Kan inte hitta en "optimal" wizz-build!

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta en "optimal" wizz-build!

Hej!
Har en lvl 60 med ca 32k hp och ca 15k dps (2hands båge, 1,80 AS)..
Mitt stora bekymmer är att jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska ha min build!
Kör just nu med magic missile med charged blast och arcane orb med tap the source som M1 och M2
1 - Venom hydra
2 - teleport med fracture
3 - energy armor med force
4 - blizz

passiva varierar, men oftast astral, galvanazing ward och cold blooded.

Tycker rent krasst att hydran gör en hel hop med skada..men detta så länge jag har fienderna ståendes i poolen, vilket sällan händer när man kitear.
teleport är asbra, men har för lång cooldown , vilket skulle kunna lösas med illusionist, men då tappar jag både tiden på armor och hp regen, alt cold blooded och då är blizz direkt löjlig.
Armorn måste nästan vara kvar och sen har vi blizz...
Hur ja än väljer så tappar jag nåt annat som ja inte riktigt kan väga upp...sjukt irri!

Så ni som har mer kundskap och erfarenhet..va säger ni? hur kombinerar man skillsen bäst?

Permalänk
Medlem

Ta bort hydran och släng in magic weapon med force weapon

Permalänk

Jag har en Wizard med 20k hp & 18k dps.
Klarar Act 1 inferno utan större svårigheter och farmar just nu gear för Act 2.
Vissa Elitepacks är dock pain in the ass, speciellt dem med Fast eller Teleport.

M1: Magic Missile - Seeker
M2: Arcane Orb - Celestial Orb
1: Teleport - Wormhole
2: Hydra - Venom Hydra
3: Energy Armor - Force Armor
4: Magic Weapon - Venom

Passiva: Kör alltid med Galvanizing Ward och Astral Precence. Den 3e kör jag Temporal Flux vid soloing och Glass Canon när jag är i party.

Har testat Diamond Skin - Crystal Shell istället för Teleporten, det har sina fördelar i vissa situationer men nackdelar i andra. Och kan inte riktigt bestämma mig vad som är bäst

Permalänk

Jag ligger på runt 28k hp, 48k dps och är i act 4 atm och har klarat mig igenom spelet med denna build
http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#aQSORl!dYW!aZZYb...
Tycker den fungerar väldigt bra, kan kita i dödagar så länge det finns plats för det.
Jag föredrar även wormhole så man kan komma bort lite längre från mobsen.
Hoppas att det gav lite inspiration iaf

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk
Medlem

Ta bort hydra känns inte som ett alternativ faktiskt, eftersom du kitar så jäkla mycket så tappar man massor med dmg på att inte ha något som passivt tar hand om dödandet åt dig..däremot funderade jag på att eventuellt testa med arcane hydra och temporal flux för att dra nytta av både acrane orbs samt att hydran då kör arcane dmg istället för venom.

Magic weapon vet ja inte riktigt hur ja ställer mig till..visst, den ger dmg boost, men gör inget om jag inte kan skotta.

Å andra sidan så har jag ingen movement speed..så ihop med säg 10-15% movement, kanske det kan vara värt att även dra in magic weapon...

Permalänk

Klarade nyss Inferno act I. Ligger på runt 30k hp o 19k damage.

Kör detta: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#bcSORQ!dYW!bYZYY...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Ta bort hydra känns inte som ett alternativ faktiskt, eftersom du kitar så jäkla mycket så tappar man massor med dmg på att inte ha något som passivt tar hand om dödandet åt dig..däremot funderade jag på att eventuellt testa med arcane hydra och temporal flux för att dra nytta av både acrane orbs samt att hydran då kör arcane dmg istället för venom.

Magic weapon vet ja inte riktigt hur ja ställer mig till..visst, den ger dmg boost, men gör inget om jag inte kan skotta.

Å andra sidan så har jag ingen movement speed..så ihop med säg 10-15% movement, kanske det kan vara värt att även dra in magic weapon...

Tror inte du kommer klara Butcher utan hydra och magic weapon.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tror inte du kommer klara Butcher utan hydra och magic weapon.

pratar vi hell eller inferno? för på hell gick han ner på 2a försöket med 11k dmg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Klarade nyss Inferno act I. Ligger på runt 30k hp o 19k damage.

Kör detta: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#bcSORQ!dYW!bYZYY...

Har inte frost hydra rätt kort AoE?

Permalänk
Medlem

Kör inte med force armor om du inte kör med lite hp o förlitar dig på diamond skin, varför?

