Permalänk
Medlem

Sleeva icke modulärt nätagg?

Tjo, igår så bestämde jag mig för att jag skulle sleeva mitt nätagg, jag har ett icke modulärt corsair 850w. Det ända jag kan se är att alla kablar går igenom hålet på PSUn.
Hur ska jag sleeva allt, hur ser det ut däri, vad jag vet kan man inte plocka loss kablarna utan att behöva lödda?
Isåfall är jag tvungen till att ta ur alla kablar ur datorn eller göra det i chAssit?
Men om jag nu sleevar de. Kablar som går så tight in i nätagget, hur vet jag om det kommer få plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart måste du ta ur nätagget/kablarna ur chassit:) du kommer även med största säkerhet behöva modda till ett större hål i nätagget för kablarna. Detta har gjorts många gånger förut och du kan hitta nått bra galleri här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Självklart måste du ta ur nätagget/kablarna ur chassit:) du kommer även med största säkerhet behöva modda till ett större hål i nätagget för kablarna. Detta har gjorts många gånger förut och du kan hitta nått bra galleri här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men i ett icke modulär PSU så sitter kablarna löddade i PSUn right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Okej, men i ett icke modulär PSU så sitter kablarna löddade i PSUn right?

Helt rätt, dom är lödade i PSUn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Helt rätt, dom är lödade i PSUn

Så det jag kommer behöva göra är att dra in krympslangen det andra hållet och sedan värma på den direkt i PSUn?
Hoppas jag inte skadar något bara

Vad rekommenderar ni att man gör med de hålet som inte används i 24 pinnen? låter det vara bara?

Permalänk
Medlem

ja precis så, va försiktig så lär det inte va några problem! Sen så du vet så försvinner garantin när du öppnar nättaget!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Så det jag kommer behöva göra är att dra in krympslangen det andra hållet och sedan värma på den direkt i PSUn?
Hoppas jag inte skadar något bara

Vad rekommenderar ni att man gör med de hålet som inte används i 24 pinnen? låter det vara bara?

Precis, antingen öppnar du nätagget och drar in sleeven hela vägen och fäster med krympslang eller ett stort buntband runt alla kablar om du inte vill riskera att skada något annat, eller så struntar du i att öppna nätagget och drar bara sleeven in mot kanten av PSUn och fäster där med krympslang, med risk för att en del av kablarna fortfarande syns vid nätagget.

Ofta brukar man behöva kapa upp hålet för kablarna lite för att sleevade kablarna ska få plats om man sleevar enligt det första sättet.

Den tomma kontakten låter man bara vara, den används inte alls av moderna nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Precis, antingen öppnar du nätagget och drar in sleeven hela vägen och fäster med krympslang eller ett stort buntband runt alla kablar om du inte vill riskera att skada något annat, eller så struntar du i att öppna nätagget och drar bara sleeven in mot kanten av PSUn och fäster där med krympslang, med risk för att en del av kablarna fortfarande syns vid nätagget.

Ofta brukar man behöva kapa upp hålet för kablarna lite för att sleevade kablarna ska få plats om man sleevar enligt det första sättet.

Den tomma kontakten låter man bara vara, den används inte alls av moderna nätagg.

Perfekt, beställde just från MDPC, hoppas det blir riktigt snyggt!
Vad rekommenderar ni att man gör hålet större med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Perfekt, beställde just från MDPC, hoppas det blir riktigt snyggt!
Vad rekommenderar ni att man gör hålet större med?

dremel / sticksåg mm

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

dremel / sticksåg mm

Vi kör det i samband med när vi ska fräsa i chassi plåten
Men då detta ska ske på måndag så skulle jag behöva veta hur mycket större hål man behöver göra, ska kolla på det!
Någon som vet hur breda MDPC sleeven är?
Så här stort är det som det är nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vi kör det i samband med när vi ska fräsa i chassi plåten
Men då detta ska ske på måndag så skulle jag behöva veta hur mycket större hål man behöver göra, ska kolla på det!
Någon som vet hur breda MDPC sleeven är?
Så här stort är det som det är nu
http://content.hwigroup.net/images/products/xl/116947-2.jpg

räkna med typ dubbla storleken antagligen när jag sleevade mitt nätagg med mdpc-x sleeve så kändes de som att de va den skillnaden det blev i storlek iaf!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Perfekt, beställde just från MDPC, hoppas det blir riktigt snyggt!
Vad rekommenderar ni att man gör hålet större med?

