MSI GT60 - Recension (Obs, mycket bilder)

Permalänk
Medlem

Använd fraps, man kan benchmarka med gratis versionen, visar lägsta, högsta och medel fps!

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Kört lite snabbt BF3 .. Körde bara standardinställningar..

Tyckte FPSen lät låg men antar att fraps segar ner lite

Testat under en multiplayerspel, vet inte vad banan heter men var runt 25pers inne atm

1080p HIGH

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
6091, 180000, 27, 45, 33.839

1080p MEDIUM

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
7358, 180000, 32, 56, 40.878

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag har funderat över en sak och söker svar.
Jag har lagt märke till att det säljs olika "modeller" av de olika "versionerna" av datorerna, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas att ni förstår.
Exempel:
MSI GT70 mekanisk 750 gb
och
MSI GT70 mekanisk 750 gb + 2x64 gb ssd
Frågan lyder om hårdvaran i dessa skiljer sig utöver ssd'erna? Är det något som hindrar mig från att personligen installera 2 ssd'er om jag skulle köpa datorn listad som det första exemplet? Påverkar det garantin?

Tacksam för svar och citera gärna så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag har funderat över en sak och söker svar.
Jag har lagt märke till att det säljs olika "modeller" av de olika "versionerna" av datorerna, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas att ni förstår.
Exempel:
MSI GT70 mekanisk 750 gb
och
MSI GT70 mekanisk 750 gb + 2x64 gb ssd
Frågan lyder om hårdvaran i dessa skiljer sig utöver ssd'erna? Är det något som hindrar mig från att personligen installera 2 ssd'er om jag skulle köpa datorn listad som det första exemplet? Påverkar det garantin?

Tacksam för svar och citera gärna så att jag hittar tillbaka!

Det som skiljer är 1. 8GB mer ram i den dyrare 2. Blurayläsare..

Sen är SSD-lösningen lite speciell om du kollra min bild i recensionen.. det är 2 ssddiskar i EN hårddiskplats datorn har bara plats för 2 hdd egentligen.. är tveksam att det går få tag i den där SSD-lösningen löst men .. annars går det ju köra 2st SSD utan lagringsdisk men då kanske det blir tajt med utrymme

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det som skiljer är 1. 8GB mer ram i den dyrare 2. Blurayläsare..

Sen är SSD-lösningen lite speciell om du kollra min bild i recensionen.. det är 2 ssddiskar i EN hårddiskplats datorn har bara plats för 2 hdd egentligen.. är tveksam att det går få tag i den där SSD-lösningen löst men .. annars går det ju köra 2st SSD utan lagringsdisk men då kanske det blir tajt med utrymme

Jaha, hade unte kollat på minne och läsare alls. Jo jag såg att ssd lösningen såg aningen skum ut, är det alltså en vanlig hdd plats där? Så att självmant montera i en ssd samt köra en mekanisk hdd bör inte vara några problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Jaha, hade unte kollat på minne och läsare alls. Jo jag såg att ssd lösningen såg aningen skum ut, är det alltså en vanlig hdd plats där? Så att självmant montera i en ssd samt köra en mekanisk hdd bör inte vara några problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det är en vanlig HDD-plats där då för har sett på nätet att modellen även säljs med dubbla fysiska diskar istället för ssd-lösningen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag tror att det är en vanlig HDD-plats där då för har sett på nätet att modellen även säljs med dubbla fysiska diskar istället för ssd-lösningen

Ser lovande ut, får ta och maila MSI en sväng för att försäkra mig angående det bara. Tack för din/er hjälp!

Permalänk
Medlem

Äger själv en Asus G75VW, gick från MSI GT780R. Om man jämför dessa är Asus extremt mycket tystare än MSI... När jag hade MSI fläktarna på så lät det något fruktansvärt högt, medans Asus fläktar är sjukt tysta, riktigt skönt.

Asus går mer på stilrent och det föredrar jag. Fläktarna går på automatiskt medans MSI måste man manuellt sätta på innan man spelar, vilket jag kunde glömma och överhettades lätt. Nu behöver jag inte ens tänka, bara tuta å köra.

Så kan verkligen rekommendera Asus G75. Kan dock inte säga att MSI har en speciellt bra service som någon skrev innan, lämnade in min MSI 2 ggr utan att de fixade problemet. Asus känns mer seriöst och jag älskar verkligen min nya laptop

Asus krossar MSI imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

Äger själv en Asus G75VW, gick från MSI GT780R. Om man jämför dessa är Asus extremt mycket tystare än MSI... När jag hade MSI fläktarna på så lät det något fruktansvärt högt, medans Asus fläktar är sjukt tysta, riktigt skönt.

Asus går mer på stilrent och det föredrar jag. Fläktarna går på automatiskt medans MSI måste man manuellt sätta på innan man spelar, vilket jag kunde glömma och överhettades lätt. Nu behöver jag inte ens tänka, bara tuta å köra.

Så kan verkligen rekommendera Asus G75. Kan dock inte säga att MSI har en speciellt bra service som någon skrev innan, lämnade in min MSI 2 ggr utan att de fixade problemet. Asus känns mer seriöst och jag älskar verkligen min nya laptop

Asus krossar MSI imo.

Du vet absolut inte vad du pratar om, det är inte konstigt att du tyckte den levde om när du slog på "Turbofan" när du skulle spela.. Då går fläktarna på 100%..