"
Energy Armor
Skill Rune - Force Armor
Amount of damage absorbed from a single attack will now cap at 100% of a player's maximum Life
"

http://eu.battle.net/d3/en/blog/4662223/?src=launcher.d3

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kör inte med force armor om du inte kör med lite hp o förlitar dig på diamond skin, varför?

"
Energy Armor
Skill Rune - Force Armor
Amount of damage absorbed from a single attack will now cap at 100% of a player's maximum Life
"

http://eu.battle.net/d3/en/blog/4662223/?src=launcher.d3

edit: Ja, ja e medveten om att den är nerfad, fast alla hits under 100% reduceras fortfarande till 35% så om jag som idag har runt 32k hp och får en smäll på 30k så bör den ta 10,5k istället för 30k

Permalänk
Medlem

Force armor funkar fint sålänge som man har resistance och hp. Med dina 32k hp behöver du ta en 43k+ hit innan du tar mer än 35% hp av ett slag.

Jag tycker inte att det finns någon "optimal" build för wizzards. Använd skills beroende på vad du vill göra, för att göra igenom akter för valor buffs brukar jag köra på http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#blSORQ!dfa!bbZYb... runan på teleport byter jag till fractal ibland men har börjat tröttna på att kopiorna blir ignorerade och jag blir attackerad ändå.

Permalänk
Medlem

Kruxet är ju att man inte kan byta när man väl fått sina 5 NV´s annars vore det ganska enkelt att bara switcha.

Kommer testa ikväll med arcane hydra och temporal flux istället för galvanising ward, den plus blizz borde ge en högre andel slow eftersom temporal slow + blizz borde stacka =60% slowness..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Kruxet är ju att man inte kan byta när man väl fått sina 5 NV´s annars vore det ganska enkelt att bara switcha.

Kommer testa ikväll med arcane hydra och temporal flux istället för galvanising ward, den plus blizz borde ge en högre andel slow eftersom temporal slow + blizz borde stacka =60% slowness..

Nej man vill ju inte byta när man sitter på 5 stacks. Men om man ska farma goblins kanske man vill ha en helt annan uppsättning skills.

Även de olika akterna är olika nog för att välja olika skills tycker jag. I akt 1 behöver man inte alls lika mycket slows som de andra imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzit:

Nej man vill ju inte byta när man sitter på 5 stacks. Men om man ska farma goblins kanske man vill ha en helt annan uppsättning skills.

Även de olika akterna är olika nog för att välja olika skills tycker jag. I akt 1 behöver man inte alls lika mycket slows som de andra imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst är det så, act 2 är ju helt galen utan blizz med dom där jävla getingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

edit: Ja, ja e medveten om att den är nerfad, fast alla hits under 100% reduceras fortfarande till 35% så om jag som idag har runt 32k hp och får en smäll på 30k så bör den ta 10,5k istället för 30k

Vart har du läst de? Som ja förstår det så är de helt ändrat till 100% även om de slår under din hp?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzit:

Nej man vill ju inte byta när man sitter på 5 stacks. Men om man ska farma goblins kanske man vill ha en helt annan uppsättning skills.

Även de olika akterna är olika nog för att välja olika skills tycker jag. I akt 1 behöver man inte alls lika mycket slows som de andra imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sushifrukt:

Vart har du läst de? Som ja förstår det så är de helt ändrat till 100% även om de slår under din hp?

vadå under din hp?

"Amount of damage absorbed from a single attack will now cap at 100% of a player's maximum Life"

detta tolkar jag som att så länge slaget inte överskrider 100% av hp, i mitt fall 32-33k, så kommer skadan reduceras till 35%, eller har jag misstolkat de hela??

Permalänk

Builden jag tog Act 1 - Act 4 med: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#ROXlSQ!adf!bYabZ...
Builden jag tog Diablo med: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#aOXRSQ!bdf!cYabZ...

"Blizzard förlorar damage, då blir den löjlig." - Herregud, använder du Blizzard för damage skall du re-rolla till något annat nu.
"Hydra känns dåliga, de står sällan i pools.." - Ja, för du har ett skit vapen.
"Teleport har för lång cooldown." - Kör illusionist, annars ser du den sistnämnda delen av mitt svar på fråga 1.

Ha aldrig ett vapen med över ~1.6 at/s. Det håller inte. Dina spells gör weapon damage, så attack speed på vapen spelar ingen roll.
Skaffa ats på ringar, amulet och gloves.
Movementspeed är ett måste, ha runt 12%.

Snälla, fortsätt inte så som du gör.
Glass Cannon / Coold Bloded / Astral är värdelösa i inferno (om du inte har end-game gear).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Builden jag tog Act 1 - Act 4 med: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#ROXlSQ!adf!bYabZ...
Builden jag tog Diablo med: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#aOXRSQ!bdf!cYabZ...

