Köpråd highend-platta [iOS/Android]

Permalänk
Hedersmedlem

Köpråd highend-platta [iOS/Android]

Hej,

Jag och flickvännen har funderat på att köpa en platta. Vi kommer att lägga ner så mycket pengar som det behövs, inom rimliga gränser givetvis. Vi har erfarenheter från båda plattformarna som ni kan se nedan. Vi kommer att använda plattan till allt möjligt; surfa, titta på film, spela, ta fram recept osv osv.

Krav:
- Högupplöst och bra skärm
- Hög prestanda (senaste tekniken alltså)
- ~10"

Plus i kanten:
- 3G (Har ett extra sim-kort att använda för data-trafik, men antar att vi skulle kunna klara oss utan 3G i värsta fall)

Detta har vi kommit fram till på de olika plattformarna (rätta mig gärna om vi har fel, våra iOS-erfarenheter kan vara lite gamla):
iOS (iPad, iPhone 3GS, iPhone 1gen):
+ Bra flyt i UI:t
+ Många bra appar
- Itunes
- Ingen flash

Android (Desire S, Defy +, Galaxy 10.1):
+ Lite mer frihet
+ Widgets
- Har ofta sett "oflyt" i gränssnittet, bland annat från jobbets Galaxy 10.1-platta.

De plattor som vi har tittat lite på är iPad 3gen samt Transformer 700.
- Finns det någon annan som möter kraven?
- Vilken av dessa skulle ni rekommendera (inser givetvis att det är svårt att ge synpunkter på 700 eftersom den inte kommit ut än)?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Hedersmedlem

En nackdel med iPad är att den blir varm och det är inte så trevligt att hålla i den men om man samtidigt köper ett skyddande fodral så märker man inte av det, om det är en nackdel med att flash inte stöds kan man dock fråga sig då det kommer att fasas ut.

Samsung har hamnat efter så dem kan man bortse ifrån då prestanda helt enkelt är sämre på deras toppmodeller.

En sak som får mig att själv tveka om iPad eller Android är skärmens fysiska format då Android har HD formatet som då passar bättre för film men det blir smalt på höjden/bredden för annat. Medan ipad har mer som datorskärmar hade förr som då passar lite bättre allround men för film blir bilden mindre och man får svarta ränder ovanför och under filmen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaLo:

En nackdel med iPad är att den blir varm och det är inte så trevligt att hålla i den men om man samtidigt köper ett skyddande fodral så märker man inte av det, om det är en nackdel med att flash inte stöds kan man dock fråga sig då det kommer att fasas ut.

Samsung har hamnat efter så dem kan man bortse ifrån då prestanda helt enkelt är sämre på deras toppmodeller.

En sak som får mig att själv tveka om iPad eller Android är skärmens fysiska format då Android har HD formatet som då passar bättre för film men det blir smalt på höjden/bredden för annat. Medan ipad har mer som datorskärmar hade förr som då passar lite bättre allround men för film blir bilden mindre och man får svarta ränder ovanför och under filmen.

Något sorts fodral kommer nog att införskaffas oberoende vilken platta vi än väljer. Anledningen till flash som negativt på iPaden är på grund av att det fortfarande är så många hemsidor som använder sig av det, trots att det är på väg bort.

Notera att jag menade första generationens Galaxy, alltså drygt ett år gammal. Den var då en av topp-modellerna om jag inte missminner mig.

För oss spelar formatet på skärmen inte lika stor roll, båda typerna har sina för och nackdelar. Eftersom vi ska använda den till så många och blandade saker så tror jag att man inte kommer att bli missnöjd oberoende vilket format.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Tegra 3 plattorna skall komma ut strax om jag inte läst fel. Dessa kanske kan vara intressanta i sammanhanget. Samt googles egna platta med. De brukar inte vara snabbast, men helhetsmässigt ha en bra lösning.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag listat ut är som följer.

iPad 2 och den nya iPad 2 (där den fina skärmen gör den till en tung kandidat) har mycket kraft under huven och man kan inte bortse från mängden apps som finns att köpa.

Android har Asus TF300 som är en riktigt trevlig film och spelplatta.

Acer A510 är mycket lik TF300 men är dyrare och fördelen med bättre stöd för lagring och filmuppspelning räcker inte riktigt till för att motivera merkostnaden.

Samsung Galaxy Tab 10.1 klarar filmuppspelning men ligger efter de andre när det gäller prestanda överlag (känns helt enkelt lite trög) och det samma gäller den nya Galaxy Tab 2 10.1 som även har sämre skärm. Galaxy NOTE 10.1 kommer med en pennan som då har sin fördel om man hellre vill använda en sådan över klumpiga kladdiga fingrar och vad jag förstår kommer den med en bättre processor som gör denna platta mycket intressant. Skärmen är dock av det lite sämre sorten som sitter på Galaxy Tab 2 10.1.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ctrl:

Tegra 3 plattorna skall komma ut strax om jag inte läst fel. Dessa kanske kan vara intressanta i sammanhanget. Samt googles egna platta med. De brukar inte vara snabbast, men helhetsmässigt ha en bra lösning.

Tack, Transformer 700 är en Tegra 3 platta. Att vänta på Googles Nexus-platta är nog inte ett alternativ då det antagligen kommer dröja tills den kommer ut, plus att den antagligen kommer vara 7" som jag förstått det.

Skrivet av MaLo:

Det jag listat ut är som följer.

iPad 2 och den nya iPad 2 (där den fina skärmen gör den till en tung kandidat) har mycket kraft under huven och man kan inte bortse från mängden apps som finns att köpa.

Android har Asus TF300 som är en riktigt trevlig film och spelplatta.

Acer A510 är mycket lik TF300 men är dyrare och fördelen med bättre stöd för lagring och filmuppspelning räcker inte riktigt till för att motivera merkostnaden.

Samsung Galaxy Tab 10.1 klarar filmuppspelning men ligger efter de andre när det gäller prestanda överlag (känns helt enkelt lite trög) och det samma gäller den nya Galaxy Tab 2 10.1 som även har sämre skärm. Galaxy NOTE 10.1 kommer med en pennan som då har sin fördel om man hellre vill använda en sådan över klumpiga kladdiga fingrar och vad jag förstår kommer den med en bättre processor som gör denna platta mycket intressant. Skärmen är dock av det lite sämre sorten som sitter på Galaxy Tab 2 10.1.

Tack MaLo, det var en bra sammanställning!

Just nu så lutar det åt en iPad gen3 då den har väldigt bra prestanda och skärm. Jag kommer nog dock att vänta till efter WWDC för att se vad iOS 6 kommer att innebära för plattan. Det som tar emot lite är ju det stela utseendet på gränssnittet med bara appar överallt, det var snyggt för 2 år sedan men börjar bli lite gammalt nu, samt att överföring av filer/filmer osv ska vara lite krångligare.

Just TF300 såg också bra ut, men fallerar nog lite på skärmen som, vad jag har läst på nätet, inte ska vara högupplöst eller särskilt bra.

Samsung har många olika modeller som alla är bra på en sak, hade de slagit ihop alla bra funktioner och hårdvara så hade jag kunnat tänka mig att köpa en sådan, men som det är nu så tappar de alldeles för mycket.

Fortsatta kommentarer och åsikter tas gärna emot!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Om du inte är kräsen med priset så skulle jag lätt ta transformer 700, jag är sjukt sugen på den även om min plånbok ber mig inte köpa den.

1900x1200 10.1 skärm
Tegra 3
Super IPS skärm
Keyboard

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcorc:

Om du inte är kräsen med priset så skulle jag lätt ta transformer 700, jag är sjukt sugen på den även om min plånbok ber mig inte köpa den.

1900x1200 10.1 skärm
Tegra 3
Super IPS skärm
Keyboard

Ja, den har helt klart imponerande hårdvara, problemet är att ifall man skaffar sig 3G versionen så har man helt plötsligt inte Tegra 3 längre utan en dualcore. Varför de valde att inte använda samma hårdvara i de båda plattorna förvånar mig. Man kanske får skaffa sig en 700 utan 3G då helt enkelt... Den släpps ju snart, så jag väntar nog på lite recensioner först i vilket fall.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

mina personliga åsikter.

Jag köpte "nya ipad" för flytet och känslan, för när det kommer tilll trevligt ui (flyt/känsla/krashfritt) tycker jag att apples produkter är bra mycket bättre än android, kan dock inte uttala mig om nyare andoid plattor.

Detta är mina användningsområden:
* spela några minuter ibland
* slösurf
* streama Rapport, svtplay.se
* använda för att plugga videos i sängen, på pendeln osv.

