Fläktarna på Direct CU II 7870 låter konstigt, andra kylare?

Permalänk
Medlem

Fläktarna på Direct CU II 7870 låter konstigt, andra kylare?

Fick ett 7870 direct CU II igår och märkte direkt att fläktarna har ett litet jobbigt ljud.

När fläkten ligger mellan 30-45% har det ett ljud liknande dammsugare, inte det höga ljudet utan det där lite vinande ljudet som dammsugare har.
Väldigt störigt att lyssna på då jag inte kan höra några av mina 6 andra fläktar i lådan.

Det är inte coilwhine då det slutar om jag stoppar fläktarna, och tvivlar jag kan rma det då det inte är coilwhine utan antagligen bara jag som inte tycker om ljudet fläktarna ger ifrån sig.
Mitt första Direct CU II så har inget att jämföra med.

Men mitt förra gigabyte OC 460 var extremt tyst och inget konstigt ljud hur högt fläktarna än gick.

Så finns det någon bra fläkt lösning man kan köpa och dra på istället?
Vattenkylning känns lite overkill bara för ett mid segment graffe.

Vill bara fläktarna ska vara lika tysta som mitt gtx 460 ;/

Tycker kortet blir varmt fort när man startar ett spel också, direkt upp till 60-70, men som sagt jämför ju med mitt 460 som hade väldigt låg temp även med max OC.

Permalänk

Du lider ant. av Coilwhine. Återlämna kortet så får du ett nytt

Permalänk
Medlem

Testa att sänka hastigheten på fläktarna, Direct CU II på nvidia kort är väldigt tyst och hörs knappt, så det kan vara något som inte stämmer, låter samtliga l fläktar ikadant?

Skrivet av BrutalOddball:

Du lider ant. av Coilwhine. Återlämna kortet så får du ett nytt

Han skrev att det inte var Coilwhine
Det är fläktarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är olika man uppfattar vad som är irriterande. Har själv aldrig ägt ett DCII eller liknande, men två Gigabyte WF kort som jag upplever som väldigt tysta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har också ett 7870 dc2 och det är nästintill ljudlöst vid normal belastning och fläkt på 30-40 %.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Testa att sänka hastigheten på fläktarna, Direct CU II på nvidia kort är väldigt tyst och hörs knappt, så det kan vara något som inte stämmer, låter samtliga l fläktar ikadant?

Han skrev att det inte var Coilwhine
Det är fläktarna.

Den främe fläkten (över gpun) låter värst.
När det är i idle mode 23% runt 40-45c så är det inget störande ljud, utan man hör fläktljud bara lite granna.
Men när det stiger upp mot 30-45% där omkring så kommer det där mer störiga "dammsugar" pipljudet. Provade att stoppa fläktarna, när jag stoppade den främre var det behagligt ljud ifrån den bakre, den lät men inte så illa.
Stoppade jag den bakre fanns ljudet kvar, inte lika högt kanske men det fanns kvar.

Problemet med att lämna tillbaka det är att en polare hade med sig kortet från usa så inte så lätt att skicka tillbaka direkt, därför jag undrar om andra lösningar.

Gjorde en kurva i msi på runt 30% fanspeed men kortet blev snabbt upp mot 90c+ då i ett spel som diablo3 så måste ändå öka kurvan.

Så svårt att förklara men ex:
http://www.youtube.com/watch?v=eedQkVIIT28 fast mycket lägre såklart, och fläktljudet är också lägre men det där "vinande/pip" ljudet som finns i dammsugare är det som jag störs av när fläkten går upp i varv.
Har inget emot om fläktarna hörs högt men andra lustiga ljud är jag extremt känslig för och har svårt för pga tinnitus och skit.

Edit
Kollade på denna:
http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

verkar vara enda som finns, står dock 7970 men enligt beskrivningen ska det passa till 7870 också.

Permalänk
Medlem

Mitt 560Ti med DCUII går upp i 42% (2100 rpm) vid belastning, fast jag tycker inte det låter mycket alls, hörs knappast då jag spelar musik medan jag spelar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite mer.
Provat annan nätdel, graffe och tagit bort det.

Dubbelkollat så det verkligen inte är coilwhine genom att öka fläktarna och stoppa dom och även kort bench och stoppa dom.

Det är definitivt den första fläkten (den som är direkt under gpun) Har även märkt att fläktarna är individuella, den under gpun går alltid snabbare än den bakre.
Den bakre är tyst och fin.

Nu ska jag bara vara säker på att http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt... passar på asus kortet.
Verkar göra det av vad jag luskat ut genom jämföra kylare me kort men vill gärna ha lite mer säkert svar på det.
Ändå 600 jävla spänn för en fucking kylare

Edit: hittade bilder på asus 7870 pcb och referens och dom är exakt likadana, tur det kanske att dom använt referens pcb

Permalänk

Har du kollat så att fläkten inte "ligger emot" nått? Jag hade problem med mina 570 DCII kort när jag fick dom att dels var några skruvar i kylarna lösa samt att ena fläktbladet inte var "monterat" riktigt...jag plockade isär kylaren och "tryckte ihop" fläkten lite, verkade precis som att inte lagren i fläkten satt i rätt läge. Ljudet försvann efter det iallafall.

Vet inte om du har samma ljud men jag hade ett vinande ljud från ena fläkten. Kan va värt att prova innan du köper en ny kylare för 600 :-

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

värt att prova, ska ju ändå montera ner det om jag köper ny
bbl!

^^

Edit: De hjälpte inget, fick bekräftat att PCB är exakt som referens iaf.