Permalänk
Medlem

Fotbolls-EM

Snart börjar nästa stora mästerskap.

Tänkte jag kunde skapa en liten tråd för oss som är intresserade och som vill ta upp allt möjligt som händer under dem kommande veckorna.

Själv har man kollat in lite vad dem båda två tv kanalerna kommer med för manskap. SVT:s gäng är superladdat med bra experter och bra kommentatorer. Medan tv4:s uppställning känns som vanligt att de spelar i en lägre division.

over and out

Permalänk
Inaktiv

Eller så snackar vi lite om själva lagen istället

En inte helt otippad gissning är väl att Spanien, Holland och Tyskland går långt.. Tysklands tur i år? Det känns som lite vinna eller försvinna för Hollands gyllene 83-84 generation med Sneijder, Van Persie, Robben, Heitinga, Van der Vaart.. redan i VM om två år är de flesta över 30. Spanien aka Barcelona känns också lite på nedåtgång. Xavi och Puyol var inte alls lika bra säsongen som gick och laget saknar en internationellt erkänd forward (Torres har ju inte varit i form på två år).

Jag gissar på Tyskland!

Sverige får det svårt, kanske en kvartsfinal om man slår svårbedömda Ukraina och i vanlig ordning får oavgjort mot England. Frankrike tar man inte!

Permalänk
Medlem

Så klart skall vi snacka om fotbollen. Först ville jag bara avreagera mig på att jag kommer spy galla när tv4 sänder skit medan SVT gör en mästerlig turnering. Nog med det.

Grupp A
Polen,Grekland,Ryssland och Tjeckien
Grupp B
Tyskland,Holland,Danmark och Portugal
Grupp C
Italien,Spanien,Irland och Kroatien
Grupp D
Ukraina, Sverige,England och Frankrike

Sverige hamnade i en rätt så bra grupp. Hade vi hamnat i grupp B eller C hade det kunnat bli väldigt tufft.
Frankrike som inte gjort något riktigt bra resultat på väldigt länge. Ukraina vet man inte riktigt hur dem står sig mot övriga nationer. England som Sverige alltid brukar kunna spela oavgjort. Jag tippar nog minst en kvartsfinal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Så klart skall vi snacka om fotbollen. Först ville jag bara avreagera mig på att jag kommer spy galla när tv4 sänder skit medan SVT gör en mästerlig turnering. Nog med det.

Grupp A
Polen,Grekland,Ryssland och Tjeckien
Grupp B
Tyskland,Holland,Danmark och Portugal
Grupp C
Italien,Spanien,Irland och Kroatien
Grupp D
Ukraina, Sverige,England och Frankrike

Sverige hamnade i en rätt så bra grupp. Hade vi hamnat i grupp B eller C hade det kunnat bli väldigt tufft.
Frankrike som inte gjort något riktigt bra resultat på väldigt länge. Ukraina vet man inte riktigt hur dem står sig mot övriga nationer. England som Sverige alltid brukar kunna spela oavgjort. Jag tippar nog minst en kvartsfinal.

Vi får pisk av Frankrike och England. Är dock mer synd om Danmark.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

Det mest sorgliga är att ett par matcher ENDAST kommer visas på tv4sport xtra, som är en ren HD kanal samt betalkanal

MÄSTERSKAP SKALL VARA PUBLIC SERVICE

Permalänk
Medlem

Vem vinner skytteligan då?
Eftersom jag tippar Tyskland som segrare så gissar jag på Gomez.

Permalänk
Avstängd

Underdog: Frankrike vinner EM och Benzema skytteligan. Om dom får ihop sitt lag så kan dom gå långt.

Permalänk
Inaktiv

Att Gomez vinner skytteligan är en inte allt för modig gissning, dock är det inte helt ovanligt att förhållandevis okända spelare kliver fram i skeden som dessa. Om hemmanationen Polen går bra i turneringen gissar jag på att Robert Lewandowski från Borussia Dortmund kommer vara en stor bidragande orsak till detta. Han har haft ett jämnt flöde av mål i landslaget sedan 2010 och kom trea i skytteligan i Bundesliga i år med 22 mål (efter Huntelaar och just Gomez).

Håll utkik efter honom redan ikväll!

Permalänk
Medlem

Vilken konstig match det blev mellan Polen och Grekland

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vilken konstig match det blev mellan Polen och Grekland

Höll på Polen men det vart Grekland efter halvtid när dom blivit rånade och Polen slutade spela fotboll, hoppades nästan på att Grekerna skulle få trycka in en 1-2boll

Ryssland tippade jag skulle vinna med 2-1 och tji fick jag men alltid kul när man bjuds på målrika matcher som neutral åskådare.

Vad gäller skytteligavinnare så vill man så klart se Zlatan där men det blir nog svårt sen är övriga grupper riktigt tajta och det kommer säkerligen inte göras överdrivet mycket mål men jag tippar på att Torres kan vinna om han får spela, Klose har alltid varit vass i Tyskland eller så blir det Gomez, beror nog mest på vem av dom som får starta. Min joker blir nog Balotelli mest för att han känns som den vassaste kniven i Italiens låda, Cassano var bäst i kvalet men när det blir tajtare matcher i en så pass tuff grupp så säger jag att han ev vinner assistligan.

Permalänk
Medlem

fy fan Danmark- Holland 1-0

Permalänk
Medlem

Grattis till Danmark. Matchen var lite sådär. Många chanser till Holland tyvärr kändes Holland lite bleka.

Snart dags med Tyskland VS Portugal

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

fy fan Danmark- Holland 1-0

trodde jag aldrig! men danskarna ska man inte lita på

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Grymt fegt att göra byte i 90:e minuten av tyskarna. Det sänker tempot i spelet på de som vill göra mål och låter tiden bara gå. Borde fan vara förbjudet att göra så.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Maskinen Tyskland vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Grymt fegt att göra byte i 90:e minuten av tyskarna. Det sänker tempot i spelet på de som vill göra mål och låter tiden bara gå. Borde fan vara förbjudet att göra så.

Ne tycker inte det är farligt, domaren ska lägga till tid också.

Inga målkavalkader direkt men spännande matcher i den kanske mest spännande gruppen i EM

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt alla lag gör likadant.

Grupp C imorgon. Även den gruppen är rätt intressant. Två lag som är bra defensivt och sedan två lag som gillar att rulla boll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är inget nytt alla lag gör likadant.

Grupp C imorgon. Även den gruppen är rätt intressant. Två lag som är bra defensivt och sedan två lag som gillar att rulla boll.

Ja morgondagen blir också fin, Spanien och Italien vet vi inte riktigt vart man har då Spanien har Villa borta, Xavi sliten, Torres har inte gjort så mycket mål sen Italien med sin spelskandal, brist på anfallare osv.
Riktigt kul att dom möts i första matchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Grymt fegt att göra byte i 90:e minuten av tyskarna. Det sänker tempot i spelet på de som vill göra mål och låter tiden bara gå. Borde fan vara förbjudet att göra så.

Det händer ju i princip i alla matcher när ena laget leder med ett mål mot slutet? Inte direkt bara Tysklands landslag som gör så.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Balotelli lär väl lyckas få rött kort. Kan tänka mig att spelare kommer försöka provocera honom.

Permalänk
Medlem

Sverige VS Ukraina ikväll
Hoppas svenskarna ger Ukraina spö så det bara stänker om det.

Tippade rätt på Italien VS Spanien. En match som Italien egentligen skulle ha vunnit. Italien var bättre offensivt tyvärr slarvade italienarna i försvaret. Sedan var det även mycket Hollywood över vissa spelare. Kroatien leder grupp C med sin vinst över Irland.

Permalänk

Någon som vet vilken kanal Sverige - Ukraina matchens sänds på?

Edit; nvm, hittade det. SVT 1 och dom streamar på svtplay.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

SVT1 20:00(uppsnack). England VS Frankrike i tv4 vid 18:00

http://svt.se/sport/fotboll/sa-sander-svt-fran-fotbolls-em
http://www.fotbollskanalen.se/sverige/sa-ser-du-em-i-sommar--...

SVT är kung av sport medan tv4 är ett rent skämt.
Båda kanalerna visar var sin match nästintill varje dag. Tydligen får ingen av kanalerna visa alla matcherna på egen hand. SVT hade kunnat ha tagit hand om allt och vi sportälskare hade blivit glada. Sedan senare i sommar är det OS(kanske sista gången som SVT sänder hela OS på egen hand för det svenska folket)

Permalänk
Medlem

Sämsta jag sett, hur svårt är det att stå vid en jävla stolpe?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Sämsta jag sett, hur svårt är det att stå vid en jävla stolpe?

Vet inte om du spelar fotboll, men dem som brukar stå vid första stolpen brukar oftast gå ut en liten bit och täcka skott (så motståndaren får mindre yta att skjuta på). Men sedan så var försvarsspelet av Zlatan mindre bra. Han hängde inte alls med Shevjenkos löpning (som var riktigt bra).
_
För att sammanfatta första omgången.

Matchen mellan Grekland och Polen kommer att bli en stor snackis, efter domarens usla beslut..
Ryssland gjorde en riktigt bra match när dem "körde" över Tjeckien.

Danmark gjorde ett riktigt bra match mot Holland. Kvist gjorde en av hans bästa matcher som jag har sett och gjorde många bra beslut. Holland var alldeles för ineffektiva! När man får chanserna så måste man sätta dem, annars vinner man inte. Robben gjorde en URUSEL match, istället för att passa till lagkamrater som stod helt fria och bara kunde peta in bollen, så valde han att gå på avslut som blev mindre misslyckade.
Tyskland - Portugal blev en tråkig match att kolla på, knappt nå riktiga målchanserna utom Pepes skott i första halvlek och Gomez fina nickmål.

