Bluescreen efter Cpu-kylare installation

Permalänk
Medlem

Bluescreen efter Cpu-kylare installation

Hej, förrigår installerade jag en ny kylare, det gick bra till slut men fick verkligen kämpa fysiskt i början.

Nu har jag problem med BS och jag misstänker att det orsakas av en skada som skedde under installationen. Inte på CPUn utan på moderkortet.

Skruvmejseln förlorade fäste och slog i en del av moderkortet. När jag öppnade upp datorn idag var det två-tre cylinderaktiga metalldelar rörande. Jag minns att skruvmejseln träffade rn metalldel som ligger precis under Cpukylaren.

Jag har dumpfilerna från BS, minnesdiagnostik fastnade så den avbröt jag. Ska försöka lägga upp filerna från mobilen om det går. Ja kan inte läsa ena filen och därför inte klistra den här men men. Vi får se om jag får tag i en dator.

Ursäkta delar som är svåra att förstå, skriver på mobilen.

http://www.mediafire.com/?43t2580lmn87gp3 xml

http://www.mediafire.com/?hn214z7aba243cn dmp

Edit: Nu har minnesdiagnostiken sagt att inga fel hittades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eftersa:

Känns rätt att bumpa tråden, det här är frustrerande. En vänlig själ som kan hjälpa sökes. :/

Det är inte vanlig hederlig överhettning då? (om du har tur)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tyvärr, CPUn ligger pendlar mellan 28-37 celsius. Nu har jag installerat om OS'et och en gång blev det BS när jag försökte nå mina gamla filer. Eller så var det Aero temat, dvs grafisk problem. Det finns ju en drivrutin som ställer till det enligt dumpfilerna.

Om jag har placerat tråden fel ber jag en moderator att flytta den, fick nyss syn avdelningen "Stationära datorer: Support och övriga trådar"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eftersa:

Tyvärr, CPUn ligger pendlar mellan 28-37 celsius. Nu har jag installerat om OS'et och en gång blev det BS när jag försökte nå mina gamla filer. Eller så var det Aero temat, dvs grafisk problem. Det finns ju en drivrutin som ställer till det enligt dumpfilerna.

Om jag har placerat tråden fel ber jag en moderator att flytta den, fick nyss syn avdelningen "Stationära datorer: Support och övriga trådar"

Hm. Kan du ta en bild på den skadade delen på moderkortet?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta i felsäkert läge?

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Foton kommer alldeles snart. I felsäkert läge går det bra, tror jag, för jag har inte kört i läget så länge. Men just nu är jag på datorn och utan Aero går det ok verkar det som. Har bara gått några minuter men vi får se.

Permalänk
Avstängd

Skriver för att återkomma efter bild.

Permalänk
Medlem

Den del som är mest rörlig och jag inte har någon aning om vad det kan vara för nåt. Men rörligheten känns ytterst naturligt. Känns som att den har plats att röra på sig. Att dess "pins" är lite fjäderaktiga.

De delar jag kan ha skadat, vad jag tror. Den vänstra cylindern som visas av den tjocka pilen(höger i bilden) rör sig 2-3 mm.

Annat perspektiv för att den del som visas med gröna pilen ska ses bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eftersa:

Den del som är mest rörlig och jag inte har någon aning om vad det kan vara för nåt. Men rörligheten känns ytterst naturligt. Känns som att den har plats att röra på sig. Att dess "pins" är lite fjäderaktiga.

http://i45.tinypic.com/2yvrpn8.jpg

De delar jag kan ha skadat, vad jag tror. Den vänstra cylindern som visas av den tjocka pilen(höger i bilden) rör sig 2-3 mm.

http://i49.tinypic.com/2z89u1d.jpg

Annat perspektiv för att den del som visas med gröna pilen ska ses bättre.
http://i50.tinypic.com/2qk6nmf.jpg

På den första bilden som du har fyra pilar mot en metall platta: Det är en liten metall kylare och den ska vara rörlig.

Dom andra saker (cylindrarna) brukar vara lite rörliga som du beskriver.

