Permalänk
Medlem

Överklocka HDMI

Intels grafik stödjer 2560x1440/1600 bara via DisplayPort, som många datorer tyvärr saknar.
Finns det någon möjlighet att överklocka HDMI-signalen från en HD4000 så att den klarar denna upplösning?

Permalänk
Medlem

ee? Överklocka en sladd? Aldrig hört att man kan göra det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen en hårdvarugräns, och jag har inte hört att någon kommit runt de begränsningarna i cpun, för du har väl cpuintegrerad grafik?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

ee? Överklocka en sladd? Aldrig hört att man kan göra det.

Sen när är en signal lika med en sladd?

Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen en hårdvarugräns, och jag har inte hört att någon kommit runt de begränsningarna i cpun, för du har väl cpuintegrerad grafik?

Det är väl samma sak som att överklocka vilken buss i datorn som helst för mer bandbredd. I vissa fall ska man ju ta det jävligt försiktigt som med PCIe, SATA (var ju ibland låst till andra överklockningsbara klocks förut) och sånt. Men QPI, HyperTransport, och framför allt RAM går ju att överklocka.
Nu väntar jag mig inte en magisk BIOS-switch, utan mer att komma runt "The custom resolution exceeds the maximum bandwidth capacity". Man "klockar" ju bildsignalen genom att välja en upplösning, men drivrutinerna säger stopp om man överstiger en viss gräns. Man vill ju komma runt detta för att testa hur långt hårdvaran egentligen klarar =).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Sen när är en signal lika med en sladd?

Det är väl samma sak som att överklocka vilken buss i datorn som helst för mer bandbredd. I vissa fall ska man ju ta det jävligt försiktigt som med PCIe, SATA (var ju ibland låst till andra överklockningsbara klocks förut) och sånt. Men QPI, HyperTransport, och framför allt RAM går ju att överklocka.
Nu väntar jag mig inte en magisk BIOS-switch, utan mer att komma runt "The custom resolution exceeds the maximum bandwidth capacity". Man "klockar" ju bildsignalen genom att välja en upplösning, men drivrutinerna säger stopp om man överstiger en viss gräns. Man vill ju komma runt detta för att testa hur långt hårdvaran egentligen klarar =).

Men nu handlar det inte om att klocka något utanför hdmis begränsningar utan det är cpun som inte sänder ut den signal du vill ha, det är väl snarast att låsa upp grafikdelen i cpun i så fall som skulle kunna fixa det.
Många hdmi överföringar har en massa begränsningar som inte har med hdmi standarderna att göra, utan det är andra saker som begränsar. problemet är intels i det här fallet eftersom de låst cpun med vilje till en viss maxupplösning som är lägre än det hdmi interfacet kan hantera, det kanske har med licenskostnader att göra, dp är ju licensfritt vilket inte hdmi är men jag vet inte vad kostnaden är för att gå över fullhd, däremot är det få om några enheter som kör mer än fullhd via hdmi idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är fortfarande inom HDMI-standarden (åtminstone någon nyare variant av den), men att överklocka minnen från 1333 till 1600 är också "överklock" trots att 1600 fortfarande är inom standarden. Ifalll du ifrågasatte ordet "överklock"...

Har ingen aning om varför denna begränsning existerar, men vore synd om det är som du säger att det är nån minimal skillnad i licensavgift att stödja snabbare klocks/högre upplösning. Nåja, inget att göra åt saken antar jag, får leva med att bara ha skärmen kopplad till desktopen.

Permalänk
Medlem

Snart frågar väl nån om man kan överklocka sin brödrost för att kunna värma brödet snabbare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Snart frågar väl nån om man kan överklocka sin brödrost för att kunna värma brödet snabbare.

Toast'clockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Snart frågar väl nån om man kan överklocka sin brödrost för att kunna värma brödet snabbare.

Kanthaltråd och en extra transformator så är det fixat

Permalänk

Denna begränsning går att komma runt. Jag har själv en Dell U2711 som jag kör via HDMI på ett radeon 6630M med 2560x1440 HDMI-HDMI. Jag har även fått det att funka med ett nvidia kort. Men när jag försökte göra samma sak med min Intel HD 4000 då Kom detta upp:

Gjorde dock bara ett test så kommer följa upp på detta.

Så tänkte iaf länka lite trådar om detta och berätta hur jag gjorde.

På mitt Radeon kort började jag med att ladda ner detta program: Radeon Custom Resolution Manager
http://www.tomshardware.co.uk/forum/322663-15-radeon-custom-resolution-manager

I RCRM la jag till upplösningen 2560x1440 35Hz i 16:9 listan. (35Hz är det på den tweakade drivrutinen)

Sedan ladda jag ner en modifierad drivrutin till min skärm(Dell U2711) http://www.speedyshare.com/FBTkX/u2711-35hz.zip

OBS har eng Windows!
Extrahera denna till en mapp. Gå in i Device Manager(Enhetshanteraren) Välj Monitor>Din monitor
Högerklicka på den och tryck "Update Driver Software". Klicka sedan "Browse my computer for driver software". VIKTIGT! Välja inte att bläddra efter drivrutinen direkt utan klicka "Let me pick a list of device drivers on my computer". Sedan klicka Have disk. Sedan kan du bläddra till där du har laddat ner din drivrutin.

När du valt mappen klickar du vidare tills drivrutinen är korrekt installerad.

Starta Om datorn!

Högerklicka på skrivbordet och tryck Screen Resolution. Nu ska 2560x1440 finnas där och funka.
Så här ska det se ut när du kollar display info i skärm menyn:

OBS detta kräver en high speed HDMI kabel. ingen skräpkabel

Källor:
http://forum.notebookreview.com/sony/602724-success-2560x1440-support-new-vpc-z2-dell-u2711.html#
Här står det om en som fått En dell u2711 att funka med Intel HD 3000. Han har dock kört HDMI till DVI kabel. Har ej testat det än på min intel hd 4000.

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/19371159.aspx
Här Står det hur man får det att funka med Nvidia.

Men anledningen att jag hitta denna tråden var att jag har köpt en ny skärm (Samsung SA850T). Och Jag undrar Hur man skapar en egen drivrutin. För jag har ej lyckats få ut 2560x1440 på min Samsung SA850T HDMI-HDMI. Eftersom jag ej lyckats gör en sådan .inf fil som jag har till min dell. Har googlat runt men har ej hittat någon sådan fil till min samsung.

Jag har testat lite med PowerStrip(http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm) Men jag är ej så kunnig på detta område. Men man kan göra egna .inf drivrutinsfiler i detta prog.

Jag har även laddat ner Monitor Asset Manager(http://entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm) Det programet står som skapare till den drivrutinen som jag andvänt till att få dell skärmen att fungera. Men har ej förstått hur det fungerar.

Om någon kunning på detta område kunde förklara hur man gör en drivrutin(.inf fil) på samma sätt som den modifierade dell drivrutinen jag länkat ovanför fast till en annan skärm. Det hade vart toppen