"Blizzard förlorar damage, då blir den löjlig." - Herregud, använder du Blizzard för damage skall du re-rolla till något annat nu.
"Hydra känns dåliga, de står sällan i pools.." - Ja, för du har ett skit vapen.
"Teleport har för lång cooldown." - Kör illusionist, annars ser du den sistnämnda delen av mitt svar på fråga 1.

Ha aldrig ett vapen med över ~1.6 at/s. Det håller inte. Dina spells gör weapon damage, så attack speed på vapen spelar ingen roll.
Skaffa ats på ringar, amulet och gloves.
Movementspeed är ett måste, ha runt 12%.

Snälla, fortsätt inte så som du gör.
Glass Cannon / Coold Bloded / Astral är värdelösa i inferno (om du inte har end-game gear).

Perfekt!! konkret och konstruktiv kritik! tar gärna emot mer pointers för att optimera!
Fråga - är det fördelaktigare med 1H + OH eller en fet jävla 2H staff?
Ser att du varken kör signature eller secondary typ arc-orb, innebär alltså attt du är helt beroende av slow på blizz + att hydran skall göra allt jobb, håller verkligen det i längden? lär behövas bra med DPS för en sån build?

Permalänk

Jag sitter själv med 33k DPS med wand samt sköld.
Bild på stats: http://img715.imageshack.us/img715/7329/screenshot007hf.jpg
Det är ett måste med sköld i inferno, skulle jag säga.
Med runan på blizzard kan jag nästan lägga den så ofta jag känner för det.
Blizzard håller dem på plats och låter dem stacka, så att Venom Hydra kan bygga upp pools på gruppen.

Fungerar fint.

Samt, med illusionist, använd teleport när du känner att de är för nära. Se den alltså inte som en "CD".
Om du ser den som en "CD" kommer du dö ofta, det gjorde jag. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Ha aldrig ett vapen med över ~1.6 at/s. Det håller inte. Dina spells gör weapon damage, så attack speed på vapen spelar ingen roll.
Skaffa ats på ringar, amulet och gloves.
Movementspeed är ett måste, ha runt 12%.

Snälla, fortsätt inte så som du gör.
Glass Cannon / Coold Bloded / Astral är värdelösa i inferno (om du inte har end-game gear).

Du säger att man inte ska ha mer än 1.6 attacker per sek på vapen o sen att man ska stacka attack speed på gearen? Attack speed bonus på vapen och på gearen gör exakt samma sak och det är definitivt ingen nackdel med att ha jättehög attack speed på vapnet. Högre attack speed ger mer attacker på kort tid vilket är jättebra för kiting på inferno.
Movespeed som du säger är jättevärt o ha, skaffa så mycket du bara kan.

Permalänk
Skrivet av Ozzit:

Du säger att man inte ska ha mer än 1.6 attacker per sek på vapen o sen att man ska stacka attack speed på gearen? Attack speed bonus på vapen och på gearen gör exakt samma sak och det är definitivt ingen nackdel med att ha jättehög attack speed på vapnet. Högre attack speed ger mer attacker på kort tid vilket är jättebra för kiting på inferno.
Movespeed som du säger är jättevärt o ha, skaffa så mycket du bara kan.

Attack speed på vapen är en slösad stat, då du oftast har en dagger med +25% ats eller crossbows, t.ex.
Eftersom att alla dina attacker baserar sig på ditt vapens damage, och ingen av dina spells på på ats, är det mer värt att ha weapon damage som fan, och sedan attack speed på resterande gear. Förstår du hur jag menar?

Allt ats gör är att slänga upp din blizzard/hydra snabbare.
(pro-tip: "100% wpn dmg" är inte DPS'n som visas på vapnet; "400 - 800 damage" + "300 - 450 poison damage" + "49% damage" osv.. är det som räknas)

Permalänk
Inaktiv

Men med den logiken kan man lika gärna säga att man ska ha atk speed på vapen och sedan stacka int istället för atk speed på armor?

Men det är en konstigt grej.. alla spells säger "% of weapon damage", men man kan inte se sin totala weapon damage någonstans. Man får typ ta DPS och dividera med sin attack speed.

Permalänk
Avstängd

45k dps.
23k hp.
wizards för mig är dps, men utan gear är man ett lätt föremål att skjuta på, föredrar direkt dmg, att kita är inte min stil.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

45k dps.
23k hp.
wizards för mig är dps, men utan gear är man ett lätt föremål att skjuta på, föredrar direkt dmg, att kita är inte min stil.

Hur går det med Act 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Attack speed på vapen är en slösad stat, då du oftast har en dagger med +25% ats eller crossbows, t.ex.
Eftersom att alla dina attacker baserar sig på ditt vapens damage, och ingen av dina spells på på ats, är det mer värt att ha weapon damage som fan, och sedan attack speed på resterande gear. Förstår du hur jag menar?

Allt ats gör är att slänga upp din blizzard/hydra snabbare.
(pro-tip: "100% wpn dmg" är inte DPS'n som visas på vapnet; "400 - 800 damage" + "300 - 450 poison damage" + "49% damage" osv.. är det som räknas)

förstår vad du menar, förstår inte hur du tänker
Vad för stats vill du ha istället för attack speed på ett vapen? Du kan ha en hel del stats på ett vapen.

Permalänk
Skrivet av Ozzit:

förstår vad du menar, förstår inte hur du tänker
Vad för stats vill du ha istället för attack speed på ett vapen? Du kan ha en hel del stats på ett vapen.

Vapen skall ha damage.
Vi säger så här;
Ett vapen har 500 - 600 damage och +21% ats.
Totalt har då detta vapen 1200 DPS (Den feta siffran när du inspekterar vapnet).
Spellen gör då INTE 100% av 1200, utan 100% av 500 - 600 damage.

Ett annat vapen har 500 - 600 damage och + 21% Damage.
Vapnet har då 1400 DPS (Den feta siffran när du inspekterar vapnet)
Spellen gör då 100% av 1400 (om detta vapen har 1.0 i at/s).

Förstår ni?
Att ha ats på vapen ökar inte damage, om ni inte sitter och skjuter missiles en efter en dvs.

Hydra och Blizzard blir påverkas alltså inte av ats på vapen, endast denna 500 - 600 damage. Ats på vapen gör bara att ni slänger upp dem snabbare.
Om ni nu har ats på gear, slänger ni upp dem snabbare samtidigt som blizzard/hydror/we gör mer damage.

Det är inte "dåligt" att ha ats på vapen, men det är en slösad stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Hydra och Blizzard blir påverkas alltså inte av ats på vapen, endast denna 500 - 600 damage. Ats på vapen gör bara att ni slänger upp dem snabbare.
Om ni nu har ats på gear, slänger ni upp dem snabbare samtidigt som blizzard/hydror/we gör mer damage.

Det är inte "dåligt" att ha ats på vapen, men det är en slösad stat.

Hydra påverkas av IAS.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Vapen skall ha damage.
Vi säger så här;
Ett vapen har 500 - 600 damage och +21% ats.
Totalt har då detta vapen 1200 DPS (Den feta siffran när du inspekterar vapnet).
Spellen gör då INTE 100% av 1200, utan 100% av 500 - 600 damage.

Ett annat vapen har 500 - 600 damage och + 21% Damage.
Vapnet har då 1400 DPS (Den feta siffran när du inspekterar vapnet)
Spellen gör då 100% av 1400 (om detta vapen har 1.0 i at/s).

Förstår ni?
Att ha ats på vapen ökar inte damage, om ni inte sitter och skjuter missiles en efter en dvs.

Hydra och Blizzard blir påverkas alltså inte av ats på vapen, endast denna 500 - 600 damage. Ats på vapen gör bara att ni slänger upp dem snabbare.
Om ni nu har ats på gear, slänger ni upp dem snabbare samtidigt som blizzard/hydror/we gör mer damage.

Det är inte "dåligt" att ha ats på vapen, men det är en slösad stat.

Som sagt, jag förstår vad du menar. Jag vet hur weapon damage påverkar spells. Det jag inte förstår är hur du tänker. Ett vapen kan ha +21% damage OCH +21% attack speed.
Att säga att attack speed är en slösad stat på ett vapen och en bra stat på en ring förstår jag inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av SanCo:

Hydra påverkas av IAS.

Det gjorde det visst, konstigt nog då hydrorna inte "spottar" snabbare. Testade detta själv då jag var fundersam.

Skrivet av Ozzit:

Som sagt, jag förstår vad du menar. Jag vet hur weapon damage påverkar spells. Det jag inte förstår är hur du tänker. Ett vapen kan ha +21% damage OCH +21% attack speed.
Att säga att attack speed är en slösad stat på ett vapen och en bra stat på en ring förstår jag inte riktigt.

Om du hittar ett 1h-vapen med +21% OCH +21% damage bör du nog sälja det på AH för ringa 50m eller dylikt.
Om du endast har +21% attack speed på ett vapen är det en "slösad" stat.
Då det inte finns gear med "+x% damage" så bör det finnas på vapnet istället.