få köpa en ipad

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Folk kommer på alla möjliga slags anledningar för att få köpa en ipad

Den har ett äpple på sig.. Äpplen är goda... Därför tar vi 3!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

hur kan en läsplatta som är dyrast av dom alla vara prisvärd? (ipad 3)
köp inte en ipad bara för att surfa, finna billigare alternativ, kolla in prisjakt och läs omdömmen

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

hur kan en läsplatta som är dyrast av dom alla vara prisvärd? (ipad 3)
köp inte en ipad bara för att surfa, finna billigare alternativ, kolla in prisjakt och läs omdömmen

Många säger att den är prisvärd bara för att rättfärdiga sina egna köp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

till bara internet funkar nog i princip alla plattor bara välja en efter behag och behov av storlek på skärm.

dock har man oftast en fördel med de lite dyrare så som mer påkostat 3g modem/wifi mottagare och dess antenner vilket medför bättre och stabilare uppkoppling.

samt att på billigare modeller med ganska gammal cpu (arm 7) är det inte säkert att den har adobe flash stöd samt att det kan kännas lite ryckigt i menyerna typ lagg när man t.ex öppnar app drawer.

Skit i om den har flash-stöd, flash är uråldrigt och på väg att försvinna, adobe har lagt ner utvecklingen av flash till mobila enheter och det kommer försvinna till PC oxå, flash är tungdrivet och segar ner mobiler/plattor i alla fall, Steve Jobs var helt rätt ute som valde att satsa på html5 istället, det är vad Adobe oxå kommer börja med

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För de kraven är en ipad allt annat än prisvärd, tyvärr.

Skrivet av Newklear:

Det finns ingen som helst mening med att köpa en ipad när man bara ska surfa, det är 4000kr rätt ner i soptunnan.

För det första kostar den närmare 3000kr (3300kr på elgiganten).

För det andra så beror det helt och hållet på hur man definierar ordet "prisvärt". Att det är billigt betyder inte automatiskt att det är prisvärt enligt mig, man måste se till vad man får.

För dryga 3000kr får du som jag redan nämnt en av de snabbaste surfplattorna på marknaden (ger en mycket skön användarupplevelse) med suverän batteritid (nya iPad2 har t o m bättre än tidigare versioner), bäst utbud av appar av alla surfplattor (vem vet vad hans far vill använda den till när han väl får den), mycket välbyggt och mycket bra support från tillverkaren. Det är prisvärt enligt mig.

Skrivet av JSvanberg:

hur kan en läsplatta som är dyrast av dom alla vara prisvärd? (ipad 3)
köp inte en ipad bara för att surfa, finna billigare alternativ, kolla in prisjakt och läs omdömmen

Ingen som pratar om iPad 3 här.

Skrivet av Newklear:

Många säger att den är prisvärd bara för att rättfärdiga sina egna köp

Absolut inte. Hade det handlat om vad jag personligen skulle köpa hade det varit iPad 3, men den är långtifrån lika prisvärt som en iPad2.