2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Hejhej

Såg att CDon hade en 2tb extern hårddisk för 599 (nice price imo)... Men funderade på vad som var innanför skalet. Tänkte köpa 2st för att raida som frapsdiskar... Någon som köpt dessa och kan berätta vad som sitter i?

Länk: http://cdon.se/hemelektronik/%282tb%29_oem_extern_h%C3%A5rddi...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

fan sugen jag blev men måste spara pengar

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Haha, "transfer speed 480MB/s" låter ju troligt...

det är ju max-gränsen för USB2.0, dvs. 480 mbit ... så, mjo väldigt troligt ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Slog till av ren nyfikenhet.
Den enda 2 tb 2,5" disk med usb2 jag hittar är denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=992618

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Hejhej

Såg att CDon hade en 2tb extern hårddisk för 599 (nice price imo)... Men funderade på vad som var innanför skalet. Tänkte köpa 2st för att raida som frapsdiskar... Någon som köpt dessa och kan berätta vad som sitter i?

Länk: http://cdon.se/hemelektronik/%282tb%29_oem_extern_h%C3%A5rddi...

som en vanlig lagringsdisk kan man ju inte få nått skit i dagsläget ....

jag har beställt en sån, trist att de inte levereras förrens 120608 .. iofs, med tanke på CDONs sega packning tar det väl den tiden iaf ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Slog till av ren nyfikenhet.
Den enda 2 tb 2,5" disk med usb2 jag hittar är denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=992618

den på CDON måste vara 3,5 tum ....

edit: tror jag? det står iofs 6,35 cm, vad nu det ska betyda .... men det låter lite föör bra med 2,5" 2 TB för 600 spänn .....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På ett flertal ställen refereras det till 2,5"...
I mitt bekräftelse står det "(2TB) OEM Extern Hårddisk Drive 6.35 cm"

6.35 cm = 2.5"

I adressen står det "http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_external_hard_disk_drive_2.5_inch-20639314"

Även på bild är det 2,5"

Mått och vikt tyder också på 2,5"

Dimensioner: 141x80x17 mm
Vikt: 200g

Permalänk
Medlem

Väldigt konstig info. Skulle vara kul om någon visste vad det satt för disk i.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

det är ju max-gränsen för USB2.0, dvs. 480 mbit ... så, mjo väldigt troligt ...

Men inte 480 MB/s.. 480 Mbps är däremot fullt möjligt.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Går man efter bild och storlek så verkar det vara Seagate Expansion Protable... men dessa går upp till 1,5 tb endast

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog ta sönder skalet och stoppa in disken i en USB3 case. Eller använda den som intern SATA disk. Det borde gå bra, va?

WTF, det kan ju inte vara en 2" disk? Det är för billigt för det? Men den väger bara 200g. En 3.5" disk väger ju 800g. WTF? Vad händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

På ett flertal ställen refereras det till 2,5"...
I mitt bekräftelse står det "(2TB) OEM Extern Hårddisk Drive 6.35 cm"

6.35 cm = 2.5"

I adressen står det "http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_external_hard_disk_drive_2.5_inch-20639314"

Även på bild är det 2,5"

Mått och vikt tyder också på 2,5"

Dimensioner: 141x80x17 mm
Vikt: 200g

åfan ... udda .. kanske ska plussa på en till ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Men inte 480 MB/s.. 480 Mbps är däremot fullt möjligt.

mm, jag skrev det; 480 mbit (per sekund, vilket säger sig självt).

oj vad trött jag är på folk som håller på anmärker på megabit/megabyte .. det är väl ganska uppenbart vad som är vad eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att plussa på ytterligare en disk....

Permalänk
Medlem

köpte 2st..ska bli kul o se vad som sitter i,blir att stoppa i dom i USB3 chassin sen.