Till att spela och slösurfa duger den riktigt bra, ibland, väldigt sällan saknar jag Flash. Dock så saknar jag flash som fan när det kommer till tv4play.se, för tv4 appen suger och jag kan då inte streama Ekonomi nyheter. jag upplever inte heller att min padda blir varm som vissa andra säger.

Men nu till sakerna som jag stör mig på som fan.
Vad är det för fel på SMB/NFS/AFP nätverksprotokoll? Varför kan jag inte få streama en film/serie från min server? Varför kan jag bara få ansluta till ett share för att kopiera över en fil? men nej då, då måste man koppla skiten till dator och in i skit-itunes och sen välja app och sen kopiera in filen till det programmet så att bara det programmet kommer åt fil-fan alternativet är att installera typ boxee mjukvara på servern tillsammans med den där bonjour applikationen, och sen tala om i boxee mjukvaran vilka mappar den ska dela ut, för det räcker ju inte att man redan skapat shares på en server. usch va anti jag är
Jag förstår varför apple väljer att göra så här, men jag tycker verkligen inte om det. "nya ipad" var min första och sista ipad, för den duger enligt mig inte till nå annat än slösurf och lite spelande.

förlåt att jag spånade iväg när du ville prata hårdara, men jag kände bara att jag ville dela med mig av vad jag tycker

nu har ju jag en platta som duger ett tag, men min nästa kommer baseras på win8, för att den efter MINA behov kommer bli så jävla grym

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mina personliga åsikter.

Jag köpte "nya ipad" för flytet och känslan, för när det kommer tilll trevligt ui (flyt/känsla/krashfritt) tycker jag att apples produkter är bra mycket bättre än android, kan dock inte uttala mig om nyare andoid plattor.

Detta är mina användningsområden:
* spela några minuter ibland
* slösurf
* streama Rapport, svtplay.se
* använda för att plugga videos i sängen, på pendeln osv.

Till att spela och slösurfa duger den riktigt bra, ibland, väldigt sällan saknar jag Flash. Dock så saknar jag flash som fan när det kommer till tv4play.se, för tv4 appen suger och jag kan då inte streama Ekonomi nyheter. jag upplever inte heller att min padda blir varm som vissa andra säger.

Men nu till sakerna som jag stör mig på som fan.
Vad är det för fel på SMB/NFS/AFP nätverksprotokoll? Varför kan jag inte få streama en film/serie från min server? Varför kan jag bara få ansluta till ett share för att kopiera över en fil? men nej då, då måste man koppla skiten till dator och in i skit-itunes och sen välja app och sen kopiera in filen till det programmet så att bara det programmet kommer åt fil-fan alternativet är att installera typ boxee mjukvara på servern tillsammans med den där bonjour applikationen, och sen tala om i boxee mjukvaran vilka mappar den ska dela ut, för det räcker ju inte att man redan skapat shares på en server. usch va anti jag är
Jag förstår varför apple väljer att göra så här, men jag tycker verkligen inte om det. "nya ipad" var min första och sista ipad, för den duger enligt mig inte till nå annat än slösurf och lite spelande.

förlåt att jag spånade iväg när du ville prata hårdara, men jag kände bara att jag ville dela med mig av vad jag tycker

nu har ju jag en platta som duger ett tag, men min nästa kommer baseras på win8, för att den efter MINA behov kommer bli så jävla grym

Har du procat med airvideo server/klient apparna?
Funkar grymt bra att streama film genom nätverket utan itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Värmeproblemet är rent skitsnack. Har precis avslutat en spelsession av GTA3 på 2.5 timme, knappt ljummen...filmöverföringen sköter jag trådlöst via wifi från min NAS om jag inte vill streama direkt vill säga. Appar för filmuppspelning sväljer allt jag matar den med.

iOS har flest och bäst kvalitet på sina appar, samt att alla webbplatser och företag anpassar sina webbsidor för iPad för att hänga med i utvecklingen= ingen skitflash

Jag rekommenderar utan tvekan iPad 3, lätt den bästa plattan jag har ägt (och då har jag haft båda sidor av myntet)

Och till den annalkande shitstormen: nej jag är absolut ingen Apple fanboy!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Haft New Ipad sedan start den blir inte alls varm som folk ska påstå hela tiden.

Ipad 3 är den skönaste plattan ute nu.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktisk väldigt många som rapporterat värmeproblem men det kan givetvis vara fixat under tillverkningens gång. Sedan är det nog fel att kalla den iPad 3 då den inte har det namnet officiellt utan "The new iPad" är namnet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mina personliga åsikter.