Man slår inte på den för att spela, fläktarna sköter sig själv precis som din ASUS.

Funktionen är väl tänkt att man ska använda om man ska prova överklocka mycket eller liknande.

Har ju en GT680 som bruksdator och den har jag aldrig kört turbofan nånsin utan probs

Kan tillägga att när jag körde Xtreme heat testet i recensionen så gick fläktarna automatiskt, ingen turbofan igång

Men annars har båda märkena fördelar, som jag sagt tidigare.. MSI är lättare att skruva isär för att rengöra/uppgradera, ASUS är tystare..

Det som var tråkigt med dom äldre ASUS G73/g74 var att många hade extrem lightbleeding på skärmen + tangentbordsbugg som gjorde att man var tvungen att stänga av touchpaden i bios för att tangentbordet inte skulle missa tryckningar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Du vet absolut inte vad du pratar om, det är inte konstigt att du tyckte den levde om när du slog på "Turbofan" när du skulle spela.. Då går fläktarna på 100%..

Man slår inte på den för att spela, fläktarna sköter sig själv precis som din ASUS.

Funktionen är väl tänkt att man ska använda om man ska prova överklocka mycket eller liknande.

Har ju en GT680 som bruksdator och den har jag aldrig kört turbofan nånsin utan probs

Kan tillägga att när jag körde Xtreme heat testet i recensionen så gick fläktarna automatiskt, ingen turbofan igång

Men annars har båda märkena fördelar, som jag sagt tidigare.. MSI är lättare att skruva isär för att rengöra/uppgradera, ASUS är tystare..

Det som var tråkigt med dom äldre ASUS G73/g74 var att många hade extrem lightbleeding på skärmen + tangentbordsbugg som gjorde att man var tvungen att stänga av touchpaden i bios för att tangentbordet inte skulle missa tryckningar

Håller med dig MasteraCe. turbofan använder man aldrig då fläktarna går automatiskt ändå, då är ju turboknappen för överklockning mer användbar, framförallt för dom som inte vill justera detta manuellt.

Både Asus och MSI har sin respektiva fördelar men jag själv är helnöjd med min MSI 780 om man nu jämför den med min gamla Asus G74 som hade just dom felen du beskrev ovan + dåligt ljud.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

bättre priser

Hoppas att det ska komma lite konkurrens nu från andra säljare så priset på gt60 kan gå ner på en bra nivå. Känns som den maximalt bästa datorn just nu om den bara kommer ner på ca 12,000kr.

Permalänk

MSI GT60 vs Asus G55VW

svårt val... stör mig så sjukt mycket på varma datorer och därför lutar det sig mot Asus.

Hur många fläktar har denna modell? Asus har ju 2...

Tycker det är surt att man måste köpa till SSD som standard, de kunde lika gärna skippat 750gb och skickat med en 120gb ssd istället.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

MSI GT60 vs Asus G55VW

svårt val... stör mig så sjukt mycket på varma datorer och därför lutar det sig mot Asus.

Hur många fläktar har denna modell? Asus har ju 2...

Tycker det är surt att man måste köpa till SSD som standard, de kunde lika gärna skippat 750gb och skickat med en 120gb ssd istället.

Jo visst hade SSD varit trevligt men en 120Gb ssd kostar dubbelt så mycket som en vanlig hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BackSmack:

Jo visst hade SSD varit trevligt men en 120Gb ssd kostar dubbelt så mycket som en vanlig hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

äsh då, de har avtal från flera leverantörer, de kan pris pressa om de vill. De skulle tjäna på det oavsätt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

MSI GT60 vs Asus G55VW

svårt val... stör mig så sjukt mycket på varma datorer och därför lutar det sig mot Asus.

Hur många fläktar har denna modell? Asus har ju 2...

Tycker det är surt att man måste köpa till SSD som standard, de kunde lika gärna skippat 750gb och skickat med en 120gb ssd istället.

Den har en fläkt , du kan se det på bilderna i recensionen

Den blir inte varmare än ASUS datorn men måhända att ASUS är tystare

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Har den plats för en vanlig HDD + en SSD?

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Hej igen,

Kört lite snabbt BF3 .. Körde bara standardinställningar..

Tyckte FPSen lät låg men antar att fraps segar ner lite

Testat under en multiplayerspel, vet inte vad banan heter men var runt 25pers inne atm

1080p HIGH

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
6091, 180000, 27, 45, 33.839

1080p MEDIUM

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
7358, 180000, 32, 56, 40.878

Hm...låter skumt, mitt GTX 570m presterar bättre/likvärdigt med vad du fick ut av dina tester...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Har den plats för en vanlig HDD + en SSD?

Inte den modellen jag hade då den hade plats för 2 mini-SSDs men jag TROR att den vanliga modellen har en vanlig hårddiskplats istället.. bäst att fråga återförsäljaren först

Skrivet av Lasergurka:

Hm...låter skumt, mitt GTX 570m presterar bättre/likvärdigt med vad du fick ut av dina tester...

Hmm, ok men kan ju ordnas med nya drivrutiner.. var ju första revisionen på drivrutiner till det kortet på datorn

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Har den plats för en vanlig HDD + en SSD?

Denna verkar ha det http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154652-msi_gt60_0nc-0...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"