Permalänk
Medlem

Två operativsystem på köpesdator?

Först och främst: Om denna tråd är felplacerad så flytta den, men jag tror att den hör hemma på Moderkort osv.

Jag har en Acer Aspire M5300 Multimedia Desktop och den har en Windows 7 home premium installerad...
men jag skulle gärna ha Vista, eller XP också som backup men när jag skulle installera XP så kommer jag till installationen. men sen blir det Blue Screen

Jag testade även en annan hårdisk med färdiginstallerat XP men då kommer boot screeen sen blir det Bluescreen där också. jag undrar om detta kan ha och göra med att det är en köpt märkesdator, för min polare gjorde samma sak på sin hembyggda och det funkade på hans dator detta stör mig!

Och ifall någon vet hur jag kan få mig ett till OS. så hör av er. Jag har funderat vad detta kan bero på... skulle det kunna vara moderkortet? har nämligen funderat på att byta ut det!

Tack för hjälpen.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Låter som AHCI, googla detta och ändra i BIOS

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincHeee:

Låter som AHCI, googla detta och ändra i BIOS

Om han ändrar från ahci i bios till ide så kommer inte Windows 7 starta. Men det finns ett registervärde att ändra innan man slår om i bios som löser det.
Lösning två är att med diskettläsare läsa in drivruter för ahci i Windows xp. Är dock tveksam till om det är ahci som ger bsod då man normalt märker det som att installationen inte hittar några diskar.

edit: Om du installerar xp efter Windows 7 vill jag minnas att det är krångligare än tvärt om då allt löses automatiskt. Du kan googla att dualboota xp och 7 så ser du.

Permalänk
Medlem

Installera XP efter windows 7 förstör windows 7 installationen, om man gör det rakt av, tvärtom går bra däremot.

Men förstår inte varför du vill ha 2 olika windows för, om du behöver XP för att köra nått urgammalt program som bara finns i 16bits kod, kan du lösa det med virtuellt XP istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Installera XP efter windows 7 förstör windows 7 installationen, om man gör det rakt av, tvärtom går bra däremot.

Men förstår inte varför du vill ha 2 olika windows för, om du behöver XP för att köra nått urgammalt program som bara finns i 16bits kod, kan du lösa det med virtuellt XP istället

tack för svaret!
Jo, men virtuella datorer tar lång tid att starta och jag är inget större fan av dom :/
men windows 7 har ju nån partition som heter "system reserved" kan det inte ha med denna att göra? (jag e inte så van vid "tweaking" av OS.)

men...jag har också kommit fram till att jag har ju 64bit Win7 kan detta ha med saken att göra? (ursäkta min klantighet jag visste det )

också sa någon (vet ej om det stämmer) men eftersom att jag fick med Win7 på min dator (och fick bränna egna skivor) så kunde man ej få tillbaka sitt windows om man tagit bort det en gång :/ och det är ju ingen bra kombination om man ska installera XP först...

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om han ändrar från ahci i bios till ide så kommer inte Windows 7 starta. Men det finns ett registervärde att ändra innan man slår om i bios som löser det.
Lösning två är att med diskettläsare läsa in drivruter för ahci i Windows xp. Är dock tveksam till om det är ahci som ger bsod då man normalt märker det som att installationen inte hittar några diskar.

edit: Om du installerar xp efter Windows 7 vill jag minnas att det är krångligare än tvärt om då allt löses automatiskt. Du kan googla att dualboota xp och 7 så ser du.

Oj...ursäkta nu gick det lite fort...kan nån ge mig lite grundfakta... vad är ACHI? och BSOD? och min dator har ingen diskettläsare :/

ska söka om någon polare har 64bit Vista och se om det startar, då e det ju lätt att köpa en Serial key

Justja, ni verkar ha koll på sånt.... när jag skulle partisionera min hårddisk så gick nånting fel och min C:\ hårddisk blev messed up det blev typ en "Enkel volym" och han säger att det inte går att starta ett OS från den (ursäkta att jag lämnade ämnet men när man lix håller på så kan man ju se om det finns något svar på det)

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincHeee:

Låter som AHCI, googla detta och ändra i BIOS

Jo, när man googlade det så stod det att det var "Intel" och jag har en AMD...har det nått med saken att göra? ursäkta att jag e lite efter

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

tack för svaret!
Jo, men virtuella datorer tar lång tid att starta och jag är inget större fan av dom :/