Plåtsax och fil. Nu hade jag en plåtsax som klipper runda hål men du löser nog det med en vanlig även om hålet inte blir perfekt. Sedan eftersom man klipper bort falsningen på kanten får man skydda kablarna. Typ skala och klipp upp random kabel och trä höljet över kanten om du inte har u-kanal i gummi tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Måste jag lossa alla kablar för att få loss plåtdelen med hålet på? Jag ska nämligen skära ut det innan jag sleevar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Måste jag lossa alla kablar för att få loss plåtdelen med hålet på? Jag ska nämligen skära ut det innan jag sleevar

du kan ju bara skruva ut kretskortet och sen bara såga det du vill och sen skruva tillbaka kretskortet.
här är lite bilder på hur ditt(mitt) nätagg ser ut på insidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

du kan ju bara skruva ut kretskortet och sen bara såga det du vill och sen skruva tillbaka kretskortet.
här är lite bilder på hur ditt(mitt) nätagg ser ut på insidan

Hoppas det finns något annat alternativ, aldrig moddat förut och hade inte tänkt att det skulle krävas att jag började mixtra med PSUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

dremel / sticksåg mm

Konservöppnare!:D

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hoppas det finns något annat alternativ, aldrig moddat förut och hade inte tänkt att det skulle krävas att jag började mixtra med PSUn.

det ser helt okey ut att ha så att sleeven stannar precis utanför PSU chassit också så om du inte vill mixtra med PSU'n borde du nog köra på det istället!
Om du verkligen inte vill att det ska synas så är de nog enklare med nån form av täckplåt över precis där sladdarna kommer ut.

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hoppas det finns något annat alternativ, aldrig moddat förut och hade inte tänkt att det skulle krävas att jag började mixtra med PSUn.

sleeva är inte så lätt som det ser ut, jo det e lätt men att få det fint, brände mitt sleeve när jag skulle värma krympslangenXD
har du aldrig moddat innan så ska du test såg något som du inte vill ha, för tror inte att du vill förstöra ditt nätagg.
vad har du för verktyg? för att göra hålet krävs bara dremel och lite maskeringstejp. men tycker att du ska vänta tills sleevet har anlänt för då ser du allt irl, btw jag ska sleeva mitt nätagg snart så du kanske få lite ideer på hur du kan lösa dina problem. btw du måste ta ut all ström från nätagget innan du börjar(trycka på powerknappen när sladden är inte ikopplad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

sleeva är inte så lätt som det ser ut, jo det e lätt men att få det fint, brände mitt sleeve när jag skulle värma krympslangenXD
har du aldrig moddat innan så ska du test såg något som du inte vill ha, för tror inte att du vill förstöra ditt nätagg.
vad har du för verktyg? för att göra hålet krävs bara dremel och lite maskeringstejp. men tycker att du ska vänta tills sleevet har anlänt för då ser du allt irl, btw jag ska sleeva mitt nätagg snart så du kanske få lite ideer på hur du kan lösa dina problem. btw du måste ta ut all ström från nätagget innan du börjar(trycka på powerknappen när sladden är inte ikopplad)

Verktygen är inga problem då vi kan fixa med allt från CNC-fräs till vanlig sticksåg, så det ska inte vara några problem.
Är inte jag som kommer göra själva hålet då jag har alldeles för lite kunskap inom ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Verktygen är inga problem då vi kan fixa med allt från CNC-fräs till vanlig sticksåg, så det ska inte vara några problem.
Är inte jag som kommer göra själva hålet då jag har alldeles för lite kunskap inom ämnet

Ja det e därför du ska börja, göra saker själv annars så kommer du alldrig att lära dej, men kanske med ett annat rigg

Permalänk
Medlem

Då jag bara är 15 år och köpte min första och enda rigg i augusti så har jag inte mycket annat att testa på ^^
Självklart så vill jag göra så mycket som möjligt själv, men när jag får välja mellan ett failure och något snyggt så föredrar jag det snygga i detta fallet, jag ska ju sleeva själv

Permalänk
Medlem

Stavningspolisen är i farten.

Exempel:
när man monterar en komponent på ett kort har man lödit. när man monterar komponenten så löder man. när många komponenter är monterade har man lödit.

Dold text

Vad är så snyggt med strumpa på kablarna? är det att kabeln ser fet ut eller att det blir ett mönster? jag brukar personligen klippabort allt onödigt tjafs innan jag monterar in det i en maskin. Så enkelt som "varför ska jag ha massa trams som tar plats där för om det inte fyller en funktion?" har jag alltid funderat. Inget svar har övertygat mig om att ha blinkande dioder, fönster, julgranar och annat tjafs. Däremot ser jag att det kan för vissa se estetiskt tilltalande ut. Men för mig är det bara trams

Om det är för nöjes skull eller för träning så har du och jobbet faktiskt fyllt en funktion. Då är det bara köra tycker jag Sleeva för funktion, inte utseende.

Som tips är att ta tex en 4 eller 8pin pcie kabel och börja med den. öppna locket på agget och dra in strumpan så det blir ca 35mm från pcb:n i agget. Märk var kabeln slutar i strumpan och backa 15-30mm så att du kan kapa strumpan "utanför" kontakten. backa tillbaks över kabeln och sätt dit något som håller den på plats. Kan vara fix, lim, krympslang eller valfritt du tycker är bra att arbeta med. Använd vad du tycker är bra. Sedan får du avgöra om din idé var bra eller inte när du gämför mot andras idéer och resultat.

Hoppas det går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

sleeva är inte så lätt som det ser ut, jo det e lätt men att få det fint, brände mitt sleeve när jag skulle värma krympslangenXD
har du aldrig moddat innan så ska du test såg något som du inte vill ha, för tror inte att du vill förstöra ditt nätagg.
vad har du för verktyg? för att göra hålet krävs bara dremel och lite maskeringstejp. men tycker att du ska vänta tills sleevet har anlänt för då ser du allt irl, btw jag ska sleeva mitt nätagg snart så du kanske få lite ideer på hur du kan lösa dina problem. btw du måste ta ut all ström från nätagget innan du börjar(trycka på powerknappen när sladden är inte ikopplad)

Men är det inte lite väl riskfyllt att montera ut kretskortet för att kunna skära?
Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men är det inte lite väl riskfyllt att montera ut kretskortet för att kunna skära?
Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Du kan få en kyss själv av nätagget. Så när du stänger av datorn föra att plocka ur nätagget så koppla bort strömmen och tryck flera gånger på startknappen så du tömmer kondensatorerna från ström. Av den anledningen så ska man undvika att plocka på lödpunkterna plus esd-risken. Men när du sleevar så var inte rädd för pinsen i kontakterna för den strömmen är inte farlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan få en kyss själv av nätagget. Så när du stänger av datorn föra att plocka ur nätagget så koppla bort strömmen och tryck flera gånger på startknappen så du tömmer kondensatorerna från ström. Av den anledningen så ska man undvika att plocka på lödpunkterna plus esd-risken. Men när du sleevar så var inte rädd för pinsen i kontakterna för den strömmen är inte farlig.

Okej, tack!
Jag ska även försöka kontakta någon som har MDPCs Sleeve för att få reda på exakta diametern på kabeln då jag har en bit till stället jag ska skära upp plåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men är det inte lite väl riskfyllt att montera ut kretskortet för att kunna skära?
Vet inte riktigt hur jag ska göra...

hur då? den förstörs inte om du är försiktig, ramlar den på marken så är det inget farlig heller, de gör inte kretskort av papper utan av ett bättre material, som någon sa och jag sa innan så måste du starta datorn med elkontakten urkopplad för att tömma kondensatorerna sen är det bara att köra. sen sleeva och sen såga hålet!!! inte tvärt om! vänta tills sleeven har kommit och du har sleevat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hur då? den förstörs inte om du är försiktig, ramlar den på marken så är det inget farlig heller, de gör inte kretskort av papper utan av ett bättre material, som någon sa och jag sa innan så måste du starta datorn med elkontakten urkopplad för att tömma kondensatorerna sen är det bara att köra. sen sleeva och sen såga hålet!!! inte tvärt om! vänta tills sleeven har kommit och du har sleevat!!

Problemet är att där vi har såg toolsen ligger lite smått avlägset, borde gå att räkna ut om man tar
Arean som hålet utgör = x
x - Arean som de sleevade PCI-E och 24pinnen utgör = z
z + Arean som sleeven utgör x 48 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Problemet är att där vi har såg toolsen ligger lite smått avlägset, borde gå att räkna ut om man tar
Arean som hålet utgör = x
x - Arean som de sleevade PCI-E och 24pinnen utgör = z
z + Arean som sleeven utgör x 48 pin

Oftast behöver man inte ta upp så stort hål när man sleevar. Speciellt om man klipper bort det man inte behöver som bara en molex och s-ata slinga. Ofta har man en fläktkontroll, dvd och två diskar. Då räcker ju en av varje. På bilden ngn länkade från en review ser det också ut att inte vara supertajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oftast behöver man inte ta upp så stort hål när man sleevar. Speciellt om man klipper bort det man inte behöver som bara en molex och s-ata slinga. Ofta har man en fläktkontroll, dvd och två diskar. Då räcker ju en av varje. På bilden ngn länkade från en review ser det också ut att inte vara supertajt.

Vet inte riktigt men jag tror inte jag vill ta bort något från PSUn, använder ett antal

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vet inte riktigt men jag tror inte jag vill ta bort något från PSUn, använder ett antal

det e bättre om du tar bort några kablar, du får snyggare look och tror knapast att du använder molexkontakterna eller har 10 hårddiskar, dina räkningar kan glömma detta kommer inte att göra det lättare för dej! alla sleeve kommer inte att vara lika tajta* och så inte samma area, vänta tills du har sleevat!