Gparted 3TB disk men fail i Vista

Permalänk
Medlem

Gparted 3TB disk men fail i Vista

Nu har jag kämpat några veckor men kommit till slutsats att jag har nåt slags undantagsfel alternativt är helt efterbliven och missat något uppenbart.

Jag har skaffat en WD Caviar på 3 TB intern disk. Windows kan inte hantera den utan visar bara 747 GB ungefär.
Google ledde mig till Gparted så ja skaffade senaste ubuntu, bootade upp på det, formaterade till GPT o la in NTFS som filsystem. Bootar upp datorn normalt och har då en RAW disk istället. Den visar visserligen rätt mängd minne på disken men tvingar mig att formatera i windows. Som den självklart inte klarar av. Jag kan ta bort volym o ratta runt en del samt formatera till de ca 747 GB men inget mer.

BIOS kan se disken som den ska så felet borde inte sitta där?
Om det är relevant så har jag 4 diskar i datorn och 3 externa. Varav den ena är 2 TB vilket jag lyckades lösa till slut på sin tid. Detta nya jävulskap är ett komplett mysterium. Alla guider jag hittat är simpla och verkar fungera för allmänheten men inte för mig.
Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS till senaste version gamla versioner klarar max 2TB och skulle kunna ställa till det när du ska boota, Jag antar att du körde en LIVE CD när du använde Gparted vilket skulle kunna förklara hur det funkade för dig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Får välla testa att flasha bios.. men det ser ju storleken på disken redan?
Yepp, kör på live cd fast via USB-sticka. Jag får nåt litet felmeddelande när det bootar igång men fungerar i övrigt. När jag fixat klart disken i Ubuntu brukar jag lägga över lite filer för o se om det ger resultat. Enda gången det fungerade va när jag testade FAT32 men då blev storleken 747 igen på vista av nån skum anledning.

Permalänk
Hedersmedlem

Drivrutinerna i Windows måste också vara uppdaterade och klara stora diskar. Varierar beroende på vilka kretsar som används.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ständigt uppdaterat operativ och gfx-kort. Rent konkret kan jag inte komma på vad mer för drivare som kan saknas? Intel hade nån iaf för att klara av stora diskar men jag kör på AMD så det hjälpte ju inte så mycket...

Permalänk
Medlem

Uppdatera till Windows 7.. Krångla inte med Vista! eller ta steget över till Linux världen och dra igång med ubuntu om alla dina program fungerar där (misstänker att du inte spelar eller håller på med något av betydelse eftersom du fortfarande använder vista)

sen så kan det vara så illa att moderkortstillverkaren inte har fullt stöd för 3tb i BIOS och då måste du köra operativsystem från en annan disk och ha 3tb som lagring

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så kan man bara ha en 3TB disk som boot om man har vista 64 eller win 7 64 och då bara om man har UEFI som "BIOS". annars funkar de bara som "extra" diskar på ett 64 bitars system, i alla fall på windows.

Permalänk
Medlem

Hahaha jag kör ganska hårt med datorn. Spel, videoredigering, photoshop osv så valet av Vista är rent ekonomiskt... Min burk må vara till åren men konstigt nog benchar den helt galet fina betyg i nygjorda spel.
Jag har 64 bit och det ska fungera som lagringsdisk enligt allt vad min forskning har kommit fram till.

Permalänk
Medlem

De 747Gb som visas, är den kapacitet som överstiger 2TiB

Hittade detta för Intel.
http://www.servethehome.com/fix-746gb-3tb-hard-drive-issue/

Det är svårt att hitta konkret info,
men det verkar vara så att äldre MB/bios helt kan sakna stöd för 2TB+, inte ens som datadisk.
(Äldre än ca 2010-11??)

Chansen för att det skall fungera verkar öka om följande är uppfyllt:
Win 7 64
Senaste drivrutiner
Senaste Bios
GPT(krav)
Blockstorlek > 512B(krav)

Hoppas någon som kan mer kan rätta/komplettera!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

AAAAAAARGH!! Fan att jag har AMD just nu alltså...
Win 7 finns inte ens på kartan just nu att skaffa..
Drivers går ju att fixa.
BIOS skall uppdateras inom kort.
GPT problematiken känner jag mig som en expert på efter dessa veckor av google
Blockstorleken däremot har jag aldrig hört talas om så det skall testas! Tackar!

Permalänk
Medlem

Om det inte är allt för gamla grejor,
kan MB tillverkaren ev erbjuda en 3TB "unlocker" utility.

