vilken cpu är bättre än min AMD 970BE på spel och benchmarks ? hjälp

Permalänk
Avstängd

vilken cpu är bättre än min AMD 970BE på spel och benchmarks ? hjälp

Hej vilken processor är bättre än min AMD phenom2 970BE X4 ? funderar på att köpa en bättre som ger mer prestanda som visar bättre poäng och presterar bättre i spel ? Mvh.

är det värt att köpa någon bulldozer eller är det problem med dom?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hedersmedlem

Titta lite på denna sida: http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Provat överklocka?

Din processor ger dig tillräckligt med prestanda i spel, om du inte är siffer-kåt och bara kollar benchmarks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Provat överklocka?

Din processor ger dig tillräckligt med prestanda i spel, om du inte är siffer-kåt och bara kollar benchmarks

jag vet jag har den redan klockad på max som är stabilt men vill ha ännu bättre

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeathAdder89:

jag vet jag har den redan klockad på max som är stabilt men vill ha ännu bättre

Antingen de "åttakärniga" FX prollarna eller byta lag till INTEL.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad kör du för något där din klockade CPU inte räcker till? Eller är det bara för högre poäng i benchmarks du vill ha en ny CPU? Isf är nog 3570k/3770k det bästa alternativet inom en lagom budget.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Inaktiv

Kanske vänta och se vad AMD Vishera har att bjuda på. Är möjligt att dessa har stöd för AM3+. Tippar på att tillgängliga processorer finns i december, din nuvarande konfiguration håller nog tills dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Antingen de "åttakärniga" FX prollarna eller byta lag till INTEL.

värsting cpun från FX serien bulldozer med 8150 är den något att satsa på för spelandet istället för 970BE ??

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att du inte kommer gilla svaret på din fråga
dock inget problem att hitta en enligt dina kriterier bättre CPU

Skrivet av DeathAdder89:

värsting cpun från FX serien bulldozer med 8150 är den något att satsa på för spelandet istället för 970BE ??

Nej

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Har en känsla av att du inte kommer gilla svaret på din fråga
dock inget problem att hitta en enligt dina kriterier bättre CPU

Nej

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Nej, inte för spel.

Visa signatur

MOBO:Asus MAXIMUS V GENE CPU:i7 2700k (H100), GPU:ASUS GTX 680, RAM:Corsair 16gb 1600mhz, SSD:830 256gb + 64gb,
HDD:F3 1tb, Chassi:Arc mini, PSU:Newton R2 650w.

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Har du tänkt att klocka bulldozer så är dom väl bättre, annars inte. Drar dock mycket ström, men högt klockade så är de bättre än din Phenom II skulle jag tro. Försök att hitta några skapliga benchmarks

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nctt:

Nej, inte för spel.

Vet du hur mycket det skiljer mellan en CPU för 1.400, och en CPU för 4000?

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Svaret är ungefär 4 FPS.

Sluta missleda honom, det är grafikkortet som sätter ribban i spel, jovisst, gäller det CIV V, så gör det enorm skillnad.
men i de flesta spel (<80%) så kvittar det om du sitter på en 3570K, eller en A8 3770K. Det skiljer inte så mycket
Det är inte många som sitter på 1280x720 längre

Skrivet av DeathAdder89:

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Skrivet av Wallman_91:

Har du tänkt att klocka bulldozer så är dom väl bättre, annars inte. Drar dock mycket ström, men högt klockade så är de bättre än din Phenom II skulle jag tro. Försök att hitta några skapliga benchmarks

Jag kan väl slänga mig in här då jag verkar vara den enda som faktiskt använt en FX81xx CPU.

Ja, FX's 8 kärniga modeller är bättre, men det är endast prisvärt om du hittar en 8120 begagnat. (8120 är den enda som egentligen du ska tänka på, då den går att klocka till samma nivå som 8150, och överklockar lika bra).

8150 är inte dålig, den presterar bättre i flera applikationer än en 1100T (Phenom X6), men även något sämre i andra. Strömförbrukningen är ett problem, visst, men om du lägger den vid 4,5 GHz så drar den inte så förbannat mycket. Visst, bra mycket mer än Intel's cpuer, men inte så otroligt mycket som folk får det låta som.

Kan du få tag i en 8120 för runt tusenlappen så ska du knappast tveka på att köpa Tänk bara på att du faktiskt _måste_ överklocka till runt 4GHz (inga problem om du har en okey kylare) för att den ska kunna visa sitt rättfärdiga jag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Låter som att det är läge att låsa in pengarna tills lite mer vishet kommit in i skallen här

Sluta jaga procent som bara finns på pappret och använd den kapabla dator du redan har istället. Eller skänk pengarna till välgörenhet.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Nej... långt ifrån. De är faktiskt rent av skit med tanke på hur varma de blir och hur mycket ström de drar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Nej... långt ifrån. De är faktiskt rent av skit med tanke på hur varma de blir och hur mycket ström de drar.

okej men då vet jag låter ju fan som riktigt skit.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeathAdder89:

okej men då vet jag låter ju fan som riktigt skit.

