Asus tillkännager Taichi – bärbar dator med dubbla skärmar

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager Taichi – bärbar dator med dubbla skärmar

Det blir fler hybrider när Asus presenterar Taichi, en bärbar dator som kan förvandlas till surfplatta tack vare en extra skärm på locket.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, mer lär ju inte bli billigt. Om jag någonsin köper en bärbar så skulle det vara en sådan.

Permalänk
Medlem

Ifall priset blir under eller runt 10k så kan det lätt tänkas bli en.

Har dock en känsla av att det är 15-20k vi snackar om :/

Permalänk
Medlem

Vad i hel... Cool ide, dock inte lika smidig som en surfplatta och lär inte ha lika bra batteritid eller vara så billig.

Lade till lite. :)
Permalänk
Medlem

^Precis..
Skulle vara kul och ha, en kraftfull platta som även är en laptop, vore awsome.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Coolt men inget jag skulle vilja köpa. Vill jag ha en surfplatta så köper jag en, vill jag ha en liten bärbar dator så köper jag en men inte både och i en o samma maskin. Dessutom undrar jag om det inte vore bättre om huvudskärmen var touch-screen istället för att den hade två skärmar. Coolt men är inte intresserad.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Coolt men inget jag skulle vilja köpa. Vill jag ha en surfplatta så köper jag en, vill jag ha en liten bärbar dator så köper jag en men inte både och i en o samma maskin. Dessutom undrar jag om det inte vore bättre om huvudskärmen var touch-screen istället för att den hade två skärmar. Coolt men är inte intresserad.

Håller med.

Vet inte hur de tänker med det där, vill jag ha en produkt så köper jag den specifikt, vill jag ha en annan köper jag den, knappast båda i samma.
Borde vi inte ha lärt oss vid det här laget att modulära/sepparata varor/produkter/maskiner/allt alltid är bättre och samtidigt oftast mera ekonomiskt, speciellt om den har en tendens att gå sönder?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om det fanns något sätt att täcka över skärmen på baksidan när laptopen används för just en laptop så skulle det vara en intressant idé.
Är lite paranoid över repor.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra som HP gjorde i några av sina laptops, gör skärmen roterbar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Borde vi inte ha lärt oss vid det här laget att modulära/sepparata varor/produkter/maskiner/allt alltid är bättre och samtidigt oftast mera ekonomiskt, speciellt om den har en tendens att gå sönder?

Ja, ungefär som med MP3-spelaren, kameran, mobiltelefonen, GPSen.. Oh wait.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Hur ofta har man tänkt hur bra en till skärm skulle vara på en bärbar dator? aldrig....

Permalänk
Medlem

Hmm alltså en 11 (eller 13!) tum stor surfplatta måste väl ändå kännas lite otymplig för ändamålet. Ipad sniffar redan på storleksgränsen för mig.

Knepigt att göra hybrid. Antingen blir plattan för stor eller laptopen för liten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller med.

Vet inte hur de tänker med det där, vill jag ha en produkt så köper jag den specifikt, vill jag ha en annan köper jag den, knappast båda i samma.
Borde vi inte ha lärt oss vid det här laget att modulära/sepparata varor/produkter/maskiner/allt alltid är bättre och samtidigt oftast mera ekonomiskt, speciellt om den har en tendens att gå sönder?

Det är ju bara en smidigare lösning på tablettdatorer som sålts de senaste 10 åren typ. De är väldigt populära inom vissa områden. Vet att både Dell och HP har serier där man vrider runt skärmen och viker ner den över tangentbordet igen för att få en tablett fast det här är ju smidigare då det inte behövs lika komplicerat gångjärn. Utvecklingen med LED har ju gjort det tekniskt möjligt att få in två paneler i ett lock utan att det blir på tok för tjockt också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

transformer tilltalar mig mer. vill inte ha ett tangentbord inuti min surfplatta. hellre bara rycka skärmen och ha den som platta.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kan man sitta och köra diablo 3 framför en spegel och köra ngn film på locket av laptopen...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kul att dom vågar släppa lite konstiga saker. Livar upp marknaden Som Nokia i mitten på 2000-talet

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Varför inte bara göra som HP gjorde i några av sina laptops, gör skärmen roterbar.

Menar det, det är ju inte så att HP började med det för en månad sen. Deras burkar med roterbar skärm med touch har dom haft i många år nu. Blir ju bara sjukt dyrt med dubbla skärmar till ingen nytta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Den här ser rätt okej ut, perfekt om man sitter på tåget och inte pallar fiffla med hela bärbara eller om man lätt ska visa bilder eller pdf filer till kollegor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

^Precis..
Skulle vara kul och ha, en kraftfull platta som även är en laptop, vore awsome.

