Byta håll på nätaggregatet i FT02B?

Permalänk
Medlem

Byta håll på nätaggregatet i FT02B?

Hej, titta gärna i mitt galleri.

På FT02B sätter man nätagget så den tar luft utifrån och trycket ut den där uppe, men min plan är att skifta håll på det så det tar luft inifrån. Luften där borde vara kallare än den ute då den suger in från 180mm fläkten i botten samt reducera ljudet lite grann. Mitt nätagg har nämligen min mest högljudda fläkt i hela burken.

Toro ni jag kan göra det utan någon risk att smälta nätagget eller ja, öka fan speeden?

Permalänk
Medlem

Luften kan inte bli kallare än vad den är i rummet, så vill du hålla nätagget så kallt som möjligt ska det hämta luft utifrån. Sen om du får en vinst i ljudnivå är ju kanske en annan grej, testa och se, inget lär gå sönder.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hej, titta gärna i mitt galleri.

På FT02B sätter man nätagget så den tar luft utifrån och trycket ut den där uppe, men min plan är att skifta håll på det så det tar luft inifrån. Luften där borde vara kallare än den ute då den suger in från 180mm fläkten i botten samt reducera ljudet lite grann. Mitt nätagg har nämligen min mest högljudda fläkt i hela burken.

Toro ni jag kan göra det utan någon risk att smälta nätagget eller ja, öka fan speeden?

Du tror alltså att det är kallare i din burk än vad det är utanför?

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Du tror alltså att det är kallare i din burk än vad det är utanför?

Typ, utanför är där ingen 180mm som trycker in luft i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Luften kan inte bli kallare än vad den är i rummet, så vill du hålla nätagget så kallt som möjligt ska det hämta luft utifrån. Sen om du får en vinst i ljudnivå är ju kanske en annan grej, testa och se, inget lär gå sönder.

Hm, enligt Corsair så ligger fläkten på ca 25 decibel från 0-600 watt sedan ökar den, temperaturen står dock inte angiven, får väl anta rumstemperatur.

Permalänk
Medlem

Man! I gotta know what u been smokin!

Närå, men enda chansen att du får kallare i lådan än utanför är att du monterar hårdvaran på utsidan...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Typ, utanför är där ingen 180mm som trycker in luft i den.

Det kan aldrig vara svalare inuti än utanpå. Stäng av datorn om du vill ha det kallt och tyst.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Det kan aldrig vara svalare inuti än utanpå. Stäng av datorn om du vill ha det kallt och tyst.

Inte ens om jag lägger in isklampar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte ens om jag lägger in isklampar?

Jo. Bra idé. Gör så.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte ens om jag lägger in isklampar?

Då har du en förevigt avstängd (läs: trasig) dator gör vad du vill.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Luften kan inte bli kallare än vad den är i rummet,

Skrivet av mtntwg:

Det kan aldrig vara svalare inuti än utanpå.

Skrivet av GaMeR2K5:

Det är fysikaliskt omöjligt... luften inne i chassiet är varmare.

Alltså, KAN kan det ju, har jag t.ex. ett fönster öppet så blir det väldigt mycket kallare precis vid golvet än övriga rummet. Och då FT02 suger luft underifrån chassit så kan det nog hända att det stundtals är kallare inuti chassit än vad det är i nivå med nätagget utifrån. Dock lär det väl inte vara någon jätteskillnad, men vill TS testa så säger jag bara "kör på!", inget lär gå sönder då det förr var standard att ha nätagget med fläkten inåt, och fortfarande är standard på de flesta märkesburkar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Har prövat att byta håll nu, blev faktiskt ganska mycket tystare.

Mina chassifläktar ligger på 18 db på det låga läget och nätaggsfläkten på 25 så den pajade ju allting, kan ju tycka att ett nätaggg med så pass bra verkningsgrad och möjlighet att leverera så mycket kraft borde utveckla mindre värme vid idle och därmed låta fläkten gå långsammare.

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller det HX850 så tror jag tom Corsair själva erkänt att de har en lite aggressivare fläktkurva pga den 7-åriga garantitiden. Annars hade möjligen reklamationerna blivit ohälsosamt många de sista åren. Sedan har ofta de CWT-bygga Corsairaggen varit mer högljudda, även de utan 7-årig garanti som t ex VX550.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aha, ja det låter logiskt.

Trist bara att jag inte kollade upp det innan, fanns något Be Quiet! agg som låg på runt 14 decibel, fast vist det håller säkert inte lika länge heller.

Jag kan ju dock inte bara byta ut agget mot ett annat, var ganska dyrt och det verkar hålla länge...tyvärr(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

INTE vanliga isbitar givetvis. xD

Isklamp = http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Koelelemen...

Provade själv det för några år sedan... men det fungerar inte så jättebra. Visst sänker det temperaturen, men de tinar upp ganska fort och man får ha ganska många på lager i frysen ifall det ska köras längre.

Jo det stämmer ju, varm luft stiger.

Förr var det väl enbart nätaggregatets fläkt som flyttade luft igenom datorns chassi? Därav placeringen. Numera i dagens chassin så vill man väl att nätaggregatet ska kylas direkt av luften utanför lådan medans övriga fläktar transporterar luft genom chassiet?

Kondens/fukt?

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har prövat att byta håll nu, blev faktiskt ganska mycket tystare.

Mina chassifläktar ligger på 18 db på det låga läget och nätaggsfläkten på 25 så den pajade ju allting, kan ju tycka att ett nätaggg med så pass bra verkningsgrad och möjlighet att leverera så mycket kraft borde utveckla mindre värme vid idle och därmed låta fläkten gå långsammare.

Jag har likadant nätagg som du och har kört mitt så det tar luft inifrån lådan rätt länge nu. Lägre ljudnivå samt att jag blev av med något missljud från fläkten som uppstod när jag hade det monterat så det tog luft utifrån.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har prövat att byta håll nu, blev faktiskt ganska mycket tystare.

Mina chassifläktar ligger på 18 db på det låga läget och nätaggsfläkten på 25 så den pajade ju allting, kan ju tycka att ett nätaggg med så pass bra verkningsgrad och möjlighet att leverera så mycket kraft borde utveckla mindre värme vid idle och därmed låta fläkten gå långsammare.

Tror nog även det påverkar att hålet för intag av luft är ganska lågt placerat, så hela fläkten nyttjades inte. Har själv ett RV02 med samma nätaggsplacering, och ett HX750W-nätagg, och kollar jag hur dammet lagt sig på dammfiltret ser det ut ungefär såhär:

Så nu när du vänt det inåt så blockeras inte fläkten på samma sätt, vilket lär bidra till den lägre ljudnivån.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Tror nog även det påverkar att hålet för intag av luft är ganska lågt placerat, så hela fläkten nyttjades inte. Har själv ett RV02 med samma nätaggsplacering, och ett HX750W-nätagg, och kollar jag hur dammet lagt sig på dammfiltret ser det ut ungefär såhär:

http://i.imgur.com/Osy9b.png

Så nu när du vänt det inåt så blockeras inte fläkten på samma sätt, vilket lär bidra till den lägre ljudnivån.

Det är märkligt men efter ett år i drift (ca 4-6 timmar per dag) så har det knappt blivit något damm överhuvudtaget ändå, men ja, fläkten har ju inte legat rätt i hålet.