Brainstorm - Jobb till min Polska flickvän

Permalänk

Brainstorm - Jobb till min Polska flickvän

För att ge lite bakgrund till historien.

Har en polsk flickvän som är 29, hon bor just nu i Dublin i Irland och vi har haft distansförhållande i ungefär 8 månader. Jag älskar henne extremt mycket och skulle vilja flytta ihop med henne och börja ett liv tillsammans.

Nackdelen är att hon är polska, hon talar engelska men inte utan misstag.
Hon driver just nu en mataffär i storlek med en stor pressbyrå ungefär och har därför chefserfarenhet och liknande.
Hon har i sin ungdom pluggat "inviromental sience", vad nu det innebär..

Jag har funderat länge över vad hon skulle kunna jobba som här i Sverige. Jag har funderat kring att hjälpa henne starta bolag och vara någon form av mittpunkt för andra polska personer i Sverige, hon skulle kunna ha hand om någon form av polsk manpower.

Eftersom att hon har ett ganska fint jobb idag (tjänar ganska gott om stålers) så vill jag inte göra det så mycket värre för henne om hon skulle flytta hit.

Skulle vi kunna brainstorma lite och se om ni har några idéer om vad hon skulle kunna arbeta med som vore givande?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Skulle det inte vara lättare att du flyttade till henne? Bor ni ihop ett år och pratar svenska hemma kommer hon nog prata tillräckligt bra svenska för att kunna överleva.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jo, visst vore det lättare, men jag är en familjeperson och har min familj i närheten, jag vill inte skapa egen familj utan att ha min egen nära medans hon varken har sin nära nu eller bryr sig speciellt mycket om sin egen. Ingen av oss har något i Dublin att hämta.

Någon som känner en polsk-svensk person? går det lära dom tillräckligt bra svenska?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroNi:

Någon som känner en polsk-svensk person? går det lära dom tillräckligt bra svenska?

'dom'..? Hon är väl en människa? Om hon vill så är det väl klart hon kan lära sig svenska! :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon96120:

'dom'..? Hon är väl en människa? Om hon vill så är det väl klart hon kan lära sig svenska! :S

Skickades från m.sweclockers.com

Med "dom" så menar jag självklart gruppen människor som har polskt ursprung. Det var väl inget konstigt uttryck?
Klart det går, men frågan är hur bra det blir. Hon är inte 15 längre, det är svårt att lära sig ett nytt språk i en handvändning. Jag vet för jag försöker själv lära mig lite polska.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

En av mina bekanta har en Polsk fru, vet inte hur länge hon har bott i sverige kanske 5-10 år (som sagt vet inte ) hon pratar väldigt knacklig svenska.

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Någon som känner en polsk-svensk person? går det lära dom tillräckligt bra svenska?

Du skojar väl? Det bor tusentals polacker i sverige som pratar bra svenska

-e- Min tanke var inte att ni skulle bo för alltid i Dublin utan bara tills hon kan tillräckligt med svenska för att överleva

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pass villig hon är på att lära sig svenska samt bo och arbeta här. Men chefserfarenhet och kunna svenska ger henne lite mer....unika möjligheter. Att antingen fungera som tolk åt andra företag, eller lärarassistenst som utbildar Polacker i Svenska som snabba exempler.

Nu vet jag inte hur pass erfaren som chef hon är men jag antar att hon kan företagsekonomi väl? För redan där har hon möjlighet troligtvis som "ekonomisk konsult". Det finns ju listade arbetsannonser här på Swec som inte är riktade mot nördar (entusiaster är för fint ord).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:

Ahem, städare?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av 037180:

Nu vet jag inte hur pass villig hon är på att lära sig svenska samt bo och arbeta här. Men chefserfarenhet och kunna svenska ger henne lite mer....unika möjligheter. Att antingen fungera som tolk åt andra företag, eller lärarassistenst som utbildar Polacker i Svenska som snabba exempler.

Nu vet jag inte hur pass erfaren som chef hon är men jag antar att hon kan företagsekonomi väl? För redan där har hon möjlighet troligtvis som "ekonomisk konsult". Det finns ju listade arbetsannonser här på Swec som inte är riktade mot nördar (entusiaster är för fint ord).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:

Ahem, städare?

Hon verkar intresserad av tanken i alla fall.

Eftersom att hon driver en mataffär just nu så har hon god erfarenhet av företagsekonomi och att hantera anställda på daglig basis.
Just om hon ska bli någon form av lärarassistent eller liknande så tror jag det krävs extremt bra svenska för att kunna komma åt något sådant.
När du säger ekonomisk konsult, vad menar du då?

Men det är bra idéer.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Det där med att lära sig ett annat språk är väldigt individuellt.
Vissa lär sig väldigt fort, medan andra aldrig riktigt lär sig.
Har ett väldigt bra exempel.

Jag har en halvrysk flickvän där mamman är rysk.
Hon har bott i Sverige i ungefär 20 år och hennes svenska är inte världens bästa. Visst den är allt ifrån dålig!
Sen har mor min en rysk på sitt jobb. Hon har bott här i ungefär ett år tror jag, och pratar bra mycket bättre svenska än flickvännens mamma.
Så det är väldigt olika från person till person.

Skrivet av TroNi:

Just om hon ska bli någon form av lärarassistent eller liknande så tror jag det krävs extremt bra svenska för att kunna komma åt något sådant.

Mja, vet inte riktigt om jag håller med där faktiskt.
Flickvännens mamma jobbar som svenska/matte lärare trots att hon har lite svårt att uttala vissa saker och lite grammatiska svårigheter ibland.
Ändå är hon en väldigt bra lärare som är omtyckt av många, och eleverna lär sig faktiskt väldigt mycket av henne.
Det beror ju dock inte bara på uttalet utan även sättet man lär in eleverna på. Tänker inte gå in mer på det då det inte riktigt hör hit.
Så man behöver inte kunna svenska till 100% med det grammatiska osv.
Men visst måste man kunna prata svenska bra ändå!

Nu hörde inte det här riktigt till din huvudfråga men kanske kan vara bra att veta ändå
Blev lite långt också, sorry for that!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kanske kunde vara idé att hon försöker få in en fot inom livsmedelsbranschen, typ ICA eller någon annan kedja. Om CV:t inte talar för sig själv så skulle det ju funka med praktik. Men hon får vara beredd på att ta skitjobb i början.
Tyvärr måste man vara iso-certifierad för att hantera en mopp i dagsläget...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------