XFX 5870 - Fläkten börjat låta konstigt. Garantitiden slut.

Permalänk
Medlem

XFX 5870 - Fläkten börjat låta konstigt. Garantitiden slut.

Hej.
Jag köpte ett XFX 5870 för lite över två år sedan så garantitiden är slut, dock registrerade jag kortet på xfxforce, så kanske jag fick längre garantitid pga det.
Har tagit kontakt med xfx men inte fått svar på frågan om det är något dom kan göra för mig.

Kontaktade även företaget jag köpte kortet av idag och det ända dom kunde göra för mig var att anmäla reklamation, skicka in kortet och om det visar sig vara fabrikationsfel så behöver inte jag stå för nån kostnad. Om det inte är fabrikationsfel får jag lägga ut ett antal hundralappar.

Innan jag lägger ut pengarna så tänkte jag kolla här om det är någon som kanske gått igenom samma sak och om ni då fick grafikkortet fixat eller ett nytt på garantin/reklamationen.

Permalänk
Medlem

fläktarnas lager är nog slitna så det är vanligt hos alla tillverkare men att det hände så snart var lite märkligt
men hellre det än det är själva grafikkortet som är påväg att ge upp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Får du inte garanti ärende på det, så får du väl investera i en eftermarknadskylare. Arctic tillverkade faktiskt en specialversion för just HD5870, även om de nu har fler modeller som är kompatibla mot HD5870. Jag har beställt en sådan för HD5870 hos Liontech (dock inte fått den än) för 300:- + 100:- frakt.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Låter fläktarna konstigt så är det bara att reklamera. Har du inte rört fläktarna själv utan att det av sig själv börjat låta ovanligt mycket så kommer dem stå för kostnaden. Har temperaturen ökat också? Detta kan du skylla på. Jag har lämnat in ett antal prylar på reklamation och aldrig behövt betala en krona. Men då har också problemen varit fabrikationsfel. Mina problem har inte varit så stora men ändå har jag lyckats reklamera utan kostnad.

Det bästa är om du antingen ringer eller skriver ett mail till dem och förklarar problemet. Det är väldigt svårt för dem att skylla problemet på dig då det kräver bevis. Nackdelen med att reklamera är att det kan ta en jävla tid.

Permalänk
Medlem

XFX körde med riktiga skräpfläktar på deras "billiga" 5850/5870. När fläkten på mitt 5850 beslutade sig för att lägga av så ghettomoddade jag dit en 120mm PWM-fläkt istället och köpte en adapter till kontakten, både temperaturen och ljudnivån blev betydligt lägre.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta fläktar går att återställa om man gör det i tid. Räddade mitt XFX4890 på det sättet. Tog isär fläkten och rengjorde samt smorde fläktlagret (mest långlivat och bäst är 0W-30 syntet motorolja, testat sedan ~10 år). 3 droppar brukar räcka. På mitt kort hade en av de tre skruvarna som höll fläkten lossnat vilket gav kraftiga vibrationer. Kortet blev som nytt efter åtgärd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Har fortfarande inte fått svar från XFX, men jag läste på ett annat forum om en person som fick sitt grafikkort utbytt för att fläkten inte fungerade som den skulle.

Ska vänta och se vad XFX säger innan jag börjar skruva på kortet. Gör dom ingenting för mig så ska jag testa smörja upp lagret i fläkten, och fungerar inte det så får jag testa köra med en eftermarknadskylare. Tänkte först att det var onödigt att köpa ett nytt grafikkort, men efter jag kollat lite prestandaindex osv så verkar det vara bäst att lägga ut 400-500kr på eftermarknadskylaren istället för att köpa ett nytt grafikkort.

Permalänk

över 2 år för en högvarvande 60mm trummfläkt låter i mina öron som normalt slitage på lagren i fläkten. tror inte jag haft en enda grafikkortsfläkt/orginal cpufläkt som klarat mer än lite drygt garantitiden innan lagren gett upp.

vi byggde en ny dator åt brorsan med en i5 för lite drygt ett halvår sen och kör orginalkylaren och den har redan fått det typiska slut i lagret knattret som upstår när lagret glappar för mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kan vara bra att veta att det är köparen som skall bevisa att felet är ett ursprungsfel om det gått mer än 6 månader, vilket kan vara svårt i det här fallet. Butiken kan ju vara bussiga men... Jag hade fixat problemet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Kan vara bra att veta att det är köparen som skall bevisa att felet är ett ursprungsfel om det gått mer än 6 månader, vilket kan vara svårt i det här fallet. Butiken kan ju vara bussiga men... Jag hade fixat problemet själv.

Varför skulle det vara svårt att bevisa att det är ursprungsfel. Det är ju bara att säga att fläkten låter ovanligt mycket och att den inte gjorde det för en vecka sedan? Genom att säga att man inte pillat själv på fläkten säger ju att det är ett ursprungligt fel. En olycklig vara. Sen är det svårt för företaget att neka det.

Permalänk

Att säga att "fläkten låter ovanligt mycket och..." är väl knappast mycket till bevis. Är butiken petig skulle de kanske fråga: har du haft datorn på dygnet runt? Spelar du mycket, kört fläkten på fullt, rengjort datorn regelbundet (damm) osv. Antagligen inte så lätt att motbevisa.

Permalänk
Medlem

[SHAUN_T 6/7/2012 10:36:34 AM] Hi Mattias, thanks for the quick response and extra information. Unfortunately it appears as though the fan has developed a physical issue. Usually within Europe the warranty is the responsibility of the reseller, but you would need to contact them to enquire about any remaining. If not, Im afraid it would appear time for you to consider an upgrade to your system, so let us know if you require any purchase advice. Kind regards, Shaun.

Jävla idioter. Ska jag köpa ett nytt grafikkort så kommer jag aldrig mer köpa ett XFX som går sönder en månad efter garantitiden är slut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eltrain:

Varför skulle det vara svårt att bevisa att det är ursprungsfel. Det är ju bara att säga att fläkten låter ovanligt mycket och att den inte gjorde det för en vecka sedan? Genom att säga att man inte pillat själv på fläkten säger ju att det är ett ursprungligt fel. En olycklig vara. Sen är det svårt för företaget att neka det.

För att ett slitet lager inte är ett ursrpungsfel kanske? Mekaniska delar slits så då måste man lyckas bevisa att det har slitits ovanligt mycket vilket är svårt, om inte omöjligt. Reklamationsrätten skyddar inte mot alla fel som kan uppstå på en vara, den ska bara skydda mot att det säljs varor som är trasiga från början eller att varor inte uppfyller det som säljaren påstår.

Konsumentköplagen är inte en superförsäkring som ska ersätta alla fel som kan tänkas uppstå under tre år. Bara de fel som finns med från början. Fläktar går sönder, sånt är livet. Ibland går de sönder efter fem år och ibland går de sönder efter två år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fläkten fungerar nu som vanligt efter jag öppnat upp den och gav den lite smörj.

Permalänk
Skrivet av Zeraphin:

Fläkten fungerar nu som vanligt efter jag öppnat upp den och gav den lite smörj.

Hotade du den också?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeraphin:

Fläkten fungerar nu som vanligt efter jag öppnat upp den och gav den lite smörj.

Vilket kändes bäst, att kalla XFX "jävla idioter" för att de har en begränsad garantitid, eller att du själv fixade felet med några oljedroppar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro