Har jag blivit för gammal eller har spelen förändrats på senare år?

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara jag som tyckte redan att wow var väldigt enformigt och innehållsfattigt och väldigt rätt fram.

Jag saknar sandbox spel som verkligen kräver att man sätter sig in i dem. Förut var de flesta spel mer eller mindre åt det hållet medans idag är alla spel anpassade för 10-åringar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ceogar:

Verkar bara vara jag som tyckte redan att wow var väldigt enformigt och innehållsfattigt och väldigt rätt fram.

Jag saknar sandbox spel som verkligen kräver att man sätter sig in i dem. Förut var de flesta spel mer eller mindre åt det hållet medans idag är alla spel anpassade för 10-åringar.

Var bra länge sedan jag körde det, men EVE på något högre nivå är väll fortfarande rätt avancerat?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Verkar bara vara jag som tyckte redan att wow var väldigt enformigt och innehållsfattigt och väldigt rätt fram.

Jag saknar sandbox spel som verkligen kräver att man sätter sig in i dem. Förut var de flesta spel mer eller mindre åt det hållet medans idag är alla spel anpassade för 10-åringar.

Svåra, rejäla, komplexa och "besvärliga" spel är alltid mycket roligare att spela om man har tid till det. Har man inte tid så har man inte heller någon behållning av det, utan man ser dessa snarare som "dåliga".
De flesta spel numera känns snarare som de är utvecklade att konsumeras av folk som har mindre tid, men som handlar desto mer. Som det mesta i dagens samhälle alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlave:

Jag har en hypotes som jag kallar WoW-syndromet:

Många var MMO-oskulder innan de började med WoW, och jag talar nog för de flesta i denna tråden när jag säger att de som jag varit fast i WoW ett par år. MMORPG, mer specifikt WoW, tog levlande, CO-OP, PvP och alla andra redan befintliga spelformer och gav det ytterligare MENING och TILLFREDSTÄLLELSE. Vi söker idag denna mening och tillfredställelse igen, men inget spel lyckas riktigt nå upp till den standarden.

Jag älskade traditionella RPG:n innan jag började spela WoW på grund av att det var TILLFREDSTÄLLANDE att gå upp i level och bli belönad. Meningen i exenpelvis Final Fantasy 9 var endast att klara spelet och ha kul medan man spelade igenom det. Det vi människor upplever som kul eller tillfredställande är utsöndringen av signalsubstanser och glädjeämnen i kroppen. Blizzard blev (och är) bäst på att framkalla dessa glädjeämnen genom belöning av av loot och levels i sina spel. Vid spelandet av WoW blev vi vana vid den höga utsöndringen av glädjeämnen, men precis som med riktiga droger blir man till slut tolerant. Därför tröttnade vi på WoW, inte för att spelet blev sämre (spelet blev och blir i själva verket hela tiden bättre) , men spelet lyckades helt enkelt inte rampa upp utsöndringen av glädjeämnen i den takt som vi önskade. För mig kom detta någon gång under slutet av TBC, fram tills dess kändes spelet bara bättre och bättre, men efter det kändes det som spelet dalade och blev tråkigare. Om jag nu går tillbaka och spelar traditionella RPG:n lyckas de flesta inte stilla mina höga begär.

Men varför floppar då Diablo 3? Spelet ger på många sätt den tillfredställelse som WoW gav genom levlande och loot, skillnaden är bara MENINGEN. WoW gav ytterligare mening med spelandet då en ny item eller högre level innebar bättre prestation i raid eller arenan när du spelade med andra människor. Det fick en social betydelse. Eftersom ens vänner och alla andra spelade spelet blev man socialt belönad om man blev bättre på spelet igenom loot, högre arena rating eller om man dödat en boss som ingen annan hade. Till råga på allt har WoW (och MMO:n generellt) inget slut. Även om man dödade Illidan visste man att det lönade sig att fortsätta spela eftersom man visste att efter Illidan kom en ny raid.

Varför floppar Diablo 3? Diablo 3 är socialt, men man är inte lika blottad, och blir inte lika socialt sågad om man inte hänger med i spelandet. Ingen annan ser eller bryr sig i lika stor omfattning om du klarat inferno eller inte. Att vara en rogue med legendary svärd i WoW gav långt mer status än vad en DH med Legendarys ger i Diablo 3. Och till vilken mening ska man fixa Legendarys i Diablo 3? För att klara inferno. Och sen? I och med att det inte finns så stor mening med att fortsätta jakten på gear blir hela erfarenheten sämre, och jämfört med det man kände när man spelade WoW blir det bara en piss i havet.

Likt många av er andra hoppas jag att SWTOR skulle ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Det gjorde det inte.
Likt många av er hoppas jag att Guild Wars 2 ska ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Hoppet är det sista som överger människan, men för att vara realist blir nog så inte fallet.
Jag tror att det enda som på riktigt kan ge samma mening och tillfredställelse som WoW är Blizzards nästa MMO. Den som väntar får se.

Slutligen vill jag säga att på grund av WoW, och alla andra underbara spel som kommit genom åren ökar hela tiden förväntningarna på kommande spel. De spelen vi inte förväntar oss något av kommer ha mycket större chans att imponera på oss, medan de vi tror ska förändra världen kommer troligen bli en besvikelse.

Intressant psykologisk utläggning där. Jag håller delvis med. Spelade WoW mellan 2006 och 2008 väldigt mycket, men sen - när min utbildning var klar och jag skaffade jobb och familj - mer meningsfullhet mellan varven helt enkelt - var det inte lika lätt att hänga med i allt nytt i WoW. Den ständiga jakten på item-levels, bossar, instanser och PVP fick mig att tröttna rejält. Men det som gav mig mest när det var som roligast var spelkänslan, känslan av kontroll när jag spelade min druid och kastade mig genom battlegrounds och instanser. Att få raid-tanka med björnen eller slåss i cat form mot någon mage i duell om flaggan i Warsong Gulch. Gearen var av mindre betydelse för mig. Självklart var man tvungen att ha en hyffsad gear, inte minst för att spelet blev lättare.

Men min största spelupplevelse i livet är fortfarande Super Mario World till SNES. Efter att ha enträget sparat veckopengen i flera månader kunde jag äntligen köpa den vackra, grå spelkonsollen. Perfekt kontroll, underbar grafik och härligt ljud. Allt balanserat från början, inte hundratals patcher och förbättringar. Perfekt från första till sista stund. Perfekt än idag.

Diablo 3 är knappast en flopp. Kanske inte att den lever upp till samma dimensioner som WoW, men det finns en stor fanskara som alltid hållit Diablo och Diablo 2 högre än WoW. Diablo 3 gör ingen besviken. Det är inte helt rätt att jämföra WoW och Diablo 3, det är nästan som att jämföra WoW med Starcraft II. Diablo 3 har också spelkänslan, känslan av perfekt kontroll i spelögonblicket. Visst är det mycket loot, men det finns en distinkt skillnad mellan Diablos loot och Wows loot. Rare och Epic i WoW är alltid på något sätt skräddarsytt för någon, så är det inte i Diablo. I Diablo kan den rara utrustningen som nyss droppade skratta dig rakt i ansiktet.

Det är _den där_ känslan jag är ute efter när jag spelar, kontrollen. Inte de ständiga belöningarna. En härligt FPS är QuakeLive, här hamnar man mitt i smeten, mitt i kontrollen man måste ha.

/saturday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också spel blivit "sämre", men som vissa nämnt så har man blivit äldre också, och spel är inte längre lika intressant. Vissa spel jag spelat har ju uppdaterats åt fel håll så de blivit sämre men det verkar mängden gilla iaf. Exempelvis TF2 var skitkul när det kom, sen började det patchas så det inte fanns lika mycket utrymme för skicklighet (från och med att medics inte kan använda übercharge på mer än 1 person samtidigt), nya vapen samt mössor har jag hört att det finns nu.

Jag var ett stort fan av starcraft 1, 2:an funkar väl men jag tycker nog fortfarande SC:BW är roligare. Quake 3 / Live är det fps-spelet jag tycker är roligast fortfarande, har väl småförväntningar på Planetside 2.

MMO så gick väl allt utför efter wow? I princip alla nya mmo-spel försöker efterlikna wow eftersom det blev så väldigt populärt. Jag tycker fortfarande Ragnarok Online är det roligaste mmot trots buggar och obalans, så blir det balanserat iaf. Men även det patchas åt wow-hållet och snart har alla "bra" servrar dött ut. GW2 är nog mitt sista hopp för mmo.

Jag vet att jag blivit mer kräsen, men då jag fortfarande gillar de lite äldre spelen bättre så antar jag att det nyare spelen inte passar mig, och jag vet att det finns fler som har samma uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Men min största spelupplevelse i livet är fortfarande Super Mario World till SNES. Efter att ha enträget sparat veckopengen i flera månader kunde jag äntligen köpa den vackra, grå spelkonsollen. Perfekt kontroll, underbar grafik och härligt ljud. Allt balanserat från början, inte hundratals patcher och förbättringar. Perfekt från första till sista stund. Perfekt än idag.

Lustigt det där med hur många som hyllar just Super Mario. Jag växte själv av en slump inte upp med Nintendo (hade fullt upp med Commodore/Amiga/Mac/Sega) och för mig är det ett genomsnittligt dussinspel bland hundratals andra i princip likadana plattsformsspel som man plöjt igenom.

För mig är det helt andra barndoms-spel än Nintendos som får mig att bli lite extra nostalgiskt varm om hjärtat.

Spel som jag verkligen gillat det senaste decenniet har jag lagt ungefär 500 timmar speltid på. Jag utmanar, vem som helst, att lägga 500 speltimmar IDAG på sitt älskade och perfekta Super Mario. Jag sätter en slant på att tristessen börjar komma krypande efter första timmen.

EDIT: Jag missunnar såklart ingen sina härliga gamla spelminnen från när de var yngre, oavsett spel. Men nånstans måste man ju inse hur mycket nostalgi det ligger i minnena och inte hur övergrymma spelen var rent objektivt.

Permalänk

Skyrim är jättekul, det underhåller mig många timmar i veckan, har kört 100 timmar + på en karaktär nu.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

haha för gammal eller, ja är 51 och lirar fullt , kom ihåg 80 talet entligen 70 tal de första svartvitt tennis hockey, sen 80 tal hade ja spectravideo computer med kasett ,sega megadrive 16 bit, spelade mitt första ff 1och 2, så att jag har lirat nu så där 40 år ,och har inte alls tänkt lägga av , håller nog så länge som hälsan låter göra det (:

Permalänk
Medlem

kolla på indiespelen på steam/ps3, satt och nötte plants vs zombies i typ 3 månader och det kostade bara 89kr på ps3 store

skit i alla dessa "stora" speltitlar och börja kolla på lite mindre betydelsefulla titlar, jag slutade nyss spela WoW och sitter och lirar gamla mmorpg't Tibia istället haha, nyast med bäst grafik är inte alltid roligast.

Jag lirar också en del n64 spel, ska nu i helgen dra över lite polare och köra goldeneye splitscreen på 4 pers!

Permalänk
Medlem

Tror det år brist på intresse bara, är i ungefär samma sits som dig socialt sätt och jag har inte det minsta intresse för spel längre. Det enda jag spelar är sportspel på ps3 när man sitter och dricker lite bärs med kompisarna annars tappar jag intresse totalt på 5 minuter. Det verkar kul i huvudet men när jag sätter mig framför datorn eller ps3an så dör allt intresse på direkten och det är bara inte kul.

Permalänk

Jag tycker att det börjar bli slut på idéer bara, och att spelen har blivit alldeles för lätta dom senaste åren.

Permalänk

Spelen har förändrats, på grund av att marknaden förändrats. Den stora marknaden är de som köper lättsmält sörja. Casual, fin grafik, icke tidskrävande och ingen inlärningströskel, linjärt som tusan - detta säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Byt plattform!
När man blir äldre så uppskattar man sociala interaktioner mer, och är det co-op eller socialiserande man vill är konsol givet. Jag var i samma sits tills jag började lira 360 med tjejen, hittade polare att lira med online och spelandet blev kul igen.
Dels för att jag inte piratade spel så varje köpt spel hade ett rejält värde, dels achivements och liknande som gav spel mervärde, och dels att jag snabbt och enkelt kunde hitta andra att spela eller snacka med, även i SP spel är det lugnt.
Slippa sitta ensam instängd på rummet, kan spela med tjejen eller snacka med henne medan jag spelar och hon ser på TV eller liknande, socialisera IRL trots spelande. Välj inte spelande eller IRL, välj båda

Olika från person till person, skulle jag byta till konsol så skulle jag inte ha någon att spela med. (Om vi inte räknar randoms man träffar, vilka ungefär 1/10000 går att ha ett vettigt samtal med.)
Men om du satt och körde SP spel på pc kan jag fatta att du var själv...

Är inte säker på om du bara trollar eller jobbar för microsoft.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kolla på indiespelen på steam/ps3, satt och nötte plants vs zombies i typ 3 månader och det kostade bara 89kr på ps3 store

skit i alla dessa "stora" speltitlar och börja kolla på lite mindre betydelsefulla titlar, jag slutade nyss spela WoW och sitter och lirar gamla mmorpg't Tibia istället haha, nyast med bäst grafik är inte alltid roligast.

Jag lirar också en del n64 spel, ska nu i helgen dra över lite polare och köra goldeneye splitscreen på 4 pers!

Kan bara instämma...Av de spelen som är släppta de sista åren så är det Terraria som har givit mig mest spelglädje.

Permalänk
Medlem

Spel idag är gjorda för mainsteam, inte för gamers, det är problemet.

Nya spel har i regel ingen utmaning, auto saves vartannat steg, fullt hp om man gömmer sig i 3 sek, nya spel känns mest som en transportsträcka tills man är i mål. Förr fick man nöta och nöta tills man bemästrade ett spel och när man såg credits rulla förbi kunde man luta sig tillbaka och känns sig nöjd. Kommer ni ihåg tiden när man faktiskt kunde dö i ett spel, eller när man var inne på sitt sista continue? Det var tider

Dagens online FPS är också pinsamma, mer eller mindre alla är anpassade för att kunna spelas med gamepad, de går i slowmotion och "belönar" camping och kräver inte längre att man ska kunna sikta samtidigt som man springer och hoppar. I UT/Quake krävdes skill, i BF/COD krävs tålamod. Mer realistiskt, jo kanske, men realism kan aldrig vinna över gameplay imo.

Tack och lov kommer det rätt mycket indiespel som fortfarande ger utmaning, och SC2 så klart. För mig har knappast spelintresset minskat med åren men däremot har man blivit ohyggligt mer kräsen, och det gäller även med äldre spel.

Permalänk
Medlem

Håller med TS, är 87:a så lite yngre men i ungefär samma stadie i "familjelivet". Det där suget av att spela får jag väldigt väldigt sällan. Jag tror som nämnts innan att det både har med åldern att göra och att spelindustrin blivit så pengakåta. När företag gör allt för att göra pengar blir det inte bra. Visst är det kul med snygga spel men det får absolut inte gå ut över känsla och story.

Permalänk
Medlem

Försök prova på olika genres. Har du prövat Dota, HoN eller kanske Lol (MOBA)?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Håller med TS, är 87:a så lite yngre men i ungefär samma stadie i "familjelivet". Det där suget av att spela får jag väldigt väldigt sällan. Jag tror som nämnts innan att det både har med åldern att göra och att spelindustrin blivit så pengakåta. När företag gör allt för att göra pengar blir det inte bra. Visst är det kul med snygga spel men det får absolut inte gå ut över känsla och story.

Håller med, jag själv skiter i om grafiken är det finaste på marknaden, jag har gärna ett bra spel istället, fast man kan inte bara skylla på storyn då det itne var många platformsspel förr med bra story precis Men dem fick sin tjusning istället att man inte levde upp så fort man dog vid en check point med obegränsade liv utan man fick trial an error jobba upp sina färdigheter och skapa perfektion för alla moment i spelen.

Det enda som lockar mig idag är Fallout/elder scrolls serierna, jag gillade Borderlands som FPS/RPG så ser fram emot 2an och BF3 spelar jag sporadiskt ibland men inte seriöst.

Men några av mina favorit spel genom tiderna är faktiskt point and click adventure games som Monkey island 1-3 och generellt alla Scumm baserade spel och en drös med äldre RPG spel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet med SP-spel idag beror på två saker som tillsammans gör det förödande.

1. Spelen utvecklas till både PC och konsol vilket oftast gör att man måste offra komplexitet i spelmekanikerna för att det ska vara spelbart med handkontroll.

2. Svårighetsgraden, spel idag känns som att de är alldeles för lätta.
Allt kommer serverat så man behöver inte spendera tid på att försöka fatta vad i helvete det är man ska göra och spelen är i största allmänhet väldigt förlåtande mot misstag under spelets gång.
Det är nästan som att spelet vill att man ska klara det istället för att man ska få kämpa för att komma nån vart.

