Kavaj, sprätta fickor samt delningen vid sidkanterna?

Permalänk
Medlem

Kavaj, sprätta fickor samt delningen vid sidkanterna?

Hallå allihopa!

Tänkte fråga hur ni gör med kavajer, inhandlade nyligen två som är ganska tighta/korta och självklart är fickorna samt höger & vänster delning vid baken hopsydda/fästa. Fickorna har jag redan sprättat upp, klarar mig inte utan dom då jag brukar ha diverse smågrejer i fickorna, visitkort, papper, kvitto, mynt...

Sedan till denna svans på kavajen som hänger så fint över arslet, eller snarare som den inte gör helt nu, den sitter ihop med en futtig tråd ihop med nedersidan av kavajens sidor, med ett par cm överlapp, med knäppt kavaj som jag nästan aldrig har så hänger den snyggt. Dock med uppknäppt så tältar den ut lite vid dessa fästen, frågan är om man skulle kapa dessa trådar så bakdelen på kavajen kan hänga rakt och fint, dock är skårorna vid sidorna ca 10 cm långa. Som det ser ut nu skulle de tältande delarna skjutas in under bakdelen om man har kavajen hängandes oknäppt. Det känns också som dessa trådar kan ge vika vilken sekund som helst om man böjer sig en aning.

Hur gör ni?
Är det till för att sprätta dessa?

Mvh
Dalton Sleeper

Permalänk
Entusiast

Ja tråden som håller ihop sprundet ska självklart bort.
Fickorna är däremot valbart att sprätta. Jag brukar undvika att sprätta fickor på kavajer och västar om jag inte verkligen måste för ofta hänger de ut sig och blir fula. På kavajer har du ju innerfickor som är till för att förvara lösa saker. Använd de i första hand. Sen har du ju även fickor på byxorna där man kan förvara lite småprylar. Undantaget för mig är en ficka på mina västar som är sprättad för att jag ska kunna ha mitt fickur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja tråden som håller ihop sprundet ska självklart bort...

Ah okay, det kändes som om trådarna skulle bort
Var bara lite orolig att det skulle se konstigt ut men den verkar ju vara sydd med ett visst överlapp som bör undvika detta.

Ang fickorna så förstår jag din tanke, jag tycker dock det ser konstigt och platt ut om man inte har sprättat fickorna, den får lite mer form och ser mer luftig ut helt enkelt. På rockarna jag har var de också ihopsydda, de är nu sprättade sedan länge men det är sällan jag använder fickorna förutom temporärt med kort eller kvitton.

Edit: tack för ordet sprund, det underlättade min sökning markant!

Permalänk
Medlem

ja ytterfickor förutom näsduksfickan ska man ju inte sprätta

Och se till att ha så lite grejjer som möjligt med dig. Ex ta inte den stora plånboken, ta de korten du behöver för tillfället (om du ens behöver några) + så få nycklar som möjligt och eventuellt en enklare mobil. Allt annat tynger bara ned och ser bedrövligt ut (ja, detta gäller även byxfickor och innerfickor).

Är ju bara common sense

Eller ja, skit i mobilen också, förvara den i bilen om den nu måste vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

ja ytterfickor förutom näsduksfickan ska man ju inte sprätta

Och se till att ha så lite grejjer som möjligt med dig. Ex ta inte den stora plånboken, ta de korten du behöver för tillfället (om du ens behöver några) + så få nycklar som möjligt och eventuellt en enklare mobil. Allt annat tynger bara ned och ser bedrövligt ut (ja, detta gäller även byxfickor och innerfickor).

Är ju bara common sense

Eller ja, skit i mobilen också, förvara den i bilen om den nu måste vara med.

Leave it all at home yeah!
Det är ingen finkavaj utan en mer vanlig alldaglig kavaj (x2), vilket innebär att man har diverse grejer med sig, dock inte i kavajfickorna som jag nu har förstått
Får ta och skaffa ett kortfodral eller något, där också passet går ner (mindre typen av pass). Mobilen har en egen tunn ficka som man fäster i brallan som man kan hänga där det minst syns, surfplattan får jag skaffa axelband åt. Det jag vill uttrycka är att vara någolunda vanligt klädd men med ett fint stuk, på jobb, möten, mässor, resor osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

ja ytterfickor förutom näsduksfickan ska man ju inte sprätta

Och se till att ha så lite grejjer som möjligt med dig. Ex ta inte den stora plånboken, ta de korten du behöver för tillfället (om du ens behöver några) + så få nycklar som möjligt och eventuellt en enklare mobil. Allt annat tynger bara ned och ser bedrövligt ut (ja, detta gäller även byxfickor och innerfickor).

Är ju bara common sense

Eller ja, skit i mobilen också, förvara den i bilen om den nu måste vara med.

En bra lösning som jag kör på är att skita i plånboken och bara köra med en visitskortshållare för kort, pengar och nycklar. Det brukar ju räcka med legitimation och visakort plus ett par sedlar. Utöver det brukar man få plats med två lösa nycklar och hokus pokus har man fått ner allt i ett rätt tunt fodral som går att förvara i innerficka utan att det syns. Telefonen är det värre med men det brukar vara snyggare att ha den i kavajen än i byxfickorna i alla fall.

Har man för mycket skit att släpa på kan det vara läge med en elegant väska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24