Garanti (år): 2 år låter bra..skulle dom strula är det bara o skicka tillbaks,

Permalänk
Medlem

Låter ju som om att de köpt in ett billigt parti fejkhårddiskar från kina.. som innehåller ett USB-minne på typ 4gb och en vikt (och sedan ommappning så att data skrivs över konstant..).
Nej. jag har väldigt svårt att tro att dessa diskar är riktiga diskar, motsvarande på prisjakt (2tb, 2.5") går för runt 2k. Så bli inte förvånade om ni blir tvungna att tjafsa med CDON när ni (om ni) får diskarna.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Oj... riktigt intressant i mitt fall. Är ute efter säker lagring. 2 st för backupp vore perfekt. Vet dock inte hur tillförlitliga 2,5" diskar är rent generellt? Eller hur lätt det är att demontera en sådan disk? skalet kanske är gjutet?
Vore bra att ha i raid 0. Men är lite små kritisk att använda samma typ av disk av samma batch.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

köpte 2st..ska bli kul o se vad som sitter i,blir att stoppa i dom i USB3 chassin sen

japp. man kan aldrig få nog av back-up ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CDON är rätt duktiga på goodwill. Kommer ihåg hur vi fick våra HD6950is för 1700 kr när billigaste på prisjakt kostade 2500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj... riktigt intressant i mitt fall. Är ute efter säker lagring. 2 st för backupp vore perfekt. Vet dock inte hur tillförlitliga 2,5" diskar är rent generellt? Eller hur lätt det är att demontera en sådan disk? skalet kanske är gjutet?
Vore bra att ha i raid 0. Men är lite små kritisk att använda samma typ av disk av samma batch.

Är inne på exakt samma spår att ha 2 st som backup. Men tittar man på kartongen så ser dom inte så pålitliga ut.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Låter ju som om att de köpt in ett billigt parti fejkhårddiskar från kina.. som innehåller ett USB-minne på typ 4gb och en vikt (och sedan ommappning så att data skrivs över konstant..).
Nej. jag har väldigt svårt att tro att dessa diskar är riktiga diskar, motsvarande på prisjakt (2tb, 2.5") går för runt 2k. Så bli inte förvånade om ni blir tvungna att tjafsa med CDON när ni (om ni) får diskarna.

det låter däremot inte troligt ... möjligen att de märkt dem fel, och att det är 3,5-tums HDD ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Är inne på exakt samma spår att ha 2 st som backup. Men tittar man på kartongen så ser dom inte så pålitliga ut.

det finns jue inte sååå många tillverkare av hårddiskar nuförtiden ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På bilden på förpackningen så verkar det bara vara en extern låda till 2.5"s diskar men utan en i? Konstigt.

Permalänk
Medlem

Till 99% är det felmärkt och 3.5" är nog rätt.

Permalänk
Medlem

Njae... Jag tycker definitivt att det ser ut som 2,5".
Någon som har koll på någon ny sweclockers rabattkod som gäller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en iaf.. Väldigt bra pris.. och om det är strul så makulerar dom väl bara alla ordrar.. Eller så får man väl skicka tillbaka den om det inte är som det står... + att det står 2 års garanti så även om den ramlar ihop får man väl en ny..

Permalänk
Medlem

Kan nästan lova att det är 3.5tum hårddisk för om man kollar på de andra kampanj hårddiskar så kostar "OEM 2.5" lite mer. Men i vilket fall som så beställde jag 3st. 1 till mig själv och 2 till mina syskon. Kommer att användas som lagringsdisk och om dem nu skulle vara något kina skit som går sönder så har man ju garanti, 2 år t.o.m. Får kolla vilken tillverkare det är på disken innan man lägger några viktiga saker på den bara

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

det låter däremot inte troligt ... möjligen att de märkt dem fel, och att det är 3,5-tums HDD ...

Existerar massa sådana på ebay (samt skojarsidor på nätet), så helt otroligt är det knappast.
Även 2tb 3.5" extern hdd för det priset är "för" billigt i dagsläget..

Däremot som någon påpekade tidigare, tittar man på bilderna verkar det bara röra sig om ett tomt fodral..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Inga koder som gäller.
Hade dock en rabattkod på 50 kr sparad sedan tidigare. Sedan är frakten 0 kr på dessa diskar!

FYND FYND FYND

Permalänk
Medlem

Länken tycks inte funka längre?

Visa signatur

---