Jag köpte "nya ipad" för flytet och känslan, för när det kommer tilll trevligt ui (flyt/känsla/krashfritt) tycker jag att apples produkter är bra mycket bättre än android, kan dock inte uttala mig om nyare andoid plattor.

Detta är mina användningsområden:
* spela några minuter ibland
* slösurf
* streama Rapport, svtplay.se
* använda för att plugga videos i sängen, på pendeln osv.

Till att spela och slösurfa duger den riktigt bra, ibland, väldigt sällan saknar jag Flash. Dock så saknar jag flash som fan när det kommer till tv4play.se, för tv4 appen suger och jag kan då inte streama Ekonomi nyheter. jag upplever inte heller att min padda blir varm som vissa andra säger.

Men nu till sakerna som jag stör mig på som fan.
Vad är det för fel på SMB/NFS/AFP nätverksprotokoll? Varför kan jag inte få streama en film/serie från min server? Varför kan jag bara få ansluta till ett share för att kopiera över en fil? men nej då, då måste man koppla skiten till dator och in i skit-itunes och sen välja app och sen kopiera in filen till det programmet så att bara det programmet kommer åt fil-fan alternativet är att installera typ boxee mjukvara på servern tillsammans med den där bonjour applikationen, och sen tala om i boxee mjukvaran vilka mappar den ska dela ut, för det räcker ju inte att man redan skapat shares på en server. usch va anti jag är
Jag förstår varför apple väljer att göra så här, men jag tycker verkligen inte om det. "nya ipad" var min första och sista ipad, för den duger enligt mig inte till nå annat än slösurf och lite spelande.

förlåt att jag spånade iväg när du ville prata hårdara, men jag kände bara att jag ville dela med mig av vad jag tycker

nu har ju jag en platta som duger ett tag, men min nästa kommer baseras på win8, för att den efter MINA behov kommer bli så jävla grym

Du är ju helt ute och cyklar, använd appen filebrowser, funkar med alla de vanligaste protokollen. Har förövrigt aldrig använt iTunes till denna paddan.
Allt sköts trådlöst och funkar grymt bra om man bara vet hur man ska göra!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Sedan är det nog fel att kalla den iPad 3 då den inte har det namnet officiellt utan "The new iPad" är namnet.

Äh, alla vet ju vad man menar om man säger iPad 3. Man kan ju inte hålla på att skriva "The new iPad", för långt ju Och tittar man på kartonger eller på en iPad i sig så står det ju ändå aldrig något mer än bara "iPad" på dem, det är bara något för att hålla isär de olika produkterna.

Skrivet av Shamzin:

Du är ju helt ute och cyklar, använd appen filebrowser, funkar med alla de vanligaste protokollen. Har förövrigt aldrig använt iTunes till denna paddan.
Allt sköts trådlöst och funkar grymt bra om man bara vet hur man ska göra!

Japp, håller med. Vet inte när jag senast använde iTunes senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Du är ju helt ute och cyklar, använd appen filebrowser, funkar med alla de vanligaste protokollen. Har förövrigt aldrig använt iTunes till denna paddan.
Allt sköts trådlöst och funkar grymt bra om man bara vet hur man ska göra!

ute och cyklar.. det är möjligt, men utan att veta exakt vilka apps som finns så kan det ju vara svårt att veta vad som finns. jag har inte lagt ner så mycket tid på det utan bara "gillat läget". men jag ska absolut testa denna app senare. går det att flytta filer via denna till t.ex. AVPlayerHD som jag använder eller hur spelar jag upp filerna?
sen är jag ju lite emot principen med, om man kan vara det. det är en sak att köpa spel eller så till paddan, men att köpa en app för 38kr för att kunna få BRA filöverföringmöjligheter tycker jag är lite dåligt när man köpt en platta för 5000, då borde sånt redan finnas. nu säger jag inte att det inte är värt 38kr, bara att paddan borde vara smidig på så sätt från start.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

går det att flytta filer via denna till t.ex. AVPlayerHD som jag använder eller hur spelar jag upp filerna?