Det som jag tror är problemet är att när du försökte ta lös den gamla CPU kylaren kan du ha flyttat CPU´n ur läge. Så ta av kylaren och ta ut CPU´n sen sätter du tillbaka den (kom ihåg spärren) och testa igen (Liknande hände mig

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eftersa:

Den del som är mest rörlig och jag inte har någon aning om vad det kan vara för nåt. Men rörligheten känns ytterst naturligt. Känns som att den har plats att röra på sig. Att dess "pins" är lite fjäderaktiga.

http://i45.tinypic.com/2yvrpn8.jpg

De delar jag kan ha skadat, vad jag tror. Den vänstra cylindern som visas av den tjocka pilen(höger i bilden) rör sig 2-3 mm.

http://i49.tinypic.com/2z89u1d.jpg

Annat perspektiv för att den del som visas med gröna pilen ska ses bättre.
http://i50.tinypic.com/2qk6nmf.jpg

Den stora är som sagt en kylare, till nordbryggan närmare bestämt.

Cylindrarna är kondensatorer (elektrolyt, så de har plus och minus-sida). De laddar upp ström som ett tillfälligt batteri och fungerar som utjämnare. Sitter de bredvid CPUn sådär, så har de oftast direkt med CPUns strömförsörjning att göra.

De sitter fastlödda ytmonterat på två små plattor på vardera sidan, det brukar märkas om de lossnat, för då kan du vicka upp dem från moderkortet i riktning antingen mot eller från silverstrecket/röda halvcirkeln, så man ser mellanrum. I såna fall behöver man värma fast dem med lödkolv igen.

Har du otur så kom du åt en kretsbana med skruvmejseln, men då borde du se ett jack någonstans i själva kortet, annars kan det vara att en elektrolytkondensator lossnat som sagt, det händer ibland när man är inne och skruvar om de inte suttit helt bra från början.

EDIT: Den lilla bruna med silverstreck är ju inte ytmonterad såg jag nu, så den sitter nog fast bra, den har vanliga metallpins genom kortet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar :). Av en okänd anledning känns datorn stadigare idag, det kanske var drivrutinrelaterat för jag har installerat om OS'et nu. Jag har haft fullt upp de senaste dagarna men imorgon kommer jag göra en mer grundlig check av insidan. Återkommer imorgon. Tack igen.

Permalänk
Medlem

en dum fråga till er kunniga. Om man monterar cpun fel på ett sätt låt oss säga, är det prestandan som blir långsam eller tänds datorn inte på? Alltså drabbas prestandan av att cpun har monterats fel eller är det så att datorn helt och hållet tänds inte om det är ett minsta problem?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

en dum fråga till er kunniga. Om man monterar cpun fel på ett sätt låt oss säga, är det prestandan som blir långsam eller tänds datorn inte på? Alltså drabbas prestandan av att cpun har monterats fel eller är det så att datorn helt och hållet tänds inte om det är ett minsta problem?

Som jag vet så är (pinnsen) dom små piggarna på CPU´n gjorda så att man inte ska kunna sätta den fel och det finns även en pil åt vilket håll den ska ligga.

Men som sagt om det på något sätt skulle gå så skulle man nog märka det när man t,ex: sätter fast spärren (det skulle nog bli tungt att stänga den) och även likadant men CPU Kylaren det hade nog känts onaturligt. Dator kommer nog inte att starta. Inga frågor är för dumma!

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Som jag vet så är (pinnsen) dom små piggarna på CPU´n gjorda så att man inte ska kunna sätta den fel och det finns även en pil åt vilket håll den ska ligga.

Men som sagt om det på något sätt skulle gå så skulle man nog märka det när man t,ex: sätter fast spärren (det skulle nog bli tungt att stänga den) och även likadant men CPU Kylaren det hade nog känts onaturligt. Dator kommer nog inte att starta. Inga frågor är för dumma!

tack, vill e bara vara säker

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

tack, vill e bara vara säker

No problem

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Jag installerade om CPU'n, som mecke96 sade så verkade det vara problemet. Men jag BS igen, dock. Men nu har jag spelat lite över 3h utan att den har slocknat. Det har varit så konstigt med dessa errors, de har verkligen varit random så man inte kan sätta fingret på. Dock tror jag inte att det är problem med minnet. För ofta har datorn pallat när man kört program som belastar minnet. Helt ärligt vet jag inte om det är över nu eller inte, därför har jag varit varsam med med uppdateringar här. Men jag tackar er alla som svarade.