Permalänk
Medlem

Flaskhals?

Hejsan, nu är det så att jag ska bygga ihop en ny dator och oteknisk som jag är så har jag lite frågor.

Kommer CPU:n på inköpslistan "bottlenecka" GPU:n?
Kan man byta ut några delar till det bättre utan att det kostar allt för mycket?

Min budget ligger på runt 9k.

Här är min inköpslista:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1880050/uppdatering

Tackar på förhand!

EDIT: Ursäkta mig om jag la tråden i fel forumdel men jag tänkte att det ändå handlade om en AMD processor. Mod får flytta tråden i annat fall!

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tagit den CPUn till ett gaming system med grafikkort i det lite högre segmentet, lägg på några hundra för en Ivy bridge 3570k. (snåla in på fläktkontrollern och köp den om en månad eller så kan vara en idé)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Du kan ju snåla in på fläktarna, kylpastan, ESD armbandet, DVDn och fläktkontrollern, det borde ge utrymme för en Ivy Bridge plattform som är bra mkt bättre än Bulldozer. Nätagget kan du även banta ner fast det är bekvämt att ligga lite i överkant om man får för sig att uppgradera i framtiden.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1880481/2012-06-07 Det skulle jag nog kört på, tog bort två fläktar känns som lite önödigt med så många fläktar om du bara ska ha ett grafikkort.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

Nej den kommer inte flaskhalsa spel.

Permalänk
Medlem

Det är inte rimligt att välja den processorn när du har en budget på 9000SEK.

Jag antar att det är spel som gäller. Välj 3570K.

Om du av ngn anledning bestämt dig för Bulldozer så bör du välja FX-8120.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga som så här...jag köpte en fx-4170 och blev grymt besviken....tog en vecka sen bytade jag tillbaka till min PH2

Permalänk
Medlem

Varför tar du ingen 965 istället? Till lägre pris dessutom. http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ska du köpa en buldozer så är det så gott som ett måste att köpa fx 8120 då den har fler trådar
(något som kommer att komma mer och mer i spel om ett tag)
den kraftigare varianten kommer även att göra vanliga program som potoshop och sånt mycket snabbare.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Som ni har gissat så ska jag använda datorn till spelande.

Vad är egentligen Ivy Bridge och vad gör den bättre som dom andra inte kan och skulle inte en 2500k funka lika bra?

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk

Ivy bridge är sandy bridge (2500k) efterträdare. Den största skillnaden är att Ivy är krympt till 22nm och kan använda Pci-e 3, men de hör till samma arkitektur därför är skillnaderna små. Det finns dock ingen anledning att ta en 2500k framför 3570k om du får välja idag.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

Har tagit emot era råd och nu knåpat ihop denna istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1883405/jojje03

Tankar?

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk

Moderkortet du valt har inte interna usb3 så du kommer inte kunna änvända den i fronten, där bak går det dock utmärkt.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

Moderkortet du valt har inte interna usb3 så du kommer inte kunna änvända den i fronten, där bak går det dock utmärkt.

Okej, är 3.0 något jag borde ha eller går 2.0 lika bra?

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk

Grafikkortet är INTE värt dom pengarna. Välj bort dvd fläktkontroll och kör på 7950 du valde innan. Kan ju tänkas sälja spelen som var med så köper du grejerna då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av Jojje03:

Okej, är 3.0 något jag borde ha eller går 2.0 lika bra?

Använder du Usb porten väldigt ofta så är det en fördel, gör du inte det speler de ingen roll

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Grafikkortet är INTE värt dom pengarna. Välj bort dvd fläktkontroll och kör på 7950 du valde innan. Kan ju tänkas sälja spelen som var med så köper du grejerna då.

Skickades från m.sweclockers.com

DVD:n kan jag inte välja bort och även om jag väljer bort fläktkontrollen så kommer det nästan gå på 10k vilket jag inte har pengarna till.

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

Använder du Usb porten väldigt ofta så är det en fördel, gör du inte det speler de ingen roll

Okej då vet jag. Tack!

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Skrivet av Jojje03:

DVD:n kan jag inte välja bort och även om jag väljer bort fläktkontrollen så kommer det nästan gå på 10k vilket jag inte har pengarna till.

Ta ett 7870 istället då? Klockningsvänliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Ta ett 7870 istället då? Klockningsvänliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Ska nog beställa 7870 istället för 570

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Skrivet av Jojje03:

Tack för tipset. Ska nog beställa 7870 istället för 570

Bra där. Ny arkitektur, strömsnålt och överklockningsbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Avstängd

Fläktkontroller? Har inte alla moderkort inbyggd fläktkontroller idag?