Permalänk

7950 eller 7870?

Ska köpa grafikkrot imon på cdon eftersom de har rabatt men så såg jag att komplett har hd 7950 demo i lagerså funderar om jag ska betala lite mer och få ett bättre kort men jag vet dock inget om kylaren på den.
Jag vill att kortet ska vara tyst i idle (inte hörbart) men det gör inget om det hörs lite under load så länge det inte är extremt men som sagt så vet jag inget om kylaren på detta 7950 så jag undrar om någon har erfarenhet av detta och skulle kunna hjälpa mig.
Tack i förväg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749339
eller
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7870_ghz_editi...

Permalänk
Avstängd

HD7950 har referenskylaren. De är en bra kylare som dessutom kör ut luften ur datorn. HD7870 har också en bra kylare, men lämnar all värme i lådan.
Oavsett så hade jag kört på HD7950då de är ett bättre kort för ett riktigt bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Kortet på CDON har en avsevärt bättre kylare men tappar i prestanda.

skulle nog själv valt 7950 och sätta dit en annan kylare då den som sitter därpå är inge vidare(en vän till mig har samma kylare)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av roykio:

Kortet på CDON har en avsevärt bättre kylare men tappar i prestanda.

skulle nog själv valt 7950 och sätta dit en annan kylare då den som sitter därpå är inge vidare(en vän till mig har samma kylare)

hur menar du när du säger att den är dålig?
är kortet varmt och högljutt eller bara varmt eller högljutt eller är det något annat fel?

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

hur menar du när du säger att den är dålig?
är kortet varmt och högljutt eller bara varmt eller högljutt eller är det något annat fel?

låter en del och kortet blir rätt varmt under BF3

Coilwhine finns också på hans så man får hoppas att det Demo kortet inte är inskickat pga just coilwhine!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av roykio:

låter en del och kortet blir rätt varmt under BF3

Coilwhine finns också på hans så man får hoppas att det Demo kortet inte är inskickat pga just coilwhine!

kanske inte värt att köpa det då, är rätt ljudkänslig
men kanske denna
http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii_top...
fast då är det kanske bättre och gå upp till gtx 670 fast känner att jag inte behöver så mycket prestanda utan jag sparar hellre pengarna, spelar inte så många jättekrävande spel. Ska mest spela gw2 framåt också vilket inte är jättekrävande fast hade varit bra att få lite extra prestanda för pengarna men om kylaren inte är bra så är det inte värt det. Går ju alltid klocka 7870 så det prestera som ett 7950 tror jag.

eller tycker ni det är värt att gå upp ett snäpp till?
ska ha kortet i 1,5 år kanske men ska nog mest bara spela gw2 och dota 2

Permalänk

Jag prioriterar själv en tyst dator och skulle nog välja 7870t då det är strömsnålt och tyst

själv köpte jag ett 570 till min mamma(KFA2 XDT4 eller något hette det, billigaste som fanns på inet) och det är bland dom tystaste kort jag varit med om(detta exemplaret)

lät ingenting med en passiv 3570K och ett 80+ Guld cert bequit 500W

Helt knäpptyst!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Kortet på CDON har en avsevärt bättre kylare men tappar i prestanda.

skulle nog själv valt 7950 och sätta dit en annan kylare då den som sitter därpå är inge vidare(en vän till mig har samma kylare)

Jag är övertygad att AMD och NVIDIA inte utvecklar dåliga kylare till sina kort. ASUS själva till exempel säger att AMD gör riktigt bra kylare som är mycke svåra att överträffa. Så ASUS satsar hårt på att kunna få till kylare som iaf är lite bättre. Sen att kylarna blir riktiga monster i storlek är en annan femma. Men då är den iaf lite bättre, och kanske också mer lockande för kunderna än referensmodellerna.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av roykio:

Jag prioriterar själv en tyst dator och skulle nog välja 7870t då det är strömsnålt och tyst

själv köpte jag ett 570 till min mamma(KFA2 XDT4 eller något hette det, billigaste som fanns på inet) och det är bland dom tystaste kort jag varit med om(detta exemplaret)

lät ingenting med en passiv 3570K och ett 80+ Guld cert bequit 500W

Helt knäpptyst!

jo att ha en tyst dator är en av mina topp prioriteringar
men vad tycker ni om att ta denna istället?
http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii_top...
blir ca 3200 med rabatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCnörden:

jo att ha en tyst dator är ett av mina topp prioriteringar
men vad tycker ni om att ta denna istället?
http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii_top...
blir ca 3200 med rabatt.

Ett mycke bra och tyst kort. Kanske till och med de tystatste HD7950 på marknaden. Har ett själv och är supernöjd med de, Prioriterar låg ljudnivå själv occh kombinerar allt gärna med en ljuddämpad låda.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Ett mycke bra och tyst kort. Kanske till och med de tystatste HD7950 på marknaden. Har ett själv och är supernöjd med de, Prioriterar låg ljudnivå själv occh kombinerar allt gärna med en ljuddämpad låda.

bra att veta tyst är bra
men dock så är priset ganska nära gtx 670 så undrar om det är värt det?
dock så finns inga bra gtx 670 inne i lager på cdon och rabatten tar slut imon
eller ska jag gå ner till 7870 och spara lite pengar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCnörden:

bra att veta tyst är bra
men dock så är priset ganska nära gtx 670 så undrar om det är värt det?
dock så finns inga bra gtx 670 inne i lager på cdon och rabatten tar slut imon
eller ska jag gå ner till 7870 och spara lite pengar?

Nä, utnyttja rabatten och satsa på de bästa som erbjuds just nu som du har råd med.
Jag gick ifrån GTX 560 Ti SLI til detta kort. Valde också mellan HD7870 och HD7950. Tog HD7950 då jag brukar ångra mig för att jag snålade in. De är som sämst lika bra som två GTX 560 Ti, och i flesta fall bättre. Men pricken över i:et är att de är mycke tystare!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Nä, utnyttja rabatten och satsa på de bästa som erbjuds just nu som du har råd med.
Jag gick ifrån GTX 560 Ti SLI til detta kort. Valde också mellan HD7870 och HD7950. Tog HD7950 då jag brukar ångra mig för att jag snålade in. De är som sämst lika bra som två GTX 560 Ti, och i flesta fall bättre. Men pricken över i:et är att de är mycke tystare!

jo pengar är inget problem jag är kanske lite dumsnål
såg nu att hd 7950 dc II top har ganska rejält mer prestanda tack vara fabriks klocken
t.ex.
http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
kortet ska ju ändå användas i 1,5 år

Permalänk

men dock får jag lite ångest om det kanske är att kasta lite pengar i sjön eftersom jag inte kommer spela något super krävande spel framöver.
Ska som sagt mest lira gw2 och dota 2 vilket inte är jättekrävande.
har för mig att att 7870 ska maxa gw2 med ca 45 fps när man inte är i städerna och tror jag klarar mig med några high settings och några medium
(läs info under videon)
http://www.youtube.com/watch?v=Nkiw99cbvNI

(grafik test)
http://www.youtube.com/watch?v=KocXN1xDA8A

eller vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCnörden:

men dock får jag lite ångest om det kanske är att kasta lite pengar i sjön eftersom jag inte kommer spela något super krävande spel framöver.
Ska som sagt mest lira gw2 och dota 2 vilket inte är jättekrävande.
har för mig att att 7870 ska maxa gw2 med ca 45 fps när man inte är i städerna och tror jag klarar mig med några high settings och några medium
(läs info under videon)
http://www.youtube.com/watch?v=Nkiw99cbvNI

(grafik test)
http://www.youtube.com/watch?v=KocXN1xDA8A

Nä, de är inte bortkastade pengar. De blir de om du snålar på kortet och sen öppnar du upp för nya spel som inte kommit än, eller något annat som släppts i färsk tidsrymd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Nä, de är inte bortkastade pengar. De blir de om du snålar på kortet och sen öppnar du upp för nya spel som inte kommit än, eller något annat som släppts i färsk tidsrymd.

jo du har nog rätt i det
slår nog till och tar asus 7950
Tack så mycket för hjälpen

men du har inte haft några problem med kortet t.ex. coilwhine, tickande ljud etc?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCnörden:

jo du har nog rätt i det
slår nog till och tar asus 7950
Tack så mycket för hjälpen

men du har inte haft några problem med kortet t.ex. coilwhine, tickande ljud etc?

Inga problem alls faktiskt. Har inte ens haft problem med drivrutinerna!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Inga problem alls faktiskt. Har inte ens haft problem med drivrutinerna!

då bockar och bugar jag
sweclockare är bara bäst

Permalänk

tror du kommer bli nöjd med 7950t, det är ett bra kort!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti