USBn är nu en lokal hårddisk?

Permalänk

USBn är nu en lokal hårddisk?

jag skulle installera ubuntu på min andra dator och lyckades på nått sätt först ta bort USB stickan så att den inte visades någon stans, har nu fått den att dyka upp men den kommer nu fram vid hårddiskar, inte externa diskar (eller vad det nu heter, aldrig direkt tänkt på det).

nån som vet hur man fixar det? formaterat den ett x antal gånger och tagit bort/gjort ny(a) partroner eller vad det nu heter.

här har ni en fin print screen som förklarar mitt problem =D

Yes, i know. My paint skills are exceptional.

Permalänk
Medlem

Har du kanske formaterat den som NTFS? För isåfall kan det va det som gör att datorn tror att det är en extern disk istället för usb minne

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

nej, den är FAT32. ingen aning om vad det innebär men det är tydligen standard så jag tog det... ^^

Permalänk
Medlem

Okej. Fat32 är en äldre standard som inte har stöd för filer över 4GB. NTFS är nyare standard som ger stöd för filer över 4GB.
Prova ansluta minnet till ett annat uttag. Kan hjälpa ibland.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

nope, gjorde inte mer än att crasha spotify (blev tvungen att dra ur mina hörlurar, spotify gillar tydligen inte att man gör det..)
testade även att sätta i den i en annan dator och den visas som en hårddisk där med.
då måste det ju vara nått fel på hårddisken och inte windows?

Permalänk
Medlem

Kan ju säga direkt att det inte är något fel på ditt usbminne. Alla mina usbminnen visas också där uppe. de är ntfs.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

det har aldrig hänt förut för mig... hittar inget annat USB minne atm (dom är för små...) så jag kan inte kolla om det är så med alla
(vilket skulle innebära att det är windows fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

det har aldrig hänt förut för mig... hittar inget annat USB minne atm (dom är för små...) så jag kan inte kolla om det är så med alla
(vilket skulle innebära att det är windows fel)

Men vad spelar det för roll då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

ska installera ubuntu på min andra dator (som har win 8 atm) och det vägrar funka. det ända jag inte har testat är att boota från USB/CD. dvdn är tyvär sönder så jag kan inte göra det och den vägrar boota från usbn nu när den är hårddisk. prioretarade USBn över hårddisken i datorn men det funka ändå inte...

kan ju hända att jag har typ fel filer... but i consider Windows/USB guilty until proven otherwise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

ska installera ubuntu på min andra dator (som har win 8 atm) och det vägrar funka. det ända jag inte har testat är att boota från USB/CD. dvdn är tyvär sönder så jag kan inte göra det och den vägrar boota från usbn nu när den är hårddisk. prioretarade USBn över hårddisken i datorn men det funka ändå inte...

kan ju hända att jag har typ fel filer... but i consider Windows/USB guilty until proven otherwise.

I bios visar sig oftast usb-minnen bland hårddiskar. Även om man har separata alternativ för att boota från usb-enheter.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom följande guide.

Är USB-minnet inställt att köra på Performace kan detta vara rooten till problemet...

http://www.ntfs.com/quest22.htm

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av jocke92:

I bios visar sig oftast usb-minnen bland hårddiskar. Även om man har separata alternativ för att boota från usb-enheter.

då säger den "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

nån har sagt att man ska använda UNetbootin för att kopiera filerna över till USBn men den hittar inte mitt USB eftersom den visas som en hårddisk (den hittar inte USB minnet som en hårddisk heller för den delen). därför kör jag just nu med en ISO fil (viste inte att datorn kunde öppna den men enligt random forum i found through google så kan den det...)

men det är altså inget problem att den visas som hårddisk? datorn kommer inte explodera "with the power of a thousand suns"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

men det är altså inget problem att den visas som hårddisk? datorn kommer inte explodera "with the power of a thousand suns"?

Inte i bios när du försöker boota från minnet. Hur det är nät du skapar det men unetbotin vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Kolla igenom följande guide.

Är USB-minnet inställt att köra på Performace kan detta vara rooten till problemet...

http://www.ntfs.com/quest22.htm

nope, den är på snabb borttagning.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Inte i bios när du försöker boota från minnet. Hur det är nät du skapar det men unetbotin vet jag inte.

ok, jag får väll köra lite trial and error då. hoppas bara den överlever... ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Fick ett tips om sardu i en annan tråd, det är ett prog som gör multiboot enheter, det funkade inte att blanda win x 86 och x 64 för mig, men det gick bra att göra en bootpinne med några linuxar, win och hirensbootcd tillsammans.
Sardu är inte perfekt, men kanske det bästa verktyget att göra bootenheter med om man vill ha "multiboot" värt att testa för de som vill ha färre bootusbminnen att hålla reda på.
http://www.sarducd.it/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

jag skulle installera ubuntu på min andra dator och lyckades på nått sätt först ta bort USB stickan så att den inte visades någon stans, har nu fått den att dyka upp men den kommer nu fram vid hårddiskar, inte externa diskar (eller vad det nu heter, aldrig direkt tänkt på det).

nån som vet hur man fixar det? formaterat den ett x antal gånger och tagit bort/gjort ny(a) partroner eller vad det nu heter.

här har ni en fin print screen som förklarar mitt problem =D

http://i.imgur.com/ni3Gk.png

Yes, i know. My paint skills are exceptional.

Tjo,
fick du svar på detta?