Permalänk

Bäst till spel?

Hej! Ska köpa mig en ny prolle, har kollat på både AMD FX-4170 X4 processoren och AMD FX-6100 processoren. Vet bara inte vilken utav dessa som skulle vara bäst/piggast inom spel, den med snabbast GHz eller den med flest kärnor? tänker på spel som bf3 och liknande.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Om du bestämt dig för AMD så tycker jag att du ska satsa på 8120.

Benchmarks här.

Permalänk

AMD FX-6100 presterar bäst Bf3 utav dom två nämnda iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

AMD FX-6100 presterar bäst Bf3 utav dom två nämnda iallafall

Dock så är det i princip bara de senaste spelen som kan använda 6 kärnor ^^ kommer antagligen prestera sämre i äldre spel

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Skrivet av Fetkoala:

Dock så är det i princip bara de senaste spelen som kan använda 6 kärnor ^^ kommer antagligen prestera sämre i äldre spel

Rätta mig om jag har fel men den kommer fortfarande inte prestera sämre eftersom att det är 6 kärnor, Den kommer prestera efter vad spelet begär inte sämre bara för att det är en hexa core.

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hmm okej, men är det någon här som lyckas komma upp i bra fps på högra grafik med nån utav dessa AMD-processorerna? eller är de ett utav de sämre valen av processor?

Fungerar föresten den kända Phenom II X4 965 på ett AM3+ moderkort? de ska inte va någon skillnad va?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Hmm okej, men är det någon här som lyckas komma upp i bra fps på högra grafik med nån utav dessa AMD-processorerna? eller är de ett utav de sämre valen av processor?

Beror väl på vad du har för GPU eller?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Entusiast

Leta reda på en CPU ifrån "gamla" Phenom II (965) Serien. Mer CPU för pengarna, utan tvekan.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetkoala:

Dock så är det i princip bara de senaste spelen som kan använda 6 kärnor ^^ kommer antagligen prestera sämre i äldre spel

så en prolle från 2012 kommer prestera sämre i äldre spel? bättre med en prolle från 90 talet till gamla spel, är det så du tänker? bara nyfiken

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Beror väl på vad du har för GPU eller?

Jo, jo de är klart de gör! (har asus 560) ville bara veta ifall de är någon som lyckas fixa spelen med bra fps osv utan att processoren sviker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Som du ser där så har 8120 och Phenom II likvärdig prestanda i BF3.

Bulldozer:
+
Prisvärd prestanda i flertrådade applikationer.
-
Klockar inte bra.

Phenom II:
+
Klockar bra.
-
Börjar försvinna från marknaden.

Om man inte anser sig ha råd med en 8120 bör man leta upp en Phenom II så att man iaf kan klocka sig till vettig prestanda.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Leta reda på en CPU ifrån "gamla" Phenom II (965) Serien. Mer CPU för pengarna, utan tvekan.

Mvh,
Patrik

Jofan, såg att nån nämnde det också. Och den visar bättre i test med. funderar på den faktiskt!

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Som du ser där så har 8120 och Phenom II likvärdig prestanda i BF3.

Bulldozer:
+
Prisvärd prestanda i flertrådade applikationer.
-
Klockar inte bra.

Phenom II:
+
Klockar bra.
-
Börjar försvinna från marknaden.

Om man inte anser sig ha råd med en 8120 bör man leta upp en Phenom II så att man iaf kan klocka sig till vettig prestanda.

Finns på inet för ynka 989 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Finns på inet för ynka 989 kr

Jag skulle säga att det är ett bra köp. (Om det inte är så att du också kör mkt vältrådade saker på datorn)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag skulle säga att det är ett bra köp. (Om det inte är så att du också kör mkt vältrådade saker på datorn)

Kör för det mesta bara Heroes of newerth, men blivit sugen på bf3 och liknande spel numera, lite keligt när ens egen dator är för slö, grafikkortet hänger med hyfsat men processoren med 2 kärnor.... neeein! Men jo visst verkar de som ett bra köp, blir förmodligen den och ett nytt moderkort :).

Permalänk
Medlem

Det är ett kap med Phenom II processorn, men om jag hade varit du hade jag gått efter Intel, men det är ju upp till dig!
Jag hade absolut inte tagit Bulldozern!

