Intel lovar billigare Ultrabook med teknik från flygindustrin

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar billigare Ultrabook med teknik från flygindustrin

Plastskal som utformats med teknik från flygindustrin ska ge lika hög kvalitet som metall och samtidigt sänka kostnaderna för en Ultrabook med så mycket som 75 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan va nått

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

500 spänn? Så 10 000:- eller 9500:-? Då betalar jag hellre 10 000:- och får ett metall chassi.

Visa signatur

.

Permalänk

Nej tack. Ärligt talat, bryr mig inte om priset när det gäller Ultrabooks. Kan jag bara få köpa en superslimmad PC-laptop HELT i metall för premiumkänsla, tack? Kommer det ut en som känns tillräckligt attraktiv köper jag den direkt, de som finns nu når inte riktigt ända fram.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Den som spar han har... eller något

Men detta kan i vissa fall hyvla priset med 10%. Något som helt klart är bra. Det tvingar heller ingen annan att betala mer för andra chassin om de önskar det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar märkligt att detta skulle vara något nytt, som man kommer på just nu.

Vad har deras konstruktörer haft för kompetens?

Kanske är de utbildade på 50-talet?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Bra om det kommer lite billigare alternativ. Gillar UltraBook-konceptet, men dom är lite för dyra bara.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Tycker att 500:- är värt att pynta ut för att få metalchassi i så fall. Om man betalar 12,000 eller 11,500 är ju sak samma.
Men det är kanske bra för dom Ultrabooks som redan är hyfsat billiga, och för folk som letar efter billigast möjliga laptop.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Tja, varför inte? Jag skulle ju inte välja en ultrabook i plast men om man vill så varför inte?

Skrivet av FatherOfThree:

Tycker det verkar märkligt att detta skulle vara något nytt, som man kommer på just nu.

Vad har deras konstruktörer haft för kompetens?

Kanske är de utbildade på 50-talet?

Fo3

De stirrade väl sig för blinda på MacBook Air?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns även andra fördelar med aluminiumchassi, t ex att chassit leder värme. När man väl har ägt en laptop i aluminium är det svårt att tänka sig något annat måste jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

500 spänn? Så 10 000:- eller 9500:-? Då betalar jag hellre 10 000:- och får ett metall chassi.

Fast nu stod det ju inte om det är 500kr på slutpriset eller på tillverkningskostnaden. Är det på tillverkningskostnaden är 500kr en betydligt bättre siffra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Det finns även andra fördelar med aluminiumchassi, t ex att chassit leder värme. När man väl har ägt en laptop i aluminium är det svårt att tänka sig något annat måste jag säga!

Det är också en nackdel för de appledatorer av aluminium jag har lekt med har blivit obehagligt varma att hålla i. Det handlar om både Air och Macbook Pro. Har inte pillat på några Ultrabooks än så kan inte uttala mig om hur de löst det. Med kraftigare fläkt går det ju att lösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det finns även andra fördelar med aluminiumchassi, t ex att chassit leder värme. När man väl har ägt en laptop i aluminium är det svårt att tänka sig något annat måste jag säga!

Om aluminiumchassit leder värme borde det väl vara varmt att ha i knät? Om plastchassit leder bort värmen på ett bra sätt (dvs bakåt, inte nedåt) borde väl det vara bättre i så fall?

Permalänk

Tja alternativ är ju alltid bra men om det endast skulle skilja 500kr i slutpris så skulle jag nog köra på aluminium...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Det finns även andra fördelar med aluminiumchassi, t ex att chassit leder värme. När man väl har ägt en laptop i aluminium är det svårt att tänka sig något annat måste jag säga!

Japp för att ha en metallbit som leder värme rakt ner i knät är ju verkligen något man eftersträvar Problemet Apple har med sina aliminiumchassin är att de blir så förbannat varma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ser den stora fördelen med detta att möjligheten troligen kommer att finnas att betala lite extra och få dessa chassi i billigare modeller tex netbooks.

Som sagt 500:- av 10k så tar nog dom flesta aluminium.
Men kan man lägga på en slant och få detta chassie på en billigare modell så tror jag måga tar det.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Datorn bli ju lättare med ett plastskal, dessutom trimmar de säkert ner priserna på andra aspekter med.
De där 500 spännen kan ju läggas på tillbehör etc, om det har en HQ feeling som aluminium har så är det rock n roll.

Permalänk
Medlem

De 75$ som tillverkarna sparar kommer inte vi konsumenter få någon nytta av då tillverkarna fortfarande kommer att sälja datorerna till samma priser oavsett. Alla företag är i grund och botten kapitalister vilket innebär att de vill tjäna så mycket som möjligt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

De 75$ som tillverkarna sparar kommer inte vi konsumenter få någon nytta av då tillverkarna fortfarande kommer att sälja datorerna till samma priser oavsett. Alla företag är i grund och botten kapitalister vilket innebär att de vill tjäna så mycket som möjligt.