Så har spelen blivit sämre, nja egentligen inte för de håller otvivelaktigt högre kvalitet produktionsmässigt.
Men är de lika roliga som förr, nej det tycker jag inte.
Jag har bra mycket mer kul när jag spelar spel som t.ex Dwarf Fortress istället för skyrim eller liknande.
Äldre spel är fortfarande trevliga att spela igenom då och då, spelade t.ex Civ4 drygt 14h i sträck tidigare i veckan.

MP-spel har däremot klarat sig bättre tycker jag.
Jag har fortfarande enormt roligt när jag spelar spel som till exempel dota 2.
Men det finns inte så mycket mer att säga om det tycker jag.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

De finns en term som passar, gillad av många älskad av ingen, de är vad man går på nu, samma i allt man undviker o peta ut någon (vilket blir ironisk för hardcore spelarna tycker de blir utknuffade)
flera har nog sagt de men ja bredare marknad så fler kan spela är målet för de generar mer pengar.

Skälv satte jag mig med skyrim och efter 2 minuter lessna jag och börja spela grimrock som jag fortfarande med glädje spelar för de känns som de la ner tid och kärlek i denna titel även om de är inte i närheten lika stort, vist många hatar spelet för sin retroflörtande stil och jag skälv insåg jag missa presis allt av de kräver du är galet pedant.

Dark o Demon souls är desamma de daddar inte med dig de till o med har varit så fräcka o kasta om hela klichen av riddaren o barbaren är nybörjar klassen, se när den kommer till pc så fler kan förhopnignsvis njuta av en hårdkockt titel.

Som jag ser de samma gäller film omed när promethius är omklippt för o ta bort de riktigt otäka scvenerna för att fler ska kunna se den.

De med veyron en syfta på den är redan designad att alla kan köra den, vad man kan se de som är mer av toyota VS alfa, i prinsip gör de presis samma sak, men få tycker om alfan för de är inte lika praktiska eller sticker ut för mycket och de tar toyotan för den är mer logisk medan de som tar alfan de tar den inte frö de gillarn utan för de älskar bilen och dess karisma.

Så vad ska man säga, tja du har fått en mersmak av kvalitativa titlar som du sätter din standard efter.

Samt med kontorl är inte så krångligt, många krånglar till de helt i utan logik (skyrim) o misslyckas på båda fronter (prova med tangentbord och handkontroll och båda är inkompetenta), jag ser de mer som för båda sidor, tänk lågiskt och se sen de finns titlar som gjorde ett bra jobb på båda sidor av de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan bara instämma...Av de spelen som är släppta de sista åren så är det Terraria som har givit mig mest spelglädje.

får ju erkänna att minecraft har gett mig väldigt många timmars nöje och hur simpelt är inte det egentligen?

Permalänk
Medlem

Är 34 och väntar fortfarande på det perfekta spelet (för mig).

Dagens spelindustri skiljer sig mycket från hur det såg ut för 15 år sedan. På den tiden var det några få personer som gjorde ett helt spel från början till slut. Nu kan det var tiotal till hundratal involverade. Det kostar pengar. Därför gör man spel som går att köra både på pc och konsoler samt passar den breda skalan. Dessutom är det repris efter repris med ny förpackning bara. Det finns knappt nån innovation.

Det positiva är att tekniken har tagit enorma framsteg sedan tex Quake. Problemet är att väldig få spel nyttjar det senaste just för att spelet ska lätt portas mellan konsolerna och PC. Sedan WoW har otaliga spel gått över till "tecknat" grafik för att det är lättare att göra än "riktiga" texturer. Dvs sparar pengar och utvecklingstid. Man har fördummat och förenklat det mesta.

Finns så klart lite uppstickare här och var tack och lov annars hade man lagt ner spelandet helt.

Det jag är ute efter är spel där man säger "wow!" flera gånger. Snygg grafik, realistisk ljussättning samt texturer. Levande världar med bra fysik. Story som får en att längta till spelet hela tiden. Smart och djup gameplay där man upptäcker nya saker hela tiden trotts att man spelat ett tag. Nya platser att utforska.