Permalänk

Själv kör jag på en fx4100 och har inte märkt några brister med den.
Tuffar på bra, även med originalkylaren, även om jag vill ha en 3rd market kylare snart för att klocka lite.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Focal:

Det är ett kap med Phenom II processorn, men om jag hade varit du hade jag gått efter Intel, men det är ju upp till dig!
Jag hade absolut inte tagit Bulldozern!

Kollat på intel förr, dom verkar vara på topp, t.ex 2500K är ju en av dom toppade processorena vad jag vet. men är sugen på AMD, vet inte vad de är som drar mig dit.

Skrivet av lucifer579:

Själv kör jag på en fx4100 och har inte märkt några brister med den.
Tuffar på bra, även med originalkylaren, även om jag vill ha en 3rd market kylare snart för att klocka lite.

Där ser man, vad brukar du göra på datorn? typ bara surf/filmer osv eller spelar du mer krävande spel också?
Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Som du ser där så har 8120 och Phenom II likvärdig prestanda i BF3.

Bulldozer:
+
Prisvärd prestanda i flertrådade applikationer.
-
Klockar inte bra.

Phenom II:
+
Klockar bra.
-
Börjar försvinna från marknaden.

Om man inte anser sig ha råd med en 8120 bör man leta upp en Phenom II så att man iaf kan klocka sig till vettig prestanda.

Var någonstans står det att BD:n inte klockar bra? För den klockar en hel del bättre än PII. Däremot vinner du inte lika mycket prestandamässigt som om man skulle klockat en PII.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kim_shady:

Kollat på intel förr, dom verkar vara på topp, t.ex 2500K är ju en av dom toppade processorena vad jag vet. men är sugen på AMD, vet inte vad de är som drar mig dit.

Där ser man, vad brukar du göra på datorn? typ bara surf/filmer osv eller spelar du mer krävande spel också?
Mvh!

Den kanske räcker för att han spelar röj och kollar FB o Youtube hela dagarna, men i BF3 får ju hans prolle stryk av 965, eller ja i alla spel egentligen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var någonstans står det att BD:n inte klockar bra? För den klockar en hel del bättre än PII. Däremot vinner du inte lika mycket prestandamässigt som om man skulle klockat en PII.

OK, jag omformulerar mig: Det finns mer prestanda att klocka fram ur Phenom II än vad det finns prestanda att klocka fram ur Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen hellre gått för en i3 med HT istället för AMD. Undantaget är AMD:s Thuban som kännetecknas av ett T i modellnamnet. Ex:

960T
1055T
1090T
1100T

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Den kanske räcker för att han spelar röj och kollar FB o Youtube hela dagarna, men i BF3 får ju hans prolle stryk av 965, eller ja i alla spel egentligen.

haha okej, så med andra ord så är 965 mer effektiv i spel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kim_shady:

haha okej, så med andra ord så är 965 mer effektiv i spel?

Skulle våga påstå det, ja.
Bulldozer moduler är inget att hänga i granen i dagläget (Personlig åsikt), presterar ungefär som Llano/Sämre i CPU tunga spel, men drar mer ström. (FX4100 / FX6100).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Skulle våga påstå det, ja.
Bulldozer moduler är inget att hänga i granen i dagläget (Personlig åsikt), presterar ungefär som Llano/Sämre i CPU tunga spel, men drar mer ström. (FX4100 / FX6100).

Okej, okej! tror jag bestämt mig då. Min tanke är inte att maxa alla spel utan att kunna spela på medel/hög utan jobbigt lagg/slött spelande.

Permalänk

Tack för alla svar, har förmodligen bestämt mig för att ta 965:an iaf, fått mycket bra kritik, billig och verkar klå bulldozer i test.

Åter igen tack för alla svar!

Permalänk

Ja kör med en phenom II X4 965 med en 6950 radeon ultra i bf3 med 40-60 fps med orginalklock(3.4)

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Den kanske räcker för att han spelar röj och kollar FB o Youtube hela dagarna, men i BF3 får ju hans prolle stryk av 965, eller ja i alla spel egentligen.

Jag spelar: Bf3 (medium), Diablo 3, wow.

Sen kanske något annat är bättre. Ville bara poängtera att den fungerar stabilt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *