Partitionsfel PQ magic

Permalänk

Partitionsfel PQ magic

Hallå.

Ska ändra storlek på en partition och får dp felmeddelande:

Error#1516. Patition improperly dismounted. Efter det säger den; too many errors och avslutar ändringen.

Knallade till Powerquests hemsida och fann att jag skulle köra chkdsk /f (f = fix error), men felet kvarstår. Körde både i dosprompt och diskmanager. Kör win2000 och PQ 6 och 7. Pqmagic hittar felet, men "fix"-knappen är gråad.

Tacksam för svar, annars måste jag bränna en djäkla massa.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Avstängd

Vän,

Har du defragmenterat partitionen?

Permalänk

ÖÖöööhh. Jag gör det och återkommer.

Visa signatur

Permalänk

Yttligare en anledning till att inte köra PM.. Gör det i Fdisk så blir det perfekt, alt. i XP/2k install.
Sen Ghetto boy, vadför börjar du alla inlägg med "vän, <br> texten?"

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Och vad ska fdsik göra med ntfs?

Visa signatur

Permalänk

78% fragmenterade filer och 37% totalt. SHIT! Har nu kört defrag i 4 h.

Visa signatur

Permalänk

Re: Partitionsfel PQ magic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Hallå.

Ska ändra storlek på en partition och får dp felmeddelande:

Error#1516. Patition improperly dismounted. Efter det säger den; too many errors och avslutar ändringen.

Knallade till Powerquests hemsida och fann att jag skulle köra chkdsk /f (f = fix error), men felet kvarstår. Körde både i dosprompt och diskmanager. Kör win2000 och PQ 6 och 7. Pqmagic hittar felet, men "fix"-knappen är gråad.

Tacksam för svar, annars måste jag bränna en djäkla massa.

Jag har samma problem nu! Men jag kan inte köra chkdsk eftersom ingen partition hittas:/ Ska jag göra en fixboot eller fixmbr?

EDIT: jag startade med ms-dos startdiskett o skrev fixmbr, men det verkar inte gå.."Bad command...." vad ska jag göra då?

Permalänk
Medlem

I dos skriver man
FDISK /MBR

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support...
fixmbr skriver man i återställningskonsollen i xp

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Partitionsfel PQ magic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av el_bonito
Jag har samma problem nu! Men jag kan inte köra chkdsk eftersom ingen partition hittas:/ Ska jag göra en fixboot eller fixmbr?

EDIT: jag startade med ms-dos startdiskett o skrev fixmbr, men det verkar inte gå.."Bad command...." vad ska jag göra då?

Om du kör W2k/XP så kan du inte starta med en MS-DOS-diskett och köra dessa kommandon. Du måste starta med W2k-skivan eller XP-skivan och välja "recovery console", eller vad det nu kan heta om man kör svensk version. När du har loggat in som admin kan du köra dessa kommandon.

Permalänk

Re: Re: Re: Partitionsfel PQ magic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Om du kör W2k/XP så kan du inte starta med en MS-DOS-diskett och köra dessa kommandon. Du måste starta med W2k-skivan eller XP-skivan och välja "recovery console", eller vad det nu kan heta om man kör svensk version. När du har loggat in som admin kan du köra dessa kommandon.

Ja, men jag kommer inte åt recovery console, då windows installationsprogram inte hittar nån hårddisk:/ Annat förslag?

EDIT: jag lyckades köra fixmbr i recovery console..men det löste inget:/ Vad göra då?

Permalänk