Något otroligt konstigt fel i min dator, Behöver Lite hjälp.. - Processor-

Permalänk

Något otroligt konstigt fel i min dator, Behöver Lite hjälp.. - Processor-

Tjenare, jag använder en AMD Processor, och den har blivit helt knäpp rent ut sagt, Den är gammal, men den ska inte hålla på såhär tycker man, Den går typ upp i varv helt random jag behöver inte öppna något program eller så utan jag kollar på cpu usage, och då använder 70 % när man inte gör någonting, och sen går den ner till 10 % och sen upp igen till 70 % och lite över, och sen när jag till exempel, öppnar något spel då använder den direkt 90 % cpu usage... Vet inte exakt vad som är problemet, men men, Tacksam för alla svar. Och när cpu usage går upp, så låter den som något jävla flygplan i datorn.
Typ vooom! voom!

Permalänk
Medlem

Byt ut processorn den är helt enkelt fööör gammal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Tjenare, jag använder en AMD Processor, och den har blivit helt knäpp rent ut sagt, Den är gammal, men den ska inte hålla på såhär tycker man, Den går typ upp i varv helt random jag behöver inte öppna något program eller så utan jag kollar på cpu usage, och då använder 70 % när man inte gör någonting, och sen går den ner till 10 % och sen upp igen till 70 % och lite över, och sen när jag till exempel, öppnar något spel då använder den direkt 90 % cpu usage... Vet inte exakt vad som är problemet, men men, Tacksam för alla svar. Och när cpu usage går upp, så låter den som något jävla flygplan i datorn.
Typ vooom! voom!

Vilken cpu har du och kan det vara pga. damm det låter?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Socket AM2

Permalänk

Ja, damm kanske det kan vara det ligger en hel del i fläkten jala fall, kan man dammsuga burken?

Permalänk
Medlem

säkert någon process som suger cpu

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Ja, damm kanske det kan vara det ligger en hel del i fläkten jala fall, kan man dammsuga burken?

Nej!
Använd tryckluft annars kan datorn dö!

Permalänk
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Ja, damm kanske det kan vara det ligger en hel del i fläkten jala fall, kan man dammsuga burken?

Om du gör det rätt, ja absolut.
Dammsug inte rakt på komponenter bara och akta så inga delar lossnar.

Lek inte för mycket med fläktarna också

Skrivet av alexzpro:

Nej!
Använd tryckluft annars kan datorn dö!

Om du ser ut som på avataren så skulle jag rekommendera att du använder tryckluft ja

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Nej!
Använd tryckluft annars kan datorn dö!

Tror inte det blir en sån stor förlust med den sockeln.
Men helt rätt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexzpro:

Nej!
Använd tryckluft annars kan datorn dö!

Tack, äntligen nån med lite vett i skallen! Måste bara påpeka att det ska vara tryckluft på burk (om man inte har specialutrustningen med vattenavskilljare osv).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tack, äntligen nån med lite vett i skallen! Måste bara påpeka att det ska vara tryckluft på burk (om man inte har specialutrustningen med vattenavskilljare osv).

Alltså, alla komponenter i datorn har ju flera former av ESD-skydd i dag så helt övernitiskt behöver man inte vara, med lite vett kan man vara lite "oförsiktig"

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Och tänk på att det kondenserar om du håller munstycket för nära komponenterna. Så håll på bra avstånd och spraya i små stötar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyZk0:

Alltså, alla komponenter i datorn har ju flera former av ESD-skydd i dag så helt övernitiskt behöver man inte vara, med lite vett kan man vara lite "oförsiktig"

Vissa komponenter har nåt skydd medan andra saknar det. Att alla komponenter har esd-skydd stämmer inte. Dessutom tål dom bara upp till runt 2000v och en dammsugare kan generera betydligt högre spänning. (det krävs runt 3000v innan man själv känner av det)
Med komponenter menar jag tex kondensatorer o dyl.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för al hjälp, tryckte in dammsugaren i Fläkten jäklar var mycket damm det låg där, helt otroligt, o fläkten börja spinna som satan ju! Men det gick bra, Nu låter den ingeting, kan nästan tro att den är ny

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig. Själv har jag använt dammsugaren till att rengöra datorn i säkert 10 års tid utan några missöden

Permalänk

För din egen skull GEFORCE -kolla in den här sidan ett par ggr i veckan och läs vad folk har för problem! Du lär dej så otroligt mkt om hur man ska

hantera sin dator och vad man kan testa om det eller detta händer med burken. Här finns folk med stora kunskaper-så lyssna och lär!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Tjenare, jag använder en AMD Processor, och den har blivit helt knäpp rent ut sagt, Den är gammal, men den ska inte hålla på såhär tycker man, Den går typ upp i varv helt random jag behöver inte öppna något program eller så utan jag kollar på cpu usage, och då använder 70 % när man inte gör någonting, och sen går den ner till 10 % och sen upp igen till 70 % och lite över, och sen när jag till exempel, öppnar något spel då använder den direkt 90 % cpu usage... Vet inte exakt vad som är problemet, men men, Tacksam för alla svar. Och när cpu usage går upp, så låter den som något jävla flygplan i datorn.
Typ vooom! voom!

Låter som mjukvaroproblem.

Öppna processhanteraren och kolla vilken process som suger mest, alternativt kolla vilka program du installerade sist, och om dessa har installerat något annat "på köpet".

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tips när man dammsugar fläktar är att hålla fast vingarna så den inte spinner sönder sig, likaså med tryckluft

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM