Fractal Design släpper Node 304 och 605

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design släpper Node 304 och 605

Svenska Fractal Design inleder närvaron på datormässan Computex genom att lansera serien Node med två nya chassin för kompakta datorsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Node 304 såg ju riktigt trevlig ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Avstängd

Nice!

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Proffsmoddare

Sista såg riktigt bra ut!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Blev sugen på att göra ett serverbygge i sista chassit.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Desktoplådan skulle inte skämmas i någon hifi-bänk?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag känner en ny HTPC på gång

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hade jag inte redan haft ett Antec Fusion så skulle desktop varianten varit en stark tävlande i min mediabänk.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Gud va snygga lådor! Visste väl att dem höll på med något

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Lustigt att tillverkarna verkar sträva mot HIFI-liknande high-end utrustning och ändå har mage att smälla på en stor logga. Det motarbetar ju vad de eftersträvar enligt mig i allafall

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer det chassin utan plats för cd läsare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, har varit ont om ITX-chassin som både ser bra ut och man kan bygga något kraftigare burkar i , skönt att det äntligen börjar hända något på den fronten! Men hur kan det bara vara 165mm kylarplats i 304:an, den var ju 210mm hög, inte tar moderkortet med processor mycket mer än 10mm av den höjden ? :/

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

ser bra ut men att ha loggan sådär i stot i fronten är inte snyggt

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Liggande HTPC chassin känns det som man inte ser så ofta nuförtiden. Kanske vettigt av Fractal att komma med uppstickaren 605 där

...

304 är klart intressant, men frågetecken finns:
- Var sitter luftintaget i fronten för 92 mm fläktarna?
- På vilken ledd sitter nätagget, dvs var leds utblåsluften från agget ut?
- Hur funkar de där HD-burarna? Hur många HD-platser tappar man med långa grafikkort? (2?)
- Ingen extern enhet alls? Många tycker säkert det är ok eller till och med bra, men jag har gärna en optisk enhet. (åtminstone en slim)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Trevligt, har varit ont om ITX-chassin som både ser bra ut och man kan bygga något kraftigare burkar i , skönt att det äntligen börjar hända något på den fronten! Men hur kan det bara vara 165mm kylarplats i 304:an, den var ju 210mm hög, inte tar moderkortet med processor mycket mer än 10mm av den höjden ? :/

Det tar mer än 10mm. Du har en monteringsplatta + monteringsskruvar. Du monterar ju inte på chassiutsidan precis. =D

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på att byta till mITX samt modulärt agg och sedan klämma in systemet i 304:an.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

605 var gryyymt snygg

Permalänk
Medlem

fan att man inte väntade tills nu med att bygga sitt tävlingsbidrag, det där var ju helt episk design. sex hårddiskar hur fan lyckas man komma på en sån genial idé?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

ser bra ut men att ha loggan sådär i stot i fronten är inte snyggt

Precis vad jag tänkte. 605 var ju riktigt stilren om det inte hade lyst upp med Fractal Design mitt på burken. Där gick det chassiet bort liksom....

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Liggande HTPC chassin känns det som man inte ser så ofta nuförtiden. Kanske vettigt av Fractal att komma med uppstickaren 605 där

...

304 är klart intressant, men frågetecken finns:
- Var sitter luftintaget i fronten för 92 mm fläktarna?
- På vilken ledd sitter nätagget, dvs var leds utblåsluften från agget ut?
- Hur funkar de där HD-burarna? Hur många HD-platser tappar man med långa grafikkort? (2?)
- Ingen extern enhet alls? Många tycker säkert det är ok eller till och med bra, men jag har gärna en optisk enhet. (åtminstone en slim)

ser ut som att nätagget skall sitta långt fram i chassit där det suger in luft underifrån och blåser ut varmluft på höger sida av chassit om man ser framifrån.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

605an var ju intressant. Man undrar ju dock om det är ljuddämpande över huvud taget? Har just nu ett Fractal Design R3 som jag är jättenöjd med och som håller nere ljudnivån ganska bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Illa med loggan sådär på mitten av chassiet.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar Fractal vakna till liv igen, tyckte det kändes lite som dom låg på is ett tag tills dom släppte sina nya nätdelar. Och nu detta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är ett lite konstigt val att göra 605 anpassat till full-atx?
Hade det inte varit bättre med mATX och göra det lite mindre?

I övrigt tycker jag det var grymt snyggt och jag gillar den vita loggan som bryter snyggt mot det svarta...

Permalänk
Medlem

Var på tiden att de släppte en ITX låda i mindre format men rymmer ett större grafikkort utan att behöva modda hela buren.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Trevligt, har varit ont om ITX-chassin som både ser bra ut och man kan bygga något kraftigare burkar i , skönt att det äntligen börjar hända något på den fronten! Men hur kan det bara vara 165mm kylarplats i 304:an, den var ju 210mm hög, inte tar moderkortet med processor mycket mer än 10mm av den höjden ? :/

processor+sockel+mb 10-15mm
distanser 6-7mm
chassiefötter och bottenplåt 20mm antar att de räknar med fötterna eftersom de behövs för att nätagget ska kunna ta luft underifrån chassiet.

det blir nog iaf ~40mm sen tror jag nog att de räknar med nån form av utrymme mellan kylaren och "taket" annars blir det nog bucklor

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Jag som ville ha lite kärlek till microATX, var ska jag annars få plats med ljudkortet.. =(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Liggande HTPC chassin känns det som man inte ser så ofta nuförtiden. Kanske vettigt av Fractal att komma med uppstickaren 605 där

...

304 är klart intressant, men frågetecken finns:
- Var sitter luftintaget i fronten för 92 mm fläktarna?
- På vilken ledd sitter nätagget, dvs var leds utblåsluften från agget ut?
- Hur funkar de där HD-burarna? Hur många HD-platser tappar man med långa grafikkort? (2?)
- Ingen extern enhet alls? Många tycker säkert det är ok eller till och med bra, men jag har gärna en optisk enhet. (åtminstone en slim)

Förstår inte heller mig på 92mm fläktar...finns ju plats för 140mm utan att man snor plats från varesig hdds, grafikkort eller nått ser det ut som.
Optisk enhet kan jag förstå att många väljer bort, fler köper spel/program över nätet och många installerar Windows via USB sticka sen kan man ju alltid köpa en extern och koppla via USB som kostar 50-100kr mer.

Nätdelen lär sitta som i Silverstones highend chassi för miniITX och skickas ut på höger sida.
Något som är bra med denna är att man får välja själv vad för nätdel, visst kommer det bli tajt då normalstora kablar är ganska långa för ett så pass litet chassi men inte omöjligt.