Det får mig att undra om du har testat exempelvis att boota xp i en VirtualBox? Det tar inte lång tid att boota därifrån för mig (vi pratar långt under minuten) och då ligger mitt xp ändå på en mekanisk disk. Att du inte är ett fan av dem kan jag däremot acceptera, smaken är olika

Jag är dessutom nyfiken (precis som andra som skrivit i tråden) på varför du vill ha två Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Det får mig att undra om du har testat exempelvis att boota xp i en VirtualBox? Det tar inte lång tid att boota därifrån för mig (vi pratar långt under minuten) och då ligger mitt xp ändå på en mekanisk disk. Att du inte är ett fan av dem kan jag däremot acceptera, smaken är olika

Jag är dessutom nyfiken (precis som andra som skrivit i tråden) på varför du vill ha två Windows?

jo, det e möjligt att jag fått en "förvrängd blick" av virtuella datorer menmen...
jo, såhära det kan va kul att testa byta OS nu och då... och om du te.x. ska byta Bootscreen (RISKABELT) och det slutar fungera så kan man starta det andra OSet och fixxa det och allt annat sånt... Tillochmed vissa virus går att fixxa om du har 2 OS

Så mest av allt för att jag skall kunna "Tweaka" windows

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Jag hittade inga XP drivrutiner för Acer Aspire M5300 och dessutom kan du inte installera XP om du redan har Windows 7 utan att förstöra boot för W7.

Här är alla drivrutiner som jag hittade för Acer Aspire M5300 http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers (välj Desktop >Aspire >M5300) och det finns bara Audio Driver för Windows 7, övriga drivrutiner hittar Windows 7 automatiskt till datorn.

Jag har 2st likadana Windows 7 i min Dell dator som är installerade på 2 hårddiskar och då kan jag välja vilken av Windows 7 som skall bootas genom att gå in i BIOS och välja vilken hårddisk som skall vara aktiv, detta gör att jag kan tweaka och testa med ena operativsystemet och alltid ha det andra i reserv om jag sabbar det första.

Jag saknar möjligheten att ändra bootordningen i BIOS för hårddiskarna i min gamla Dell men detta kanske fungerar i din Acer och då kan du välja vilket operativsystem skall bootas och använda båda hårddiskarna samtidigt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

tack för svaret!
Jo, men virtuella datorer tar lång tid att starta och jag är inget större fan av dom :/
men windows 7 har ju nån partition som heter "system reserved" kan det inte ha med denna att göra? (jag e inte så van vid "tweaking" av OS.)

men...jag har också kommit fram till att jag har ju 64bit Win7 kan detta ha med saken att göra? (ursäkta min klantighet jag visste det )

också sa någon (vet ej om det stämmer) men eftersom att jag fick med Win7 på min dator (och fick bränna egna skivor) så kunde man ej få tillbaka sitt windows om man tagit bort det en gång :/ och det är ju ingen bra kombination om man ska installera XP först...

Gör man rätt med en virtuell maskin är det ingen märkbar skillnad så länge man inte kört massa grafiskt så som spel, film och Windows aero.
Windows 7 64-bit har inget med saken att göra.

Nej då får du på annat sätt fixa en riktig skiva till Windows 7 som inte din datortillverkare pillat med. Det finns ett lagligt sätt att plocka ihop en skiva på nätet. Alternativ två låna av en kompis som har en ren skiva.

Skrivet av Bildoor:

Oj...ursäkta nu gick det lite fort...kan nån ge mig lite grundfakta... vad är ACHI? och BSOD? och min dator har ingen diskettläsare :/

ska söka om någon polare har 64bit Vista och se om det startar, då e det ju lätt att köpa en Serial key

Justja, ni verkar ha koll på sånt.... när jag skulle partisionera min hårddisk så gick nånting fel och min C:\ hårddisk blev messed up det blev typ en "Enkel volym" och han säger att det inte går att starta ett OS från den (ursäkta att jag lämnade ämnet men när man lix håller på så kan man ju se om det finns något svar på det)

Hur informationen skickas via kabeln till hårddisken. Den "nya" tekniken s-ata kan emulera den gamla ide tekniken för bakåtkompatibilitet med något sämre prestanda. P-ata eller som den brukar kallas ide. Bsod är bluescreen of death. Som du märker XP är gammalt eftersom de förutsätter att du har gammal teknik kvar.

Vista går bättre med att installera tillsammans med Windows 7 eftersom det bygger på samma nya teknik.

Har inte så jättebra koll på vad partitionsteknikerna heter. Förstår inte hur den kunnat bli enkel volym. Men rätt är att högerklicka på Windows partitionen i diskhanteraren, välja att krympa ange ny storlek och sedan klart så länge man inte vill skapa en partition redan då.