Italien - Spanien, blev som på förhand en match där inget att lagen ville riskera något. Efter Di Natales mål som gav 1-0 till Italien så blev matchen mer öpen, vilket gjorde att Spanien tog över matchen mer och mer.
Kroatien - Irland. Mandzukic. Riktigt bra under matchen. Kroatiens målvakt,Pletikosa sattes aldrig på några riktiga ingripanden. Irland blev bättre och bättre mot matchens slut

England - Frankrike. Såg inte matchen och kan inte kommentera om den.

Ukraina - Sverige. Sverige började matchen riktigt passivt, man vågade knappt spela bollen mellan varandra utan skickade långbollar upp på Zlatan och Rosenberg. Båda var godkända under matchen. Rosenberg gör som vanligt många bra löpningar, men varför slog inte Sebastian Larsson bollarna när han såg Rosenbergs löpning, fast valde att spela Zlatan som var felvänd istället? Andra halvlek börjar bättre och Sverige vågar spela(lite) av sitt spel.
Ukraina och Shevchenko gjorde en RIKTIGT bra match och man hade svenskarna där man ville ha dem. Riktigt fina mål av Shevchenko med.

Svenskarnas betyg :
+++ - Zlatan, Rosenberg, Källström, Isaksson
++ - Mellberg, Olsson, Granqvist
+ - Lustig, Toivonen, Elm, Larsson

Första omgångens besvikelse:
Domarna, flera domare gjorde många felaktiva misstag. Domaren i matchen mellan Polen och Grekland för första priset för omgångens besvikelse

Första omgångens överraskning:
Danmark. Man ska aldrig underskatta lag som Danmark. Danskarna gjorde en bra match mot Holland och hade en riktigt bra halvlek. Krohn-Dehli gjorde en bra match och svarade för ett riktigt bra mål, där han fintade bort 3 holländare med en skottfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Vet inte om du spelar fotboll, men dem som brukar stå vid första stolpen brukar oftast gå ut en liten bit och täcka skott (så motståndaren får mindre yta att skjuta på). Men sedan så var försvarsspelet av Zlatan mindre bra. Han hängde inte alls med Shevjenkos löpning (som var riktigt bra).

Han ska täcka stolpen, som han stod nu var han bara i vägen för Isaksson. Hade bollen kommit höger om honom om han "kramat" stolpen, så hade Isaksson kunna rädda.

Att Mellberg missade markeringen av Shevchenko innan var också dåligt.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Han ska täcka stolpen, som han stod nu var han bara i vägen för Isaksson. Hade bollen kommit höger om honom om han "kramat" stolpen, så hade Isaksson kunna rädda.

Att Mellberg missade markeringen av Shevchenko innan var också dåligt.

De gånger jag täcker första stolpen brukar jag gå ut halvmeter - 1 meter i en viss riktning beroende vart bollen är och täcka ytan vid ev. skott.

Men det är inte ofta bollen hamnar vid första stolpen som vid Shevchenkos andra mål.

Mellberg var dåligt förberedd att någon kunde komma bakom han i den situationen. Granqvist eller vem det nu var som var bakom han borde ha sagt något till Mellberg.

Permalänk
Medlem

Alla blir fotbollsexperter när det vankas EM eller VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Vet inte om du spelar fotboll, men dem som brukar stå vid första stolpen brukar oftast gå ut en liten bit och täcka skott (så motståndaren får mindre yta att skjuta på). Men sedan så var försvarsspelet av Zlatan mindre bra. Han hängde inte alls med Shevjenkos löpning (som var riktigt bra).

För det första så jag som själv är målvakt, skulle nästan dödat mina backar om de skulle agerat som Lustig. Har man stolpen, då står man så närma stolpen så att inga bollar kan gå igenom. Dessutom skulle jag aldrig i min vildaste fantasi tro att Hamren är så dum att han sätter Zlatan som markering på motståndarens farligaste spelare, det är backarnas uppgift, de ser att Shevjenko löper dit, Zlatan har ingen aning om det eftersom det inte är hans uppgift och han står vänd åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

För det första så jag som själv är målvakt, skulle nästan dödat mina backar om de skulle agerat som Lustig. Har man stolpen, då står man så närma stolpen så att inga bollar kan gå igenom. Dessutom skulle jag aldrig i min vildaste fantasi tro att Hamren är så dum att han sätter Zlatan som markering på motståndarens farligaste spelare, det är backarnas uppgift, de ser att Shevjenko löper dit, Zlatan har ingen aning om det eftersom det inte är hans uppgift och han står vänd åt andra hållet.

Självklart, tycker man inte ska lämna en minsta dm från stolpen förens den har paserat straffpunkten(ungefär då som jag lämnar stolpen, täcker stolpen vid 1/10 hörnor så^^)

Kort och gott. En tabbe av Zlatan som inte har koll på Shevchenko, Lustig som inte står närmare stolpen och backarna för att dem inte tog hand om Shevchenko.