Jag älskade Unreal när det kom. Grafiken var utöver det vanliga med ett VooDoo/2 kort samt ljudet och musiken var riktigt bra. Tänk om man gjorde nåt liknande fast med en story som tar en mellan olika planeter samt inför diverse problemlösning som känns verklig i sammanhanget. Inga knappar att trycka på utan man slår sönder grejer eller spränger dörrar för att se vart de leder. Inga vapen med stats utan man tar vad man har. Osv...Finns ju hur mycket som helst man kan låna både från filmer och tv-serier som skulle fungerar bra i spel. Hoppas verkligen att mindre utvecklare tänker till lite och ger oss en del riktigt bra fräscha och innovativa PC-spel i framtiden med djup och känsla. De stora lär bara fortsätta mjölka vilket verkar vara hur lätt som helst nuförtiden när alla p12:or bara tar emot allt med öppna armar utan att fråga varför spelet ser ut som skit eller är gjort för nån med IQ<80...

Kom på en grej till...Nu när det finns bra stöd för flera skärmar...varför gör man tex inte ett Mechwarrior spel där varje skärm blir som ett fönster i cockpiten i mechen? Det vare ju som att sätta sig i en perfekt simulator. Det är bara vinklarna skärmarna rätt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Då var vi här igen

Spelen i sig är knappast sämre, tvärtom. Jag är själv i din ålder, med sambo och barn osv. Känner ungefär som du inför spel. Men det har helt enkelt med åldern att göra, man ser inte på spel på samma sätt längre, fantasin är inte vad den varit osv. Spelen är det inget fel på, det är en själv det handlar om.

Det är svårare att hitta ro att spela, det känns mest meningslöst tycker jag. Har märkt att man mer uppskattar "simulatorspel" och liknande när man blir vuxen, men har fortfarande inte tid att strula med datorn, så jag kör mest Forza 4 med ratt och grejjer till när jag spelar något.

Sportspel kan ju också funka, boxningspel har jag börjat uppskatta. Däremot klarar jag inte av Halo och sådana "rymd" flashiga hyper spel, känns för avlägset på något vis.

+1

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag ser ingen anledning till att byta till konsol i ditt inlägg;)

Gräset är grönare på andra sidan ängen, att testa byta plattform ger en helt ny spelupplevelse och kan tveklöst återuppliva eller väcka ett nytt spelintresse, oavsett om det är super mario på Wii, Uncharted på Ps3 eller Halo på 360, många goa titlar du aldrig ser på PC.
Varför välja bara en plattform, när flera ger dig så mycket mer?

Permalänk
Medlem

Känner samma sak.

Spelat spel sedan jag var 6 och nu är jag 18, var ca 2 år sedan jag senast älskade ett spel, dagens spel känns bara så...själlösa, känns inte som att det är någon mening med dom förutom att döda döda döda.

Jag har dock börjat spela indie spel mer nu, känns som att man får mycket mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Trådtitel "Har spelen förändrats?": ja. Däremot, "Har spelen försämrats?": beror på betraktaren.

Runt samma ålder som trådskaparen. Spelat mycket på C64, NES/SNES/PS1/PS2 och andra konsoler samt PC.

När jag var liten så var min absoluta vision att TV-spel skulle gå från att vara ett marginaliserat nöje bland de yngsta till att bli mainstreamunderhållning. Jag fick rätt, men jag trodde också det skulle ske genom att alla skulle inse vilket värde det fanns i spel som Final Fantasy 6 osv. Jag hade fel.

"Revolutionen" kom, men det var genom att förändra vad spel var. Ska jag sätta ner en flagga för att inte bara vifta med händerna, så tror jag Guitar Hero-genomslaget förändrade spelbranschen. Spel blev "på riktigt" något som "alla" spelade. Liknande revolutioner hade nämnts tidigare, t ex med Wipeout, men det handlade om spel som tilltalade fler utan att tumma på konceptet. Titta också på namnet på den distributör som stod bakom GH: Activision.

Med den ekonomiska feedback som kom av GH och dylika spel så började saker röra sig. EA hade redan blivit gigantiska genom att mata uppföljare och mindre innovation till förmån för varumärken, och nu var det inget som stoppade detta. Ska man göra en annan analog så gick speltillverkning från att vara dominerade av japansk kultur till att bli amerikansk, vilket är en stor skillnad gällande affärsplaner, långsiktighet och ren inställning (jag menar inte att karaktärerna blev av med mangaögon).