Detta är väl en laptop som även kan användas i nedfält läge som en platta?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket meck det skulle behövas för att få in tex Debian på den, och Android på andra skärmen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller med.

Vet inte hur de tänker med det där, vill jag ha en produkt så köper jag den specifikt, vill jag ha en annan köper jag den, knappast båda i samma.
Borde vi inte ha lärt oss vid det här laget att modulära/sepparata varor/produkter/maskiner/allt alltid är bättre och samtidigt oftast mera ekonomiskt, speciellt om den har en tendens att gå sönder?

Tänker du på samma sätt med mobil,mp3 spelare, kamera och GPS? En pryl för varje istället för en kombinerad.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller med.

Vet inte hur de tänker med det där, vill jag ha en produkt så köper jag den specifikt, vill jag ha en annan köper jag den, knappast båda i samma.
Borde vi inte ha lärt oss vid det här laget att modulära/sepparata varor/produkter/maskiner/allt alltid är bättre och samtidigt oftast mera ekonomiskt, speciellt om den har en tendens att gå sönder?

Detdär tänket stämmer ju till viss del men samtidigt finns det många fall där det är mycket bättre med en grej för massor saker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detdär tänket stämmer ju till viss del men samtidigt finns det många fall där det är mycket bättre med en grej för massor saker.

Även om konceptet på de roterbara är helt okej så skulle jag aldrig våga köpa en sån produkt.

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Även om konceptet på de roterbara är helt okej så skulle jag aldrig våga köpa en sån produkt.

Varför? Om vi säger att du väntar 2 år och alla misstag och barnsjukdomar är botade på de nya, skulle du köpa då eller är det konceptet i sig du är rädd för?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Varför inte bara göra som HP gjorde i några av sina laptops, gör skärmen roterbar.

håller med, känns bara jäkligt onödigt det här

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Avstängd

SÅÅÅÅÅÅ onödigt!!!! Det där ska de inte tillkännage, det där ska de skämmas över att de ens vill gå ut med

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

SÅÅÅÅÅÅ onödigt!!!! Det där ska de inte tillkännage, det där ska de skämmas över att de ens vill gå ut med

Sluta trolla bara.

OnT: Grymt för de som inte har råd att köpa en värstingbärbar och en värstingtablet, kan bli en storsäljare om priset är rimligt (8-9000)

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Absurd:

SÅÅÅÅÅÅ onödigt!!!! Det där ska de inte tillkännage, det där ska de skämmas över att de ens vill gå ut med

Detta e ju inte nytt, direkt. dual-screen-laptops har ju funnits en bra tag, kanske inte lika l:ange som vridbara sk.armar, men ett bra tag i alla fall..

http://www.itechnews.net/2007/01/07/asus-w5fe-worlds-first-du...
och klassikern... http://www.mobilewhack.com/acer-iconia-6120-dual-screen-noteb...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tycker detta fenomen legat länge i luften. Några tillverkare har liknande produkter, men trodde faktiskt att det skulle ha blivit mer utbrett än det är idag. Tycker att detta fenomen härstammar lite från den Vista tiden då laptopar skulle ha externa små lcd displayer/fönster som kunde visa inkommande mail etc. Varför jag säger just Vista tiden, är att det var då man började med Gadgets. Vad jag kommer ihåg så fanns de de vanliga Gadget'arna som funkade till det vanliga skrivbordet och några som funkade till "externa" skärmar/fönster, såsom en liten lcd-display på utsidan av lappisen. Har totalt glömt bort att det faktiskt fanns en och en annan sådan laptop. Har ju totalt försvunnit nu..tycker dock att detta är en fortsättning på den tekniken med dubbla fönster, samt att denna nya teknik har anpassats efter dagens behov av tablets...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

Menar det, det är ju inte så att HP började med det för en månad sen. Deras burkar med roterbar skärm med touch har dom haft i många år nu. Blir ju bara sjukt dyrt med dubbla skärmar till ingen nytta.

http://www.buy-stuff.org.uk/wp-content/uploads/2011/07/Hp-Tab...

Det blir en enklare design eftersom du slipper ha ett krångligt gångjärn. Dessutom är det mycket häftigare. Den stora nackdelen är väl priset och reptåligheten. Det är ju betydligt smidigare att slippa vika runt datorn om man inte måste. Vore ju sjukt najs om det fanns en liten snabbknapp på sida för att väcka skärmen i locket, sen är det bara att köra. Så kan du stå och leka origami med din dator bredvid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24