Trådtitel "Har spelen förändrats?": ja. Däremot, "Har spelen försämrats?": beror på betraktaren.
Jag har spelat mycket på C64, NES/SNES/PS1/PS2 och andra konsoler samt PC. När jag var liten så var min absoluta vision att TV-spel skulle gå från att vara ett marginaliserat nöje bland de yngsta till att bli mainstreamunderhållning. Jag fick rätt, men jag trodde också det skulle ske genom att alla skulle inse vilket otroligt värde det fanns i spel som Final Fantasy 6. Jag hade fel.
"Revolutionen" kom, men det var genom att förändra vad spel var. Ska jag sätta ner en flagga för att inte bara vifta med händerna, så tror jag Guitar Hero-genomslaget förändrade spelbranschen. Spel blev "på riktigt" något som "alla" spelade. Liknande revolutioner hade nämnts tidigare, t ex med Wipeout, men det handlade om spel som tilltalade fler utan att tumma på konceptet. Titta också på namnet på den distributör som stod bakom GH: Activision.
Med den ekonomiska feedback som kom av GH och dylika spel så började saker röra sig. EA hade redan blivit gigantiska genom att mata uppföljare och mindre innovation till förmån för varumärken, och nu var det inget som stoppade detta. Ska man göra en annan analog så gick speltillverkning från att vara dominerade av japansk kultur till att bli amerikansk, vilket är en stor skillnad gällande affärsplaner, långsiktighet och ren inställning (jag menar inte att karaktärerna blev av med mangaögon).
Jag gjorde en observation när SweClockers presenterade spelhösten 2011, en lista på 28 spel. Hur många av dessa spel skulle kallas "nyskapande"? L.A. Noire möjligen, men anledningen att det (och i stort sett alla andra spel) är på listan är ju bara för att det är en massiv reklambudget, i detta fallet från Rockstar. Rage var tekniskt nydanande (men själva spelet är redan glömt), och Dead Island var ju inte en uppföljare iaf. Dock är en på väg, tillika för L.A. Noire, vilken lycka…
Visst, ingen klagar över Zelda 3, men dagens uppföljare är främst iteration framför revolution. Ta Zelda som exempel när det ändå nämndes: kolla skillnaderna mellan Zelda 1–5. Kolla skillnaderna mellan Call of Duty 1–5. Står branschen still?
Ett "hopp" för de som tillhör samma generation som jag och som tycker det har blivit en försämring (det innefattar inte alla) är att gå förbi de stora utgivarna. Titta på "indie"marknaden. Strunta i att köpa Crysis 3 och Diablo 3 och Call of Duty 5. Strunta i vad reklamen säger att du ska spela, strunta i vad majoriteten på internetforum säger att du ska spela och strunta i de som hävdar att de spel som du uppenbarligen inte brinner för "är så j-a bra och det är bara du som är gammal". Det är bara onödigt att lyssna på de som bevisligen inte hjälper dig i din situation.
Du kanske inte ens behöver spela "de senaste" spelen. Du har omöjligen spelat allt bra som kommit ut de senaste 20 åren. Om du uppskattar en annan typ av spel än de som görs idag — spela inte kioskvältarna. De är som stora actionfilmer som blåses upp med enorma mängder reklam och nästlar sig in i hjärnan, men likt popcornen man äter försvinner lika snabbt för att lämna plats åt nästa titel.
Om du å andra sidan är beroende av att spela flashigaste spelet som kräver flashigaste grafikkortet för att kunna hänga med i det breda snacket om de senaste spelen, samtidigt som du inte gillar de senaste spelens utveckling: då är du förlorad . Du får förändra något av dessa beroenden för att vara nöjd med spel igen.