Asus HD7950 D CU2 TOP Ljud & Temp

Permalänk
Medlem

Asus HD7950 D CU2 TOP Ljud & Temp

Jag har sedan en tid tillbaka detta grafikkort. Nu vill jag höra mig för om andra som har samma kort upplever samma sak: Fläktarna verkar gå lite ojämnt och det uppstår ett "molande" ljud, "vom vom vom vom vom vom vom"?

Saken är den att jag har alltid satsat på att ha relativt tysta komponenter och det är inte så att ljudnivån är hög. Men just i idle så blir detta påtagligt och ganska störigt. Det är när jag surfar och gör mindre krävande uppgifter som jag vill att datorn ska vara knäpptyst. Temperaturen verkar ligga strax under 50C i idle, på grafikkortet. Det verkar högt jämfört med olika tester/recensioner.

Kan jag ha fått ett defekt kort?

Permalänk
Avstängd

Molande ljud?
Jag har samma kort som du, och mitt har något molande ljud. Något liknande ljud har jag förvisso, men de kommer från pumpen till min vattenkylning. Men de är inget jag stör mig på då jag måste anstränga mig för att höra de..

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ja, molande var ju kanske inte så bra ord. Lite svårt att förklara men det är ett ojämnt ljud på något sätt, ganska dovt. Ljudnivån är inte speciellt hög och hade det bara varit jämn nivå så tror jag inte det hade varit särskilt utmärkande. Därmed så är det nog ingen ide att försöka sig på att lämna tillbaka heller, bara att leva med det. Kanske skruva ut ena fläkten för att se om det är någon sorts interferens

Permalänk
Medlem

Ni andra som har detta kort, eller andra kort med samma kylare, ser kylflänsarna ut så här i kanterna? Lite böjda/skeva...undrar om den har fått en smäll eller om skruvarna är åtdragna för hårt? Kanske är mer som är snett och bidrar till det ojämna fluktuerande ljudet.