Kollat länken jag gav i första posten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

jag vet jag har den redan klockad på max som är stabilt men vill ha ännu bättre

Varför vill du ha en bättre processor om du inte har användning för det?

Du köper väl inte en Ferrari att köra till jobbet med, som ligger 2km bort?

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Varför vill du ha en bättre processor om du inte har användning för det?

Du köper väl inte en Ferrari att köra till jobbet med, som ligger 2km bort?

Nja men ibland är det en härligt känsla att ha en:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Varför vill du ha en bättre processor om du inte har användning för det?

Du köper väl inte en Ferrari att köra till jobbet med, som ligger 2km bort?

Fast det är ju bättre än att köra en Bulldozer dit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Vänta hellre till hösten och köp en FX av nästa generation. En uppgradering till dagens FX kommer inte vara någon stor förbättring i spel. Och vad ska du med poäng i benchmarks till???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Varför vill du ha en bättre processor om du inte har användning för det?

Du köper väl inte en Ferrari att köra till jobbet med, som ligger 2km bort?

jo faktiskt

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hej vilken processor är bättre än min AMD phenom2 970BE X4 ? funderar på att köpa en bättre som ger mer prestanda som visar bättre poäng och presterar bättre i spel ? Mvh.

är det värt att köpa någon bulldozer eller är det problem med dom?

Vill du ha bättre prestanda i spel så blir du tvungen att byta till Intel.

Ang. Bulldozer: Bulldozer blev en besvikelse, bl.a. p.g.a. att den inte presterar särskilt bra i spel & inte överklockar bra. Men FX-8120 kan vara väldigt prisvärd om man pysslar med andra saker än spel.

Permalänk

Har själv en 8120 och alla som säger att man skall välja Intel har aldrig anävnt en 81xx

Det är en bra processor för priset och på min är strömförbrukningen inget fel på. min drar 110W~ i full belastning...

Nu spelar jag inte så mycket så jag kan inte uttala mig om det. Men när det gäller encoda musik så är denna rappare än min förra 2500K stock för stock, tro det eller ej

Edit: skrev fel förbrukning, det är vid mellan last. full last drar den 150W~

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har ett 990-moderkort, så är ju FX-8120 ett vettigt alternativ om du bara måste ha bättre CPU, men som folk säger kommer det inte bli någon större skillnad då grafikkortet begränsar i de flesta spel.

Sambon ska montera färdigt sin nya spel-PC idag, så får vi se hur hennes FX-8120 står sig mot min 1090t.

Hade de legat på 1500kr vid release i höstas hade jag nog också haft en 8120 istället. Hon gick på samma tänk som jag, hellre fler aningen långsammare kärnor än få snabba, när det ändå skiljer så lite vid spelande. Då kan man köra massor av andra saker samtidigt, plus att ju bättre flertrådat stöd program och spel får, ju mer gratis prestanda blir det.

Som någon ovan sa dessutom, klockar du uppåt 4,5GHz och stannar där, så drar de inga jättemängder ström, det är först när du börjar höja spänningen mer för att få ut de sista hundra MHzen som det stiger fort, men bara för att de i alla tester ska maxa och testa gränser, behöver man ju inte göra det hemma utan kan lägga sig på en vettig nivå ström och värmemässigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathAdder89:

Jaså? ska inte bulldozer vara bäst på marknaden av phenom cpuerna ?

Bulldozer SKA i teorin vara en bättre CPU än Phenom II dock är den inte det i praktiken. En kombination av strömförbrukning och så pass dålig prestanda i fåtrådade applikationer (i jämförelse med Phenom II) motiverar inte en "uppgradering" till AMD om man redan sitter på en Phenom II. Det du kan göra för att få ut lite mer prestanda är att byta till Intel Sandybridge (2500k/2600k/2700k) eller Ivy Bridge (3570k/3770k).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Bulldozer SKA i teorin vara en bättre CPU än Phenom II dock är den inte det i praktiken. En kombination av strömförbrukning och så pass dålig prestanda i fåtrådade applikationer (i jämförelse med Phenom II) motiverar inte en "uppgradering" till AMD om man redan sitter på en Phenom II. Det du kan göra för att få ut lite mer prestanda är att byta till Intel Sandybridge (2500k/2600k/2700k) eller Ivy Bridge (3570k/3770k).

Okej haha men jag vet nu och väntar med cpu!

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|