Men AVPlayerHD-appen kan ju redan flytta filer trådlöst utan iTunes om det är det är vad du använder?
Den har ju inbyggd FTP/HTTP-server (och FTP-klient).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men AVPlayerHD-appen kan ju redan flytta filer trådlöst utan iTunes om det är det är vad du använder?
Den har ju inbyggd FTP/HTTP-server (och FTP-klient).

det vet jag, grejen är ju att det är såna här saker jag stör mig på.. men den appen kan du göra så.. med den appen kan du göra så.. jag vill gärna slippa vanliga fileshares, airvideo app + server. ftp osv osv osv... ge mig 1 bra alternativ till att flytta mina filer som jag vill till vad jag vill. ja vill ha mina befintliga file shares, inget mer, inget mindre.
Dåligt exempel: med boxee behöver du "bara" installera en app på din server sen dela ut allt igen. Med Air video behöver du "bara" göra samma sak som med boxee. Med avplayerhd behöver man "bara" slänga upp en ftp.. Som sagt, varje app har sitt "bara att göra så"... Men varför inte en å samma standard för varje app, tex möjligheten att komma åt ett file share?

känns som vi hamnar väldigt offtopic nu

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det vet jag, grejen är ju att det är såna här saker jag stör mig på.. men den appen kan du göra så.. med den appen kan du göra så.. jag vill gärna slippa vanliga fileshares, airvideo app + server. ftp osv osv osv... ge mig 1 bra alternativ till att flytta mina filer som jag vill till vad jag vill. ja vill ha mina befintliga file shares, inget mer, inget mindre.
Dåligt exempel: med boxee behöver du "bara" installera en app på din server sen dela ut allt igen. Med Air video behöver du "bara" göra samma sak som med boxee. Med avplayerhd behöver man "bara" slänga upp en ftp.. Som sagt, varje app har sitt "bara att göra så"... Men varför inte en å samma standard för varje app, tex möjligheten att komma åt ett file share?

känns som vi hamnar väldigt offtopic nu

När du stramar eller tankat över filen så klickar du på den och väljer själv hur du vill spela upp den:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Det fick bli en svart iPad 3gen 32GB wifi+4G. Fick ett bra pris på CDON (5700 ink frakt) vilket jag tycke var ett väldigt bra pris, med tanke på att den kostar 6400 på apple.se. 16GB varianten kostar för övrigt 5600, så för en 100kr mer så fick vi 16BG extra :). Öppet köp i 14 dagar, så vi får chansen att testa lite innan vi bestämmer oss helt. Tack för alla inlägg, det har hjälpt mycket

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilton:

Det fick bli en svart iPad 3gen 32GB wifi+4G. Fick ett bra pris på CDON (5700 ink frakt) vilket jag tycke var ett väldigt bra pris, med tanke på att den kostar 6400 på apple.se. 16GB varianten kostar för övrigt 5600, så för en 100kr mer så fick vi 16BG extra :). Öppet köp i 14 dagar, så vi får chansen att testa lite innan vi bestämmer oss helt. Tack för alla inlägg, det har hjälpt mycket

Mkt bra val, välkommen till familjen eller sekten! ( beror lite på hur man ser det )

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Själv fick jag hem min ipad 2 16gb igår, 2890 med frakt på cdon.
De stora nackdelarna är:
• Bildförhållande (4:3), lämpar sig mycket bra till allt förutom film, eftersom all film i dagens läge är "wide" / 16:9 etc, inbyggda videospelaren kan heller inte stretcha film utan zoomar in istället för att få fullskärm, ska pröva en annan app för att se film men tyvärr måste filmen läggas in i appen genom itunes vilket är mycket trist.
• Varje gång man installerar en app skickas man till hemskärmen (mycket störande ifall man ska installera många appar).
• Att jag köpte 16GB versionen, La in 4GB musik och 4GB film och vips så hade man 3,5GB plats kvar, hade installerat strax över en halv sida med appar och appar tar väldigt mycket plats, tex en enkel kalkylator (25MB). Enligt itunes hade jag nästan 4GB på övrigt (appar). Och man får inte 16GB utrymme på plattan som det står utan man får 13,83GB för jag antar att resten tas upp av systemet.

I övrigt är jag väldigt nöjd med plattan och jag tror inte jag glömt något jag stör mig på, den har hög kvalité och är mycket snygg, skärmen är visst lite lågupplöst men det är inget man ser / lägger märke till så länge man inte kikar på plattan från 15cm avstånd och det enda man tänker på är hur låg upplösningen är istället för att använda plattan.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk

Jag skulle valt en iPad 3 och det kommer från en Android fanboy med en galaxy tab 10.1.

EDIT: missade att du redan hade beställt en, jag tror att du kommer bli nöjd!