Det stämmer bara vid monopol. Just laptopmarknaden har mängder av aktörer och konkurrensen är hård så kan de sälja datorn ett par hundra billigare för att kunna lägga sig lägre i pris än en konkurrent så gör de det. De tjänar ju mer på att få sålt två laptopar lite billigare om de dessutom kan stjäla marknadsandelar från konkurrenterna. Välkommen till marknadsekonomi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är också en nackdel för de appledatorer av aluminium jag har lekt med har blivit obehagligt varma att hålla i. Det handlar om både Air och Macbook Pro. Har inte pillat på några Ultrabooks än så kan inte uttala mig om hur de löst det. Med kraftigare fläkt går det ju att lösa.

Skrivet av mase7595:

Om aluminiumchassit leder värme borde det väl vara varmt att ha i knät? Om plastchassit leder bort värmen på ett bra sätt (dvs bakåt, inte nedåt) borde väl det vara bättre i så fall?

Skrivet av Tumnus:

Japp för att ha en metallbit som leder värme rakt ner i knät är ju verkligen något man eftersträvar Problemet Apple har med sina aliminiumchassin är att de blir så förbannat varma.

Ni verkar använda era laptops på ett helt annat sätt än jag, om ni upplever det som ett problem att chassit blir lite varmt. Att "hålla i" datorn eller ha den i knät är inget som hör till vanligheterna för min del, och synnerligen inte när man gör annat än möjligen surfar lite, och då blir en hyffsat modern Mac inte varm alls.

Om man använder datorn på ett sätt som inte innebär ergonomiskt självplågeri så tycker jag att det är en stor fördel med aluminiumchassi, eftersom fläkten inte behöver gå lika snabbt för att kyla systemet.

Vi får säga att det beror på hur man använder datorn helt enkelt, men jag tror inte det hör till vanligheterna att sitta och göra hårt belastande datorarbete med datorn i knät.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Ni verkar använda era laptops på ett helt annat sätt än jag, om ni upplever det som ett problem att chassit blir lite varmt. Att "hålla i" datorn eller ha den i knät är inget som hör till vanligheterna för min del, och synnerligen inte när man gör annat än möjligen surfar lite, och då blir en hyffsat modern Mac inte varm alls.

Om man använder datorn på ett sätt som inte innebär ergonomiskt självplågeri så tycker jag att det är en stor fördel med aluminiumchassi, eftersom fläkten inte behöver gå lika snabbt för att kyla systemet.

Vi får säga att det beror på hur man använder datorn helt enkelt, men jag tror inte det hör till vanligheterna att sitta och göra hårt belastande datorarbete med datorn i knät.

Även att hålla handlederna mot handledstödet har varit obehagligt varmt på aluminiumlaptopar jag testat. Räknar du även det som ergonomiskt självplågeri? Sen är det inte ofta jag sitter med laptop i knät. Oftast står den på ett bord eller en bänk men eftersom det är just en laptop och inte en stationär så använder jag den även på bussar, tågstationer, ute på stan och i sängen där man ibland får ha laptopen i handen, knät eller på magen för att kunna jobba.

Fast det behöver inte vara ett så stort problem om man bara ser till att installera en fläkt så att tillräckligt mycket värme först bort av konvektion istället för ledning. Apple har av estetiska själ valt en rätt klen fläktlösning i sina laptopar varpå de istället blir varma. Temperaturen behöver inte vara ett problem i sig men i kombination med ett aluminiumchassi så kan det blir rent obehagligt att arbeta med datorerna. En Air ryggade jag bokstavligt taget bort ifrån när jag skulle skriva på den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Även att hålla handlederna mot handledstödet har varit obehagligt varmt på aluminiumlaptopar jag testat. Räknar du även det som ergonomiskt självplågeri? Sen är det inte ofta jag sitter med laptop i knät. Oftast står den på ett bord eller en bänk men eftersom det är just en laptop och inte en stationär så använder jag den även på bussar, tågstationer, ute på stan och i sängen där man ibland får ha laptopen i handen, knät eller på magen för att kunna jobba.

Fast det behöver inte vara ett så stort problem om man bara ser till att installera en fläkt så att tillräckligt mycket värme först bort av konvektion istället för ledning. Apple har av estetiska själ valt en rätt klen fläktlösning i sina laptopar varpå de istället blir varma. Temperaturen behöver inte vara ett problem i sig men i kombination med ett aluminiumchassi så kan det blir rent obehagligt att arbeta med datorerna. En Air ryggade jag bokstavligt taget bort ifrån när jag skulle skriva på den.

Nej, jag menar att sitta med den i knät el. dyl. Jag har aldrig tyckt att min Air blir obehagligt varm där man lägger handlederna faktiskt. Kan tänka mig att det kan vara så på äldre modeller dock, det är ju ganska stor skillnad i strömförbrukning mellan processorgenerationerna trots allt. Jag gör också sällan något speciellt krävande på min.

Hur som helst tror jag att varma chassin kommer att bli ett mindre och mindre problem allt eftersom processorerna drar mindre ström.