Skrivet av Bildoor:

Jo, när man googlade det så stod det att det var "Intel" och jag har en AMD...har det nått med saken att göra? ursäkta att jag e lite efter

Nej intel och amd har inte med ahci att göra.

Skrivet av Bildoor:

jo, det e möjligt att jag fått en "förvrängd blick" av virtuella datorer menmen...
jo, såhära det kan va kul att testa byta OS nu och då... och om du te.x. ska byta Bootscreen (RISKABELT) och det slutar fungera så kan man starta det andra OSet och fixxa det och allt annat sånt... Tillochmed vissa virus går att fixxa om du har 2 OS

Så mest av allt för att jag skall kunna "Tweaka" windows

Den enklaste lösningen är att bränna ut en skiva av Ubuntu linux. Den kan du installera men i ditt fall köra från skivan, där kan du sedan kan in och ändra bland filerna på din hårddisk och återställa din klantighet vid "tweakandet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om han ändrar från ahci i bios till ide så kommer inte Windows 7 starta. Men det finns ett registervärde att ändra innan man slår om i bios som löser det.

Jaha! du..jag skulle vara riktigt intresserade av detta registervärde om du kan det så hör av dig SNÄLLA

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Jaha! du..jag skulle vara riktigt intresserade av detta registervärde om du kan det så hör av dig SNÄLLA

Lär dig googla. Googlade "windows 7 ahci registry" och fick den här träffen http://support.microsoft.com/kb/922976

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lär dig googla. Googlade "windows 7 ahci registry" och fick den här träffen http://support.microsoft.com/kb/922976

okej, haha jag är inte så high på datorer! TACK! ska kolla länken nu

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

HJÄLP!!!!

Skrivet av jocke92:

Lär dig googla. Googlade "windows 7 ahci registry" och fick den här träffen http://support.microsoft.com/kb/922976

Du, tack för hjälpen men nu behöver jag SERIÖST HJÄLP!!!!!

jag ändrade inställningen och skulle installera en x64 Vista...men det gick inte! och nu startar inte Windows alls! jag har ändrat tillbaka inställningen! AHCI i BIOS men då kommer jag till: Det gick inte att starta Windows, sätt i skivan för att starta en reparation... Bla bla bla... och det hjälper inte att sätta i skivorna eller att formatera hela SKITEN seriöst behöver verkligen hjälp nu!

BTW tack alla som svarat tidigare

om du har ens en idé på hur jag kan fixa det så hör av dig... behöver få igång den här fort som 17

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Du, tack för hjälpen men nu behöver jag SERIÖST HJÄLP!!!!!

jag ändrade inställningen och skulle installera en x64 Vista...men det gick inte! och nu startar inte Windows alls! jag har ändrat tillbaka inställningen! AHCI i BIOS men då kommer jag till: Det gick inte att starta Windows, sätt i skivan för att starta en reparation... Bla bla bla... och det hjälper inte att sätta i skivorna eller att formatera hela SKITEN seriöst behöver verkligen hjälp nu!

BTW tack alla som svarat tidigare

om du har ens en idé på hur jag kan fixa det så hör av dig... behöver få igång den här fort som 17

Vill minnas att om man ändrar i registret men inte i bios så händer inget. Typ en bsod och sedan tillbaka på ruta ett. Är inte säker dock. Har du provat med både ide och ahci i bios?

Rent spontant skulle jag prova http://support.microsoft.com/kb/927392/sv

Permalänk
Medlem

Ja, tack för alla svar! jag har inte kommit på något sätt att få igång 2 OS på datorn men nu fungerar den igen (reparationskivorna var trasiga ) så jag fick nya och är tillbaka på ruta 1 när det gäller 2 OS men datan fungerar (tack och lov)

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Man kan installera XP eller Vista efter Windows 7 och använda dual boot men man måste fixa detta med till exempel programmet EasyBCD.

Här har du en guide från Sweclockers som beskriver hur man installerar XP eller Vista och fixar dual boot på en dator som redan har Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/890212-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man kan installera XP eller Vista efter Windows 7 och använda dual boot men man måste fixa detta med till exempel programmet EasyBCD.

Här har du en guide från Sweclockers som beskriver hur man installerar XP eller Vista och fixar dual boot på en dator som redan har Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/890212-...

Tack för ännu ett intressant svar! (hade såklart inte sett den tråden)
jag ska kolla upp det då jag har sommarlov. får det immoron så tills dess så får det vänta!
om det fungerar så hör jag av mig

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│