Jag gjorde en observation när SweClockers presenterade spelhösten 2011, en lista på 28 spel. Hur många av dessa spel skulle kallas "nyskapande"? L.A. Noire möjligen, men anledningen att det (och i stort sett alla andra spel) är på listan är ju bara för att det är en massiv reklambudget, i detta fallet från Rockstar. Rage var tekniskt nydanande (men själva spelet är redan glömt), och Dead Island var ju inte en uppföljare iaf. Dock är en på väg, tillika för L.A. Noire, vilken lycka…

Visst, ingen klagar över Zelda 3, men dagens uppföljare är främst iteration framför revolution. Ta Zelda som exempel när det ändå nämndes: kolla skillnaderna mellan Zelda 1–5. Kolla skillnaderna mellan Call of Duty 1–5. Står branschen still?

"Hoppet" för den generation jag tillhör och som tycker det har blivit en klar försämring (det innefattar inte alla) är dock att helt enkelt gå förbi de stora utgivarna. Titta på "indie"marknaden. Skit i att köpa Crysis 3 och Diablo 3 och Call of Duty 5. Skit i vad reklamen säger att du ska spela, skit i vad majoriteten på internetforum säger att du ska spela och skit i de som hävdar att de spel som du uppenbarligen inte brinner för "är så jävla bra och det är bara du som är gammal". Det är bara onödigt att lyssna på de som bevisligen inte hjälper dig i din situation.

Du kanske inte ens behöver spela "de senaste" spelen. Du har omöjligen spelat allt bra som kommit ut de senaste 20 åren. Om du uppskattar en annan typ av spel än de som görs idag — spela inte kioskvältarna. De är som stora actionfilmer som blåses upp med enorma mängder reklam och nästlar sig in i hjärnan — men som likt popcorn försvinner lika snabbt för att lämna plats åt nästa titel.

Om du å andra sidan är beroende av att spela flashigaste spelet som kräver flashigaste grafikkortet för att kunna hänga med i det breda snacket om de senaste spelen, samtidigt som du inte gillar de senaste spelens utveckling: då är du förlorad . Du får förändra något av dessa beroenden för att vara nöjd med spel igen.

Tack för ett väldigt bra och läsvärt inlägg.Håller själv med dej till 100%. Indieutgivare och kickstart är de enda positiva som finns kvar i spel branchen enligt mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

testa fallout 3 så kommer du till rätt spår igen

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlave:

Jag har en hypotes som jag kallar WoW-syndromet:

Många var MMO-oskulder innan de började med WoW, och jag talar nog för de flesta i denna tråden när jag säger att de som jag varit fast i WoW ett par år. MMORPG, mer specifikt WoW, tog levlande, CO-OP, PvP och alla andra redan befintliga spelformer och gav det ytterligare MENING och TILLFREDSTÄLLELSE. Vi söker idag denna mening och tillfredställelse igen, men inget spel lyckas riktigt nå upp till den standarden.

Jag älskade traditionella RPG:n innan jag började spela WoW på grund av att det var TILLFREDSTÄLLANDE att gå upp i level och bli belönad. Meningen i exenpelvis Final Fantasy 9 var endast att klara spelet och ha kul medan man spelade igenom det. Det vi människor upplever som kul eller tillfredställande är utsöndringen av signalsubstanser och glädjeämnen i kroppen. Blizzard blev (och är) bäst på att framkalla dessa glädjeämnen genom belöning av av loot och levels i sina spel. Vid spelandet av WoW blev vi vana vid den höga utsöndringen av glädjeämnen, men precis som med riktiga droger blir man till slut tolerant. Därför tröttnade vi på WoW, inte för att spelet blev sämre (spelet blev och blir i själva verket hela tiden bättre) , men spelet lyckades helt enkelt inte rampa upp utsöndringen av glädjeämnen i den takt som vi önskade. För mig kom detta någon gång under slutet av TBC, fram tills dess kändes spelet bara bättre och bättre, men efter det kändes det som spelet dalade och blev tråkigare. Om jag nu går tillbaka och spelar traditionella RPG:n lyckas de flesta inte stilla mina höga begär.

Men varför floppar då Diablo 3? Spelet ger på många sätt den tillfredställelse som WoW gav genom levlande och loot, skillnaden är bara MENINGEN. WoW gav ytterligare mening med spelandet då en ny item eller högre level innebar bättre prestation i raid eller arenan när du spelade med andra människor. Det fick en social betydelse. Eftersom ens vänner och alla andra spelade spelet blev man socialt belönad om man blev bättre på spelet igenom loot, högre arena rating eller om man dödat en boss som ingen annan hade. Till råga på allt har WoW (och MMO:n generellt) inget slut. Även om man dödade Illidan visste man att det lönade sig att fortsätta spela eftersom man visste att efter Illidan kom en ny raid.

