Parallell koppla molex kontakter

Permalänk

Parallell koppla molex kontakter

Hej, jag ska bygga ett projekt och ska ha ett peliteir element på ca 140w (136w) vilket blir 11.3A då undrar jag om det är möjligt att parallell koppla två eller flera molexkontakter för att få ut ca 12A?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du ett gammalt nätagg månne? Ett Corsair HAX 750w kan leverera upp till 62 ampere på en enda rail.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Går gör det, om det däremot är lämpligt/utan risk för skador är nått annat, det beror på hur nätdelen är byggd.
Men varför vill du använda en peltier, den värmer upp datorn rejält och tillför knappast nått jämfört med en normal vattenkylning idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Hej, jag ska bygga ett projekt och ska ha ett peliteir element på ca 140w (136w) vilket blir 11.3A då undrar jag om det är möjligt att parallell koppla två eller flera molexkontakter för att få ut ca 12A?

Molexkontakten 8981 (4 pin) klarar enligt spec max 11A.
Det är nog klokt att parallellkoppla 2 st för ovan nämnda användning.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har du ett gammalt nätagg månne? Ett Corsair HAX 750w kan leverera upp till 62 ampere på en enda rail.

Jag har ett gammalt 250w nätagg

Skrivet av mrqaffe:

Går gör det, om det däremot är lämpligt/utan risk för skador är nått annat, det beror på hur nätdelen är byggd.
Men varför vill du använda en peltier, den värmer upp datorn rejält och tillför knappast nått jämfört med en normal vattenkylning idag.

Okej, iom att jag har ett gammalt nätagg så är jag inte så orolig att det kan gå sönder
Jg ska inte ha den i datorn, ska bygga en dricka kylare typ

Skrivet av FatherOfThree:

Molexkontakten 8981 (4 pin) klarar enligt spec max 11A.
Det är nog klokt att parallellkoppla 2 st för ovan nämnda användning.
Fo3

OKej

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X