Noob fråga angående moderkortsdistanser

Permalänk
Medlem

Noob fråga angående moderkortsdistanser

Hej,

jo jag sitter här och skissar på mitt första egen byggda chassi projekt. Men en fråga slog mig angående distanserna mellan moderkortet och chassit. Både distanserna och skruvarna är utav metall, så vad hindrar det från att bli kortslutning? Är distanserna/skruvarna av någon icke ledande material eller är materialet runt skruvhålen på moderkortet icke ledande?

Kanske en riktigt noobig fråga, men better safe than sorry så att säga.

Permalänk
Medlem

Distanserna bakom moderkortet är väl av messing om jag inte e helt ute o cyklar och messing har väl inte den bästa ledningsförmågan.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem

Hmm, frågade en kompis, han sa samma sak men han var inte heller säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hej,

jo jag sitter här och skissar på mitt första egen byggda chassi projekt. Men en fråga slog mig angående distanserna mellan moderkortet och chassit. Både distanserna och skruvarna är utav metall, så vad hindrar det från att bli kortslutning? Är distanserna/skruvarna av någon icke ledande material eller är materialet runt skruvhålen på moderkortet icke ledande?

Kanske en riktigt noobig fråga, men better safe than sorry så att säga.

Distanserna sitter ju i speciella hål på moderkortet just för ändamålet så det spelar egentligen ingen roll vilket material dom är utav. Inget är anslutet dit. Dom finns där bara för att hålla alla lödpunkter och andra kontaktytor från chassits bakplåt.

Det man får se upp med/tänka på är att verkligen använda rätt antal distanser och i rätt hål så det matchar moderkortet!

Permalänk
Medlem

Men om du kollar på undersidan av ett moderkort så sitter ju distanserna där de inte är några lödningar. De är när lödningarna går i mot chassieplåten/sidan som de blir kortslutning.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Distanserna sitter ju i speciella hål på moderkortet just för ändamålet så det spelar egentligen ingen roll vilket material dom är utav. Inget är anslutet dit. Dom finns där bara för att hålla alla lödpunkter och andra kontaktytor från chassits bakplåt.

Det man får se upp med/tänka på är att verkligen använda rätt antal distanser och i rätt hål så det matchar moderkortet!

Ja men skurvarna sitter ju i hålen och hålen är ju i chassit så det blir ju kontakt där?

Permalänk
Medlem

Distansernas uppgift är att höja moderkortet och att jorda det till chassit, de är därför gjorda i metall och vid varje skruvhål på moderkortet är det en kontaktyta som då jordas genom distansen till moderkortsplåten och resten av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimonCMF:

Men om du kollar på undersidan av ett moderkort så sitter ju distanserna där de inte är några lödningar. De är när lödningarna går i mot chassieplåten/sidan som de blir kortslutning.

Verkar logiskt, kan inte titta under min nuvarande rigg, men vad jag kommer ihåg är att det fanns ett litet område runt skruvhålen som såg lite.. "guldaktigt ut (mässing?).

Permalänk

Hej, distans/skruvhålen sitter avskiljda från strömförande kretsar,

Permalänk
Skrivet av unbound:

Distanserna bakom moderkortet är väl av messing om jag inte e helt ute o cyklar och messing har väl inte den bästa ledningsförmågan.

Rätta mig om jag har fel

Mässing har bra ledningsförmåga, ju bättre desto mer koppar det är i legeringen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Instämmer med att metallringarna runt skruvhålen inte är inkopplade.

Innan nuvarande lådan behövde jag ett testchassi för servermoderkortet, då tog jag bort hållaren för DVD´n ur en standard ATX låda och borrade några egna hål.
Man behöver även tänka på att ha rätt höjd på distanserna så inte kortet böjs någonstans, hade lite problem där själv eftersom distanserna plockades från olika gamla lådor.

Permalänk
Skrivet av unbound:

Distanserna bakom moderkortet är väl av messing om jag inte e helt ute o cyklar och messing har väl inte den bästa ledningsförmågan.

Rätta mig om jag har fel

Messing leder ström tillräckligt bra med råge, men saken är den att det går ju inte ström i hela moderkortet och hålen i moderkortet är kopplade till moderkortets jord. ^^

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Distanserna sitter ju i speciella hål på moderkortet just för ändamålet så det spelar egentligen ingen roll vilket material dom är utav. Inget är anslutet dit. Dom finns där bara för att hålla alla lödpunkter och andra kontaktytor från chassits bakplåt.

Det man får se upp med/tänka på är att verkligen använda rätt antal distanser och i rätt hål så det matchar moderkortet!

Skrivet av Matthew_01:

Hej, distans/skruvhålen sitter avskiljda från strömförande kretsar,

Skrivet av JMV1971:

Instämmer med att metallringarna runt skruvhålen inte är inkopplade.

Innan nuvarande lådan behövde jag ett testchassi för servermoderkortet, då tog jag bort hållaren för DVD´n ur en standard ATX låda och borrade några egna hål.
Man behöver även tänka på att ha rätt höjd på distanserna så inte kortet böjs någonstans, hade lite problem där själv eftersom distanserna plockades från olika gamla lådor.

Jo, kopparbanan runt hålen i moderkortet är inkopplade till moderkortets jord.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla Sweclockers medlemmar!

Permalänk
Skrivet av unbound:

Distanserna bakom moderkortet är väl av messing om jag inte e helt ute o cyklar och messing har väl inte den bästa ledningsförmågan.

Rätta mig om jag har fel

All metall leder ström.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

ledande:

inte ledande: (inte nu längre iaf)

i vilket fall är det uppenbart meningen att det ska vara så, annars kunde man ju lätt anta att den enklare utvägen för tillverkaren hade varit att rensa bort allt material runt skruvhålen istället för att bättra på det som ofta görs. punkterna ska ibland förutom jord mot chassi också förbättra ytkontakt mellan PCB-ytor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hade liknande fundering för ett tag sedan, finns lite matnyttigt i den tråden också.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1107199

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!