Vet inte säkert vad en sådan gör,
troligen någon emulering så att 32-bit system kan använda den som datadisk.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag hittade snabbt denna efter lite google: http://event.asus.com/mb/2010/Disk_Unlocker/
Verkar ju va precis det jag behöver men programmet krashar direkt vid uppstart så min lycka var kortvarig.. vet inte om det innebär att jag har en komponent i datorn som är fel eller bara otur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av schlemm:

Jag hittade snabbt denna efter lite google: http://event.asus.com/mb/2010/Disk_Unlocker/
Verkar ju va precis det jag behöver men programmet krashar direkt vid uppstart så min lycka var kortvarig.. vet inte om det innebär att jag har en komponent i datorn som är fel eller bara otur?

Så länge du inte berättar exakt vad du har i datorn är det i princip omöjligt att svara på. Moderkort, BIOS-version osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ooookay.. då ska vi se om jag får med allt här.
Moderkort: Asus M2N-e (INTE den som är Sli)
OP- Vista Home Premium
BIOS - Phoenix AwardBIOS v6.00PG
CPU: AMD Phenom 9650 Quad 2.3 GHz
RAM: DDR2 6 GB
4 Interna hårddiskar totalt
3 Externa
GFX: Nvidia Geforce GTS 450
Ljudkort: Creative X-Fi
Nåt mer som behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, BIOS-version. Det du angett är enbart programversion, eller vad man ska kalla det.

Eftersom du har just diskproblem hade det ju varit bra med just vilka diskar det handlar om. 512byte eller 4kbyte sektorer kan skilja och ha betydelse. Egentligen märkligt att behöva fråga om exakta diskmodeller, borde vara självklart?

Och vilka moderkortsdrivrutiner kör du?

Du kör för övrigt nVidia-moderkortskretsar, inte AMD och nVidia har väl aldrig varit en hit med kompatibilitet gällande moderkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om begränsningen sitter i moderkortet och du inte vill köpa nytt sådant så borde det gå lösa med ett instickskort med en egen sata-kontroller som du kopplar 3-terabytarn till.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet är från 2006 så ytterst osäkert om det har efterfrågat stöd. 6 år är en evighet, speciellt om man börjar prata GPT och boot av 3TB-diskar, men kan givetvis fungera ändå.

Edit: Jag hade inte lagt ner mer tid på ett så antikt kort. Skaffa extra instickskort som föreslaget eller strunta i 3TB-diskar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som jag trodde att jag nämnt tidigare som ska allt vara uppgraderat sedan senaste veckan ungefär.
Om du är ute efter siffror så får jag googla en massa. Annars kanske det räcker att konstatera att jag tog översta/nyaste releasen från alla officiella hemsidor jag kom åt.

Disken som strular står det mer om här: http://wdc.com/global/products/specs/?driveID=927&language=1

Jag fick konstigt nog inte med något instickskort men i vilket fall så finns det inte utrymme kvar på moderkortet för det ändå. Kan ett usb-kabinett vara min räddning då?

Permalänk
Medlem

Borde gå att lösa med exempelvis detta externa USB-kabinett som har stöd för diskar över 2,2TB. Kommer fungera eftersom disk-kontrollern sitter i kabinettet, precis som kontrollern skulle sitta på ett instickskort om du hade plats för ett sådant.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/3-5-sata-harddiskkabinett-p98713

Betänk dock att du endast har USB 2-stöd på ditt moderkort vilket gör att disken kommer ge högst ~40MB/sek under gynnsamma förhållanden och hemlängtan trots att enheten i sig har stöd för USB 3. Det är egentligen ingen bra idé om du ska ha disken till något annat än ren lagring och knappt ens bra då eftersom den kommer kännas seg att kopiera till/från. Att ha en arbetsdisk som är kopplad via USB 2 skulle jag rekommendera att glömma, men som sista utväg fungerar det givetvis.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Flytta denna till Windows avdelningen, detta har ju ingenting med Unix/Linux att göra.
Att Windows förlitar sig på legacy saker som BIOS istället för att kunna proba själv är ju inte någon Linux issue!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimi84:

Flytta denna till Windows avdelningen, detta har ju ingenting med Unix/Linux att göra.
Att Windows förlitar sig på legacy saker som BIOS istället för att kunna proba själv är ju inte någon Linux issue!!

Helt riktigt!

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag fick en känsla av att folket var smartare inne på den här avdelningen så ja kuppade den
Och mycket riktigt så skaffade jag mig ett tragiskt billigt kabinett att stoppa den i o det fungera omgående!!
Så tack alla som stått ut med mig! Nu kan jag börja leva igen