Varför floppar Diablo 3? Diablo 3 är socialt, men man är inte lika blottad, och blir inte lika socialt sågad om man inte hänger med i spelandet. Ingen annan ser eller bryr sig i lika stor omfattning om du klarat inferno eller inte. Att vara en rogue med legendary svärd i WoW gav långt mer status än vad en DH med Legendarys ger i Diablo 3. Och till vilken mening ska man fixa Legendarys i Diablo 3? För att klara inferno. Och sen? I och med att det inte finns så stor mening med att fortsätta jakten på gear blir hela erfarenheten sämre, och jämfört med det man kände när man spelade WoW blir det bara en piss i havet.

Likt många av er andra hoppas jag att SWTOR skulle ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Det gjorde det inte.
Likt många av er hoppas jag att Guild Wars 2 ska ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Hoppet är det sista som överger människan, men för att vara realist blir nog så inte fallet.
Jag tror att det enda som på riktigt kan ge samma mening och tillfredställelse som WoW är Blizzards nästa MMO. Den som väntar får se.

Slutligen vill jag säga att på grund av WoW, och alla andra underbara spel som kommit genom åren ökar hela tiden förväntningarna på kommande spel. De spelen vi inte förväntar oss något av kommer ha mycket större chans att imponera på oss, medan de vi tror ska förändra världen kommer troligen bli en besvikelse.

Jag håller helt och hållet med att hur människan fungerar definitivt kan påverka vårat spelande, speciellt med belöningssystem och achievements. Det jag vill tillägga är att oavsett vilka spel det är som släpps idag är de liknande ett tidigare spel.

WOW-SWTOR
COD-BF

För att nämna några.

Det blir idag inga förändringar i hur vi spelar utan det är väldigt snarlik det vi spelade för 1, 2 och 5 år sedan. Jag är bara 18 men känner redan av denna effekten tyvärr och jag har väl spelat aktivt i 10 år. Det blir alltid liknande saker och numera blir spelandet som en sak man gör än att man känner "jävlar vad kul det är att döda bossen". Effekten idag är mer åt "nice, klarat denna också, vad ska vi göra nu?". Det gör att det roliga har försvunnit för det vi gör är inte annorlunda längre och spännande utan det är som att gå varje dag till jobbet och göra samma saker, i längden blir det inte speciellt roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Sitter själv och är bitter av samma anledning som TS men börjar alltmer förlika mig med faktumet att man passerat den ålder där spelandet kunde vara så där magiskt. Låter pessimistiskt jag vet.

Same same. Det sitter dock långt inne att erkänna det för sig själv, faktumet känns så jävla tragiskt på nåt sätt. Jag minns så väl perioderna av sådan total tillfredsställelse när Zelda ALttP och Super Metroid släpptes, det kan bara beskrivas som någon slags spelnirvana, som jag inte tror jag kommer uppleva igen.

Men det ligger faktiskt något i vad TS vill mena på ändå, jag har på senare tid hittat några juveler till SNES jag inte lirat förr, och magin kommer faktiskt tillbaka. Samma sak gäller Deus Ex, det tycks jag aldrig ledsna på, kör igenom det någon gång om året typ. Drog dessutom igenom Megaman 4 för första gången på typ 15 år för några dagar sedan, och jag kunde verkligen inte släppa det. Med det som facit känns det faktiskt inte helt orimligt att många gamla spel kanske var aningens bättre än dagens dito, trots sina tekniska tillkortakommanden i jämförelse med dagens spel.

Det kanske är en kombination av att man blivit gammal och att spelen av idag inte är vad spel brukade vara?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Gräset är grönare på andra sidan ängen, att testa byta plattform ger en helt ny spelupplevelse och kan tveklöst återuppliva eller väcka ett nytt spelintresse, oavsett om det är super mario på Wii, Uncharted på Ps3 eller Halo på 360, många goa titlar du aldrig ser på PC.
Varför välja bara en plattform, när flera ger dig så mycket mer?

Haha you're preaching to the wrong guy;) Har PS3, Xbox 360 och WII (och tidigare generationer).. Tycker bara att det är tråkigt när det ena ska dra ner det andra:) I slutändan så styr ju faktiskt spelen utvecklingen av nyare hårdvara(till viss del såklart). Gäller det FPS så är PC oslagbart och Third person spel gör sig bäst på konsol i mitt tycke.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."